Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko mummonmökin ostaminen maalta ihan utopistinen unelma?

Vierailija
13.06.2021 |

Vieraalta paikkakunnalta, jossa ei tunne ketään. Paljon saa lukea juttuja, missä kylän asukkaat ovat suhtautuneet nuivasti vieraseen tulijaan. Onko noissa oikeasti perää. Mitä jos lähin naapuri onkin joku kylän hullu. Mitä kokemuksia teillä maallemuuttajilla on?

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ostin pikkumökin 30 m2, se on kuivanmaanmökki 800 m2 puutarhapalstalla. Naapurit ovat todella lähellä joka puolella, mutta on toisaalta lähellä kotiani ja mökille voi mennä vaikka pyörällä. Sijainti on itselleni tärkeää, en jaksaisi ajella pitkiä matkoja, ja tulisi käytyä liian harvoin. Jos oöisi kaikki, lähellä ja iso mökki ja rantakin, niin olisi pitänyt siirtää desimaalia hinnassa.

Vierailija
22/51 |
14.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ostettiin 2008 ja muutettiin tähän pari vuotta myöhemmin. Löydettiin oikea helmi, kun sellainen vanhempi pariskunta oli rempannut juuri kaiken (erityisesti pihan!) kuntoon, mutta juuri silleen fiksusti säilyttäen vanhaa. Sisälle oli laitettu suihkukin.

Tontin ei tarvitse olla mitään 5ha, me sijaitsemme 3km pienen kylämme keskustasta, eikä tähän ole tulossa uusia taloja. Meidän tonttimme on 0,6ha ja siis meillä on jo naapureita. He eivät näy eivätkä kuulu.

Kylämme sijaitsee Suomen erään pääteistä varrella, mutta siis 1-2 km päässä siitä, lisäksi kylä on sellainen vanha, aikoinaan taloudellisesti vauras ja hyvin menestynyt pikkupaikkakunta, suosittelen etsimään paikkaa sellaisesta, niin on totuttu vieraisiin ja muutenkin kylän henki on avarampi, kansainvälisempi, suvaitsevaisempi jne ja yhteydet hyviä muualle Suomeen, niin helpottaa asettumista, käymistä, omaa logistiikkaa, vieraidentuloa jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
14.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me ostettiin 2008 ja muutettiin tähän pari vuotta myöhemmin. Löydettiin oikea helmi, kun sellainen vanhempi pariskunta oli rempannut juuri kaiken (erityisesti pihan!) kuntoon, mutta juuri silleen fiksusti säilyttäen vanhaa. Sisälle oli laitettu suihkukin.

Tontin ei tarvitse olla mitään 5ha, me sijaitsemme 3km pienen kylämme keskustasta, eikä tähän ole tulossa uusia taloja. Meidän tonttimme on 0,6ha ja siis meillä on jo naapureita. He eivät näy eivätkä kuulu.

Kylämme sijaitsee Suomen erään pääteistä varrella, mutta siis 1-2 km päässä siitä, lisäksi kylä on sellainen vanha, aikoinaan taloudellisesti vauras ja hyvin menestynyt pikkupaikkakunta, suosittelen etsimään paikkaa sellaisesta, niin on totuttu vieraisiin ja muutenkin kylän henki on avarampi, kansainvälisempi, suvaitsevaisempi jne ja yhteydet hyviä muualle Suomeen, niin helpottaa asettumista, käymistä, omaa logistiikkaa, vieraidentuloa jne.

Muutenkin suosittelen ”totaalista omaa rauhaa” enemmän kiinnittämään huomiota mökille menemisaikaan, varsinkin jos olet töissäkäyvä ihminen, toki mitään naapurimelupesääkään ei kannata ostaa, mutta siis me emme edes hakeneet helppokulkuista mökkiä, mutta saimme sellaisen ihan vahingossa. Talvella on todella kätevää, kun ei ole lumenauraushuolia, kun tontti sijaitsee kylän päätien varrella. Siinä saa ajaa 50 km/h ja liikenne on suhteellisen vähäistä, koska kylästä pääsee moneen suuntaan ja tämä on vain yksi niistä.

