Onko mummonmökin ostaminen maalta ihan utopistinen unelma?
Vieraalta paikkakunnalta, jossa ei tunne ketään. Paljon saa lukea juttuja, missä kylän asukkaat ovat suhtautuneet nuivasti vieraseen tulijaan. Onko noissa oikeasti perää. Mitä jos lähin naapuri onkin joku kylän hullu. Mitä kokemuksia teillä maallemuuttajilla on?
Kommentit (51)
Meillä on semmoinen kuivan maan mökki maalta, maksoi kokonaiset 20000€. Olihan siinä kyllä tekemistä, remontoimme sen kokonaan, otimme sähköt sekä porautimme kaivon, nyt on sisävessa ja suihku ym. Mukavuudet. Paikka toimii meillä jonkinlaisena vapaa-ajan asuntona sekä toisinaan etätyöpisteenä, vielä kun saisi hieman nopeamman netin niin olisi hyvä.
Mahdoton sanoa onko tuo nyt utopistista. Ei se ainakaan meille ollut, mukava päästä pois tästä kaupungin hälystä. Naapureita tuolla ei ole näköetäisyydellä lainkaan, lähin talo näyttää olevan jossain määrin hylätty ainakin pihan ja talon kunnosta päätellen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän OT, mutta mua ihmetyttää näissä maallemuuttajissa se, että lähdetään talon perässä, mites työllistyminen?
Ainiin, kun muuttaa tarpeeks syrjään, niin riski joutua oikeisiin palkkatöihin laskee minimiin, koska niitä ei vain ole. Rakastan maksaa koko ajan nousevia veroja, että saan nää mummonmökkihaaveilijat elätettyä.
Kyllä ne kaupungissa elättäessäkin maksaa. Olisiko sinulle tärkeää, että työtön asuu mahdollisimman epämieluisasti ja joutuu kuntouttavaan työtoimintaan tai johonkin nimellisiin tekotöihin, missä käydään juomassa kahvia ja jauhamassa sontaa?
Kyllä, jonkinlainen vastikkeellisuus on tärkeää. Ei muakaan huvittaisi lähteä joka aamu töihin, varsinkaan talvella kun tiet on auraamatta ja työmatkaa kertyy miltei tunti suuntaansa, mutta se on se hinta, jonka itse maksan asuessani just siinä idyllisessä mummonmökissä maalla.
Entäs tällainen "työtön" joka on sairas, pääsee sairaslomalle mutta kela ei suostu päästämään työkkärin tuelta sairasetuudelle? Saisinko minä puolestasi mökissä olla jos pystyn sen vaikka perintörahoillamo ostamaan.
No jos käteistä on taskut pullollaan, niin eiku vaan luonnonrauhasta nauttimaan. Mutta älä oleta yhteiskunnan kustantavan sulle kerrostaloyksiötä vastaavia asumiskuluja suurempia kuluja, vai oletatko todella ettei omakotitalossa ole suuremmat kulut (esim sähkölasku, puu/öljy jne)?
Lehtijuttuja on ollut, että okt-asuminen on usein yllättävänkin halpaa. Saman verran se työttömyyskorvaus on, asui kaupungissa tai maalla, ja toimeentulotukea voi hakea välttämättömiin asumiskuluihin kuten sähköön yhtä lailla maalla tai kaupungissa. Toki jos asumiskulut on laskettu olevan esim 200e/k ei ole mitään syytä saada asumistukea 460e/kuussa. Kaupungissa jos vuokra + vesi on vaikka 600e niin sehän on ihan yksiselitteistä, että se summa otetaan huomioon asumistuessa ja asumistuen saa todennäköisesti täytenä. Mutta ei se nyt niin saamista ole kun vuokranantajaahan se tuki rikastuttaa.
Oman kokemukseni mukaan tilanne on kyllä päinvastoin. Maalla asuminen on kalliimpaa, jos sama asumismukavuus.
Olen asunut maalla kohta 10v ja saman aikaan ollut kaupunkiasunto, jonka vuokrasin pari vuotta sitten, kun en sitä juuri käyttänyt.
