Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi on niin vaikeaa sanoa ystävälle että lähde jo menemään?

Vierailija
15.06.2021 |

Taas muistin eilen minkä takia käyn aina mieluummin ystävien luona kuin kutsun heitä kotiini. Ystävän luota on luontevaa lähteä kun kahvittelu riittää. "Jaahans, pitäs alkaa lähteä kun täytyy vielä tehdä kauppareissu/pestä pyykkiä/saunoa."

Miksi olen niin vellihousu etten saa edes tosi läheiselle ihmiselle sanottua että eiköhän tämä kolmen tunnin kahvikupillinen ole nyt taputeltu, ovi on tuollapäin?

Kiitos kun sain avautua.

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on näitä tilanteita varten aina olemassa kasa kokoontaittuvia muuttolaatikoita. Kun ystävät tulee käymään otan ne esiin. Kun haluan vieraista eroon, pyydän muuttoavuksi pakkaamiseen ja kantamiseen. Yllättävän monelle tulee siinä vaiheessa kiire kotiin. Toimii.

Vierailija
42/58 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on näitä tilanteita varten aina olemassa kasa kokoontaittuvia muuttolaatikoita. Kun ystävät tulee käymään otan ne esiin. Kun haluan vieraista eroon, pyydän muuttoavuksi pakkaamiseen ja kantamiseen. Yllättävän monelle tulee siinä vaiheessa kiire kotiin. Toimii.

:'D

Naurahdin.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

kerro hänelle heti alussa kun hän tulee, että sulla on menoa myöhemmin

Vierailija
44/58 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No miksi et käytä samaa taktiikkaa kun ystäväsi tulee luosesi? "Joo-o, pitäisi lähteä kauppaan, leikata nurmikko jne, oli kiva tavata"

Sitten kaveri tarjoutuu lähtemään mukaan kauppaan tai auttamaan siinä nurmikon leikkuussa, imuroinnissa tai pyykinpesussa. Jotkut eivät vain osaa lukea yhtään hienovaraisempia vihjeitä kuin suoraan sanominen, ja siihen ei kyllä minullakaan riitä pokka. T. Ei-Ap

Vierailija
45/58 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No miksi et käytä samaa taktiikkaa kun ystäväsi tulee luosesi? "Joo-o, pitäisi lähteä kauppaan, leikata nurmikko jne, oli kiva tavata"

Sitten kaveri tarjoutuu lähtemään mukaan kauppaan tai auttamaan siinä nurmikon leikkuussa, imuroinnissa tai pyykinpesussa. Jotkut eivät vain osaa lukea yhtään hienovaraisempia vihjeitä kuin suoraan sanominen, ja siihen ei kyllä minullakaan riitä pokka. T. Ei-Ap

Tämä mullekin tuli mieleen. Mitä jos olisin ottanut läppärin esiin ja todennut että nyt täytyy keskittyä valmistumiseen, ja ystäväni olisi todennut että joo ihan rauhassa ja jäänyt siihen analysoimaan miehen viestejä. Sitten vasta olisikin ollut noloa sanoa että ei kun tarvitsen rauhaa. Tai näin asian jostain syystä koen.

Toisaalta tiedän hyvin ettei ystäväni ole sosiaalisilta taidoiltaan ameeban tasolla eli varmasti olisi kyllä tajunnut lähteä.

Ap

Vierailija
46/58 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kerro hänelle heti alussa kun hän tulee, että sulla on menoa myöhemmin

Joo, näin teen seuraavaksi. Varmuuden vuoksi.

Ap

Vierailija
47/58 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naurahdin.

Ap

Miltä sinusta tuntuisi, jos ystäväsi vihjailisi eri keinoin, että haluaa sinun lähtevän? Lopulta tajuat vihjeen ja jälkikäteen huomaat aiemmatkin yritykset kun ystäväsi olisi jo tunnin ajan yrittänyt saada sinua lähtemään. Jäisikö arvostettu olo, tekisikö mieli nähdä ystävääsi uudestaan vai tuntisitko itsesi tyhmäksi, kun et tajunnut aiemmin.