Vierailija
24/51 |
14.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töitä voi olla vaikea löytää. Esim kesämökkisi voisi hyvin hankkia vanhan mummonmökin jostain kuolleesta kylästä.

Vierailija
25/51 |
14.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän OT, mutta mua ihmetyttää näissä maallemuuttajissa se, että lähdetään talon perässä, mites työllistyminen?

Ainiin, kun muuttaa tarpeeks syrjään, niin riski joutua oikeisiin palkkatöihin laskee minimiin, koska niitä ei vain ole. Rakastan maksaa koko ajan nousevia veroja, että saan nää mummonmökkihaaveilijat elätettyä.

Vierailija
26/51 |
14.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän OT, mutta mua ihmetyttää näissä maallemuuttajissa se, että lähdetään talon perässä, mites työllistyminen?

Ainiin, kun muuttaa tarpeeks syrjään, niin riski joutua oikeisiin palkkatöihin laskee minimiin, koska niitä ei vain ole. Rakastan maksaa koko ajan nousevia veroja, että saan nää mummonmökkihaaveilijat elätettyä.

Kyllä ne kaupungissa elättäessäkin maksaa. Olisiko sinulle tärkeää, että työtön asuu mahdollisimman epämieluisasti ja joutuu kuntouttavaan työtoimintaan tai johonkin nimellisiin tekotöihin, missä käydään juomassa kahvia ja jauhamassa sontaa?

Vierailija
27/51 |
14.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei olekaan kuin joka toiselle tullut mieleen tämä ajatus viime aikoina.

Vierailija
28/51 |
14.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne kaupungissa elättäessäkin maksaa. Olisiko sinulle tärkeää, että työtön asuu mahdollisimman epämieluisasti ja joutuu kuntouttavaan työtoimintaan tai johonkin nimellisiin tekotöihin, missä käydään juomassa kahvia ja jauhamassa sontaa?

Kyllä, jonkinlainen vastikkeellisuus on tärkeää. Ei muakaan huvittaisi lähteä joka aamu töihin, varsinkaan talvella kun tiet on auraamatta ja työmatkaa kertyy miltei tunti suuntaansa, mutta se on se hinta, jonka itse maksan asuessani just siinä idyllisessä mummonmökissä maalla.

Vierailija
29/51 |
14.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin mummonmökin Billnäsistä. Asemalle 2 kilometrin kävelymatka. Välillä käyn täältä töissäkin ja olin etätöissä viime vuoden.  Kannattaa muuttaa sellaiseen paikkaan, jossa on totuttu muualta muuttaviin ihmisiin ja matkailijohin. 

Vierailija
30/51 |
14.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa lähinnä painajaiselta.

Vierailija
31/51 |
14.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, jonkinlainen vastikkeellisuus on tärkeää. Ei muakaan huvittaisi lähteä joka aamu töihin, varsinkaan talvella kun tiet on auraamatta ja työmatkaa kertyy miltei tunti suuntaansa, mutta se on se hinta, jonka itse maksan asuessani just siinä idyllisessä mummonmökissä maalla.

Entäs tällainen "työtön" joka on sairas, pääsee sairaslomalle mutta kela ei suostu päästämään työkkärin tuelta sairasetuudelle? Saisinko minä puolestasi mökissä olla jos pystyn sen vaikka perintörahoillamo ostamaan.

Vierailija
32/51 |
14.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli mikä se sinua estää irtisanoutumasta? Ei sossu pakota omaa asuntoa myymään, ellei se ole yhdelle liian iso.

Vierailija
33/51 |
14.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla, että tietävät, mutta kun ei itse tiedä heitä, eikä ole kenenkään kanssa tekemisissä, niin hyvin menee. Ei ne sinne mökille tuppaa, yleensä ainakaan.

Ja jos joku käy, niin sanot, että hankit tämän paikan, kun tykkäät olla omassa rauhassa kun tuolla kaapunnissa ei oikein saa olla.... Niin kyllä ne jättävät sinut rauhaan.

Itsellä on mummonmökki "maalla" ja yksi ihminen siellä on kerran vieraillut. En kysele heidän asioitaan enkä tiedä mitä tietävät minusta. Enkä välitä.

