Miten köyhällä on varaa kuolla?
Kun ei ole yhtään ylimääräistä rahaa, eikä ole läheisilläkään.
Mitä maksaa halvimmat hautajaiset, ja maksaako kunta ne, vai kela, jos ei ole edes varaa niihin halvimpiin. Onko hautajaisia ylipäätä pakko pitää?
Voisiko joku kuitenkin kertoa että mitä se halvin maahanpano maksaa.
Kommentit (50)
Näin joskus semmoisen dokkarin yksinäisten ihmisten kuolemasta ja se koko prosessi suomessa.
Kyllä asuinkunta kustantaa arkut ym, ne halvimmat hautajaismenot. Papit yrittää kaivaa tietoa siitä ihmisestä, mitä kertoa koruttomassa seremoniassa.
Setänic Outreach Director kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Setänic Outreach Director kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenköhän ne ihmiset, joilla ei ole ketään?
Mitenköhän he pääsevät haudan lepoon?
Kuka huolehtii siitä, että ruumis asetetaan lepoon?Ruumis "lepää" jo asettamatta, enkä ole lukenut lehdistä, että ruumiita jätettäisiin kerrostaloasuntojen sänkyihin siksi, ettei kuolleella ole ketään sukulaista tai kaveria.
En minä tuota tarkoittanut miten vastasit.
Miten yksinäisen ruumiille käy? Haudataan vai tuhkataan?
Mikä taho sen ruumiin laittaa mitä sille sitten tehdäänkään?Pyydän vilpittömästi anteeksi, olen vaan kauhean "antikristillinen" ihminen pohjimmiltani mutta toisaalta ymmärrän, että ei tee ihmisestä tekopyhää tai pahaa, jos uskoo hyvyyden asuvan kirkossa.
Oletan että se on sitten viranomaisten asia hoitaa lain puitteissa, en tiedä miten, ja tosiaan pyydän anteeksi sävyäni, minulla oli aivan liian nenäkäs tyyli, johtuu uskonnon vastaisuudesta - ja puheet haudan levosta sitten aiheutti tuon, mutta minä kämmäsin tuossa etkä sinä.
Saat anteeksi.
Krematorio,pitää kyl ostaa arkku.Tää ei tahdo mitään juhlia.Krematorio.Tuhkat ja johki.Kyllä kelasta..Jostain saa rahallista apua luulisin.
Onneks mulla on hautaustestamentti. Siinä ei papin tarvi keksiä yhtään mitään lurituksia. En tarvi hautaa, tuhkien sirottelu semmoseen hautausmaan alueeseen, johon saa laittaa monen ruumiin tuhkat samaan. Sinne saa nimensä johonkin yhteiseen laitettua, jos haluaa, mutta minä en halua. Minusta ei tarvi eikä pidä jäädä mitään maallista merkkiä tänne sen jälkeen, kun olen täältä poistunut.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa papit siunaa usein kuolleita haudan lepoon, vaikka ei ole varallsuutta ja omaisia ollenkaan. Valtion kustannuksella pääsee viimeiselle matkalle. Ei tänne ole kukaan jäänyt zombiena hillumaan.
Voikohan lääketietelle testamentata kuolleen ruumiinsa? Ainahan siitä jotain jää myös haudattavaksi. Kaikki osat ja elimet ei kelpaa.
Tuolla joku sanoi että kunta maksaa, ei valtio.
Ei kuolemaan tarvita rahaa. Se on kaikille ilmaista ja tulee pyytämättä ja tilaamatta, usein yllättäen. Sen jälkeen tarvitaan rahaa, mutta jos sitä ei itsellä ole, niin yhteiskunta hoitaa nekin kulut, kuten monet muutkin asiat puolestamme veronmaksukykyisten kustannuksella.
Mä en ymmärrä miksi se ruumis pitää olla arkussa työnnettäessä uuniin.
Se on kyllä täyttä tuhlausta. Paljon järkevämpi olisi työntää se ruumis grillille ihan sen laudan päällä vaunulla sisään.
"Miten köyhällä on varaa kuolla?"
Ihan samalla tavalla kuin rikkaallakin! Kuolema ei varallisuutta kysy. Jokainen kuollut ihminen saa asialliset hautajaiset. Joko kuolinpesän varoilla tai yhteiskunnan maksamana. Mitään arkkurahoja ei tarvitse eläissään säästää.
Vierailija kirjoitti:
Näin joskus semmoisen dokkarin yksinäisten ihmisten kuolemasta ja se koko prosessi suomessa.
Kyllä asuinkunta kustantaa arkut ym, ne halvimmat hautajaismenot. Papit yrittää kaivaa tietoa siitä ihmisestä, mitä kertoa koruttomassa seremoniassa.
Monilla paikkakunnilla toimii lisäksi vapaaehtoisia, jotka tulevat siunaustilaisuuteen saattoväeksi ja arkkua kantamaan.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä miksi se ruumis pitää olla arkussa työnnettäessä uuniin.
Se on kyllä täyttä tuhlausta. Paljon järkevämpi olisi työntää se ruumis grillille ihan sen laudan päällä vaunulla sisään.
