Ihmettellänkö muuallakin kuin Suomessa, jos kahdella henkilöllä on sama sukunimi, että ovatkohan sukua?
Kommentit (10)
Riippuu varmasti nimestä ja maasta. Suomessa melkoisen isolla osalla on kohtalaisen harvinainen nimi, kun on paljon nimiä, joita ei ole käytössä kuin joitakin satoja, joten ei ole ollenkaan epätodennäköistä, että samalla sukunimellä oleva todella on sukua.
Amerikassa ainakin kysytään mistä on kotoisin, ja sitten, kun kuullaan, että Suomesta, ilahduttavan, että "Mun mummuni oli Norjasta!" eli käytännössä ollaan sukua. 😅
Islannissa ihmetellään aina mahdetaanko olla samaa sukua .
Lisäksi on ihan rekisteri sitä varten, ettet lähde heilastelemaan liian läheistä sukulaista.
No voisko tuo olla vain suomalainen ilmiö. Kyllä olen törmännyt siihen että jos jollain julkkiksella on sama nimi niin kysellään. Ja olen törmännyt siihen että jos asuu samalla paikkakunnalla niin kysellään "tunnetko sen ja sen".
Itseltäni on tosiaan varovasti kyselty kun on sama sukunimi ja paikkakuntakin, ja oikeaan ovat osuneet. Olen molempien vanhempien entiset pomot joskus tavannut työelämässä.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu sukunimestä. Ei Suomessakaan esim virtasista mietitä ovatko sukua. Sen sijaan jos nimi ei ole erityisen yleinen, niin varmasti.
Korhosena olen kyllä kuullut tuon kysymyksen. Ja on vieläpä yleisempi kuin Virtanen.
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi on ihan rekisteri sitä varten, ettet lähde heilastelemaan liian läheistä sukulaista.
Muistaakseni joka toinen vastaantulija tosiaan on sukua. Koskee syntyperäisiä islantilaisia tämä.
Voin kuvitella että muuallakin kysytään. Onko tutun jonkun luokkalaisen sisar, onko kylän poliisin lapsi, onko varakkaasta suvusta. Yhdysvalloissa vuosikirjassa esiteltiin prom queen ja king tai vastaavat vanhempien nimien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistaakseni joka toinen vastaantulija tosiaan on sukua. Koskee syntyperäisiä islantilaisia tämä.
Tai ainakin tuntee jonkun , joka on samaa sukua. Satu Rämö on tästä kirjoittanut somessaan ja kirjoissaan paljonkin :)
En tiedä, mutta itseäni huvittaa, että oma sukunimeni on suunnilleen yhtä yleinen kuin nimi Mäkinen ja silti jotkut uudet työntekijämme kyselevät, että olemmeko työkaverini "Matin" kanssa sukua, kun meidän molempien sukunimi on "Mäkinen" :D
Riippuu sukunimestä. Ei Suomessakaan esim virtasista mietitä ovatko sukua. Sen sijaan jos nimi ei ole erityisen yleinen, niin varmasti.