Roacuttan vai antibiootit aknen hoitoon?
Olen 16-vuotias poika ja mulla on aika paha akne. Äiti osti mulle apteekista jotain rasvoja ja kasvovesiä mutta toi akne ylettää ihan otsasta olkapäihin sekä selkään ja rintakehään joten eihän tähän paljoa mitkään rasvat ole auttanut ainakaan viimeisen puolentoista kuukauden aikana. Ajattelin käydä ihotautilääkärillä jos se vaikka määräisi jotain lääkkeitä tähän niin saisi ihon kuntoon. Olen kuullut että on kahdenlaisia lääkkeitä, roacuttan (tai sen kaltaisia) ja antibiootteja. Olen siis pohtinut että kumpia kannattaisi pyytää koska olen kuullut että roacuttanista tulee aika pahat sivuoireet kuten mielialan vaihtelua, ihon kuivumista ja nivelkipuja vaikka se lääke onkin tehokas. Antibiooteista olen vain kuullut että ne ei pysyvästi korjaa aknea vaikka hetkellisesti auttavatkin. Voisiko joku siis kenellä on kokemuksia jommasta kummasta tai molemmista lääkkeistä kertoa oman kokemuksen. Kertokaa myös sukupuoli koska olen kuullut että sivuoireet olisivat pojilla pahemmat roacuttanissa koska poikien akne on vaikeampi hoitaa hormoonien takia jonka vuoksi lääkeannos on isompi.
Kommentit (25)
Ollaan molemmat syöty miehen kanssa Roaccuttan-kuuri akneen teini-ikäisinä ja ainoa sivuoire kummallakin oli ihon kuivuminen. Antibioottejakin kokeilin, mutta kuurin jälkeen iho-ongelmat palasivat. Kannattaa käydä ihotautilääkärillä juttelemassa, varsinkin jos sulla on akne levinnyt rintakehään ja selkäänkin. Kannattaa nopeasti hoitaa tulehdukset pois, koska arpia on hidasta häivyttää.
Mäkin käytin antibiootteja ja vaikka mitä pitkään ennen roaccutan kuuria. Se poisti aknen eikä ole palannut.
On tosin kovaa myrkkyä elimistölle, oliko jenkeissä tehty joukkokanteita lääkkeestä, koska aiheutti lapsettomuutta ja itsemurhia (josta itsekin nyt 33v kärsin, mietin edelleen lääkkeen osuutta). Olin myös todella masentunut kun nuorena käytin sitä, tosin voi mennä ihan hormoneidenkin piikkiin. Iho ja hiukset kuivui, oli nivelkipuja.
Tiedän että aknen kanssa on kamala elää ja se oikeasti aiheuttaa elämälle haittaa mutta olet toisaalta niin nuori, että aikakin voi auttaa. Käy siellä lääkärissä ja katso mitä sanoo, Roa on tosiaan niin tujua että ensin yleensä kokeillaan kaikkea muuta.
Ota myös itse selvää tuosta lääkkeestä ja mieti.
Poikani käytti 2 Roaccutan kuuria a' noin 3 kk.
Tästä on jo aikaa kun ko.henkilö nyt 30v vuotta joten ihan tarkkaa faktaa en muista.
Ensimmäinen kuuri oli joskus 17v ja ensin oli pitkähkö antibiootti kuuri ja sen jälkeen Roaccutan,jonka aikana seurattiin maksa-arvoja.
Mitään sivuvaikutuksia en muista, ihon kuivumista lukuunottamatta.
Altistaa auringonvalolle joten kesä ei ehkä paras aika.
Toinen olikohan jokunen vuosi myöhemmin.
Pelasti pojan kasvot, akne oli sellainen ihon alle paakkuja tekevä. Arpiakaan ei jäänyt kuin pari.
Ehdottomasti ihotautilääkärille, jos se on paha nii se ei millään ruokavaliolla tms.lähde, ainoa vähän auttava on Basiron.
Hae heti isotretinoiinikuuri.
Ennen ja puolivälissä kuuria tarkastetaan maksa-arvot verikokeella.
Jos akne palaa kuurin jälkeen, hae uusi kuuri.
Eikö sinne lääkärille mennä kuuntelemaan ammattilaisen neuvoja ja kokemusta vaivaan, eikä diagnosoida itse etukäteen ja päätetä mitä lääkärin tulee kirjoittaa? Voit kertoa pohtineesi jo itse asiaa ja sinua mietityttää nämä sivuvaikutukset ym., mutta anna nyt lääkärin kertoa oma näkemyksensä... Hän on se ammattilainen.
Lisäksi kiinnittäisin huomiota ruokavalioon. Se ei pahaa aknea paranna, mutta helpottaa. Rasvainen ja sokerinen ruoka/herkut pois, suklaa ja sipsit ovat pahimpia. Olen käyttänyt basironia 15-vuotiaasta ja iho virheetön, paitsi jos syön 4 palaa suklaata. Naama kukkii seuraavana päivänä, viimeistään sitä seuraavana.
