Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äitiyspakkaus, esikoista odottavan pohdintoja

Vierailija
11.06.2021 |

Noudin hiljattain tuon äitiyspakkauksen Matkahuollolta. Mulle kaikki vauvoihin liittyvä on ihan uutta. Mutta vähän ihmettelen noita vaatteiden kokoja. Miksi 50-56 vaatteita on niin vähän verrattuna 62-68 -vaatteisiin? Kun eikö pakkauksen pitäisi auttaa juuri niissä ensimmäisissä vaatehankinnoissa? Ymmärrän, että vauva kasvaa nopeasti ulos 56 vaatteista ja käyttää pidempään 62-68 vaatteita. Mutta eihän se vaate käytöstä kulu. Ihan yhtä lailla siihen pienempään kokoon tarvitsee riittävän määrän vaatekertoja, ettei tarvitse pestä pyykkiä muutaman vauvanvaatteen takia. Ja vastaavasti se isompi vauva pärjää sillä samalla määrällä, ei tarvitse ihan hillittömästi. Ei tää tietenkään mikään ongelma ole. Täydennän vaatevalikoimaa omilla ostoksilla. Äitiyspakkaus on vain avustus. Ei sen kuulu kaikkea sisältääkään. Kunhan ihmettelen tätä logiikkaa.

Lisäksi ihmettelen talvihaalaria, joka on kokoa 68-74, eli ilmeisesti sopiva keväällä syntyville lapsille. Sen sijaan, että joka vuosi suunnitellaan ja kootaan uusi pakkaus, voisiko yksi pakkaus olla käytössä kaksi vuotta? Siten, että olisi eri pakkaus alkuvuodesta syntyville ja toinen loppuvuodesta syntyville. Meillä täällä Suomessa on kuitenkin niin vaihtelevat vuodenajat.

Muuten sisältö vaikuttaa hyvältä. Laadukkaan oloisia tuotteita. Kiva, että vaatteet ovat niin sukupuolineutraaleja. Vähän nätimmät värit olisi voinut valita, mutta en valita kun ilmaiseksi sain 😄

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useilla kai jää heti pieneksi ne pienimmät, tosin vähän isompiakin voi käyttää pienemmällä?

Omalla kohdalla kyllä se talvihaalari oli vähän outo siinä mielessä että kun lapsi oli siinä koossa niin oli jo liikkuva, ja se pakkauksen haalari taas ei ollut mikään esim. hangessa istumista kestävä.

Olisi varmaan minunkin pitänyt ottaa rahana, niin turhiksi lopulta suurin osa jäi.

Vierailija
2/37 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohhoh hoi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvat voivat olla tosi eri kokoisia, ei ole mitenkään varmaa, että saman ikäisille kävisi saman kokoiset vaatteet. Siksi tuo pakkaus on jonkinlainen kultainen keskitie. Ja sen voi tosiaan jättää ottamattakin.

Vierailija
4/37 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vauvat voivat olla tosi eri kokoisia, ei ole mitenkään varmaa, että saman ikäisille kävisi saman kokoiset vaatteet. Siksi tuo pakkaus on jonkinlainen kultainen keskitie. Ja sen voi tosiaan jättää ottamattakin.

Niin voi. Enkä minä ruikuta, että ihan surkea pakkaus. Kokonaisuudessaanhan se on todella hyvä. Kunhan luon keskustelua kehitysmielessä. Lisäksi toki koska olen vasta tulossa äidiksi, niin joku kokeneempi osaa ehkä paremmin sanoa miksi jokin on noin tai näin. Vaikka vauvat kasvavat eri tahtia ja syntyvätkin eri kokoisina, niin silti mielestäni helmikuussa syntyvä vauva tarvitsee ihan erilaisen haalarin kuin elokuussa syntyvä.

Ap

Vierailija
5/37 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua äitiyspakkaus auttoi hahmottamaan eri kokoja. Aika paljon on eroa eri valmistajien välilläkin, että miten koot menevät.

Itselläni ei ole vielä aavistustakaan paljonko niitä vaatteita pitäisi olla ja millaisia. Hyvä vaan, että on eri kokoja ja malleja niin pääsee testaamaan mistä pitää.

Vierailija
6/37 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat lapset olivat syntyessään viisikiloisia ja 55 cm pitkiä, joten pienimmät koot kävivät muutamassa viikossa pieniksi. Äitiyspakkauksen hinta nousee ja tilaaminen menee hankalammaksi, mitä enemmän vaihtoehtoja on. Vauvojen vaatteita on myynnissä hyväkuntoisina ihan  pikkurahalla, kun ne eivät ole kauaa käytössä eikä lapsi vielä liiku.

Vierailija
7/37 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin ihan tyytyväinen sen sisältöön. Ymmärrän että on tietyt resurssit joiden mukaan mennään.

En vaan ymmärrä että jos kerran ymmärrät että pienempiä kokoja tarvitsee vähemmän ja pakkausta voi täydentää omilla ostoksilla niin mikä on ongelma?

Vierailija
8/37 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväni vauva syntyi jo valmiiksi koossa 62cm kun taas minun mini käytti koko 50cm vielä kahden kuukauden iässä ja kokoa 68cm vuoden vanhana. Ystävän lapsi painoi kaksi vuotiaana 18kg, minun mini painoi saman vasta eskarissa.

