Ukrainasta yli 50 lentokoneellista marjanpoimijoita Suomeen
https://yle.fi/uutiset/3-11982464?origin=rss
Siis, tulot näillä kolmen kuukauden kyykkimisestä noin 750 euroa kuukausi! Eikä tarvi huolia kantaa vuokrista ja laskuista.
Miten on keskusta/kokoomus fanittajat tarvisiko suomalaisen poimijan noilla tuloilla kantaa huolta laskuista ja vuokrista?
Itsellä menee vuokraan jo 600 euroa kuussa+vesi+sähkö n. 100 euroa+ auton käyttökulut n.100euroa.
Kommentit (223)
Onneksi terveysturvallisuus on hyvässä hoidossa, onhan vaadittu mittavat suunnitelmat. Kantaväestöllä ei ole mitään hätää koronan suhteen.
On ne suomalaiset työttömät niin laiskoja, kun eivät suostu tekemään paskalla palkalla paskaa raskasta hommaa ja nuolemaan työnantajan kengänpohjat.
Vierailija kirjoitti:
On ne suomalaiset työttömät niin laiskoja, kun eivät suostu tekemään paskalla palkalla paskaa raskasta hommaa ja nuolemaan työnantajan kengänpohjat.
Kyllä ja kova verotus takaa sen että tuet tulee viljelijöille ja raha jakautuisi takaisin näille kengänpohjien nuoleskelijöille. Sangen vasemmistolainen ja kommunistinen tapa rahoittaa kotimaista ruuantuotantoa.
Mutta palkka ja verotettu raha valuukin ukrainalaisille, kun ei suomalaisia nappaa kolhoosimainen kommunismi lähes tuista saatavaan palkkaan verrattuna miinus 10-12h vapaa-ajasta.
Koronamansikoita sitten napostelemaan vaan rapujuhlissa kermikset.
Vierailija kirjoitti:
Näin joutuu kyllä tekemään monessa työssä,eikäpalkka ei ole kovin häävi ja pitää nuolla työnantajan kengänpohjat. Työntekijä on lopulta aika heikossa asemassa monella alalla, ei ainoastaan marjan poimijana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ja kova verotus takaa sen että tuet tulee viljelijöille ja raha jakautuisi takaisin näille kengänpohjien nuoleskelijöille. Sangen vasemmistolainen ja kommunistinen tapa rahoittaa kotimaista ruuantuotantoa.
Mutta palkka ja verotettu raha valuukin ukrainalaisille, kun ei suomalaisia nappaa kolhoosimainen kommunismi lähes tuista saatavaan palkkaan verrattuna miinus 10-12h vapaa-ajasta.
Ei ainoastaan marjanpomot, vaan monet muutkin saavat tässä maassa tukia. Työttömät saavat tukia, yrittäjät saavat yritykseensä tukia (tästä kokoomus pitää huolen). On myös asumistukia yms. tukia.
Vielä tuetaan jopa Euroopan köyhiä maita.
Vierailija kirjoitti:
Tämä oli nuorten kesätyöhommaa 1980- luvulla, olen ollut. Nykyajan kermapersenuoret eivät lähde noihin hommiin, siksi pitää poimijat tuoda ulkomailta. Nämä ulkomaiset poimijat ovat aikuisia ihmisiä, jopa korkeasti koulutettuja mukana, opettajia ja lääkäreitä. Palkka vastaa moninkertaisesti heidän kuukausiansioitaan siellä.
Kun itse olin 80-luvulla nansikkamaalla, niin 3 viikossa sain hyvän ansion. Se oli enemmän kuin ensimmäisistä vakitöistä kuukaudessa. Siihen tuli majoitus ja ruoka päälle. Matkarahat sai työvoimatoimistossa. Se oli hyväpalkkainen kesätyö silloin.
Partaharjuko Pieksämäellä? Heikkoa on kartantuntemus, Partaharju on Savonlinnassa.
Sieltä tulee samalla kivoja tyttöystäviä.
En ole lukenut ketjua, mutta paljonko olisit, ap, valmis maksamaan kotimaisista marjoista/kg?
Vierailija kirjoitti:
Lähtevät aamulla varhain ja palaavat illalla myöhään, syövät ja menevät nukkumaan.
Eli lycka till.
Vierailija kirjoitti:
Joo, mun puolesta saa tulla vaikka kuinka monta lentokoneellista parikymppisiä ukrainalaisia naisia marjoja poimimaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, mun puolesta saa tulla vaikka kuinka monta lentokoneellista parikymppisiä ukrainalaisia naisia marjoja poimimaan.