Liian innokkaalla pesemisellä voi vaan pahentaa ärtynyttä ihoa, itse pitkään käytin kaiken maailman deep cleanse pesuaineita ja kasvovesiä jotka sai silmät vetistymään. Hellävaraisempi hoito (Vichyn tuotteet) yhdistettynä basironiin auttoi huomattavasti paremmin...
Olen nainen, nyt jo yli kakskymppinen. Basironia en pysty jättämään vieläkään, vaikka olen pystynyt jo hieman vähentämään. Mulla ei ollut niin pahaa aknea, että olisin antibiootteja tarvinnut, mutta kavereilla on kyllä ollut... Mulle riitti ruokavalion muutos, basiron+vichyn tuotteet ja riittävä uni.
Selkä kukki aikansa, sitä en pystynyt itse hoitamaan kun en yltänyt, mutta se rauhoittui teini-iän jälkeen. Se ei onneksi haitannut arjessa, kun jäi piiloon paidan alle, ainoastaan uimaan meno nolotti.
antibiooteista ei ole pysyvää hyötyä ja niillä saa vain suoliston paskaksi pitkäksi aikaa. tosin voi olla, että vaativat antibioottien kokeilua ennen kuin kirjoittavat roa-reseptin. mulle ei tullut roasta juuri mitään sivuoireita, iho kuivui jonkin verran mutta esim. limakalvot eivät.
Vuosia sitten sama ongelma: lääkkeitä, rasvoja, pistoksia suoraan, valohoitoa yms eikä mikään auttanut. Sitten sivelin Bacibaktia kun finni yms tulossa. Ei tullut eilä ole sen koommin tullut. En tiedä oliko sattuma mutta kannattaa ehkä kokeilla.
Hei!
Minulla on sinua iältään vuoden vanhempi poika. Hänellä on ollut paha akne myös ja on käynyt iholääkärin vastaanotolla. Hän sai valita antibiootin, tuon Roacuttan ja lääkevoiteen välillä. Lääkevoiteessa on se, että on muutettava myös ruokavalio, joten se on työläämpi tie -mutta toisaalta ravinto on jatkossakin terveelistä ja enemmänkin "finni vastaista", kuin aknea aiheuttavat herkut on jätetty (pois sokeri, vehnä ja maitotuotteet).
Poikani valitsi tuon viimeisen, eli ainoastaan reseptillä saatava lääkevoide + ruokavalion muutos. Hän halusi siis välttää suun kautta otettavan lääkityksen. Siihen meni pari kuukautta ja näppylät olivat kadonneet. Ei ollut helppoa jättää suklaapatukat, berliininmunkit, sipsit ja irtokarkit, mutta varmasti sen arvoista! Nykyisin myös herkuttelee toisinaan, muttei päivittäin, eikä välttämättä edes viikottain, joten voiteetkin on jääneet taakse. On meillä varastossa pari tuubia kuitenkin kaiken varalta..
Tsemppiä sinulle! Varaa aika lääkärille, noi reseptivapaat voiteet on tyhjää, rahastusta, kun kyseessä on oikea iho-ongelma.
Olen nainen, kokeiltuani kaikki mahdolliset voiteet ja antibiootit ja kasvohoidot aloitin lopulta Roaccutan kuurin. Kaikkiaan söin sen kahdesti, muistelisin kummankin olleen monta kuukautta pitkä jakso. Iho parani lopullisesti, mutta olen sen jälkeen ajoittain kärsinyt masennuksesta - jolle en keksi mitään muuta mahdollista syytä.
Suosittelisin kokeilemaan ensin antibiootteja, koska Roaccutan kuurilla voi olla todella pitkäaikaisia haittavaikutuksia.
Kiitos vastauksesta!
Itse joskus yläasteella herkuttelin todella usein, siis useamman kerran viikossa. Huomasin myös että painoa alkoi nousemaan ja finnejä alkoi pikkuhiljaa tulemaan. Vähennin siis herkkujen syömistä runsaasti ysiluokalla ja nykyäänkin syön vain noin kerran viikossa tai kahden viikon välein jotain makeaa. Paino tippui huomattavasti mutta akne vain jatkoi pahenemista ja nyt olen menossa lukion toiselle ja akne on tällä hetkellä pahin mitä on itsellä ollut. En tiedä pitäisikö ryhtyä vielä tiukempaan ruokavalioon vai ei mutta arvelen että ei tätä saada ruokavaliolla kuriin kun kerta herkkujen vähentämisellä ei ollut pienintäkään vaikutusta tähän mun akneen.
Poika 16v kirjoitti:
Kiitos vastauksesta!
