Saako kukaan amkin lopputyöstä kolmosta huonompaa?
Kommentit (29)
Ei ne hylsyjen ja ykkösten ja kakkosten saajat varmaan suureen ääneen siitä kylillä huutele?
Mun tradenomilopputyö oli ihan sysipaska ja kolmonen siitä tuli.
Meillä ainakin lopputyön valvonta oli niin tiukkaa, että alle kolmosella ei olisi päässyt valmistumaan. Lehtorit olivat koko ajan seuraamassa edistymistä, ja kirjallinen selostus annettiin ainakin pariin otteeseen tarkistettavaksi ennen lopullista puhtaaksikirjoittamista.
Mutta toisaalta taas oma ala on sen verran pieni ja erikoistunut, että ns. "ihan kiva" -arvosanoja ei anneta. Jos sellainen meinaa tulla, niin sitten homma tehdään uusiksi. Koko viimeinen neljäs vuosi käytettiin opinnäytetyön tekemiseen - kahdella kanssaopiskelijalla lopputyöt olivat vielä niin laajoja/suuritöisiä, että tekivät niitä heinäkuuhun asti.
En sitten tiedä "geneerisemmistä" ja "helpommista" tutkinnoista.
Mulla on AMK keskiarvo 4, mutta päättötyö 2. Päätinkin valmistua nopeasti koska sain duunin ulkomailta ja halusinkin paperit jo jouluna, ja tein päättötyön 2 viikossa, siihen nähden hyvä :P
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sain ykkösen. Ei voinut vähempää kiinnostaa yhtäkkiä ryhtyä tutkijaksi, kun sitä ennen ei opinnoissa ollut mitään lähimainkaan samansuuntaista. Lisäksi "uuden" kehittäminen vaiheessa jossa olen ylipäätään vielä täysi keltanokka kenttätyössä, tuntui väärältä. Niinpä vedin mutkat suoriksi ja otin kunhan-on-läpi -asenteen, painottaen voimavarat töiden tekoon opparin kirjoittelun ohessa. Hyvin on pärjätty.
Amkista tutkijaksi?
24 vastaa: onnistuu tietyillä aloilla. Kaikkia erikoistumisaloja ei Suomessakaan opeteta yliopistoissa.
(Omalla alallani tutkijaksi ryhtyminen riippuu vähän siitä, mihin tutkimukseen haluaa erikoistua: jos haluaa teoreettisempaa, käy lukemassa maisterinpaperit "lipastolla", jos taas käytännönläheisempää eli esim. labrapuolta, niin suorittaa sen YAMK-tutkinnon ja lähtee vaikka Wieniin. Tohtoriksikin pystyy väittelemään - mutta tosiaan: tämä on HYVIN erikoistunut ala, eli meidän käytäntöjämme ei voi soveltaa ihan kaikkialle.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä sain kakkosen. Tein sen kolmessa viikossa ohimennen samalla, kun kävin töissä. Ainoa tavoite oli saada se hyväksytyksi ja valmistua koulusta. Eli ykköstä tavottelin ja kakkosen sain joten positiivinen yllätys oli :)
Mä sain nelosen, vaikka tein sen kolmessa viikossa, samalla kun kävin töissä.
Wau! Tolla asialla kannattakin brassailla..Kova saavutus! Sitähän tässä just kysyttiin..
Vierailija kirjoitti:
On kahdenlaisia graduja niiä, jota on tehty ja niitä joita ei vielä ole tehty. -Sama se on akk.n lopputöidenkin kohdalla. - Yleensä arvosanoja painottava eniten he, joilla on hyvä tai erinomainen arvosana ja vähiten he, joilla on huono tai jopa mahd. (alkuun) hylätty lopputyö tai gradu.
Lopputyön tai gradun arvosanassa ei pitäisi olla mitään häpeämistä, jos on sen itse alusta loppuunasti tehnyt. - Mutta onhan julkisuudessakin ollut esimerkkejä, joissa edes lähinnä paljossa plagioimalla tehtyä opinnäytettä (jota myös gradu ja amkk.n lopputyöt ovat) ei ole enää voitu jälkikäteen mitätöidä ja poistaa sen arvosanaa, sen jälkeen kun se on arvosteltu ja sen arvosana on "vahvistettu" tiedekuntaneuvostossa ja tai mikä se vastaava toimielin amk.ssa onkaan..
Tutkinnon peruuttaminen kyllä olisi mahdollista. Niin on tehty ainakin kerran viime vuosina Suomessa. Toki mitä kauemmin aikaa (yli 10 vuotta) valmistumisesta on kulunut, sitä mutkikkaampi prosessi se on. Mutta kyllä niin voidaan tehdä.
Olen antanut lopputöistä useita kakkosia. Ammattikorkeakoulussa ainakin meillä oli tapana, että myös kaksi muuta opettajaa arvioi lopputyön.
Itse alottelemassa lopputyötä. Tavoitteena tehdä hyvä työ, aihe kun on kiinnostava ja oikein odotan pääseväni iskemään hampaat kunnolla kiinni XD Mun suurimmaksi haasteeksi tullee muodostumaan aiheen rajaaminen ja tiivistäminen. Haluan lopputyöstä 4 tai mieluiten 5. itsehän kuulun niihin opiskelijoihin, jotka vetää kursseista minimieffortilla koko kirjon mitalla eli 1-5 löytyy kaikkia. Myös hylättyjä kursseja.
Samoilla kursseilla on paljon etenkin nuoria poikia, jotka joskus valmistuessaan tulevat saamaan arvosanaksi 1 tai ehkä 2, armosta. Koulu ei kiinnosta, tunneille ei viitsitä osallistua ja tentteihin tullaan leveellä asenteella lukematta ollenkaan. Korvat punasena hiippailevat ulos tentistä ensimmäisinä, kova on selitys ja mutina kuuluu kun tyhjiä koepapereita palauttavat. Kun kurssin vetäjä heti ensimmäisellä kerralla painottaa, että kurssista ei pääse läpi tekemättä laskareita ja osallistumatta opetukseen niin silti nää nuoret ja voittamattomat kuvittelee luikertavansa läpi.
Jaksaa ihmetyttää eikä näin työelämässä paljon nähneenä voi edes toivoa ajan tuovan lisää älliä. Samojen laiskureitten jälkiä muut sitten korjailee.