Aina saa olla lompakko levällään, en jaksa :(
Pikkuisen kun sai rahaa jemmaan, että olis varaa ostaa itselle jotakin piiiiitkästä aikaa, niin taas tuli yllättävä takapakki ja rahanmeno. Kahden liki täysi-ikäisen lapsen yksinhuoltajuus on niin syvältä perseestä, ettei mitään rajaa. Nuoriso etsi kyllä kesätyötä kymmenistä eri paikoista, mutta mitään ei saaneet. Eli mamma betalar ihan kaiken. Syövät kuin hevoset, rahaa menee ruokaan järkyttävän paljon.
Ja aina toinen tarttee sitä, toinen tätä. Tänään toiselle kävi vahinko, johon ei saada vakuutuksesta korvausta kun lasku jää alle omavastuuosuuden. Eli mamma betalar. Voi kilin kellit ja pässin pallit :(
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Mitäs olit aikanaan "lompakko" levällään? Olisit pitänyt vain jalat ristissä.
Njääh, ei mua tuo kauan sitten tapahtunut römpsän levittely harmita. Se harmittaa, että joutuu itse maksamaan kaiken kun perheen kuitenkin perusti hyvässä uskossa, yhdessä toisen kanssa. Sekin on tullut yllärinä miten helposti etävanhempi voi välttää lasten elatukseen osallistumisen. Ryhtyy vaan yrittäjäksi ja ilmoittaa, ettei oo tuloja. Siinäpä se! Voi kuitenkin tehdä pimeästi töitä minkä ehtii, ala kun on semmoinen.
ap
No mitä ne teinit sitten syövät? Minulla on kaksi teinipoikaa ja täytyy sanoa, että vaikka kasvupyrähdyksen aikaan syövät enemmän, se on joku viipale leipää tai yksi peruna enemmän kuin tavallisesti. Ei meillä osteta edes mitään kalliita leikkeleitä tai vanukkaita mitä voisivat syödä paketillisen kerrallaan tai monta purkkia. Ihan normaalisti ovat kasvaneet ja ovat terveitä, vaikkei se lisäruoka ole mitään kallista. En siis rajoita mitään leivän määrää, perunoita, kasviksia tms. Meillä on aina syöty niin, että ruoka on se mitä on tarjolla ja aamupalat ja iltapalat on melkeinpä aina samaa. Joillakin tuntuu olevan se ajatus, että kasvuiässä pitää saada syödä herkkujakin ihan vapaasti.
Koita tehdä kirjanpitoa, katso kassakuitit. Mistä voisi tinkiä? Onko impulssiostoksia? Esim ruokailut voi suunnitella ennalta. Ja suomalainen vesijohtovesi on juomakelpoista, aina vesipullo mukana niin ei tarvi ostella mitään limsoja.
Ja käy ruokajakelussa.
Meillä annoskoot kasvaneet niin että syövät lähes kahden edestä. Esim ennen 8 lihapullaa ja 2 perunaa, nyt menee 16 lihapullaa ja 4 perunaa. Tietty salaatit päälle. Lautasmallia pyritään noudattamaan eli kaikkea tasaisesti lisää.
Vierailija kirjoitti:
No mitä ne teinit sitten syövät? Minulla on kaksi teinipoikaa ja täytyy sanoa, että vaikka kasvupyrähdyksen aikaan syövät enemmän, se on joku viipale leipää tai yksi peruna enemmän kuin tavallisesti. Ei meillä osteta edes mitään kalliita leikkeleitä tai vanukkaita mitä voisivat syödä paketillisen kerrallaan tai monta purkkia. Ihan normaalisti ovat kasvaneet ja ovat terveitä, vaikkei se lisäruoka ole mitään kallista. En siis rajoita mitään leivän määrää, perunoita, kasviksia tms. Meillä on aina syöty niin, että ruoka on se mitä on tarjolla ja aamupalat ja iltapalat on melkeinpä aina samaa. Joillakin tuntuu olevan se ajatus, että kasvuiässä pitää saada syödä herkkujakin ihan vapaasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sitten?
Ei me sulle rahaa lainata.En tarvii lainaa. Mut voisitko adoptoida nuo lapset multa? Tai edes ryhtyä sijaisperheeksi, jos ne olis vaikka joka viikonloppu pe-ma teillä?
ap
Mulla on jo kaksi adoptio lasta.
En kai enempää.
Tuttaville tai naapureille nurmikonleikkuuseen tai vaikka siivoamaan. Ja tarvittaessa ilmoitus alueen Facebook -ryhmän. Tuota kautta saavat tienattua omaa rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä annoskoot kasvaneet niin että syövät lähes kahden edestä. Esim ennen 8 lihapullaa ja 2 perunaa, nyt menee 16 lihapullaa ja 4 perunaa. Tietty salaatit päälle. Lautasmallia pyritään noudattamaan eli kaikkea tasaisesti lisää.
Vierailija kirjoitti:
Jos on 16 lihapullaa ja neljä perunaa niin melkoinen epätasaisuus. Jospa tarjoat 10 lihapullaa ja viisi perunaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä teinejä kannata opettaa siihen, että lompakko on aina levällään ja toiset jättävät tarpeensa täyttämättä heidän takiaan. Vaikka olisi joku "pakollinenkin" hankinta, teinien ei tarvitse saada sitä heti, vaan voivat edes osittain osallistua kustannuksiin esim. tarjoamalla naapureille apua korvausta vastaan.
