Ruuan nettikauppa alkaa oikeasti syksyllä ;-) Oda
S,K ja pikkurahastajat jäävät nuolemaan näppejään hölmöläisen logiikallaan. Lidl on jo heittänyt pyyhkeen. Ennustin tämän jo vuosia sitten.
Se iskee siihen, missä näkee itsensä ketterämmäksi kuin Suomen ruokajätit, eli verkko-ostosten keräilyssä. Kun S-ryhmä ja Kesko keräävät verkko-ostokset koriin pääosin käsityönä yksittäisissä myymälöissään, on Odan valttina pitkälle automatisoitu keskusvarasto keräilyssä.
Rakenteilla on iso ja pitkälti automaatioon perustuva logistiikkakeskus Vantaalle. Kivijalkamyymälöitä ei tule eikä tällöin niiden ylläpito- tai henkilökuntakulujakaan. Asiakkaat tilaavat verkosta, ostokset kerätään ja pakataan Vantaan keskuksessa ja kuljetetaan kotiin. Oda lupaa myös säästää asiakkaat korkeilta toimituskuluilta.
Kommentit (52)
Mitä jos tykkääkin käydä ruokakaupassa? Tilaan autottomana n. kuukauden välein kotiinkuljetuksella juomia, vessapapereita ja kaikkea painavaa, mutta valehtelisin jos sanoisin, että kaupassakäynti on ikävä velvollisuus. Mukavaahan se on tutkia hyllynvälit, tarjoukset ja uutuustuotteet, useimmiten päätös iltaruuastakin syntyy vasta kaupassa.
ihan sama. Minä haluan itse valita hedemäni ja vihannekseni. Lisäksi en kauppaan mennessäni aina tiedä, mitä haluaisin syödä vaan haen kaupasta inspiraatiota. Kauppaan on matkaa 100 metriä, joten hyvin jaksan kahden hengen ostokset kantaa kotiin. Etenkin kun käyn siellä lähes joka päivä.
Vierailija kirjoitti:
Sitkeä ajatusvääristymä että se nettikaupan paku kuljettaa vain yhden kassin.
Jo seuraamalla budbeen toimitusautoa, näen että se toimittaa päivässä jopa sata pakettia, jotka ovat apaut korttelin välein. Toimitusten väli on 5 minuutin luokkaa.
juuri näin. Ihmiset tekevät varsin helposti johtopäätöksiä vain omien epäilysten tai ennakkoluulojen saatttelemana, ei kannattaisi.
yhden ruokakaupan jakelureitillä olen yleensä alkupäässä ja aina kun menen avaamaan ulko-ovea, näen auton sisään. Se on aivan täynnä laatikoita menossa asiakkaille; heillä ilmiselvästi on kiirettä ja töitä ehkä erittäinkin riittävästi. Toisen ruokakaupan jakeureitillä olen loppupäässä, sillä yleensä autossa on vain minun tavaroideni lisäksi pari laatikkoa ja tiedän sen siitäkin, että saan aina tuotteet oman toimitusikkuna-ajan loppupäässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä tällainen ajatusvääristymä edes esiintyy?
Kerro osoitteesi!
Jotain säilyvää ylijäämäruokaa olen tilannut jo vuosia MatSmartilta, mutta tuoretavaran kuten leivät ja vihannekset haluan valita ihan itse, kaupan tiskiltä. Haluan myös hyödyntää ex tempore -punalapputarjoukset jos niitä tulee eteen.
Eli ainakaan minä en tarvitse ruoan nettikauppaa muuta kuin ehkä päiväysvanhojen/vanhenevien säilykkeiden, kahvin ja teen ostamiseen. Ja silloinkin alennuksen pitää olla tuntuva!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro osoitteesi!
Tiedän jakeluautojen kuljettavan useiden ihmisten ruokatilauksia, joten minun osoite ei auta kertomaan kuka olettaisi jakeluauton vievän vain yhden ihmisen tilausta kerraallan. Eihän se nyt mikään taksi ole.
Hinta ratkaisee. Tosin tavaran laatukin paranee.
Veikkaan voittajaksi jos liiti luovuttaa ja duopoli ei keksi samaa.
Vierailija kirjoitti:
Miten käy naisten ostoksilla käynti kun ei voi vaeltaa ilman päämäärää hyllyjen välissä ja hypistellä tuotteita mielin määrin.
Naisvihakommentti, yllättävää!
minä saan ne punalaputetutkin tuotteet ruokatoimituksen yhteydessä, kirjoitan vain nettikaupassa viestin keräilijälle, että jos on punalaputettuja tuotteita tästä ja tästä ryhmästä, saa lisätä mukaan tilaukseen. Aika usein tulee.
