Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuntavaalien äänestys­prosentti ennätys­alhainen: 55,1 prosenttia - miksi?

Vierailija
14.06.2021 |

Noin puolet äänioikeutetuista jättivät äänensä käyttämättä.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000008050780.html

Vaalien siirto kauniiseen kesäsunnuntaihin sai ehkä jäämään kotiin ja mökeille? Hyvä oppitunti jatkoon, että vaalit on tosiaan parempi pitää ajallaan keväällä kun ihmisillä ei ole parempaa tekemistä, kuten nyt kesällä on.

Kommentit (92)

Vierailija
81/92 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En äänestänyt. Oli kyllä tarkotus, mutta nyt kävi näin.

En törmännyt ennakkoäänestyspaikkoihin, enkä jaksanut varta vasten mennä. Vaaliviikolla olinkin koronakaranteenissa mökillä ja sunnuntaina kävin sukulaisen synttäreillä suoraan kun tulin mökiltä (ei koronaa), sen jälkeen olin puoli seitsemän kotona ja ihan että AINIIIN...

Keväällä olisin kerennyt paremmin äänestämään kun ei ois ollu tota mökkeilyä ja sukulointia.

N33

Vierailija
82/92 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisin äänestä vasemmistoa mutta en äänestä kun ne on niin homomyönteisiä.

Voisin äänestää demareita mutta en äänestä kun ne ovat paljastuneet todella epärehellisiksi eivätkä muutenkaan enää välitä duunareista.

Voisin äänestää kristillisiä mutta en äänestä koska niiden mielipiteillä on niin vähän painoarvoa pienenä puolueena.

Keskustaa en äänestä koska olen kaupunkilainen.

Rkp:tä en äänestä kun en osaa enää ruotsia edes auttavasti.

Kokoomusta äänestin kun halusin Niinistöstä presidentin.

Persuja en ole vielä tohtinut äänestää kun en tiedä onko ne duunarin puolella vai vastaan.

Vihreitä en äänestä koska ne ajaa kaikkea sitä mitä vastustan. Eivät edes vastusta enää ydinvoimaa mitä minä vastustaisin.

Eli annat mieluummin muiden päättää kuin että äänestäisit edes lähimpänä omia arvojasi olevaa?

En voi äänestää omaatuntoani vastaan. En enää. Varsinkaan kun olen huomannut, että äänestämällä ei voi enää oikeasti vaikuttaa.

On aika paha huomata, että meni antamaan äänensä porukalle, joka tekeekin just päin vastoin kuin piti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/92 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka paljon ihmiset oikein tietävät näistä puolueista ja siitä, kuka päättää asioista. 

Jos todellisuus perustuu siihen, että katsoo esimerkiksi telkkarista ohjelmaa: Suomen kaunein huvila, niin helposti ajattelee, että onpa hienoja mökkejä ihmisillä ja itse asun täällä kerrostaloyksiössä, vaikka kuinka teen töitä. Totuus on kuitenkin, että vain harvalla on varaa moiseen luksukseen.  Ei edes monella keskiluokkaisella on varaa loisteliaaseen huvilaan.  

Vaikuttaminen on mielestäni jotakin muuta kuin huvila ja huussi ohjelman katselemista. Myös vaaliväitteilyiden katseleminen on itselleni enemmän viihdettä kuin sen miettimistä kuka päätöksiä tekee parhaiten.

Äänestyspäätöksen tekoon taas vaikuttaa se mikä on puolueen arvopohja ja ohjelma. Miten ehdokas on hoitanut tehtäviään, mitkä on hänen painotuksensa/tärkeysjärjestys vaikuttamisessa/asioiden hoidossa.

Katsoin itse myös näitä vaaliväittelyitä aika paljon ja tosiaan oli aika paljon pelkkää ajan vietettä. Asiat menivät väittelyksi, eikä oikein saanut mitään selvää mielipiteistä.  

Vierailija
84/92 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laiskat työttömät eivät jaksaneet mennä antamaan ääntään, kun siitä olisi ollut hieman ylimääräistä vaivaa ja oli tarve lepäillä.

Laiskoilla ja työttömillä on niin hyvät olot etteivät halua muutosta.

Vierailija
85/92 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huonoista vaihtoehdoista on turhaa äänestää. Samaa ajattelee moni muukin kun nukkuvienpuolue on jo noin suuri. Kokoomuksen suurelta näyttävä kannatus johtuu siitä että niiden kannattajat äänestää aina.