Itse joskus yläasteella herkuttelin todella usein, siis useamman kerran viikossa. Huomasin myös että painoa alkoi nousemaan ja finnejä alkoi pikkuhiljaa tulemaan. Vähennin siis herkkujen syömistä runsaasti ysiluokalla ja nykyäänkin syön vain noin kerran viikossa tai kahden viikon välein jotain makeaa. Paino tippui huomattavasti mutta akne vain jatkoi pahenemista ja nyt olen menossa lukion toiselle ja akne on tällä hetkellä pahin mitä on itsellä ollut. En tiedä pitäisikö ryhtyä vielä tiukempaan ruokavalioon vai ei mutta arvelen että ei tätä saada ruokavaliolla kuriin kun kerta herkkujen vähentämisellä ei ollut pienintäkään vaikutusta tähän mun akneen.
Noniin, olet siis jo yrittänyt vaikuttaa asiaan ruokavaliolla ja se on jo todella hyvä aloitus. Todennäköisesti ihosi on kuitenkin jo päässyt sellaiseen kuntoon, että tarvitset siihen myös lisäapua. Koska itselläni äitinä on kokemusta oman teinini finniongelmasta (kirjoitin siis aiemmin 17 vuotiaasta herkuttelija-pojastani), koen että voin hiukan neuvoa tässä myös sinua.
Tuo Roaccuttan todellakin on vahva lääke ja siitä voi tulla pidempiaikaisia ongelmia. Toisaalta myös antibioottien käyttöä tulisi välttää, jos suinkin pystyy. Kannattaa nyt ensisijaisesti keskustella asiasta lääkärin kanssa ja ehkä sitten ihan ensin kokeilla sitä reseptillä saatavaa lääkevoidetta josta jo oli puhe (yhdistettynä uuteen ruokavalioon).
Tässä kun saan pojan illemmalla kiinni, voin tiedustella sen voiteen nimen ja ilmoittaa senkin tänne vielä. Juuri nyt en itse ole kotona..
Poika 16v kirjoitti:
Kiitos vastauksesta!
Kannattaa kokeilla myös maitotuotteiden pois jättämistä. Ne usein pahentaa iho-ongelmia.
Minulle määrättiin ensin antibioottikuuri ja jotain voidetta akneen mutta niistä ei ollut yhtään mitään apua. Sen jälkeen aloin syödä isotretinoinia joka alkoi vaikuttaa todella hitaasti, mutta auttoi kyllä lopulta jonkun verran. Akne tuli kuitenkin takaisin nopeasti. Pidin taukoa ja aloitin uuden kuurin joka tehosi ja nyt on akne pysynyt poissa jo kolme vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Minulle määrättiin ensin antibioottikuuri ja jotain voidetta akneen mutta niistä ei ollut yhtään mitään apua. Sen jälkeen aloin syödä isotretinoinia joka alkoi vaikuttaa todella hitaasti, mutta auttoi kyllä lopulta jonkun verran. Akne tuli kuitenkin takaisin nopeasti. Pidin taukoa ja aloitin uuden kuurin joka tehosi ja nyt on akne pysynyt poissa jo kolme vuotta.
Joo on aknea ja on aknea jokusesta finnistä ihonalaisiin mätäpaiseisiin.
Pahimpaan ei ruokavaliot tai joku muu " luonnonmetelmä" auta eikä apteekin litkut vaan ainoastaan vahvat myrkyt,valitettavasti.
Vierailija kirjoitti:
https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/7644e05a-78d6-4d82-9146-0e98b…
!! Kannattaa lukea tämä artikkeli, jos harkitsee Roaccutan- lääkityksen aloittamista !!
( https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/7644e05a-78d6-4d82-9146-0e98b… )
- Eri
Vierailija kirjoitti:
antibiooteista ei ole pysyvää hyötyä ja niillä saa vain suoliston paskaksi pitkäksi aikaa. tosin voi olla, että vaativat antibioottien kokeilua ennen kuin kirjoittavat roa-reseptin. mulle ei tullut roasta juuri mitään sivuoireita, iho kuivui jonkin verran mutta esim. limakalvot eivät.
Joo, antibiootti poistaa ehkä siksi aikaa näpyt kun sitä syö. Ainakin itselle tulivat heti takasin kun kuurin lopetin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/7644e05a-78d6-4d82-9146-0e98b…
!! Kannattaa lukea tämä artikkeli, jos harkitsee Roaccutan- lääkityksen aloittamista !!
( https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/7644e05a-78d6-4d82-9146-0e98b… )
- Eri
Voihan sen lukea ,mutta ei siitä kannata pelästyä.
Jos ko.oireita nyt sattuisi ilmaantumaan niin on syy tiedossa ja toimenpiteistä syytä neuvotella hoitavan lääkärin kanssa.
Oman lapsen kokemusten perusteella riski kannattaa ottaa. Paiseilla oleva naama 16v aiheuttaa masennusta ja epätoivoa ilman lääkkeitäkin.
Loppuelämäksi tarjolla arpiset ja kuopaiset kasvot.
Kumpi sitten enemmän koettelee mielenterveyttä ja sosiaalista elämää em.vai sivuvaikutukset ?
Itse kokeilin teininä kaikenlaisia voiteita, pesuaineita ja myös antibiootteja. Lopulta Roaccutan kuuri poisti aknen kokonaan eikä se koskaan palannut.