Vierailija kirjoitti:
Sekä K:llä että S:llä omat nettikauppansa. Ei tässä sen suhteen ole mitään mullistavaa vielä tuotu esiin. Aika näyttää millaista hintatasoa Oda aikoo Suomessa pitää sekä millainen tuotevalikoima heillä on. Osalle kuluttajista on varsin tärkeää tuotteiden brändi eli haluavat juuri Valion maitoa jne.
lidl saattaa pysyä yllättävänkin hyvin pystyssä. Sen etuna on pieni myymälä, jolloin asiakas pääsee kaupasta sisään ja kaupasta ulos nopeammin kuin noista hehtaarihalleista. Lisäksi lidlissä on usein edullisempia hevi-tuotteita kuin muualla.
Vierailija kirjoitti:
minä saan ne punalaputetutkin tuotteet ruokatoimituksen yhteydessä, kirjoitan vain nettikaupassa viestin keräilijälle, että jos on punalaputettuja tuotteita tästä ja tästä ryhmästä, saa lisätä mukaan tilaukseen. Aika usein tulee.
Punalaputetutkin ovat raskas kustannustekijä kaupalle, arvaa kuka maksaa ;-)
Logistiikkakeskuksen tekoälyllä ja roboteilla hävikki lähestyy nollaa ;-)
Vierailija kirjoitti:
Duecorso kirjoitti:
Jaa. No mitähän ne toimituskulut on, jos matkaa on esim. tämmönen 250km? Aivan. Että ei toimiteta. No se siitä. Se epäketterä lähiprisma toimittaa ja keräily+toimitus maksaa alle vitosen. En ole vaihtamassa.
juuri tilasin ruoan nettikaupasta elinatarvikkeitä kotiinkuljetuksella kotiovelle ja hinta oli 7,90. Ruoan nettikauppa sijaitsi 500 kilometrin päässä minusta.
Mistä tilasit? Onko millainen valikoima, saako esim kaikkea, mitä prismasta? Entä hintataso? Tilasitko kylmäsäilytettäviä tai pakasteita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sekä K:llä että S:llä omat nettikauppansa. Ei tässä sen suhteen ole mitään mullistavaa vielä tuotu esiin. Aika näyttää millaista hintatasoa Oda aikoo Suomessa pitää sekä millainen tuotevalikoima heillä on. Osalle kuluttajista on varsin tärkeää tuotteiden brändi eli haluavat juuri Valion maitoa jne.
Ootpas pihalla. Etkö lukenut tai ymmärtänyt avausta? Ihan uusi kustannukset pudottava ja laadun parantava konsepti ilman typerää välivaihetta.
Mihin me voidaan sitten mennä keikistelemään kesämekoissamme ja kevyissä sandaaleissamme?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Punalaputetutkin ovat raskas kustannustekijä kaupalle, arvaa kuka maksaa ;-)
Logistiikkakeskuksen tekoälyllä ja roboteilla hävikki lähestyy nollaa ;-)
ei minua kiinnosta kuka maksaa, mielelläni otan ne, ihan käyttökelpoista tavaraa. Kyllä minä sen tiedän, että robokaupoissa hävikki lähestyy nollaa, kirjoitin aiemmin tuonne jo kommentinkin robottikaupoista.
Ei nykyiset ruokaketjut pysty mitenkään kilpailemaan Odaa vastaan kyllä ruuan kotiintoimituksissa. Kustannusrakenne tulee olemaan heillä ihan ylivoimainen.
Kumma etteivät Kesko ja S-ryhmä ole reagoineet mitenkään tilanteeseen?
Saapa nähdä kuinka laajalle alueelle Oda aikoo laajentua? Aluksi varmaan ihan vain suurimpiin kaupunkeihin.
Jos hintataso on todella aggressiivinen, niin monihan siirtyy ostamaan kaikki ruuat lähes tulkoon Odan kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykysysteemi onkin naurettava. Tuotteet levitellään sikakalliisiin ostospalatseihin ja poimitaan niistä, tavara kärsii ja tosi kalliiksi tulee.
Nykysysteemillä työllistävä vaikutuksensa ja toisaalta moni kuluttaja halunnut valita tuotteensa itse. Mielenkiintoinen nähdä millaisia hintoja Oda pitää, mitkä on toimituskulut ja millainen tuotevalikoima heiltä löytyy. Nykyisten toimijoiden kustannukset eivät ole vielä saaneet minua vaihtamaan nettiruokakauppaan.
Turha työ ei ole kenenkään etu.
Hintoja odotamme mielenkiinnolla. Norja on kalliin ruuan maa, tuotteet Suomeen eivät toki tule Norjasta.
Pidemmän päälle (30 vuoden sisään) yli 50% nykytyöstä tulee olemaankin turhaa. Voi olla hankala toki keksiä kaikille noille ihmisille joku vaihtoehtoinen työ.
Myös Amazon kärkkyy tätä samaa ruokamarkkinaa.
Ei nyt ihan heti varmaan ole Suomeen tulossa, mutta kyllä seuraavat tilannetta aktiivisesti.