Rehellinen mielipiteesi nykyisestä sisustusmuodista, jossa lähes kaikki on valkoista?
Kommentit (111)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muodin mukaan sisustavilla ei ole omaa makua. Täytyy matkia muita että saa edes jonkinlaisen kodin aikaiseksi.
Ja mikäs vika siinä on, ettei ole makua? Jos näin on, niin tosiasiat on hyvä tunnustaa ja matkia muilta, miten kodista saa kivan näköisen.
Vaikka ei olisi silmää ja tajua loihtia tyhjästä viihtyisää kotia, niin kyllähän jokainen silti näkemästään kuvasta tunnistaa, tykkääkö vai ei. Ja kun törmää johonkin mistä tykkää, niin ottaa siitä sitten mallia. Miten tämä on keltään pois?
Kai nyt jokainen sen verran osaa kotia laittaa että selailee esim. nettikauppoja oman maun mukaan eikä tuijottele aivottomana muiden blogeja ja ig storyja..
Sisustus kpioidaan esine esineeltä eikä edes yritetä ajatella itse.
Vierailija kirjoitti:
Nää on ihan mahtavia : https://www.lovehappensmag.com/blog/2018/10/17/moroccan-interior-design…
ideoina siis,ei nyt hullukaan toteuttas ihan täysin ja todellakin kotoisempia kuin steriili-valkoinen ja raikas voileipä pöydälle.
Jep. Noita herkkuja katsellessa suomalaisten kodit näyttävät surullisen aneemisilta.
Vierailija kirjoitti:
Nää on ihan mahtavia : https://www.lovehappensmag.com/blog/2018/10/17/moroccan-interior-design…
ideoina siis,ei nyt hullukaan toteuttas ihan täysin ja todellakin kotoisempia kuin steriili-valkoinen ja raikas voileipä pöydälle.
Ei kiitos. Noista tulee niin tunkkainen fiilis. Sinivalkoinen kuviointi on ihan raikas ja palmut mutta sitten noi muut elementit ei olekaan enää niin kivoja. En halua kotiini mitään vierasmaalaista fiilistä kun en ole edes Marokossa koskaan käynyt. Enka muutenkaan arvosta arabien kulttuuria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on turvaväri niille, jotka eivät muuta keksi. Minulle tulee valkoisesta sisustuksesta mieleen vuokra-asunnot. Niissä oli ainakin josku 80-90-luvulla valkoiset seinät, valkoiset halvat keittiökaapit ja -tasot, valkoiset kylppärit ja valkoiset kiinteät vaatekaapit. Ehkä sen takia vältän itse valkoista sisustuksessa.
Ihan kuin vuokra-asunto olisi jotenkin ala-arvoisempi kotina kuin se velalla ostettu oma asunto, josta kuitenkin pitää yhtiövastiketta maksaa.
En oikein ymmärrä rtätä vuokra-asumisen mollausta tällä palstalla, minusta kätevin ja helpoin asumismalli niille, jotka eivät ole käteviä käsistään tai jaksavia hoitamaan kaikkia remppoja yms itse.
Minä olen asunut vuokralla aina, ja aina rauhallisessa talossa jossa naapureita harvoin edes näkee, saati kuulee. Vuokranantajatkin olleet mukavia. Nytkin juuri tuli uusi hella, kun kerroin että olisi aika uusia.
Olen suoraansanoen jo vähän ahdistunut, kun mietin äitini kuolemaa, siksi että jos äiti kuolee minua ennen, perin hänen asuntonsa, enkä haluaisi asuntoa omistaa. Asunto on kyllä ihana, olen siinäö asunut viokrallakin, mutta en haluaisi silti omistaa sitä, siinä on niin paljon kaikenlaista mitä voi eteen tulla.
En mollaa, totesin vain, että useissa vuokrakämpissä olen nähnyt tuon valkoisen sisustuksen. Ja nämä siis kaupungin vuokra-asunnoissa, Sadolla, vakuutusyhtiöillä yms. Niihin valitaan neutraalein ja halpa sisustus, eikä niissä pääse vuokralainen näitä elementtejä muuttamaan kovin helposti. Omistuasuntoa voi oman mielen mukaan remontoida, joten niissä voi värejä käyttää parantamaan sisustusta.