Vierailija
34/51 |
14.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omakotitalossaan asuva voi saada asumistukea enintään jotain n.100€, kun kerrostalossa asuva vuokralainen tai osaketalossa asuva useitakin satasia, mikä mahtaakaan olla yläraja?

Vierailija
35/51 |
14.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiset on sen tyylisiä, että voivat lähteä mihin vaan ja pärjäävät missä vaan. Jollekin taas muutto on pelottava asia tai on muuten vain sen tyylinen että tykkää tuttuja kulmia katsella koko elämänsä.

Me muutettiin ja samanlaista se elämä on kaikkialla. Täällä maalla on vaan se luonto ja oma rauha jota en kaupungista löytänyt. Ja aina pääsee pois jos alkaa kaipaamaan muuta.

Vierailija
36/51 |
14.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entäs tällainen "työtön" joka on sairas, pääsee sairaslomalle mutta kela ei suostu päästämään työkkärin tuelta sairasetuudelle? Saisinko minä puolestasi mökissä olla jos pystyn sen vaikka perintörahoillamo ostamaan.

No jos käteistä on taskut pullollaan, niin eiku vaan luonnonrauhasta nauttimaan. Mutta älä oleta yhteiskunnan kustantavan sulle kerrostaloyksiötä vastaavia asumiskuluja suurempia kuluja, vai oletatko todella ettei omakotitalossa ole suuremmat kulut (esim sähkölasku, puu/öljy jne)?

Vierailija
37/51 |
14.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omakotitalossaan asuva voi saada asumistukea enintään jotain n.100€, kun kerrostalossa asuva vuokralainen tai osaketalossa asuva useitakin satasia, mikä mahtaakaan olla yläraja?

Mistä olet kuullut, että enintään 100e? Välttämättömiin kodinkunnostuskuluihin voi hakea harkinnanvaraista toimeentulotukea omakotitalossakin. Kaikkeen ei tietysti saa, vaikka hakee.

Vierailija
38/51 |
14.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassu keskustelu. Itsellä aika kokoomuslainen ajatusmaailma, että työssäkäyvällä on ehdottomasti oikeus erilaiseen elämäntapaan, kuin sillä jonka elämisen yhteiskunta kustantaa. Näin se vain ikävä kyllä on.

Vierailija
39/51 |
14.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos käteistä on taskut pullollaan, niin eiku vaan luonnonrauhasta nauttimaan. Mutta älä oleta yhteiskunnan kustantavan sulle kerrostaloyksiötä vastaavia asumiskuluja suurempia kuluja, vai oletatko todella ettei omakotitalossa ole suuremmat kulut (esim sähkölasku, puu/öljy jne)?

Lehtijuttuja on ollut, että okt-asuminen on usein yllättävänkin halpaa. Saman verran se työttömyyskorvaus on, asui kaupungissa tai maalla, ja toimeentulotukea voi hakea välttämättömiin asumiskuluihin kuten sähköön yhtä lailla maalla tai kaupungissa. Toki jos asumiskulut on laskettu olevan esim 200e/k ei ole mitään syytä saada asumistukea 460e/kuussa. Kaupungissa jos vuokra + vesi on vaikka 600e niin sehän on ihan yksiselitteistä, että se summa otetaan huomioon asumistuessa ja asumistuen saa todennäköisesti täytenä. Mutta ei se nyt niin saamista ole kun vuokranantajaahan se tuki rikastuttaa.

Vierailija
40/51 |
14.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ostin vajaa 10v sitten rintamamiestalon maalta Saimaan rannalta ja olen oikein tyytyväinen. Kaupungissa kakkosasunto.

Kyläläiset ovat ottaneet tosi hyvin vastaan. Muutaman naapurin kanssa olen enemmän tekemisissä ja muiden kanssa hyvänpäivän tutut.

Tosi paljon olen saanut apua ja neuvoja, mistä saa mitäkin. Ensimmäisenä talvena kun polttopuita kyselin, naapuri olisi tuonut ilmaiseksi. Samoin puutarhaan olen saanut paljon kasveja ilmaiseksi. Ja kaikenkaikkiaan olen saanut hyvin paljon ystävällisyyttä.

Ehkä osa syynä, että äitini suku on täältä ja minut yhdistetään isovanhempiin..