Älä ymärrä sit. Soita krematorioon ja kysy, jos niin paljon pännii.
Hautapaikka maksaa, kun maksajat loppuu, olen nähnyt miten kamalasti vanhat kivet paiskataan päällekkäin nurkkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai no ei mikään pahvilaatikko mun painoa kestäis, mutta joku sellanen että jotkut minut sinne saisi kannettua, olkoon vaikka juuttisäkki ja paareilla kannettaisiin sinne.
ap
No hyi hitto. En minä ainakaan haluaisi elää maassa, jossa hautapaikkoja kohoaisi joka niemen nokassa ja puun katveessa. Pahvilaatikossa tai juuttisäkissä.
Et tietenkään, taidat olla aika luonnosta vieraantunut.
En usko että nirppanokat hautaisi itseään metsään vaikka saisikin, että ei meitä siellä joka mutkassa olisi. Ja mikä ihmeen tunku, Suomi on iso maa.
Ja johan se tuli selväksi ettei niin saa tehdä, koska sun kaltaiset luulee ettei metsät ole jo nyt täynnä luita. :D
ap
Tuuleen tai mereen tuhkat jos näin on. muuten muumioidaan siciliaan kun alan kapusiinimunkiksi. Eihän tässä voi enää tehdä mitään ja paljon tehty kuitenkin. BORED.
Ja ei ne juuttisäkit ja ruumiit sieltä metsän siimeksistä ylös kävelisi, ei niitä kenenkään tarttis nähdä., Ei siihen mitään hautakiveä laitettaisi. Ihminen maatuisi luonnon kiertokulkuun.
ap
Vierailija kirjoitti:
Sossu maksaa halvan hautauksen varattomille. Vaikka se on halvin mahdollinen, se on silti arvokas tilaisuus, ei mikään pahvilaatikon paiskaaminen kuoppaan. Ns. sossumallin arkkukin on ihan kaunis, ja mukana tulee myös pieni, tyylikäs kukkalaite tai kukka. Kuljetus ruumisautolla, hautaustoimiston palvelut jne. Jopa muistotilaisuuden järjestämiseen voi saada apua, seurakunnalta saattaa saada tilan, jne. Kuolinilmoitusta ei makseta, eikä isoja juhlia tai graniittipaatta. Ristin tai muun hautamerkin saa jokainen.
Mitä jos henkilö ei kuulu kirkkoon. Miten toimitaan silloin hautauksen kanssa? Mikä taho hoitaa jos ei ole sukulaisia?
Mun ex mieheni kuoli. Hänellä oli valtavasti velkaa. Sossu maksoi halvan arkun, kuljetuksen, puvun ja pienen kukkalaitteen arkulle. Kantajat oli jotain lions club miehiä tms. Itse maksoin pienen kahvitilaisuuden
Hautakiveä hän ei saanut, mutta maksoin jonkun mini ilmoituksen lehteen
Kyllä kaikki haudataan vaikka ei rahaa olisi.
Vierailija kirjoitti:
Käsittääkseni ihminen saa kuitenkin eläessään valita haluaako tuhkauksen vai arkkuhautauksen, vaikka ei itse hautajaisi pystyisikään maksamaan.
Mutta tuhkauksessakin pitää olla arkku. Toki uurnapaikka on paljon halvempi kuin arkkupaikka, mutta tuhkauskin maksaa.
Mihin muualle saa haudata kuin hautausmaalle ja uurnalehdot??
Tiedän erään erikoisen metsähautausmaan
Aika lähellä. Sinne on kirkkoon kuulumattomat haudattu ja viimeksi 2000 luvun alussa eräs mies.
Mä välillä mietin että millä luvalla se mies haudattiin sinne? nimittäin ne muut on haudattu kymmeniä ja jotkut ehkä satavuotta aiemmin. Eikä niitä hautoja muutenkaan ole montaa siellä.
Minkä luvan tarvitsee jos haluaa metsä hautauksen?
Vierailija kirjoitti:
Tuuleen tai mereen tuhkat jos näin on. muuten muumioidaan siciliaan kun alan kapusiinimunkiksi. Eihän tässä voi enää tehdä mitään ja paljon tehty kuitenkin. BORED.
Minä en haluaisi mereen, tuntuu kolkolta. Enkä halua krematorioonkaan. Metsä taas tuntuu tirvalliselta syliltä.
Vai kapusiinimunkiksi. :D
ap
Kuoleminen ei maksa mitään. Jos siitä ison jutun haluaa tehdä niin voihan maksaa. Mutta oikeartaan lyhyesti sanottuna kadonneet ihmisetkin, ei niitten hautaamista kukaan ole maksanu. Jos on huolissaan kuluista niin kannattaa se hauta-arkku tai uurna rakentaa vaikka itse. Se voi tehdä terää eräänlaisena mielenterveydellisenä juttuna. Ymmärrän kuolevaisuuteni ja varaudun siihen. Mut minä-elän-ikuiseti nykypäivä Suomalisista.