Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äitiyslomalla miehen tuloilla eläminen ja itsetunto

Vierailija
22.08.2006 |

Olen nyt ollut kolme kuukautta äitiyslomalla hoitamassa vauvamme. Saan minimiäitiysrahaa eli n. 300 euroa/kk. Mieheni tulot vähän alle 2000 euroa/kk.

Minkä verran minun olisi mielestänne reilua maksaa yhteisiä menoja? Käyn jonkun verran kaupassa ' omilla rahoilla' mutta yleensä kun käydään miehen kanssa isommilla ostoksilla ja ostetaan enemmän, hän maksaa. Maksan pienen osan vuokrasta ja oman puhelinlaskuni, kampaajan ja muun tarpeellisen, esim hygieniatuotteet. Mies kuitenkin maksaa usein esim vaatteitani tai jos käydään ulkona syömässä tai eläkuvissa, hän maksaa.

Mielestäni tämä on ihan reilua sinänsä koska minun tuloni ovat niin pienet. Jotenkin minulla vaan silti on olo että olen huono ihminen, mieheni ' elätti' vaikka teenkin työtä kotona eli hoidan yhteistä lastamme ja siis osallistun jokun verran yhteisiin menoihin. Työelämässä en ole vielä ollut paitsi hanttihommissa, opiskelu yliopistossa kesken. Olen ajatellut että kun pääsen töihin maksan sitten enemmän yhteisiä menoja ikäänkuin korvaukseksi. Miten teillä muilla menee nuo raha-asiat kun toinen on kotona?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
22.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

aina miettiä että kumpi maksaa. Meillä on kaikki rahat yhteiset. jos

mun tilillä ei ole raha niin siirrän miehen tililtä. ei ole ongelmia ollut.

Vierailija
2/7 |
22.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

lle. Periaatteessa tämä kotiin vanhempainlomalle jäävä osapuoli voisi olla ihan yhtä hyvin myös miehesi. Jos sinä olisit töissä ja miehesi jäisi kotiin hoitamaan YHTEISTÄ LASTANNE vanhempainpäivärahalla, olisiko sinusta epäreilua silloin maksaa suurin osa perheen menoista?

Ymmärrän, että eri perheissä tehdään eri tavalla; toisilla on yhteiset rahat ja jopa yhteiset tilit, toiset maksavat kaiken yhteisen puoliksi palkoistaan ja omat menot omista pusseistaan, mutta se aika kun toinen (ihan kumpi osapuoli tahansa näin 2000-luvulla, joskin edelleen useimmin äiti) jää kotiin hoitamaan sitä YHTEISTÄ lasta ja hänen tulonsa pakosti tippuvat tästä syystä on kyllä poikkeuksellinen. Lapsi on yhteinen projekti, joka paitsi tuo lisää kuluja, kaventaa joksikin aikaa toisen vanhemman tuloja. Silloin työhön jäävän vanhemman kuuluu kyllä osallistua enemmän perheen menojen rahoitukseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
22.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta useasti toimin niin, että maksan entistä vähemmän yhteisiä menoja, jotta saan omat ostokseni suoritettua ns. omista rahoista. Mies maksaa kyllä selvästi enemmän, esim. lainan. Minä hoidan yhtiövastikkeen. Nyt kyllä tässä odottelen, että mies ostaisi mulle pyörän. Toisaalta miehellä on paaaaljon enemmän opintolainaa, minkä takaisin maksu tulee tekemään ison loven kukkaroomme pitkään.

Vierailija
4/7 |
22.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä jaotella mitään rahoja. luottokortit myös yhteiset.

Vierailija
5/7 |
22.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen viidettä vuotta kotiäitinä ja " tuloja" on huima kotihoidon tuki yhdestä lapsesta. Mies tienaa vajaa 2200¿/kk netto.

Meillä on yhteiset lapset, elämme yhdessä, joten myös tulot on yhteiset, ja tietenkin menot.

Vierailija
6/7 |
22.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on eletty aina perheenä, yhteisillä tuloilla. Siis jo ennen lasta. Ei ikinä olla laskettu, kumpi tienaa mitä ja maksaa mitä. Molemmat ovat olleet täysillä tässä avioliitossa ja perheessä mukana. Välillä on mies tienannut enemmän, välillä minä. Ekan mammalomani aikana sain minimirahaa (joka oli siihen aikaan v. 2003 vain n. 11/e päivä) ja mies opiskeli ja teki opintojen ohessa töitä. Eli siis " elätti" minua. Kuitenkin minä tein kotona ihan yhtä lailla töitä: hoidin hänen rakasta lastaan, tein ruoan ja pidin kodin siistinä ja pyykkihuollon toimivana. En todellakaan missään vaiheessa ajatellut, että olen hänen elättinsä! Molemmat teimme töitä yhtä lailla, mun työstäni ei vaan kovin kummoisia maksettu. Enkä siis TODELLAKAAN ole töitä saatuani maksanut yhtään sen suurempaa osaa perheen menoista kuin mieheni, edelleen kaikki rahat menee samalle tilille ja ne sieltä käytetään perheen menoihin.

Nyt olemme molemmat töissä ja tienaamme aika lailla yhtä paljon (mies 100 euroa enemmän kuin minä, siis bruttona). Olen jäämässä toiselle äitiyslomalle. Enkä edelleenkään koe, että mammalomani aikana olisin joku loinen elämässä mieheni rahoilla! Yhteisiä lapsia nämä on, yhdessä " tehtyjä" , yhdessä haluttuja. Molemmat yhtä lailla heistä vastuussa. Minä hoidan heitä vauvavuoden ja vähän ylikin kotona yhteisestä päätöksestä. Ja me molemmat arvostamme tätä työtä, enkä hetkeäkään koe huonoa omaa tuntoa siitä, että hoidan omia lapsiani!!!

Vierailija
7/7 |
22.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perhe on yhteinen yritys joten mikä ihmeen järki on erotella sitä kuka maksaa ja mitä? Tuo yksi sanoi sen pointin eli sinä hoidat lasta ja sitä ei voi edes rahassa mitata. Tai jos sellaisesta alkaa mieheltä kuulua narinaa niin miehelle voi sanoa, että järjestää ja maksaa ja ottaa vastuulleen sitten sen lapsenhoitoasian.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kuusi