Kokovalkoinen asunto täytyy muuten olla todella taidolla sisutettu, ettei näytä nuhjaiselta tai keskeneräiseltä varastotilalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kiitos. Noista tulee niin tunkkainen fiilis. Sinivalkoinen kuviointi on ihan raikas ja palmut mutta sitten noi muut elementit ei olekaan enää niin kivoja. En halua kotiini mitään vierasmaalaista fiilistä kun en ole edes Marokossa koskaan käynyt. Enka muutenkaan arvosta arabien kulttuuria.
Ei kai sisustusta tarvitse noin vakavasti ottaa. En minäkään arvosta arabien kulttuuria mutta voisin kyllä ottaa noita elementtejä mukaan meidän kodin sisustukseen. En ole itsekään käynyt Marokossa. eri
Muistan joskus lapsena ihmetelleeni vanhan ihmisen kotia katsellessani, että miksi pitää asua vanhan ihmisen tyyliin vain siksi, että on vanha. Nyt ymmärrän huomattavasti paremmin. Kun ikää tulee lisää, kotiin kertyy ajan saatossa esineitä, jotka tietenkin vuosien mittaan rupeavat näyttämään vanhahtavilta. Silti niitä ei viitsi vaihtaa uudenaikaisempiin, koska niihin on kiintynyt. Samoin kiinnostus viimeisimpiin trendeihin hiipuu ja ei kiinnosta, mikä sattuu olemaan sisustuspuolella uusinta uutta. Edes vahingossa ei tule hankittua kauppoja kierrellessään uusimpia kippoja, kuppeja tai tekstiilejä, koska ei tule yleensäkään kierreltyä kauppoja.
En silti viitsisi suhtautua ylimielisesti toisten koteihin tai heidän sisustusmakuunsa. Tässäkin ketjussa on jo haukuttu trendituotteet ja moni on kertonut, kuinka itsellä on persoonallinen ja oman näköinen sisustus. Suurimmalla osalla meistä on kuitenkin ihan samaa tavaraa kuin kaikilla muillakin ihan siitä syystä, että vuoteet, sohvat ja ruokapöydät ovat tarpeellisia. Jos niiden väri hiukan vaihtelee, se ei tee sisustuksesta mitenkään järisyttävän persoonallista. Silti koti on aina koti ja asujalleen rakas.
Vierailija kirjoitti:
Muistan joskus lapsena ihmetelleeni vanhan ihmisen kotia katsellessani, että miksi pitää asua vanhan ihmisen tyyliin vain siksi, että on vanha. Nyt ymmärrän huomattavasti paremmin. Kun ikää tulee lisää, kotiin kertyy ajan saatossa esineitä, jotka tietenkin vuosien mittaan rupeavat näyttämään vanhahtavilta. Silti niitä ei viitsi vaihtaa uudenaikaisempiin, koska niihin on kiintynyt. Samoin kiinnostus viimeisimpiin trendeihin hiipuu ja ei kiinnosta, mikä sattuu olemaan sisustuspuolella uusinta uutta. Edes vahingossa ei tule hankittua kauppoja kierrellessään uusimpia kippoja, kuppeja tai tekstiilejä, koska ei tule yleensäkään kierreltyä kauppoja.
En silti viitsisi suhtautua ylimielisesti toisten koteihin tai heidän sisustusmakuunsa. Tässäkin ketjussa on jo haukuttu trendituotteet ja moni on kertonut, kuinka itsellä on persoonallinen ja oman näköinen sisustus. Suurimmalla osalla meistä on kuitenkin ihan samaa tavaraa kuin kaikilla muillakin ihan siitä syystä, että vuoteet, sohvat ja ruokapöydät ovat tarpeellisia. Jos niiden väri hiukan vaihtelee, se ei tee sisustuksesta mitenkään järisyttävän persoonallista. Silti koti on aina koti ja asujalleen rakas.
Tämä pitää hyvin pitkälle paikkaansa. Varsinkin isot perheasunnot rempataan usein kattavasti muutettaessa (jos ei muuteta uuteen). Valittu tyyli vaikuttaa myös kalusteisiin, joten esim. värin vaihtaminen ei ole niin helppoa kuin annetaan ymmärtää.
Yksilöllisen sisustustyylin luominen ja toteuttaminen on Suomessa uskomattoman vaikeaa. Vision luonti on haastavaa, eikä tavaroita saa ostettua kaupoista. On täysin ymmärrettävää että ihmiset kalustavat sitä tyyliä mitä kaupoista on mahdollista ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Itse haluaisin että olisi kunnon väriä seinissä. Joku seinä olisi kokovihreä, toinen huone taas esim laivastonsininen jne.
Ihailen Emmerdalessa aina niiden seiniä, värejä ja tapetteja, ei koskaan valkoista.