Tapasi toimia ei ole reilu ja terve. Haluat alitajuisesti ystäväsi tuntevan alemmuutta ja nolata hänet. Saat tavastasi toimia jotakin itsellesi. Sinuna pohtisin asiaa, vaikka torjuisit tämän vaihtoehdon aluksi.

Ethän voi tietää miten ystäväsi reagoisi suoruuteen jos et edes kokeile. Epäilen, ettei kyse ole uskalluksesta olla suora. Alitajuisesti et halua olla suora tai lapasmaisuus on oppimasi toimintamalli, joka on palvellut tarkoitusta aiemmassa ihmisuhteessa.

Vierailija
48/58 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännää, miten osan mielestä manipulointi, teeskentely ja vihjailu kuuluvat ystävyyteen. Lapasmaisuus tällaisessa tilanteessa ei ole kenenkään tunteita huomioon ottavaa vaan itsekeskeistä ja loukkaavaa. Ystävälle voi sanoa suoraan ja nätisti, että nyt täytyy lopetella kahvittelu, kaipaan omaa aikaa.

Mitä jos he eivät juo kahvia vaan mehua ja teetä, joka loppui 2,5 tuntia sitten? Mitä silloin voi sanoa. Käytännön lauseita esiin enemmän.

Vierailija
49/58 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naurahdin.

Ap

Miltä sinusta tuntuisi, jos ystäväsi vihjailisi eri keinoin, että haluaa sinun lähtevän? Lopulta tajuat vihjeen ja jälkikäteen huomaat aiemmatkin yritykset kun ystäväsi olisi jo tunnin ajan yrittänyt saada sinua lähtemään. Jäisikö arvostettu olo, tekisikö mieli nähdä ystävääsi uudestaan vai tuntisitko itsesi tyhmäksi, kun et tajunnut aiemmin.

Tapasi toimia ei ole reilu ja terve. Haluat alitajuisesti ystäväsi tuntevan alemmuutta ja nolata hänet. Saat tavastasi toimia jotakin itsellesi. Sinuna pohtisin asiaa, vaikka torjuisit tämän vaihtoehdon aluksi.

Ethän voi tietää miten ystäväsi reagoisi suoruuteen jos et edes kokeile. Epäilen, ettei kyse ole uskalluksesta olla suora. Alitajuisesti et halua olla suora tai lapasmaisuus on oppimasi toimintamalli, joka on palvellut tarkoitusta aiemmassa ihmisuhteessa.

Niin. Paitsi että en ole vihjaillut millään tavalla, ystäväni lähti kun itse halusi.

Itse pidän yleensä kahvittelut muiden luona sen verran lyhyenä (ehkä max 1.5 h) etten ole törmännyt siihen että pyydettäisiin lähtemään.

Mutta seuraavaksi sanon että nyt täytyy lopetella, nähdään taas ensi viikolla. :)

Ap

Vierailija
50/58 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö sulle "tunnelukoista" ja muusta jankkaaja riitä jo? Miten monta kommenttia olet jo suoltanut tähän samaan ketjuun? 

On aivan hölmöä alkaa analysoida täysin tuntematonta kirjoittajaa, jonka elämästä tietää yhden asian. Tunnelukot ja muut on terapiajuttuja, joita pitää käydä läpi psykiatrin kanssa, eikä jotain "googleta tämä"-tyyppisiä valmiita ratkaisuja. 

Vierailija
51/58 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naurahdin.

Ap

Niin. Paitsi että en ole vihjaillut millään tavalla, ystäväni lähti kun itse halusi.

Itse pidän yleensä kahvittelut muiden luona sen verran lyhyenä (ehkä max 1.5 h) etten ole törmännyt siihen että pyydettäisiin lähtemään.

