Vauva syntyy pian – mies haalii lisää menoja
Esikoinen syntyy ensi kuussa, ja kolmekymppinen mies suunnittelee syksyksi uusia harrastuksia ja "muutamia" baarireissuja. Minulla ei ole kumpaakaan vastaan varsinaisesti mitään, en ole koskaan kieltänyt miestä menemästä, mutta nyt tuntuu, että aiemmin vähemmän aktiivinen mies haluaa haalia syksyksi vähän liikaakin tekemistä. Kaiken kruunaa se, että mies on töissä todella kaukana, joten saatan hyvin olla yksin kotona 3 tai 4 päivää putkeen.
Tässä ilmeisesti käy se klassinen tilanne, eli mies jatkaa elämäänsä (ja vähän upgreidaa) samalla kun äiti on suunnilleen lukittuna kotiin vauvan kanssa. Sitten ollaan niin osallistuvaa isää, kun pari kertaa viikossa vaihdetaan vaippa. Olen kuullut niitä tarinoita, joissa mies selittää ennen lasta olevansa tosi läsnä perheelleen, mutta totuus on ollut muuta. Mitäs nyt sitten, kun mies onkin jo ilmoittanut olevansa mahdollisimman paljon pois kotoa. Väittää kyllä, että aikaa perheellekin on, mutta ei tunnu oikein ymmärtävän vauva-arjen intensiivisyyttä, joka iskee varmaan melko pahasti vasten omiakin kasvojani. Turhauttaa.
Kommentit (40)
Mun lapsellani on niin ihanan osallistuva ja auttava isä. Oli vauva-aikanakin aina tukena ja apuna. Myös hyviä isiä löytyy.
Oletko keskustellut miehen kanssa tästä suoraan? Miten kommentoi itse asiaa?
Vierailija kirjoitti:
Toki, monta kertaa. Miehen käsityksen mukaan perheaikaa on yllin kyllin, mutta omalla matikalla tämä ei oikein päde, jos vapaailtoja on kaksi ja ne menee harrastuksissa.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä koliikkivauva. Ensimmäiset 4kk nukuin 3h/vrk ~30min pätkissä. Kun mies meni ensimmäisen kerran yön yli reissulle, niin sain unta kokonaiset 3x20min sen vuorokauden aikana.
Pointtini oli, että kannattaa teroittaa tällaisen selkeän esimerkin avulla miten raskasta vauvan hoito on. Meillä oli toki erityisen haastavaa, mutta haastavaa se on aina. Ja hänen tulisi ymmärtää priorisoida sinun ja vauvan hyvinvointi. Ei ole kenellekään reilua valvoa montaa kuukautta putkeen, että toinen voisi harrastaa.
Mies kuvittelee, että vauvan kanssa kotona oleminen on lomailua. Hän käy sentään töissä, minähän vaan loikoilen vauvan kanssa kotona.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki, monta kertaa. Miehen käsityksen mukaan perheaikaa on yllin kyllin, mutta omalla matikalla tämä ei oikein päde, jos vapaailtoja on kaksi ja ne menee harrastuksissa.
Miestä ei kiinnosta lapsi. Et tietenkään älynnyt tätä etukäteen😂
Kysyppä siltä mieheltä miten se uskoo vauvan muuttavan sen arkea. Voit yllättyä vastauksesta.
Voi olla että mies ajattelee että kun sinä puuhastelet vauvan kanssa niin hänellä on entistä enemmän aikaa harrastaa, tai sitten ajattelee harrastavansa työreissujen aikana iltaisin.
Kysy ihan konkreettisia asioita. Eikö ole reilua että työajan ulkopuolella vauva hoidetaan puoliksi. Eli kun olet työreissussa voit harrastaa iltaisin mutta kun tulet kotiin niin olet aikanakin puolet siitä ajasta joko vauvan kanssa tai ollaan kolmestaan yhdessä. Mitä jos minäkin varaisin pari uutta harrastusta syksylle ilman vauvaa. Kyllähän sinä hoidat vauvaa 8 tuntia viikossa kun olen harrastuksissa jne.
Tsemppiä ap. Miehen asenne ei kuulosta hyvältä mutta koeta vetää hänet mukaan hoitamaan vauvaa heti pienestä. Meillä isä kylvetti aina vauvat pienenä. Olisin itsekin voinut tehdä sen mutta se oli isän ja vauvan yhteinen oma juttu. Eli jos mahdollista niin alussa kannattaa ottaa isä mukaan hoitamiseen ja kehua isää paljon. Näin syntyy kokemus siitä että osaa ja ehkä intoakin lisää hoitamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellä koliikkivauva. Ensimmäiset 4kk nukuin 3h/vrk ~30min pätkissä. Kun mies meni ensimmäisen kerran yön yli reissulle, niin sain unta kokonaiset 3x20min sen vuorokauden aikana.
Pointtini oli, että kannattaa teroittaa tällaisen selkeän esimerkin avulla miten raskasta vauvan hoito on. Meillä oli toki erityisen haastavaa, mutta haastavaa se on aina. Ja hänen tulisi ymmärtää priorisoida sinun ja vauvan hyvinvointi. Ei ole kenellekään reilua valvoa montaa kuukautta putkeen, että toinen voisi harrastaa.
Mies kuvittelee, että vauvan kanssa kotona oleminen on lomailua. Hän käy sentään töissä, minähän vaan loikoilen vauvan kanssa kotona.
Ap
Jos vauvan kanssa kotona on lomailua niin silloinhan se on miehellkkin lomailua kun sinä varaat syksylle harrastuksia ja mies saa loikoilla vauvan kanssa iltoja kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miestä ei kiinnosta lapsi. Et tietenkään älynnyt tätä etukäteen😂
Mitä tässä on kaveripiiriä seuraillut, niin aika harvassa ovat osallistuvat miehet. Tämä taitaa olla myös yleinen syy eroihin vauvavuonna.
Mies aikoo paeta vauvan hoitoa. Ilmoita että vauva on puoliksi miehen ja hänen tulee hoitaa osaltaan vauvaa. Ja ihan yksinkin ilman sinua välillä että sinä saat vapaata myös.
Eroa. Ja mitäs kiksautit? Luulis että ois miehen lapsellisuus selvinnyt ennen kiksauttelua.
Exästä tiedän onneksi jo ajoissa että on itsekäs. Ei tehty vauvoja.
Mitä miehen menot sinulle kuuluu?
Vierailija kirjoitti:
Mies aikoo paeta vauvan hoitoa. Ilmoita että vauva on puoliksi miehen ja hänen tulee hoitaa osaltaan vauvaa. Ja ihan yksinkin ilman sinua välillä että sinä saat vapaata myös.
Muista tuoda puolet talouden tuloista kun esität vaatimuksia.
ja ikuisuusprovot ne vaan kiertää. onko tää joku modejen arkistohomma vai mikä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muista tuoda puolet talouden tuloista kun esität vaatimuksia.
Tällaiselle miehelle ei lapsia laiteta lainkaan. Perhe on yksikkö.
Minun piti aikoinaan sanoa vaimolle että nyt lähdet ovesta ulos yksinäsi. Tai sitten minä ja tyttäremme lähdemme. Oikeasti hän oli niin kiinni hoitamisessa että oli tulla hulluksi. Auttoi kummasti kun olimme pari tuntia poissa kerrallaan. Arvaatteko oltiinko nukkumassa kun tultiin kotiin?
Kerro että yksin et jää vauvan kanssa. Jos mies ei vietä aikaa perheensä kanssa, hänen tilalleen tulee joku muu.
Palstan vakio satutäti trollaaja.