Suurin kuluerä maalla on lämmitys ja sähkö. Hyvä auto on välttämätön, joka nostaa asumiskustannuksua.
Maalla sähkö on paljon kalliimpaa, kun kalliit siirtomaksut, valokuitu lähes 60€/kk, pihan ja tien auraus, polttopuut jne. jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän OT, mutta mua ihmetyttää näissä maallemuuttajissa se, että lähdetään talon perässä, mites työllistyminen?
Ainiin, kun muuttaa tarpeeks syrjään, niin riski joutua oikeisiin palkkatöihin laskee minimiin, koska niitä ei vain ole. Rakastan maksaa koko ajan nousevia veroja, että saan nää mummonmökkihaaveilijat elätettyä.
Kyllä ne kaupungissa elättäessäkin maksaa. Olisiko sinulle tärkeää, että työtön asuu mahdollisimman epämieluisasti ja joutuu kuntouttavaan työtoimintaan tai johonkin nimellisiin tekotöihin, missä käydään juomassa kahvia ja jauhamassa sontaa?
Kyllä, jonkinlainen vastikkeellisuus on tärkeää. Ei muakaan huvittaisi lähteä joka aamu töihin, varsinkaan talvella kun tiet on auraamatta ja työmatkaa kertyy miltei tunti suuntaansa, mutta se on se hinta, jonka itse maksan asuessani just siinä idyllisessä mummonmökissä maalla.
Entäs tällainen "työtön" joka on sairas, pääsee sairaslomalle mutta kela ei suostu päästämään työkkärin tuelta sairasetuudelle? Saisinko minä puolestasi mökissä olla jos pystyn sen vaikka perintörahoillamo ostamaan.
No jos käteistä on taskut pullollaan, niin eiku vaan luonnonrauhasta nauttimaan. Mutta älä oleta yhteiskunnan kustantavan sulle kerrostaloyksiötä vastaavia asumiskuluja suurempia kuluja, vai oletatko todella ettei omakotitalossa ole suuremmat kulut (esim sähkölasku, puu/öljy jne)?
Äitini asuu mummonmökissä maalla. Asumiskulut ovat noin satasen kuussa, lämmityksineen ja umpisäiliöntyhjennyksineen. (Ok, iso osa lämmityksestä on sähkön lisäksi puu-uunilla). Kerrostaloyksiön vastike on 250-350€/kkja vuokra 300-500€/kk ja sähkö/vesi laskut siihenkin tulevat päälle.
Vierailija kirjoitti:
Onpa taas höttöä ja paljon melua tyhjästä.
Suurin osa maalla asuvista työkykyisistä käy töissä! Usein lähikaupungissa, mutta oma auto on välttämätön. Työttömien ja köyhien ei edes kannata muuttaa maalle, koska maalla asuminen on paljon kalliimpaa, kuin kaupungisa.
Itse asun maalla ja työmatka reilut 60km ja työmatka kestää n. tunnin, mutta lähes sama aika meni kaupungissa, vaikka työmatka 18km ja julkista liikennettä.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset ovat pikkupaikoilla uteliaita, jos sinulla on kytköksiä paikkakunnalle: työ, sukulaiset tai jotakin muuta.
Jos menet pikkupaikalle asumaan, ole avoin. Paukauta heti ensimmäiselle uteliaalle faktat: "Olen Helsingistä, ostin tämän talon sattumalta, en ole töissä täällä, ei sukulaisia täällä. Haluan olla omissa oloissani".
Tämän jälkeen saat olla ihan rauhassa.
Suurin osa paikallisista ei ole pätkääkään kiinnostuneita uudisasukkaista. Ne kyläläiset ovat töissä, eivät suinkaan jouten jossain kyläkaupalla. Saattaa mennä kuukausia, että edes havaitsevat jonkun muuttaneen Martikaisten taloon. Kyselyjä syntyy vasta sitten, kun alkaa kyselemään talkooväkeä olettaen, että ohiajava traktorikuski koska tahansa pyörähtää pihaan ja käy äestämässä perunamaan.
Vierailija kirjoitti:
Maalaiskunnissa työttömyys% on usein alhaisempi kuin kaupungissa.
