Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Missä alalla ei makseta lomarahoja, miksi?

Vierailija
14.06.2021 |

Ei ymmärrä.

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maatalousalalla, miksi maksettaisiin kun ei ole koko lomia.

Olen töissä maatalousalalla, saan sekä palkan että lomarahan. Mistä olet hankkinut väärän tietosi?

Minkä väärän tiedon. Ei meillä ole lomia tai lomarahoja. Oma tila.

Miten pieni tila?

Vierailija
22/40 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen töissä maatalousalalla, saan sekä palkan että lomarahan. Mistä olet hankkinut väärän tietosi?

Miten pieni tila?

Eläimiä noin 240-250.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei makseta. Olen lehtori amk:ssa.

Varmasti maksetaan.

Kuule, olen ollut 15 vuotta, ja tähän mennessä ei ole maksettu.

Oiskohan sulla palkkalaskelmalla joka kuukausi kohta "Lomakorvaus"? Se lomaraha on siellä, muun loma-ajan palkan yhteydessä.

Lomakorvaus ja lomaraha eivät ole sama asia. Esimerkiksi meillä alle 4 kk työsuhteessa ei makseta lomarahaa, vain pelkkä lakisääteinen lomakorvaus 9 pros.

Vierailija
24/40 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sinä olet yrittäjä itse, niin mikseet maksa itsellesi lomarahaa?

Vierailija
25/40 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika erikoista, mutta tietenkin mukavaa, että tuollainen lomaraha on vielä käytössä tänä päivänäkin. Historiahan on se että "Lomaraha on kummajainen 70-luvulta. Lomarahan, alkuperäiseltä nimeltään lomaltapaluurahan keksi Metalliliitto 1971. Liitto halusi saada työntekijät töihin pitkän lakon jälkeen. Sittemmin lomaraha on levinnyt lähes kaikille aloille." Näyttää siltä että työntekijät tuohon aikaan hakeutuivat muualle töihin ammattiliiton määräämän lakon aikana. Esim. Ruotsiin lähdettiin siihen aikaan töihin usein. Ja muutenkin tietenkin oli paljon vapaita työpaikkoja siihen aikaan. Monet ehkä mieluummin tekivät töitä ja tienasivat kuin lakkoilivat.

Vierailija
26/40 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tes ei ole yleissitova, niin sitä ei tarvitse noudattaa.

Turha alapeukuttaa. Jos alan tes ei ole yleissitova, ei työnantajan tarvitse noudattaa sitä. Laissa ei ole mitään mainintaa lomarahasta.

Vierailija
27/40 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei makseta kohta millään alalla  jos TESsit poistuvat. Ei ole mikään lakisääteinen juttu eikä työnantajat niitä varmaan hyvää hyvyyttään maksele.

Vierailija
28/40 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sinä olet yrittäjä itse, niin mikseet maksa itsellesi lomarahaa?

Tässä on monta osakasta, kukaan ei saa lomarahoja eikä lomia ole.

Vierailija
29/40 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmasti maksetaan.

Oiskohan sulla palkkalaskelmalla joka kuukausi kohta "Lomakorvaus"? Se lomaraha on siellä, muun loma-ajan palkan yhteydessä.

Lomakorvaus ja lomaraha eivät ole sama asia. Esimerkiksi meillä alle 4 kk työsuhteessa ei makseta lomarahaa, vain pelkkä lakisääteinen lomakorvaus 9 pros.

Lomakorvaus: loma-ajanpalkka + lomaraha. Toki joissakin tes;eissä tuo lomaraha alkaa kertyä vasta esim siinä vaiheessa kun lomakertymä on 2,5/pvää per 14 työpäivää tai 35h/kk. Eli teilläkin tuo 9% sisältää sen lomarahan, kun se lakisääteinen lomakorvaus on 8,5%.

Vierailija
30/40 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tes ei ole yleissitova, niin sitä ei tarvitse noudattaa.

Maatalousalan tes on yleissitova.

