Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko raamatun tapahtumista todisteita?

Vierailija
13.06.2021 |

Vanhempani uskovat täysin raamatun tapahtumiin, ja ovat muutenkin täysin uskovaisia ihmisiä. Entiedä mihin minun kuuluisi uskoa, tilanne on todella ahdistavaa. Uskotteko te muut täysin raamattuun?

Kommentit (2183)

Vierailija
1621/2183 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vedenpaisumus on tapahtunut oikeasti. Asiasta on olemassa tieteellistä tutkimusta.

Vedenpaisumuksia on tapahtunut useitakin. Ei vain yhtä, kun lasketaan mukaan kaikki tsunamit, ja muut äkilliset vedennousut.

Niistä vanhoista taruista Raamattu koostuu.

Ei vesi voi paisua tai ilmestyä tyhjästä. Se vaan liikkuu paikasta toiseen, joten paisumustarinat ovat silkkaa roskaa ja raamattu on ihmisten ohjelmointikirja.

Mesopotamian alueella on jälkiä lukuisista tulvista, hieman yllättäen vedenpaisumuskertomuksen aiheuttaneesta tapahtumasta erilaisia epäiltyjä on jopa runsaasti. Koko maailmaa tietysti nämäkään eivät peittäneet. 

Maapallon joka paikassa näkyy jälkiä tulvista, mutta luultavasti johtuvat siitä, että mannerlaatat ja vesi ovat vuosimiljoonien aikana liikkuneet ympäriinsä niin, että ovat kiviin jättäneet jälkensä ja sitten eriytyneet toisistaan tuhansien kilometrien päähän. Näitä argeologit pähkäilevät ja kelaavat ja keksivät teorioitaan. Mikä sitten on totta ja mikä ei jää arvelun varaan.

Vierailija
1622/2183 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jeesus näytti meille tien, ei enää tarvita muuta uhria 

mutta jokaisen täytyy valita pitääkö kutsua halpana 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1623/2183 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Taaperot haluavat, että heidät myydään ihmiskauppialle ja r**skataan? Olette te sairaita. Miksi kukaan järkevä ihminen haluaisi olla tuollaisessa uskossa mukana? Olette alinta pohjasakkaa. "

Mitä ihmettä sössötät?

Tuossahan te itse (te uskovaiset) kirjoititte: "kaikki menee aina kuitenkin kuten Jumala haluaa".

Jos siis lapselle tehdään pahaa, se on teidän omien sanojenne mukaan jumalan tahto. Minä lainaan teidän omia lauseita, joten ilmeisesti te sössötätte. 

Jumala sallii, se on kohteliaampi sanonta.

Vierailija
1624/2183 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vedenpaisumus on tapahtunut oikeasti. Asiasta on olemassa tieteellistä tutkimusta.

Tuskin silloin silti rakennettiin h*lvetin iso laiva, johon mahtui kaikki elävä. Myös kengurut ja koalat australiasta jne.

Vierailija
1625/2183 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hän ei pakota meitä uskomaan itseensä koska rakastaa meitä niin paljon että on antanut meille lahjaksi vapaan tahdon uskoa mihin me ikinä haluamme uskoa.

Vapaus on rakkautta, vapaa ihminen on onnellinen koska hän saa olla oma itsensä ja hän on aina rakastettu Jumalan toimesta.

Jos minulla on joku sairaus, johon haen lääkäriltä apua, lääkärillä on tiedossa hoitovaihtoehdot A ja B, mutta hän kertoo, että sairauteen on hoito A eikä sanallakaan mainitse hoitoa B, olenko silloin vapaa valitsemaan noiden kahden hoitovaihtoehdon välillä?

Jumala toimii meidä

Olet sinä harvinaisen ruma ihminen. Kyllä minulla on oikeus eli vapaus päättää keskustelu ihmisen kanssa joka itse harjoittaa väkivaltaa vaikka syyttää siitä lähinnä kaikkia muita.

Kovasti näytät haluavan kuitenkin keskustella. :D 

Lukeeko raamatussasi, että toisia saa nimitellä? Sinunhan pitäisi kääntää toinen poski, mutta et noudatakaan Jeesuksen neuvoja. Et tule pääsemään taivaaseen tuolla käytöksellä. 

Vierailija
1626/2183 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ei halua kaikkia, haluaa ne jotka häntä estii ja etsivä löytää, se on luvattu."

Olen kyllä kuullut väitettävän että haluaa kaikkien pelastuvan, liekö ollut jotain eri uskontoa se.

Vaan jos ei haluakaan niin miksi sitten mahtoi luoda nekin, joita ei halua? Miksei tehnyt kaikista sellaisia etsiväisiä?

