Taas yksi hirveä päivä varhaiskasvatuksessa
Pidän lapsista ja heidän kanssaan touhuamisesta. Pidän työkavereista ja vanhemmista. Mutta...en enää jaksa jatkuvaa työvuoron pidentämistä tai vaihtamista, en jaksa enää ylisuuria ryhmiä, en jaksa enää jatkuvia muutoksia. Mikään ei toimi kunnolla alallamme. Tämä työ vie burnoutiin.
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä!!!
Varhaiskasvatuksen opettajien työtä seuranneena ymmärrän teitä oikein hyvin! Olette arjen sankareita suurella sydämellä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä!!!
Varhaiskasvatuksen opettajien työtä seuranneena ymmärrän teitä oikein hyvin! Olette arjen sankareita suurella sydämellä!
Kiitos! 💖t.Ap
Oma lapsi oli hoidossa 2010-luvulla. Hoitajat oli tosi mukavia, myös sijaiset mutta sijaisia oli koko ajan uusia ja ihan sekava meininki ja alimitoitettu henkilökunta koko ajan. Kyllä siinä myötätunto heräsi hoitajia kohtaan. Ja lasta stressasi koko ajan tutustua uusiin aikuisiin.
Juurihan me äänestämme kuntapäättäjät valtaan! Nyt vain vanhemmat barrikadeille vaatimaan lisää rahaa päivähoitoon!
Joo teen keikkaa ja tänään oli kyllä taas sellainen päivä että ei hyvää päivää.
En tiedä kumpia säälin enemmän. Niitä lapsia vai sitä ainoaa paikalla ollutta ryhmän omaa hoitajaa.
Aika rajatonta oli meininki.
Miksi ette mene lakkoon ja vaadi parempia työoloja?
Jos jostain voisi puhua löysässä hirressä roikkumisena niin se on varhaiskasvatus.
Varsinkin pääkaupunkiseudulla.
Väki vähenee ja vaatimukset vain kasvaa.
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on siinä ettei löydy yhteistä rintamaa.Lähihoitajat,opettajat ja sosionomit käyvät kukin omaa sotaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on siinä ettei löydy yhteistä rintamaa.Lähihoitajat,opettajat ja sosionomit käyvät kukin omaa sotaansa.
Eikö tämä ole kaikkien noiden yhteinen sota?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö tämä ole kaikkien noiden yhteinen sota?
On kaikkien, mutta kaikki ovat eri ammattiliitoissa. Ap
Olen lastentarhanopettaja 58v.
Teen enää osaaikaisena ja osin en enää ryhmässä.
Mutta kyllä olen surullinen alan kehityksestä.
Vaikka puhutaan paljon hienoja sanoja niin vahvimmin minusta tuntuu että juuri ne tärkeimmät eli lapset ollaan lähes heitetty ulos tästä systeemistä.
Kun tulin alalle niin puhuttiin paljon kodinomaisuudesta ja leikin tärkeydestä. Keskityttiin lapsiin ja lasten kanssa toimimiseen.
Nyt tämä kaikki hyvä on aivan kuin poljettu maahan.
Tilalle on tullut tehokkuus,suuret laitosmaiset yksiköt,valtava määrä suunnitelmia,raportteja.
Nuoret opettajat eivät jää alalle koska opettajien koulutus ei enää vastaa käytännön työtä.Koulutus olisi palautettava takaisin käytännön läheisemmäksi.
Työnantaja palkkaisi varmaan mielellään lisää varhaiskasvatuksen opettajia helpottamaan taakkaa, jos nykyiset työntekijät oppisivat jakamaan hieman sitä palkkaansa. Mutta ei voi kun itsellä pitää olla iso palkka ja sitten ei oo muuta mahdollisuutta, kun paimentaa liian suurta lapsilaumaa. Burnouttihan siitä sitten tulee, mutta ei auta itku markkinoilla, kun ei haluta ottaa lisää työntekijöitä.
Vierailija kirjoitti:
Työnantaja palkkaisi varmaan mielellään lisää varhaiskasvatuksen opettajia helpottamaan taakkaa, jos nykyiset työntekijät oppisivat jakamaan hieman sitä palkkaansa. Mutta ei voi kun itsellä pitää olla iso palkka ja sitten ei oo muuta mahdollisuutta, kun paimentaa liian suurta lapsilaumaa. Burnouttihan siitä sitten tulee, mutta ei auta itku markkinoilla, kun ei haluta ottaa lisää työntekijöitä.
Mitä oikein selität??? Mikä iso palkka? Palkat ovat naurettavat🤔
T. Vaka-ope
Vierailija kirjoitti:
Lakkoon ei voi mennä ilman ammattiliiton aloitetta ja varhaiskasvatuksen työntekijät ovat jakautuneet eri liittoihin (mm. OAJ, Talentia, Super, Tehy, JHL,...). Kaikissa näissä liitoissa on kuitenkin jäseninä myös muita kuin varhaiskasvatuksen työntekijöitä ja sivustaseuraajana tuntuu, että aina ne muiden alojen (esim. koulu, terveydenhuolto) työehtoasiat ovat liitolle tärkeämpiä, varhaiskasvatuksen työoloista neuvotellaan ehkä joskus jossain sivulauseessa. Omakin liittoni aina TES-neuvottelujen alla kyselee halukkuutta lakkoon, mutta ikinä eivät saa aikaiseksi vaatia parempia etuja, vaan myöntyvät ties mihin lakimuutoksiin ja kiky-tunteihin mukisematta.
Ap, minkä ikäinen olet? Miten pitkiksi ne päivät venyy 12h?
Mä oon yksityisellä töissä aika pienessä yksikössä, ja mun mielestä meillä kaikki toimii aika hyvin. Toki sekin vaikuttaa että me ollaan harvoin sairaana.
Eli mun silmissä varhaiskasvatus näyttäytyy hyvänä paikkana.
Aikaisemmin olin kunnalla varmaan 20 eri päiväkodissa ja vaihtelua oli tosi paljon. Joissain paikoissa oli kyllä kieltämättä sekavaa.
Ei joka paikka ole kriisissä. Mutta itse olen sitä mieltä, että leikkiä, lämpöä ja kodinomaisuutta olisi lisättävä. Pieniä mukavia toimintahetkiä päivään mutta sellaisiksi, että ne eivät pakota istumaan 20 min paikallaan.
Jaan tunteesi ap. Tykkään työstäni tosi paljon mutta nyt riittää. Juhannukselta alkaa loma ja sitten irtisanoudun. Työvuosia 22v. Vaka-ope pääkaupunkiseutu.
Tiedän pääkaupunkiseudulla suuren yksikön jossa olisi syksystä paikka kahdeksalle pätevälle varh.kasv opelle.
Vain kaksi pätevää on tällä hetkellä ja on jo lyöty lukkoon että näitä kahdeksaa paikkaa tekee syksyllä joku talon lähihoitajista.
Ei edes enää laiteta hakuun koska niin vaikea saada.
Eli kymmenestä paikasta kahdeksaa tekee lähihoitaja
Sama täällä!!!