Testamentin säilytys
Olen yksinhuoltajana tehnyt testamentin mutta minne se pitäisi toimittaa ja säilyttä jotta se löytyy sitten joskus? Lapset ovat liian nuoria ja omat vanhemmat kuolleet, sisaruksiakaan ei ole.
Kommentit (55)
Vierailija kirjoitti:
Onko tarkoitus, että ex ei pääse perintöön lasten kautta, siinä tapauksessa että ovat vielä huollettavia?
Myös tämä!
Jos kyse on omaisuuden suojaaminen exältä, miksi testamentti eikä vain edunvalvoja? Testamentti tarkoittaa, että haluat ohjata omaisuutta pois lapsilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tarkoitus, että ex ei pääse perintöön lasten kautta, siinä tapauksessa että ovat vielä huollettavia?
Myös tämä!
Onko testamentilla määräaika? (Kunnes lapset täysi-ikäisiä)
Nordea tallelokero 7 €/kk. Jos onnistut hukkaamaan avaimet tai perilliset eivät niitä löydä, perillisille lukkosepän avausmaksu+lukon uusiminen.
Isän kuolinpesässä toinen avain hukassa, lukon uusiminen maksoi 250€.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä pitää testamentata, niin ettei voi lapsille lain mukaisesti mennä?
Lapsille kyllä testamenttaan mutta halusin varmistaa, että jos tosi huonosti kävisi, ettei exä peri heidän kauttaan omaisuuttani. Lisäksi suljin pois tulevat lasten puolisot.
Aa.
Hei, yritän nostaa tätä aihetta. Google sanoo, että esim. s-pankilla ei ole tallelokeroita. Missä tässä tapauksessa säilytätte? Minulla on sekä nordean että s-pankin tili, mutta olen kulujen vuoksi sulkemassa nordean tilin. Asianajaja, jonka kanssa tein testamentin totesi ettei säilytä testamenttia.
Minä en ole etätöissä ja olen puhdas.
Tallelokeroista pankit pyrkii eroon, lakitoimistot voi mennä konkkaan ja tulipalo voi polttaa paperit. Parasta on ensin tehdä reilun kokoinen henkivakuutus ja lapset edunsaajana. Testamenttipaperin voi tehdä mutta skannaa se ja laita pilvipalveluusi ja säilytä paperi kotona. Salasanat muistiin myös lapsillesi.
Vierailija kirjoitti:
Mitä pitää testamentata, niin ettei voi lapsille lain mukaisesti mennä?
Tietenkin kenelle tahansa voi määrätä puolet omaisuudestaan. Lakiosa on se puolikas, mikä lapsille on "pakko" antaa. Ja tokihan yhtä lasta voi suosia testamenttaamalla tälle enemmän.
Lapsen puolison rajaaminen testamentista on melko selvä ilmaisu siihen, että lapsi valitsi väärän puolison. Jos heillä on vielä yhteisiä lapsia, on mielipide puolisosta aika järkyttävä.
Pitäisin testamentista rajaamisen järkevänä, jos puoliso on hunsvotti.
Kysyn, onko lapsen puoliso väärin valittu? Vastenmielinen vai mikä on ulosrajaamisen syy? Olisi mielenkiintoista tietää.
27/31 eli asian nostaja tässä. Ei ole lapsia, joten aion yllättää sukulaiset ja kaverit, 'kuka saa ja kuka ei' lol. Mutta kysyn lähinnä säilytyksestä, en niinkään perijöistä. Olen ymmärtänyt että nettitestamentti ts pilvessä oleva dokumentti ei ole lainvoimainen.
Yksinkertaista: allekirjoitetun ja todistajien todistaman testamenttisi laitat yöpöydän laatikkoosi. Tätä ennen olet todistajille ja kaikille testamentissa määritellyille edunsaajille luovuttanut yhden valokopion alkuperäisestä.
öö todistajat, jotka asianajaja on hommannut....heille kopio? vaikea uskoa että tämmösis tapauksis kopio menis heille. Asianajotoimistot eivät suomessa säilytä testamentteja.
Vierailija kirjoitti:
Jos olet pankin premium-asiakas, he säilyttävät veloituksetta.
Tarkoittaako premium-asiakas että pitää olla tilillä ihan vit... rahaa?
Vierailija kirjoitti:
Yksinkertaista: allekirjoitetun ja todistajien todistaman testamenttisi laitat yöpöydän laatikkoosi. Tätä ennen olet todistajille ja kaikille testamentissa määritellyille edunsaajille luovuttanut yhden valokopion alkuperäisestä.
Silloin koko testamentti on turha, jos se pöytälaatikkoversio ja kaikki kopiot hävitetään. Alkuperäinen testamentti pitää olla varmassa tallessa.
Vierailija kirjoitti:
Jos kyse on omaisuuden suojaaminen exältä, miksi testamentti eikä vain edunvalvoja? Testamentti tarkoittaa, että haluat ohjata omaisuutta pois lapsilta.
NO ei tarkoita. Tstamentti voi tarkoittaa myös, että haluaa ohjata tiettyjä perinnön osia tietyille lapsille (esim metsät sille joka on ollut niistä innostunut ja osakkeet sille jota ne ovat kiinnnostaneet), ja että se ohjataan lapsille tietyillä tavoilla suojattuna.
Minulta on jo monessa pankissa lopetettu tallelokerot, jäljellä olisi pankin tarjoama asiakirjasäilytys. Hinta riippuu paperien määrästä. Pelkkä testamentti ei varmaan paljoa.
on aivan yleinen käytäntö sulkea lasten puolisot pois. Lapset voivat silti halutessaan antaa puolisoilleen mitä haluavat, käytännössä siis vaikka tehdä tyhjäksi tämän määräyksen.
Niitä pitää olla kaksi kappaletta. Toinen on pankin tallelokerossa ja toinen meillä kassakaapissa. Olen siis saajana tuossa testamentissa ja tiedän mitä se sisältää. Nyt vain odottelen sen toimeenpanoa.
Vierailija kirjoitti:
Niitä pitää olla kaksi kappaletta. Toinen on pankin tallelokerossa ja toinen meillä kassakaapissa. Olen siis saajana tuossa testamentissa ja tiedän mitä se sisältää. Nyt vain odottelen sen toimeenpanoa.
Yksi kappale riittää. Ei perillisten tarvitse etukäteen tietä, mitä tulevat saamaan.
Lapsille kyllä testamenttaan mutta halusin varmistaa, että jos tosi huonosti kävisi, ettei exä peri heidän kauttaan omaisuuttani. Lisäksi suljin pois tulevat lasten puolisot.