Vierailija
31/40 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä pitää paikkansa. Joskus 15-20 vuotta sitten amk:n työaika- ja palkkausjärjestelmä muuttui ja samalla lomaraha siirtyi peruspalkkoihin. Sittemmin amk-palkat ovat jääneet jälkeen kehityksestä: ammattikoulun opettajilla on pienempi vuosityöaika ja käytännössä sama vuosipalkka. Ainoa poikkeus on amk:n tekniikan ala, jolla maksetaan (käsittämättömästi) 1000 euroa enemmän kuukaudessa kuin muilla koulutusaloilla.

Vierailija
32/40 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama koskee kaikkia yrittäjiä.

Eikös karjatiloilla ole lomitusjärjestelmää enää?

Kasvinviljelytiloilla onnistuu järjestää lomaa johonkin väliin, joskus reilustikin.

T:kasvinviljelijä

Vierailija
33/40 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama koskee kaikkia yrittäjiä.

Eikös karjatiloilla ole lomitusjärjestelmää enää?

Kasvinviljelytiloilla onnistuu järjestää lomaa johonkin väliin, joskus reilustikin.

T:kasvinviljelijä

Meillä ei ole lomittajia.

Vierailija
34/40 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmasti maksetaan.

Ei ole.

Meillä kompensaationa pitkät lomat.

Vierailija
35/40 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä pitää paikkansa. Joskus 15-20 vuotta sitten amk:n työaika- ja palkkausjärjestelmä muuttui ja samalla lomaraha siirtyi peruspalkkoihin. Sittemmin amk-palkat ovat jääneet jälkeen kehityksestä: ammattikoulun opettajilla on pienempi vuosityöaika ja käytännössä sama vuosipalkka. Ainoa poikkeus on amk:n tekniikan ala, jolla maksetaan (käsittämättömästi) 1000 euroa enemmän kuukaudessa kuin muilla koulutusaloilla.

Ammattikoulut ovat nykyään myös 1600 tunnin vuosityöajassa. Tai ainakin Helsinki Business College on.

Vierailija
36/40 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen opettaja aikuiskoulutuskeskuksessa eikä meilläkään makseta vuosityösopimuksessa oleville mitään muuta kuin kuukausipalkka. Ei lomarahoja tai lomakorvauksia.

Tuntiopettajille nämä kyllä maksetaan.

Vierailija
37/40 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihtaisin milloin vain lomarahani opettajien pitkiin lomiin. Kolmivuorotyöläisenä saa lomalta vain peruspalkan ( tietenkin) ja lomarahat ovat käytännössä vain korvaamassa menetetyt vuorolisät eli lähesvplus-miinus-nolla.

Vierailija
38/40 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä suostuisin paikalliseen sopimiseen ja palkan alennukseen sekä lomarahoista luopumuseen, jos samalla otettaisiin käyttöön kansalaispalkka ja määriteltäisiin lakiin asti työajaksi ne kuuden tunnin tai neljän päivän työajat.

Väitän että lisäisi kannattavuutta yksityisellä sektorilla, hyvinvointia tuen varassa elävillä ja työllisyyttä työttömillä kun voisi ottaa vastaan keikkahommiakin ilman pelkoa siitä että tuet lähtee ja menee kämppä alta.

Vierailija
39/40 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen alalla, jossa ei ole tes:iä ja siten lomaraha on ihan työnantajan armeliaisuudesta kiinni. Muissa työpaikoissa on ollut lomaraha (sekä lukuisia muita etuja), koska osaavia työntekijöitä on vaikeaa löytää ja siksi heitä pitää houkutella kaikin keinoin. Nykyisessä työpaikassani ei alkujaan maksettu lomarahaa, mutta sitä siirryttiin maksamaan viitisen vuotta sitten, lisäksi on ylimääräisiä lomia. Tämä kaikki ihan vain, että alalla on mahdollista vaihtaa työpaikkaa tuosta vain, jos alkaa kyllästyttää oma pomo ja he tietävät sen. Eli ei tämä tessittömyys ja paikallinen sopiminen ihan kauheaa kaikille ole. Kyseessä siis todella pieni ja erikoistunut ala.

Vierailija
40/40 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. Ei ole lomaa ja sen takia ei makseta myöskään lomarahaa. Ollaan vuosityöajassa ja "loma" on meillä viralliselta nimeltään vapaajakso.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kaksi