Eikö ole lievästi sanottuna epistä jos on tullut luoduksi ei-etsiväiseksi?

Tosiasia on, että koska Jumala on kaikkitietävä, hän on tiennyt jo ennen luomistaan ketkä kaikki päätyisivät uskoviksi ja taivaaseen ja ketkä ei-uskoviksi ja helvettiin. Näissä olosuhteissa ainoa millään tavalla moraalisesti perusteltavissa oleva vaihtoehto olisi ollut luoda uskoviksi ja taivaaseen päätyvät suoraan taivaaseen ja jättää loput luomatta.

Olisi ollut moraalisempaa vaikka jättää koko maailma luomatta kuin luoda maailma, josta varmuudella tietää edes yhden joutuvan ikuiseen kärsimykseen.

Vierailija
1627/2183 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etsivä löytää 

anova saa 

kolkuttavalle avataan 

rehellinen pohdinta on ihan eri asia kuin rienaava uskon mollaus, niin, että mollaaja on päättänyt, ettei HALUA uskoa 

Ehkä joku tosiaan ei halua uskoa, ja sen voi ymmärtää. Mutta todella kummallista on jos joku tosiaan ei usko mutta haluaa uskoa. Sellaisestakin olen kuullut mutta en tajua.

Vierailija
1628/2183 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun mietit miten monimutkainen solu on, miten se voisi syntyä sattumalta 

miten ajattelemme, ja tietoisuus oikeasta ja väärästä, .. 

miten maailma olisi syntynyt sattumalta 

missä ovat lajienkehityksen välimuodot. Miten dinosaurusten DNA:T voisivat säilyä miljoonia vuosia. ..

vaatii uskoa uskoa sattumaan ja kaikkeen mitä esitetään faktana ilman todisteita. Ehkä ei aina faktana, mutta tarpeeksi, että saadaan nuoret uskomaan asioiden olevan faktaa  

Vierailija
1629/2183 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovasti näytät haluavan kuitenkin keskustella. :D 

Lukeeko raamatussasi, että toisia saa nimitellä? Sinunhan pitäisi kääntää toinen poski, mutta et noudatakaan Jeesuksen neuvoja. Et tule pääsemään taivaaseen tuolla käytöksellä.

Käytökseni oli täysin oikeutettua ja itse asiassa alensin itseäni ettette pyörry kaikki kerralla.

Kannattaa kiinnittää huomiota siihen älyosastoosi myös, muista ongelmistasi en jaksa muodostaa nyt luetteloa.

Vierailija
1630/2183 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Taaperot haluavat, että heidät myydään ihmiskauppialle ja r**skataan? Olette te sairaita. Miksi kukaan järkevä ihminen haluaisi olla tuollaisessa uskossa mukana? Olette alinta pohjasakkaa. "

Mitä ihmettä sössötät?

Tuossahan te itse (te uskovaiset) kirjoititte: "kaikki menee aina kuitenkin kuten Jumala haluaa".

Jos siis lapselle tehdään pahaa, se on teidän omien sanojenne mukaan jumalan tahto. Minä lainaan teidän omia lauseita, joten ilmeisesti te sössötätte. 

Miksi sallii, vaikka voisi auttaa viatonta lasta? 

Et pysty vastaamaan, koska tiedät itsekin, että väkivaltatekojen salliminen lapsia kohtaan on vastenmielistä. Et kykene puolustamaan jumalaasi, joten yrität kääntää keskustelun toisaalle ja vaieta sen kuoliaaksi. 

Vierailija
1631/2183 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiede on tärkeä ymmärtää oikein, mitkä ovat teorioita ja mitkä todistettavia faktoja 

Vierailija
1632/2183 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No oma äo on 132 ja minut kutsuttiin mensan jäseneksi ja uskon Jumalaan, en nyt ihan einstein ole, mutta kuulun 2%:n väestöstä.

Ja kuten sanoin, niin itseeni tällainen "älykäs uskova" ei tee mitään vaikutusta, koska usko Jumalaan ei ole kiinni älystä vaan huonoista epistemologisista käytännöistä ja puutteellisesta skeptismin harjoittamisesta.

Eri asia tietenkin, jos sulla on Jumalasta jotain oikeita todisteita, mutta epäilen ettei ole, koskapa puhut älykkyysosamäärästäsi etkä todisteista.

En mä yritä vaikutusta tehdä, tuolla joku puhui että pitäisi olla jotenkin vähälahjainen uskoakseen. Itsellä on paljonkin kokemuksia mutta eipä ne sinua lotkauta koska et usko vaikka näkisit.

