Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten köyhällä on varaa kuolla?

Vierailija
11.06.2021 |

Kun ei ole yhtään ylimääräistä rahaa, eikä ole läheisilläkään.
Mitä maksaa halvimmat hautajaiset, ja maksaako kunta ne, vai kela, jos ei ole edes varaa niihin halvimpiin. Onko hautajaisia ylipäätä pakko pitää?
Voisiko joku kuitenkin kertoa että mitä se halvin maahanpano maksaa.

Kommentit (50)

Vierailija
1/50 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei mahda siinä vaiheessa puristella.

Vierailija
2/50 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole rahaa niin verovaroista kustannetaan halvin mahdollinen. Tietysti mitään hautajaistarjoilua ei ole silloin tarjolla ihmisille. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/50 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vainajan kotikunta maksaa varattoman vainajan hautaamiskustannukset.

Vierailija
4/50 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ole rahaa niin verovaroista kustannetaan halvin mahdollinen. Tietysti mitään hautajaistarjoilua ei ole silloin tarjolla ihmisille. 

Lisään vielä että ensin toki tarkistetaan onko vainajalta jäänyt mitään omaisuutta . 

Vierailija
5/50 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenköhän ne ihmiset, joilla ei ole ketään?

Mitenköhän he pääsevät haudan lepoon?

Kuka huolehtii siitä, että ruumis asetetaan lepoon?

Vierailija
6/50 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa papit siunaa usein kuolleita haudan lepoon, vaikka ei ole varallsuutta ja omaisia ollenkaan. Valtion kustannuksella pääsee viimeiselle matkalle. Ei tänne ole kukaan jäänyt zombiena hillumaan.

Voikohan lääketietelle testamentata kuolleen ruumiinsa? Ainahan siitä jotain jää myös haudattavaksi. Kaikki osat ja elimet ei kelpaa.

Vierailija
7/50 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sanoo vaan toiveekseen pahvilaatikko katuojassa?

Se varmaan onnistuiskin Suomessa. :D

Jos itse saisikin päättää, haluaisin että kannettais pahvilaatikossa metsään kaivettuun kuoppaan, jonkun turvallisen puun alle. Mutta ei se käy, kun se ja se pykälä.

ap

Vierailija
8/50 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai no ei mikään pahvilaatikko mun painoa kestäis, mutta joku sellanen että jotkut minut sinne saisi kannettua, olkoon vaikka juuttisäkki ja paareilla kannettaisiin sinne.

ap

Vierailija
9/50 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse pitää muistotilaisuutta siunaamisen ja hautaamisen jälkeen. Ei kahvia ei voileipiä tms.

Siinä säästää jo suuren summan rahan.  Myöskään lehti-ilmoitus joka on erittäin kallise ei ole pakollinen.

Pakollisia maksuja on arkku ja vainajan vaatteet arkkuun. Kukkalaite arkun päälle.

Hautaustoimiston auton kuljetuskustannukset.  Hautapaikka.  Perunkirjoitus jos sen tekee joku muu kuin itse tai sukulainen ilmaiseksi.  Samoin kaikki mahdolliset asiakirjat mitä perunkirjoitukseen tarvitaan.

Ainakin nämä ovat täysin pakollisia menoja.

Vierailija
10/50 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittääkseni ihminen saa kuitenkin eläessään valita haluaako tuhkauksen vai arkkuhautauksen, vaikka ei itse hautajaisi pystyisikään maksamaan.

Vierailija
11/50 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tai no ei mikään pahvilaatikko mun painoa kestäis, mutta joku sellanen että jotkut minut sinne saisi kannettua, olkoon vaikka juuttisäkki ja paareilla kannettaisiin sinne.

ap

No hyi hitto. En minä ainakaan haluaisi elää maassa, jossa hautapaikkoja kohoaisi joka niemen nokassa ja puun katveessa. Pahvilaatikossa tai juuttisäkissä.

Vierailija
12/50 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ap

No nyt aloitat laihdutuksen ja säästät siitä säästyneet rahat hautajaisrahastoosi.

Simppeliä.

Vierailija
13/50 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on rahaa , mutta en halua mitään hautajaisia itselleni järjestettävän.

Tuhkaus ja omalle maalle ripottele, se siinä.

Vierailija
14/50 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä voisin kadota ilmaan ja siinä se 🌋

En mä halua kuoleman jälkeen olla kellekkään taakaksi.

15/50 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruumis "lepää" jo asettamatta, enkä ole lukenut lehdistä, että ruumiita jätettäisiin kerrostaloasuntojen sänkyihin siksi, ettei kuolleella ole ketään sukulaista tai kaveria.

Vierailija
16/50 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sossu maksaa halvan hautauksen varattomille. Vaikka se on halvin mahdollinen, se on silti arvokas tilaisuus, ei mikään pahvilaatikon paiskaaminen kuoppaan. Ns. sossumallin arkkukin on ihan kaunis, ja mukana tulee myös pieni, tyylikäs kukkalaite tai kukka. Kuljetus ruumisautolla, hautaustoimiston palvelut jne. Jopa muistotilaisuuden järjestämiseen voi saada apua, seurakunnalta saattaa saada tilan, jne. Kuolinilmoitusta ei makseta, eikä isoja juhlia tai graniittipaatta. Ristin tai muun hautamerkin saa jokainen.

Vierailija
17/50 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Setänic Outreach Director kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruumis "lepää" jo asettamatta, enkä ole lukenut lehdistä, että ruumiita jätettäisiin kerrostaloasuntojen sänkyihin siksi, ettei kuolleella ole ketään sukulaista tai kaveria.

En minä tuota tarkoittanut miten vastasit.

Miten yksinäisen ruumiille käy? Haudataan vai tuhkataan?

Mikä taho sen ruumiin laittaa mitä sille sitten tehdäänkään?

Vierailija
18/50 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja miksi noihin kysymyksiini suhtaudutaan noin negatiivisesti? Kysymyksiä on vain.

Vierailija
19/50 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Typerä kysymys. Jos kuolet niin et todellakaan joudu maksamaan itse enää mitään, joten se ei vaadi varoja kuolla.

T: Persaukinen

20/50 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Setänic Outreach Director kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minä tuota tarkoittanut miten vastasit.

Miten yksinäisen ruumiille käy? Haudataan vai tuhkataan?

Mikä taho sen ruumiin laittaa mitä sille sitten tehdäänkään?

Pyydän vilpittömästi anteeksi, olen vaan kauhean "antikristillinen" ihminen pohjimmiltani mutta toisaalta ymmärrän, että ei tee ihmisestä tekopyhää tai pahaa, jos uskoo hyvyyden asuvan kirkossa.

Oletan että se on sitten viranomaisten asia hoitaa lain puitteissa, en tiedä miten, ja tosiaan pyydän anteeksi sävyäni, minulla oli aivan liian nenäkäs tyyli, johtuu uskonnon vastaisuudesta - ja puheet haudan levosta sitten aiheutti tuon, mutta minä kämmäsin tuossa etkä sinä.