Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Imettämisestä(ov)

Vierailija
21.08.2006 |

Moesti ajatellaan, että lapsi ei voi liikaa imeä rintaa. Ystävällä 3 kk ikäinen vauva, joka ei erottanut nälkää mahavaivoista. Söi " aina" ja huusi kuin vietävä. Imetti tunnin välein, ja vauva huusi ja kasvoi hurjasti. Neuvolan täti kehoitti pidentämään syöttövälejä(oli ennen syönyt siis tunnin välein) ja avot! Vauva rauhoittui, ja kasvukin jatkui tasaisena, eikä vauva huutanut naama punaisena.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
21.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva rauhoittuu tissillä, mutta samalla saa lisää maitoa jo muutenkin täyteen ja kipeään vatsaansa -> kivut kovenee.

Vierailija
2/10 |
21.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuitenkin aina sanotaan, että imetä, imetä, imetä. Totuus on se, että jos pidentää asteittain imetysvälejä, kaikkien elämä helpottuu. Vauvalle muodostuu rytmi eikä äidin tarvitse elää kaaoksessa.

Minä ihmettelen oikeasti ja aidosti, kuinka joku voi toteuttaa IRL imetystuen oppeja. Ne ovat tosi radikaaleja ja vaativia. Ja aiheuttavat uniongelmia vuosiksi eteenpäin. Tää siis on minun näkemykseni asiasta.

Itse tein kaikki väärin: runnoin varhain syöttö- ja unirytmin. Ja vauveli alkoi sen takia nukkua pitkät yöunet jo kaksikuisena. (Tätä ennen vauvantahtisesti ruokittu vauveli eli myös yöt TODELLA vauvantahtisesti. Ja olisin kyllä pidemmän päälle kuollut siihen menoon.)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
21.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

pätee enemmän korvikkeeseen kuin hyvin sulavaan äidinmaitoon. Siksi kyllä täysimetysvaiheessa antaisin tissiä niin usein kuin vauva vain haluaa. Imeminen tuottaa vauvalle mielihyvähormoneja, jotka vähentävät kiputuntemuksia. Siksi on järkeä imettää muutenkin kuin nälkään.

Kellon mukaan ruokkimisella on aika moni imetys saatu lopahtamaan, kun vauva ei saa tarpeeksi ravintoa eikä rinnat stimulaatiota, niin maitoa ei pääse kehittymäänkään tarpeeksi.

Vierailija
4/10 |
21.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvoi kuin pieni porsas, voi hyvin ja söi tissiä päivät yöt läpeensä. Oli niin hyvin ravittu, ettei mahaan mahtunut kiinteitä ruokia ollenkaan, ei syönyt vaikka tarjottiin joka päivä. Olikin siis täysimetyksellä yli vuoden ikään asti. Sitten minun jaksamiseni loppui. Yöheräily loppui lopullisen vierotuksen kohdalla, 1,5 vuotiaana eikä mitään uniongelmia ole ollut.

Onko vauvalle omistautunut äitiys niin outo ja pelottava ajatus, että pitää viljellä näitä legendoja " menee vuosia, ennen kuin oppii nukkumaan kunnolla" ??

Vierailija
5/10 |
21.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti voi jossain tapauksessa olla niin, että imetysvälien pidentäminen helpottaa lapsen oloa ja tekee koko perheen elämästä parempaa. Useimmiten vauvaa voi ja kannattaa kuitenkin imettää vauvantahtisesti, jolloin rintaa voi tarjota kaikkiin itkuihin ensin.

Mitä on se imetystuki, jota pidettiin radikaalina? Tällä palstalla saadut neuvot, neuvolan tai synnytyssairaalan ohjeet, imetystukilistalta saadut ajatukset, imetystukiryhmien vertaistuki vai mikä?

Vierailija
6/10 |
21.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yöt hän nukkuin perhepedissa, imetys pari kertaa yössä. En nähnyt tässä mitään ongelmaa. Yöt olivat katkonaisia, muttä mitä sitten. Ekojen kuukausien jälkeen sai nukkua 4-5 h putkeen ja vartin imetyksen jälkeen lisää.

Minulle ei tullut tarvetta opettaa pientä vauvaa säännölliseksi, rutiinit tulivat ajan kanssa pikkuhiljaa.

Vierailija
7/10 |
21.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Yöt hän nukkuin perhepedissa, imetys pari kertaa yössä. En nähnyt tässä mitään ongelmaa. Yöt olivat katkonaisia, muttä mitä sitten. Ekojen kuukausien jälkeen sai nukkua 4-5 h putkeen ja vartin imetyksen jälkeen lisää.

Minulle ei tullut tarvetta opettaa pientä vauvaa säännölliseksi, rutiinit tulivat ajan kanssa pikkuhiljaa.

Vierailija
8/10 |
21.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin myös aika fanaattinen asian suhteen. Mutta nyt jälkikäteen täytyy sanoa, että eivät nuo nuoremmat sen kärsineemmiltä vaikuta, vaikka heitä on imetetty kaikkea muuta kuin lapsentahtisesti. Ei vain onnistu lapsentahtisuus, kun perheessä useita pieniä lapsia ja vain yksi äiti. Eikä edes puhuta kuopuskaksosista, heitä imetin lähes 70-luvun tyyliin ja aina toinen joutui odottamaan nälkäisenä (yhtaikaa imetys ei onnistunut) ja tyytyväisiä, terveitä, iloisia ja hyvin kasvaneita pikkupossuja nuokin ovat.

Vierailija
9/10 |
21.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin täällä vauvapalstalla ja luin äitiyspakkauksen RINNALLA -kirjaa. Ne olivat kyllä niin hörhöjä oppeja, ettei olisi elämästä tullut mitään, jos oisin niitä noudattanut. Tosin vauvamme oli kova huutaja ja vaikeasti tyynnytettävä. Siksi piti hylätä kaikki lapsentahtisuus ja pitää tiukkaa rytmiä yllä: vauva rauhoittui vasta, kun tajusi, et äiti määrää, milloin syödään ja milloin nukutaan.

Olinkohan 11...

Vierailija
10/10 |
21.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap/11