Eikö teineillä ole mitään säästöjä synttärilahjoista yms, joita voisi käyttää? Kännykän saa Prismasta parilla kympillä. Jos haluaa kalliimman, voi varsin hyvin osallustua itse kuluihin.
Et taida tietää millaista on olla vähävarainen teini? Ei mulla ainakaan säästöjä ollut kun tarvitsin uuden puhelimen yms. Sitä paitsi vinkkinä Itse myin itesäni rahan toivoisena kun piti saada rahaa koska olin vahingossa rikkonut yhden maljakon jonka äitini halusi minun korvaavan. Aloin siis myymään itseäni kun olin 14 joten jos et halua samaa sinun teineillesi en suosittele kosk pääsin itseni myymisestä eroon vasta 20 kymppisenä
Olen ollut vähävaraisen yksinhuoltajan vähävarainen teini, joten kokemusta kyllä on. Lastenhoitokeikkoja tekemällä ostin kännykän, opintorahasta ja -lainasta maksoin ison osan lukiokirjoista.
Täältäkin sympatiat ap:lle. Muistan hyvin tuon ajan, vaikka omat lapseni ovat jo aikuisia. Pitkään oli silloin mielessä kysymys, koska on mun vuoro.
Ovat kuitenkin hakeneet töitä. Eihän se nuorten vika ole jos ei saa töitä. Kannattaa käydä Lidlissä, edullinen kauppa. Ja ostaa paljon sitä mikä nyt edullista, tomaatit, perunoita paljon. Kun keittää ison kattilallisen perunoita niin siihen sitten joku kastike ja salaattia. Peruselintarvikkeita paljon. Kun syö 8 pottua ja kastiketta ja tomaattia niin luulis ettei heti ole nälkä. Leipoo sämpylöitä 4-5 pellillistä kerralla. Sesongin vihanneksia jotka nyt edullisia.
Lihapulluen sijaan voisi tehdä ison jauhelihakastikkeen ja iso kattilallinen perunoita. Esim. jauhelihamunariisipiirakka uunissa, lehtitaikinalevyistä, tekee koko pellillisen. Nyt tomaatit jne edullisia. Tärkeintä on että perusjuttua on paljon kuten perunoita. Ei 8 lihapullaa ja 4 perunaa vaan 10 perunaa ja jauhelihakastiketta. Salaattia.
Ala kokata kotiruokaa mitä tehtiin ennen 2000 lukua ja tee kerralla kunnon satsi joka riittää monta päivää.
Ruuan raaka-aineet ei ole koskaan ollet näin halpoja suhteutettuna ostovoimaan.
Viikonloppuna leivo leipää ja pullaa sen mitä viikossa menee.
Katkaise kaikki ei pakolliset kk maksut, netflixit, spotifyt, jne...
Jokaiseen puhelimeen talossa halvin liitymä mitä saa.
Siirry käteisen käyttöön jolloin ihminen vaistomaisesti käyttää vähemmän rahaa.
Joo, kaikesta säästetään. On se vaan rankkaa, kun saa muutaman kympin säästöön vaihtamalla lihapullat jauhelihakastikkeeseen ja sitten tulee ylimääräinen yhtiövastike tms ja taas ollaan monta satkua köyhempiä. Tai hajoaa pesukone, tai lukiolaisen läppäri….
Vierailija kirjoitti:
Koita tehdä kirjanpitoa, katso kassakuitit. Mistä voisi tinkiä? Onko impulssiostoksia? Esim ruokailut voi suunnitella ennalta. Ja suomalainen vesijohtovesi on juomakelpoista, aina vesipullo mukana niin ei tarvi ostella mitään limsoja.
Ja käy ruokajakelussa.
Tämä ja ota teinit mukaan taloudenhoitoon ja opeta ettei raha kasva puussa. Näytä ihan kädestä pitäen mitä on edessä oikeassa aikuisten elämässä.
Vierailija kirjoitti:
Ja kukas nyt tällä kertaa valittaa?
Tästä on tullut ihmeellinen valittajien palsta.
Mene muualle valittaja!!
Jos ei pysty pienentämään enää menoja niin sit pitää lisätä tuloja.
Näinhän se on. Harmi vaan kun menee pikemminkin toiseen suuntaan kun lapsilisät, elatustuet ym loppuvat.
Vierailija kirjoitti:
Ohjaa ruokajonoon. Todennäköisesti saavat parempaa ruokaakin kuin mitä itse ostavat.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisilla on Euroopan suurimpiin kuuluvat palkat, pienimmät tuloerot ja kovimpiin kuuluva verotus.
Et taida tietää millaista on olla vähävarainen teini? Ei mulla ainakaan säästöjä ollut kun tarvitsin uuden puhelimen yms. Sitä paitsi vinkkinä Itse myin itesäni rahan toivoisena kun piti saada rahaa koska olin vahingossa rikkonut yhden maljakon jonka äitini halusi minun korvaavan. Aloin siis myymään itseäni kun olin 14 joten jos et halua samaa sinun teineillesi en suosittele kosk pääsin itseni myymisestä eroon vasta 20 kymppisenä