Mä äänestin tällä kertaa poikkeuksellisesti Kokoomusta, koska niiden vaaliohjelma oli huonoista vaaliohjelmista vähiten huono. 

Vierailija
86/92 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En äänestänyt. Oli kyllä tarkotus, mutta nyt kävi näin.

En törmännyt ennakkoäänestyspaikkoihin, enkä jaksanut varta vasten mennä. Vaaliviikolla olinkin koronakaranteenissa mökillä ja sunnuntaina kävin sukulaisen synttäreillä suoraan kun tulin mökiltä (ei koronaa), sen jälkeen olin puoli seitsemän kotona ja ihan että AINIIIN...

Keväällä olisin kerennyt paremmin äänestämään kun ei ois ollu tota mökkeilyä ja sukulointia.

N33

Et ymmärrä sitä, mutta tämä tekstisi on surullinen esimerkki tämän päivän ihmisestä

Vierailija
87/92 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olivatkohan ihmiset myös väsyneitä korona-aikaan? He eivät jaksaneet mennä edes enää äänestämään. Ikään kuin olisivat antaneet kaikelle periksi. Jotkut voivat olla niin peloissaan vielä koronasta, etteivät edes uskaltaneet lähteä kotoa ulos.

Vierailija
88/92 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laiskat työttömät eivät jaksaneet mennä antamaan ääntään, kun siitä olisi ollut hieman ylimääräistä vaivaa ja oli tarve lepäillä.

Tavallaan näinkin voi sanoa,  mutta miksi tähän on ajauduttu? Jokin syy on siinäkin, että heistä on tullut "laiskoja"? 

Vierailija
89/92 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitää kysyä ihan off topic, miksi pitäisi olla "homokielteinen"?

Sitten aiheeseen. Itse en äänestänyt, koska se ei merkitse mitään. Minun säälittävällä äänellä ei todellisuudessa saada laiminlyötyjä vanhuksia hoitolaitoksissa paremmalle hoidolle, ei mielenterveysongelmia pienemmälle prosentille, taloudellisesti räpiköiviä leivänsyrjään kiinni. Joo, joku yksittäinen kyläkoulu voidaan pelastaa, tai julkista liikennettä lisätään klo 8-17. Ne eivät kiinnosta minua. Ja eiköhän nuo asiat tapahdu jos ovat tapahtuakseen olkoot siellä kuka vaan päättämässä.

Vierailija
90/92 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan sama kuka on päättämässä asioista, se on aina joku Sanna Marinin kaltainen kiero. Äänestäminen on ihan turhaa enää.

Näin on. Aina poliitikot vetää kotiin päin ja kuntalaisille vaan lisää veroja ja maksuja. Omassa pienessä kunnassa veroprosentti, kiinteistövero ja asiakasmaksut on jo tapissa. Niitä ei voi enää korottaa, joten ihan sama kuka siellä asioista päättää. Kaikki koulutkin on jo lakkautettu.

Vierailija
91/92 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitää kysyä ihan off topic, miksi pitäisi olla "homokielteinen"?

Sitten aiheeseen. Itse en äänestänyt, koska se ei merkitse mitään. Minun säälittävällä äänellä ei todellisuudessa saada laiminlyötyjä vanhuksia hoitolaitoksissa paremmalle hoidolle, ei mielenterveysongelmia pienemmälle prosentille, taloudellisesti räpiköiviä leivänsyrjään kiinni. Joo, joku yksittäinen kyläkoulu voidaan pelastaa, tai julkista liikennettä lisätään klo 8-17. Ne eivät kiinnosta minua. Ja eiköhän nuo asiat tapahdu jos ovat tapahtuakseen olkoot siellä kuka vaan päättämässä.

Olisiko neutraali liikaa pyydetty? Vasemmisto maalaa parhaillaan sateenkaaria pitkin Turkua. Miksi ihmeessä? Muutakin kun voisi maalailla.

Vierailija
92/92 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palkansaajana olen todistanut 30 vuotta näitä "muutoksia". Riippumatta hallituksen väristä ja kokoonpanosta reaalimuutos kuukausituloihin on oikeasti prosentin kymmenyksiä eli yleensä sellaiset parikymppiä. Varsinaista vaikuttamista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme yhdeksän