Omat teinit pääsi kesämökkikuntamme yrityksiin kesätöihin, koska paikallisia nuoria siellä on aika vähän ja nekin haluavat kaupunkiin. Omat taas nauttivat kesästä rannalla ja siinä sivussa työnteosta ihan oikealla palkalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äitini asuu mummonmökissä maalla. Asumiskulut ovat noin satasen kuussa, lämmityksineen ja umpisäiliöntyhjennyksineen. (Ok, iso osa lämmityksestä on sähkön lisäksi puu-uunilla). Kerrostaloyksiön vastike on 250-350€/kkja vuokra 300-500€/kk ja sähkö/vesi laskut siihenkin tulevat päälle.
Tuskin on kaikkia kuluja tähän laskettu... kiinteistövero, jätemaksut, aurauskulut, vakuutukset, sähkö, vesi, aika ihme jos pelkkä 100 euroa kuussa.
Oliko ap työikäinen vai eläkkeellä? Oliko tarkoitus muuttaa kokonaan ja löytää työtä? Kuhmossa on pula teollisuus työntekijöistä ja takuulla löytyy myytäviä kiinteistöjä myös.
Me asutaan maalla. Meillä on kyllä ihan kunnollinen omakotitalo ja iso piha + konehalli ja muuta. Sähkö on isoin menoerä, jos ei jaksa lämmittää talvella puilla joka päivä. Meillä lämpiää siis pannu ja kaikki pesät puilla. Klapit varmasti tulisi myös kalliiksi, jos niitä ei omasta metsästä saisi. Vesi maksaa vuodessa noin 200 euroa ja siihen kuuluu kaikki vuoden vuodessa käytetty vesi! Kiinteistövero on muutaman satasen pintaan per vuosi.
Mutta täällä kun asutaan, niin työmatka meillä molemmilla siinä 60km pintaan. Autot pitää olla mallia maasturi, että pääsee talvella aamuyöstä töihin. Niihin menee rahaa paljon.
Tämä on sellainen paikka asua missä ensin meidän oven taakse tupsahteli ties ketä tyyppejä. En kutsunut ikinä peremmälle, niin lopettivat kyllä. Nyt meillä on kaksi isoa koiraa, eikä tänne kyllä uskalla kuin tutut tulla pihaan. :D Muuten tykkään kyllä, enkä välitä mitä meistä kylillä puhutaan. Nautin omasta tilasta ja siitä ettei naapurit ole todellakaan lähellä. Kesällä ei tarvitse lähteä mihinkään lomalle, kun omasta pihasta löytyy sauna, palju, poreamme, terassit ja muut. En kaipaa mitään muuta. Talvella joskus voi sitten käydä jossain lomalla, jos kylmä ja loska väsyttää.
Vierailija kirjoitti:
Ainiin, kun muuttaa tarpeeks syrjään, niin riski joutua oikeisiin palkkatöihin laskee minimiin, koska niitä ei vain ole. Rakastan maksaa koko ajan nousevia veroja, että saan nää mummonmökkihaaveilijat elätettyä.[/quote
Minulla on nykyisin yksiö työpaikkakunnalla ja mummonmökki on vapaa-ajan asunto, jossa kuitenkin olin etätöissä viime kevään.
Vuokrasin kaikenlaisia ympärivuotisia mökkejä kymmenen vuoden ajan eri paikkakunnilta. Opin sinä aikana tuntemaan itseni ja missä viihdyn parhaiten. Ostin lopulta pikkuisen talon ja josta on 6 km lähimmälle kylälle. Olen vuosien aikana oppinut tuntemaan ihmisiä, lähtemään joskus kylätapahtumiin mukaan sekä löytänyt osaavaa apuvoimaa mökin ylläpitoon, joten mummonmökeissä on paljon eroja kunnon ja paikkakunnan mukaisesti.
Tärkeintä on ollut se, että saan apua mökin teknisten ongelmien kanssa luotettavasti ja edullisesti. Lähikylän ihmiset kauppiasta myöten ovat ihan mukavia. Kaveri ei tarvitse olla, mutta hyvä on tietää mitä missäkin tapahtuu ja miten se vaikuttaa minun elämääni.