Roacuttan vai antibiootit aknen hoitoon?
Olen 16-vuotias poika ja mulla on aika paha akne. Äiti osti mulle apteekista jotain rasvoja ja kasvovesiä mutta toi akne ylettää ihan otsasta olkapäihin sekä selkään ja rintakehään joten eihän tähän paljoa mitkään rasvat ole auttanut ainakaan viimeisen puolentoista kuukauden aikana. Ajattelin käydä ihotautilääkärillä jos se vaikka määräisi jotain lääkkeitä tähän niin saisi ihon kuntoon. Olen kuullut että on kahdenlaisia lääkkeitä, roacuttan (tai sen kaltaisia) ja antibiootteja. Olen siis pohtinut että kumpia kannattaisi pyytää koska olen kuullut että roacuttanista tulee aika pahat sivuoireet kuten mielialan vaihtelua, ihon kuivumista ja nivelkipuja vaikka se lääke onkin tehokas. Antibiooteista olen vain kuullut että ne ei pysyvästi korjaa aknea vaikka hetkellisesti auttavatkin. Voisiko joku siis kenellä on kokemuksia jommasta kummasta tai molemmista lääkkeistä kertoa oman kokemuksen. Kertokaa myös sukupuoli koska olen kuullut että sivuoireet olisivat pojilla pahemmat roacuttanissa koska poikien akne on vaikeampi hoitaa hormoonien takia jonka vuoksi lääkeannos on isompi.
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Poika 16v kirjoitti:
Kiitos vastauksesta!
Itse joskus yläasteella herkuttelin todella usein, siis useamman kerran viikossa. Huomasin myös että painoa alkoi nousemaan ja finnejä alkoi pikkuhiljaa tulemaan. Vähennin siis herkkujen syömistä runsaasti ysiluokalla ja nykyäänkin syön vain noin kerran viikossa tai kahden viikon välein jotain makeaa. Paino tippui huomattavasti mutta akne vain jatkoi pahenemista ja nyt olen menossa lukion toiselle ja akne on tällä hetkellä pahin mitä on itsellä ollut. En tiedä pitäisikö ryhtyä vielä tiukempaan ruokavalioon vai ei mutta arvelen että ei tätä saada ruokavaliolla kuriin kun kerta herkkujen vähentämisellä ei ollut pienintäkään vaikutusta tähän mun akneen.
Noniin, olet siis jo yrittänyt vaikuttaa asiaan ruokavaliolla ja se on jo todella hyvä aloitus. Todennäköisesti ihosi on kuitenkin jo päässyt sellaiseen kuntoon, että tarvitset siihen myös lisäapua. Koska itselläni äitinä on kokemusta oman teinini finniongelmasta (kirjoitin siis aiemmin 17 vuotiaasta herkuttelija-pojastani), koen että voin hiukan neuvoa tässä myös sinua.
Tuo Roaccuttan todellakin on vahva lääke ja siitä voi tulla pidempiaikaisia ongelmia. Toisaalta myös antibioottien käyttöä tulisi välttää, jos suinkin pystyy. Kannattaa nyt ensisijaisesti keskustella asiasta lääkärin kanssa ja ehkä sitten ihan ensin kokeilla sitä reseptillä saatavaa lääkevoidetta josta jo oli puhe (yhdistettynä uuteen ruokavalioon).
Tässä kun saan pojan illemmalla kiinni, voin tiedustella sen voiteen nimen ja ilmoittaa senkin tänne vielä. Juuri nyt en itse ole kotona..
Lupasin kertoa ne lääkevoiteet joita poikani käytti. Oli päivisin Skinoren ja öisin Acnatac. Meillä tämä yhdistettynä ruokavalion muutokseen toimi tehokkaasti.
Tsemppiä sinulle vielä!!
Pitää muistaa, että lääkkeiden sivuvaikutuksista pitää suurinta meteliä se pieni joukko, joilla on tullut huonoja sivuvaikutuksia. Miljoonat tyytyväiset taas ovat hiljaa.
Itselläni oli todella paha akne, ja Roaccutan paransi ihoni muutamassa kuukaudessa hyväkuntoiseksi. Ainoa sivuvaikutus oli huulten kuivuminen, eli huulirasvaa kului normaalia enemmän.
Söin monta antibioottikuuria, tehtiin pari kertaa ihon kemiallinen kuorinta ja kokeilin vaikka mitä pesuaineita, rasvoja ja ruokavalioita. Lopulta lasten teon jälkeen, yli 30-vuotiaana, edelleen vaikeasta akneksta kärsivänä, söin Roacuttan kuurin kahdesti. Siihen loppui finnit eivätkä ole takaisin tulleet. Nyt olen kohta 50v ja viimein vähän rasvaisuuten taipuvasta ihosta on iloa, ryppyjä on nimittäin ikätovereita selvästi vähemmän.
Roaccutan vaikuttaa pysyvästi aivolisäkkeen toimintaan.
Miehenä et halua että LH ja sitä kautta testosteronitasosi ovat loppuiän pienemmät. Paitsi jos haluat olla pullaposkinen vässykkä.
Teiniakne on tilapäistä, Roaccuranin muutokset elinikäisiä.
Roaccutan, sinkkitabletit ja ihon kemiallinen kuorinta auttavat akneen. Vältä aurinkoa.