Testamentin säilytys
Olen yksinhuoltajana tehnyt testamentin mutta minne se pitäisi toimittaa ja säilyttä jotta se löytyy sitten joskus? Lapset ovat liian nuoria ja omat vanhemmat kuolleet, sisaruksiakaan ei ole.
Kommentit (55)
Vierailija kirjoitti:
Mun testamentti on pankin tallelokerossa.
Minkä hintaista tuollainen säilytys on ja löytyykö se sitten sieltä, jos kukaan tiedä mutta ko pankki on pääasiallinen pankki, jota käyttää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä hintaista tuollainen säilytys on ja löytyykö se sitten sieltä, jos kukaan tiedä mutta ko pankki on pääasiallinen pankki, jota käyttää?
Jo sinä et itse kerro, että sulla on testamentti ja missä se on, sitä ei löydä kukaan, ainakaan ajoissa.
Eli toisin sanoen: kerro mahdollisimman monelle. Vaikka lapset olis alaikäisiä, kerro heille. Kerro muutamalle muulle sukulaiselle. Kerro myös lasten toisella vanhemmalle, vaikka ette enää olekaan yhdessä. Jätä kotiin näkyvälle paikalle joku kansio, jossa on tärkeitä papereita ja tietoja, mukaan lukien tieto siitä, että testamentti on olemassa ja missä sen sijainti on. ÄLÄ PIILOTA SITÄ.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jo sinä et itse kerro, että sulla on testamentti ja missä se on, sitä ei löydä kukaan, ainakaan ajoissa.
Eli toisin sanoen: kerro mahdollisimman monelle. Vaikka lapset olis alaikäisiä, kerro heille. Kerro muutamalle muulle sukulaiselle. Kerro myös lasten toisella vanhemmalle, vaikka ette enää olekaan yhdessä. Jätä kotiin näkyvälle paikalle joku kansio, jossa on tärkeitä papereita ja tietoja, mukaan lukien tieto siitä, että testamentti on olemassa ja missä sen sijainti on. ÄLÄ PIILOTA SITÄ.
Hyviä vinkkejä, kiitos! Exälle en kyllä siitä kerro,m uutta varsinkin tuo kansio voisi olla hyvä!
Asianajotoimisto varmaan maksua vastaan säilyttää ja aikanaan tarvittaessa auttaa toimeenpanemaan.
Kerrot kaikille läheisille, että olet tehnyt testamentin ja mikä toimisto sitä säilyttää.
Jos ap on vielä nuori (pienet lapset) niin hän ehkä kuolee 50-60 vuoden päästä, niin kukaan sukulaisista ei enää muista mistä pankista hän on joskus puhunut. Jos 60v päästä se pankki on vielä olemassa ja samanniminen.
Jos olet pankin premium-asiakas, he säilyttävät veloituksetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menee kyllä pankille kuolemantapauksesta tieto. Ja sieltä yhteys omaisiin.
Asianajotoimistot säilyttävät testamentteja maksua vastaan. Mutta älä missään nimessä määrää ketään asianajajaa tai lakimiestä testamentin toimeenpanijaksi ilman todella hyvää syytä. Toimeenpanijan palkkioihin voi mennä suuria summia.
Onko 50-60 vuoden päästä vielä pankkeja?
Mitä pitää testamentata, niin ettei voi lapsille lain mukaisesti mennä?
Pankeilla on testamenttisäilytys. Siitä tulee kirje kotiin joskus, joten sillä tavoin ei pysy salassa, jos se on tarkoitus. Useimmilla lienee tallelokerossa, koska siellä voi säilyttää samalla muutakin. Tallelokero maksaa muutaman euron/kk, paitsi jos on jonkinlainen etuasiakas tms., niin sen voi saada ilmaiseksi.
Testamentin pitää täyttää lain mukaiset muodollisuudet.
Pankin tallelokeroon. Se avataan kuoleman jälkeen ja sen sisältö dokumentoidaan todistajien läsnäollessa. Pankista kyllä ilmoitetaan tallelokeron olemassaolosta pesänselvittäjälle, siis henkilölle joka kerää tiedot omaisuudesta ja sukulaisuuksista jotka sitten aikanaan saavat tiedot.
Se on kaikista varmin ja paras paikka.
Hassuahan se olisi, jos tieto testamentista - ja sen käyttämisestä - jäisi ilmoituslapun löytäjän varaan.
Jos jätät testamentin kotiin mapissa ja paikalle tulee kuolemasi jälkeen väärä henkilö, hän vaan voi repiä sen. Me annoimme kopion jo etukäteen tyttärelle.
Ai kertoa lapsille, että jossain säilytetään papereita, joissa perintöä pitäisi antaa muille heidän sijaan?
Onko tarkoitus, että ex ei pääse perintöön lasten kautta, siinä tapauksessa että ovat vielä huollettavia?