Viimeksi kun itse ihan sattumalta samalla leirintäalueella marjanpoimijoiden kanssa majoituin, niin heissä oli kyllä miehiä suunnilleen yhtä paljon kuin naisia. Mutta joo, saa tulla, koska aika harva olisi valmis maksamaan marjoista sitä hintaa, mitä se olisi, jos maksettaisiin suomalaisille. Eli jäisivät poimimatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin joutuu kyllä tekemään monessa työssä,eikäpalkka ei ole kovin häävi ja pitää nuolla työnantajan kengänpohjat. Työntekijä on lopulta aika heikossa asemassa monella alalla, ei ainoastaan marjan poimijana.
Siksi jokaisen pitäisi olla yrittäjä, ei enää työntekijä. Silloin voisi itse sanella ehtonsa ja tienaisi todella paljon enemmän. Marjanpoimijayrittäjä voisi laittaa kunnollisen hinnan työlleen.
Enpä aio enään ikinä kotimaisia mansikoita suuhuni laittaa. Myyköön maajussit niitä vaikka kenelle tahansa muulle mutta minä kierrän kaukaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä oli nuorten kesätyöhommaa 1980- luvulla, olen ollut. Nykyajan kermapersenuoret eivät lähde noihin hommiin, siksi pitää poimijat tuoda ulkomailta. Nämä ulkomaiset poimijat ovat aikuisia ihmisiä, jopa korkeasti koulutettuja mukana, opettajia ja lääkäreitä. Palkka vastaa moninkertaisesti heidän kuukausiansioitaan siellä.
Kun itse olin 80-luvulla nansikkamaalla, niin 3 viikossa sain hyvän ansion. Se oli enemmän kuin ensimmäisistä vakitöistä kuukaudessa. Siihen tuli majoitus ja ruoka päälle. Matkarahat sai työvoimatoimistossa. Se oli hyväpalkkainen kesätyö silloin.
Kyllä Suomesta löytyisi ahkeria nuoria edelleen mansikkamaille, jos sillä voisi ansaita hyvin. Elämme kuitenkin nyt aikaa, jolloin kukaan ei ole valmis maksamaan mistään mitään. Viimeksi olen kuullut väitelleen miehen suusta idioottimaisuuden, että pitäisi siirtää analyysipalvelut muutaman prosentin teoreettisen säästön vuoksi Kiinaan ja sitä myötä siirtää kaikki teknologinen osaaminen myös sinne.
Halla-aho on oikeassa: tuet ovat tehneet suomalaisista hyvälle oppineita laiskottelijoita. Palkkojen roima lasku tekisi näistäkin töistä taas kiinnostavia suomalaisille nuorille ja se taas kasvattaisi heidät oikeaan kuriin.
Samalla saadaan maan talous kuntoon, ei tarvita velkoja eikä veroja.
Vierailija kirjoitti:
Enpä aio enään ikinä kotimaisia mansikoita suuhuni laittaa. Myyköön maajussit niitä vaikka kenelle tahansa muulle mutta minä kierrän kaukaa.
Mansikoita menee ihan myös elintarviketeollisuudelle. Et välttämättä tiedä, mistä niihin käytetyt mansikat ovat lähtöisin? Mansikoista tehdään myös hilloja yms.
Jos ostat ulkomaalaisia mansikoita, tuet ulkomaalaisia maajusseja. Luultavasti sielläkään ei tästä työstä paljon makseta.
Tuleeko hallituksen perustama erityisyhtiö Välittäjä Oy auttamaan tähän ?
.
Etenkin sosialidemokraatit, mutta myös vasemmistoliittolaiset ovat vuosikymmeniä puhuneet välityömarkkinoista täsmäiskuna työttömyyden kovaan ytimeen.
Välityömarkkinat ovat periaatteessa työmarkkinoita, joilla tehdään niin sanottua siirtymätyötä.
Siirtymätyömarkkinoilla katsotaan olevan kriittisiä siirtymiä, joissa ihminen tarvitsee tukea: siirrytään koulutuksesta työhön, siirrytään erilaisten työsuhdemuotojen välillä, siirrytään hoitovapailta työhön tai siirrytään työn ja eläkkeen välillä.
SDP:n tärkeimpiä välityömarkkinoiden ”lobbaajia” ovat Filatovin ohella puoluetoimiston entisen työntekijän Vertti Kiukaan johtamaansa Suomen sosiaali- ja terveys ry:hyn (SOSTE) rekrytoimat sosialidemokraatit. He ovat SDP:n vahvoja taustavaikuttajia.
Välityömarkkinat ovat tärkeä SOSTE:n ja sen jäsenjärjestöjen agenda. Välityömarkkinoilla on myös suuri taloudellinen merkitys SOSTE:n jäsenjärjestöille.
SOSTE:n pääekonomisti Jussi Ahokas (sd) onkin visioinut, että pysyvästi työmarkkinoiden ulkopuolella olevien ja toistuvasti työttömien määrä oli ennen koronakriisiä noin 300 000 henkilöä ja ”jos sen koko potentiaalin saisi töihin ja työmarkkinoille, niin kaikki työllisyysastetavoitteet toteutuisivat”.