Lapsuudesta muistan kaivaten mummilan pitkänmallisen hämärän eteisen, tamperelaisesta vanhasta keskustan kivikerrostalosta. Seinät tämmöisen värinen:
https://www.eijankangasjaleikkuu.fi/web/wp-content/uploads/2020/03/viin…
Eteisen oven puoleisessa päässä oli Ovaalin muotoinen peili, ja peilin molemmin puolin pienet seinälamput joissa vihreä pieni varjostin.
Viihdyin eteisessä, siinä oli jotain maagista tunnelmaa.
Sitä kaipaisin nykyelämääni.
Pitäisit varmaan meidän makuuhuoneesta, kaikki seinät suurinpiirtein tuota väriä. 15 vuotta olen niitä seiniä katsellut, enkä ole vieläkään kyllästynyt.
Pidän. Taitava sisustaja ei tee siitä kolkkoa. Pelkästään värit eivät ole sisustuksessa tärkeää vaan myös tila ja sen käyttö, valo, muodot ja pintastruktuurit. Pidän monenlaisesta sisustuksesta, mutta pelkän värien käytön perusteella en sisustusta arvioi.
Minun silmissäni tylsä, persoonaton, steriili, kylmä jne. Mutta kukin sisustakoon kuten haluaa!
Valkoinen sisustus on vaikea saada toimimaan Suomessa syksyisessä ja talvisessa valaistuksessa. Lamppuja voidaan tietenkin lisätä, mutta varjot ja sävyt muuttuvat helposti masentavaksi. Valkoinen sisustus on parhaimmillaan kesäisessä auringonvalossa. Tuo on kuitenkin ainoastaan yksi vuodenaika.
Tämä on asia, jota mielestäni ei oteta tarpeeksi huomioon.
Vierailija kirjoitti:
Valkoinen sisustus on vaikea saada toimimaan Suomessa syksyisessä ja talvisessa valaistuksessa. Lamppuja voidaan tietenkin lisätä, mutta varjot ja sävyt muuttuvat helposti masentavaksi. Valkoinen sisustus on parhaimmillaan kesäisessä auringonvalossa. Tuo on kuitenkin ainoastaan yksi vuodenaika.
Tämä on asia, jota mielestäni ei oteta tarpeeksi huomioon.
Totta, tuota tarkoitin nuhjuisuudella. Valkoinen sopii rantahuviloiden sisustukseen eteläisimmillä leveyspiireillä ja näyttää ilmavalta, mutta helposti näyttää olmilta meidän leveyspiireillä marraskuussa. Ja harvoin rivieratyylissäkään on täysin kokovalkoista, sisutus on tasapainoista.
Sen verran estetiikkanatsi olen myös, että mielestäni merellinen sisustus (Hamptons-tyyli) ei sovi asuntoon, jos se ei sijaitse meren äärellä.
En seuraa muotia, mutta meillä on tosi paljon valkoista. Mielestäni se tuo tosi paljon valoa asuntoon. Sen sijaan olisin veikannut, että nyt on muotia beige ja ruskea, koska sitä tuntuu olevan paljon, ja en itse voi käsittää, kuka täysjärkinen haluaa seiniinsä beigeä?? Tai vielä vähemmän tummempaa ruskeaa. Monet muut värit vielä ymmärrän, varsinkin tehosteseininä, mutta beige? Inhoan.
Helppo ja mielikuvitukseton. Ihan hyvä ja varma tyyli, siinä on vaikea mennä pieleen, eisim. värien kanssa. :D
Mutta tosiaan, kolkko ja näyttää helposti sairaalalta/odotustilalta.
Vierailija kirjoitti:
Kokovalkoinen asunto täytyy muuten olla todella taidolla sisutettu, ettei näytä nuhjaiselta tai keskeneräiseltä varastotilalta.