Vierailija
1633/2183 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ei halua kaikkia, haluaa ne jotka häntä estii ja etsivä löytää, se on luvattu."

Olen kyllä kuullut väitettävän että haluaa kaikkien pelastuvan, liekö ollut jotain eri uskontoa se.

Vaan jos ei haluakaan niin miksi sitten mahtoi luoda nekin, joita ei halua? Miksei tehnyt kaikista sellaisia etsiväisiä?

Eikö ole lievästi sanottuna epistä jos on tullut luoduksi ei-etsiväiseksi?

Tosiasia on, että koska Jumala on kaikkitietävä, hän on tiennyt jo ennen luomistaan ketkä kaikki päätyisivät uskoviksi ja taivaaseen ja ketkä ei-uskoviksi ja helvettiin. Näissä olosuhteissa ainoa millään tavalla moraalisesti perusteltavissa oleva vaihtoehto olisi ollut luoda uskoviksi ja taivaaseen päätyvät suoraan taivaaseen ja jättää loput luomatta.

Olisi ollut moraalisempaa vaikka jättää koko maailma luomatta kuin luoda maailma, josta varmuudella tietää

Näin olen myös järkeillyt. Aika v...maista peliä.

Jotenkin odottaisi kaikkivaltiaalta vähän tasokkaampaa toimintaa.

Vierailija
1634/2183 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä sössötät?

Miksi sallii, vaikka voisi auttaa viatonta lasta? 

Et pysty vastaamaan, koska tiedät itsekin, että väkivaltatekojen salliminen lapsia kohtaan on vastenmielistä. Et kyken

Kykenisin vastaamaan mutta et kestä totuuksia tämän luokan asioista. Kiitos.

Vierailija
1635/2183 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä maailmassa ei vaikuta ainoastaan Jumala ja kristityt 

Vierailija
1636/2183 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen saa valita 

Jeesuksen ja kutsunsa hylkäämisen välillä 

Minulla on kaksi vaihtoehtoa, A ja B.

Olen tietoinen vaihtoehdosta A, ja minulla on tiedossa keinot, joilla voin analysoida ja tutkia A:ta ja sen seurauksia.

En ole tietoinen vaihtoehdosta B, ja minulla ei ole tiedossa keinoja, joilla voin analysoida ja tutkia B:tä ja sen seurauksia.

Voinko tosiasiallisesti tehdä vapaan valinnan A:n ja B:n välillä?

Vierailija
1637/2183 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen saa uskoa mihin haluaa. Ei sen pitäsi olla keneltäkään pois.

Vierailija
1638/2183 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edes oikeudessa silminnäkijätodistukset eivät ole siellä uskottavampien todisteiden joukossa.

Kyllä ennen vanhaan on

Ennen vanhaa uskottiin myös jättiläisiin, tonttuihin ja maahisiin. Mitäs sitten?

Niin turha kommentti.. mitä sitten että nykyisin silminnäkijätodisteet ei ole uskottavia tänä päivänä kun on muitakin esim kamerat ja dnat. Ennen ei ollut niin joten pitää uskoa sitä mitä on annettu ja meille on annettu ne mitä silloin on ollut eli silminnäkijätodisteet. Sillä mennään kun ei voida ajassa mennä taaksepäin.

Eivät ne silminnäkijätodistukset silloin olleet yhtään sen luotettavampia kuin n

Kyllä mulle 500 silminnäkijää on suurempi todiste kuin joku Pirkko Tampereelta 2000 vuotta myöhemmin joka sanoo ettei Jeesus oo oikeest ollu hei...

Kuule kultaseni, yksikään näistä väitetyistä silminnäkijöistä ei kirjoittanut riviäkään näkemästään. On vain väite, että on ollut 500 silminnäkijää. Ymmärrätkö eron?

Vierailija
1639/2183 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maapallon joka paikassa näkyy jälkiä tulvista, mutta luultavasti johtuvat siitä, että mannerlaatat ja vesi ovat vuosimiljoonien aikana liikkuneet ympäriinsä niin, että ovat kiviin jättäneet jälkensä ja sitten eriytyneet toisistaan tuhansien kilometrien päähän. Näitä argeologit pähkäilevät ja kelaavat ja keksivät teorioitaan. Mikä sitten on totta ja mikä ei jää arvelun varaan.

No se, mikä ei jää arvailujen varaan on se, että maapallo ei koskaan ole ollut veden peitossa siten, että kaikki korkeimmatkin vuorenhuiput olisivat olleet veden alla.

Vierailija
1640/2183 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedemiehetkin tietää että on Jumala, vain höpsö pieni ihminen ei usko.