Mutta seuraavaksi sanon että nyt täytyy lopetella, nähdään taas ensi viikolla. :)

Ap

Viittasinkin saamiisi neuvoihin vihjailusta ja nykyiseen tapaasi toimia - odotat tunnin sanomatta mitään ja purnaat myöhemmin tuntikausia anonyymisti nettipalstalla.

Vierailija
52/58 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naurahdin.

Ap

Ap

Viittasinkin saamiisi neuvoihin vihjailusta ja nykyiseen tapaasi toimia - odotat tunnin sanomatta mitään ja purnaat myöhemmin tuntikausia anonyymisti nettipalstalla.

Eli muiden antamista neuvoista päättelit että minulla on tarve nolata tämä ystäväni?

Ja en minä tiedä purnaanko, lähinnä tässä keskustelen yleisellä palstalla omasta vähän kummallisesta piirteestäni. Kannattaa sulkea keskustelu jos se ahdistaa.

Ap

Vierailija
53/58 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnistan. Seuraavalla kerralla lähden heti kahvin jälkeen. Mikäli seuraava kerta tulee.

Vierailija
54/58 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnistan. Seuraavalla kerralla lähden heti kahvin jälkeen. Mikäli seuraava kerta tulee.

Se on jo sovittuna, älä siitä huoli. :)

Ap

Vierailija
55/58 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miesystävälle (emme asu yhdessä) uskallan sanoa, että tarvitsen nyt omaa aikaa, meneppäs muualle, heihei, rakastan sinua. Hän ymmärtää sen. Ystävän en luottaisi osaavan käsitellä tällaista "häätöä".

Vierailija
56/58 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miesystävälle (emme asu yhdessä) uskallan sanoa, että tarvitsen nyt omaa aikaa, meneppäs muualle, heihei, rakastan sinua. Hän ymmärtää sen. Ystävän en luottaisi osaavan käsitellä tällaista "häätöä".

Sama. Mutta miksi? Miksi luulen että ystäväni loukkaantuisi jos sanoisin että kiitos käynnistä ja tervetuloa uudelleen, nyt on aika tehdä muuta?

Oikeastaan tiedän ettei loukkaantuisi, mutta silti se tuntuu vaan jotenkin niin kököltä.

Ap

Vierailija
57/58 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on tuollainen ystävä, joka tekosyitä keksiessäni ilmoittaa aina mielellään auttavansa minua vaikkapa siinä imuroimisessa. Kun taas minä väsymykseen vedoten teen illalla lähtöä hänen luotaan, hän kertoo, että laittaa kyllä mielellään vuodesohvan valmiiksi minua varten, niin voidaan vielä jatkaa illanviettoa.

Hän selvästikin vain kaipaa toisten ihmisten läsnäoloa. Siksi tuntuu tavallaan pahalta ajatella, että vain käskisin hänen lähteä kotiinsa. Vaikka paljon loukkaavampaahan se on sisäisesti kihistä kiukusta ja pitää tekohymyä kasvoilla.

Vierailija
58/58 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on tuollainen ystävä, joka tekosyitä keksiessäni ilmoittaa aina mielellään auttavansa minua vaikkapa siinä imuroimisessa. Kun taas minä väsymykseen vedoten teen illalla lähtöä hänen luotaan, hän kertoo, että laittaa kyllä mielellään vuodesohvan valmiiksi minua varten, niin voidaan vielä jatkaa illanviettoa.

Hän selvästikin vain kaipaa toisten ihmisten läsnäoloa. Siksi tuntuu tavallaan pahalta ajatella, että vain käskisin hänen lähteä kotiinsa. Vaikka paljon loukkaavampaahan se on sisäisesti kihistä kiukusta ja pitää tekohymyä kasvoilla.

Toi on kyllä paljon hankalampi tilanne. Mulla tosiaan kyse vaan siitä etten saa sanotuksi, en usko että ystäväni ei ymmärtäisi jos sanoisin.

Ehkä sunkin kannattaa kokeilla rajata aikaa jo etukäteen? Tai mistä tietää toimiiko sekään.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä yksi