Kun katson meidän asuntoa, niin tuo kommentti kuulostaa tosi oudolta. En tiedä, mitä tarkoitat tuolla "kokovalkoisella", mutta meillä siis seinät, kattoa ja ikkunanpuitteet on valkoiset ja samoin osa kalusteista on valkoisia. Eli voisin kuvitella, että tämä on kokovalkoinen? En vaan mitenkään saa tästä nuhjuisen tai keskeneräisen varastotilan näköistä. Ja ei, en ole taitava sisustaja. Mutta ehkä tämä sitten joidenkin mielestä näyttää nuhjuiselta/varastotilalta. Mietin, että riippuisiko tämä vähän myös valaistuksesta ja siitä, mitä valkoisen sävyä on käytetty? Esim. maalarinvalkoinenhan on käytännössä harmaa ja mielestäni aika tunkkainen. Meillä on ihan puhtaan valkoiset seinät ja mielestäni ilme on tosi raikas ja valoisa. Näin myös talvella ja syksyllä, sitäkin joku tuolla kommentoi, että valkoisen saa näyttämään hyvältä vain kesällä. Puhutaanko me nyt samasta valkoisesta? Ja jos nuhjuisesta puhutaan, niin mielestäni monet haaleat värit saa asunnon etenkin hämärässä/huonommassa valossa näyttämään nuhjuiselta, kun taas vahvat ja tummat värit imee helposti valon tai saa tilan näyttämään vähän luotaantyöntävältä. Mielestäni.
Minulle on aivan sama mitä mieltä muut ovat asunnostamme, olemme sen sisustaneet ja maalanneet itseämme varten. Mutta nyt kun mietin, niin en kyllä ole ikinä ajatellut kenenkään kodista, että onpa kamala. Sitä vaan, että en kyllä itse tuota ja tuollaista haluaisi, omaan mieleen sopisi ennemmin xxx.
Kyllä omasta mielestä valkoinen sisustus antaa rauhoittavan ja puhtaan vaikutelman. Tosin itse tykkään enemmän, että on jonkin verran vaaleaa puuta yhdistettynä valkoiseen.
https://www.pinterest.co.uk/pin/14425661298715388/
Vierailija kirjoitti:
Minulla huvittaa ne pakolliset keskiluokkaiset sisustushärpäkkeet:
-kaupunkijuliste!
-tikkujalkapikkuhyllyt/kukkahyllyt
-luonnonmateriaaliset pikkukorit
-jotain kultaista tai hopeista
-Marimekon astiat avohyllyissä
-Mitä tahansa Marimekkoa, mutta ei liian villiä Marimekkoa
-hipsterimpi valitsee retropastellia sävyä
-kahvipöytäkirjat
-Pentikin 🦌
-makrameet ja kaislikossa kuhisee -heinät
-trendikkäät savikipot
-turvalliset kotimaiset designhuonekalut, muttei mitään liian villiä designia, tietty tunnistettavuus niissä pitää olla
-merkkipaperikassitMitä vielä?
Mikä näissä sitten on niin huvittavaa? Tuo paperikassijuttu nyt ehkä hieman huvittavia, mutta en kyllä oikein ymmärrä miksi nuo muut ovat erityisen huvittavia. Luonnonmateriaalinen kori ja savikipot näyttää minun silmään ainakin paljon paremmalta kuin jokin kirkkaan värinen muovikori ja kahvipöytäkirjat ovat taas ihan kivoja keskustelen aloittajia.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä omasta mielestä valkoinen sisustus antaa rauhoittavan ja puhtaan vaikutelman. Tosin itse tykkään enemmän, että on jonkin verran vaaleaa puuta yhdistettynä valkoiseen.
https://www.pinterest.co.uk/pin/14425661298715388/
Synkkiin syksyihin ja talviin sopii mielestäni tummat, tunnelmalliset värit. Tuo ei avarra tilaa, mutta tekee kotoisan myös keinovalossa.
https://i.pinimg.com/236x/df/bf/07/dfbf07662e8d7d4b553a02f7b3eaa9fa--in…
https://i.pinimg.com/originals/dd/05/63/dd0563de2f9b355e1e77c1d655db44c…
Tässä oma esimerkki epäonnistunneista valkoisista sisustuksista (siis sellaisista, joita on todella yritetty sisustaa):
https://www.is.fi/asuminen/art-2000006388182.html
Siis noi kolme ensimmäistä, noita kahta viimeistä trendikotia sälähelvetteineen en edes kommentoi.
Valkoista on joka puolella, sisustus on tasapainoton ja mielikuvitukseton, silmä ei kiinnity mihinkään. Keskeneräisen näköistä. Tuo kolmannen kuvan keittiö näyttää sairaalan aulalta, ihan liian mitäänsanomaton omaan makuuni.
Toki saa sisustaa vaikka kokomustalla, jos se on se oma juttu ja muiden arvostelut voi jättää omaan arvoonsa, eikä kotia todellakaan ole pakko sisustaa. Mutta jos joku niitä valkoisia sisustuksia kehuu ja esittelee sisustushelminä, olen oman viisisenttiseni siihen asiaan antanut.