Lapset ovat erikokoista. Äitiyspakkausta on tehty vuosia ja siihen on kerätty keskiverto lasten tarpeista. 62-68cm vaatteet kestävät käytössä pisimpään. Usein 50-56cm vaatteet jää liian pieniksi noin kuukaudessa.

Vierailija
9/37 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo talvihaalari oli ihan hyvä pointti, tosin nykyään lapsia syntyy eniten kevät- ja kesäkuukausina, jolloin se talvihaalari on suurelle osalle oikean kokoinen. Ja veikkaan, että kyllä se hiukan liian isokin vaate menee. Meillä äiti ainakin rullasi lahkeita ja hihoja lyhyemmiksi.

Vierailija
10/37 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olin ihan tyytyväinen sen sisältöön. Ymmärrän että on tietyt resurssit joiden mukaan mennään.

En vaan ymmärrä että jos kerran ymmärrät että pienempiä kokoja tarvitsee vähemmän ja pakkausta voi täydentää omilla ostoksilla niin mikä on ongelma?

Kuinka niin? Nimenomaan pieniä kokoja ei tarvitse vähemmän. Se että joku body on sopivan kokoinen neljä kuukautta kahden sijaan ei lisää sen kulutusta mitenkään. Surkealaatuisin kiinakrääsäkin kestää käyttöä neljä kuukautta. Siksi en ymmärrä, miksi ajatellaan että niitä isompia kokoja tarvitsee olla enemmän.

Ap

Vierailija
11/37 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo talvihaalari oli ihan hyvä pointti, tosin nykyään lapsia syntyy eniten kevät- ja kesäkuukausina, jolloin se talvihaalari on suurelle osalle oikean kokoinen. Ja veikkaan, että kyllä se hiukan liian isokin vaate menee. Meillä äiti ainakin rullasi lahkeita ja hihoja lyhyemmiksi.

Se on hyvä idea. Olisi hyvä, että pakkaus olisi pari vuotta sama, mutta syksyä vasten syntyvät saisivat sen eri mitoutuksella kuin kevättä vasten syntyvät.

Vierailija
12/37 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne pienimmät vaatteet jää nopeasti pieniksi, niin ei ole järkevää laittaa niitä kovin paljon. Ainakin ennen toppahaalarin lahkeet on saanut vetoketjuilla toppapussiksi, niin siitä saa lämpöpussin talvella syntyneelle köllöttelijälle.

Vierailija
13/37 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on hyvä idea. Olisi hyvä, että pakkaus olisi pari vuotta sama, mutta syksyä vasten syntyvät saisivat sen eri mitoutuksella kuin kevättä vasten syntyvät.

Talvihaalari on myöskin luultavasti pakkauksen ylivoimaisesti kallein tuote. Eli olisi kiva, että verorahoilla tuotetulle avustukselle tulisi käyttöä.

Vierailija
14/37 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka niin? Nimenomaan pieniä kokoja ei tarvitse vähemmän. Se että joku body on sopivan kokoinen neljä kuukautta kahden sijaan ei lisää sen kulutusta mitenkään. Surkealaatuisin kiinakrääsäkin kestää käyttöä neljä kuukautta. Siksi en ymmärrä, miksi ajatellaan että niitä isompia kokoja tarvitsee olla enemmän. Ap

Isomman kokoisiakin voi käyttää, vaikka jäisivätkin vähän väljiksi vauvan päällä, se ei mitään haittaa.

Itse ainakin laitoin vauvalle 62 kokosia ja jotkut 68 koot oli myös ihan ok vastasyntyneenäkin, jos pienemmät koot oli kaikki pesussa. Kakka tuli usein vaipan selästä yli niin siinä piti olla monta kertaa päivässä vaihtamassa uutta bodya päälle.

Ei niitä 50 ja 56 kokoa oikeasti tarvitse montaa, kun isompiakin kokoja voi vauvalle laittaa, vaikka ei täydellisen sopivia olisikaan. Olihan se äitiyspakkauksen haalarikin ihan liian suuri vastasyntyneelle, mutta kyllä se asiansa ajoi ja toimi, vaikka väärän kokoinen olikin aluksi.

Vierailija
15/37 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en tosiaankaan tajua sitä että miksi talvihaalari on yhdessä koossa. Mulla lapsi syntyi tammikuussa joten oli edellisvuoden pakkaus ja eihän se haalari mennyt enää sille lapselle. Eli turhaksi jäi sekin

Vierailija
16/37 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka niin? Nimenomaan pieniä kokoja ei tarvitse vähemmän. Se että joku body on sopivan kokoinen neljä kuukautta kahden sijaan ei lisää sen kulutusta mitenkään. Surkealaatuisin kiinakrääsäkin kestää käyttöä neljä kuukautta. Siksi en ymmärrä, miksi ajatellaan että niitä isompia kokoja tarvitsee olla enemmän. Ap

Isomman kokoisiakin voi käyttää, vaikka jäisivätkin vähän väljiksi vauvan päällä, se ei mitään haittaa.

Itse ainakin laitoin vauvalle 62 kokosia ja jotkut 68 koot oli myös ihan ok vastasyntyneenäkin, jos pienemmät koot oli kaikki pesussa. Kakka tuli usein vaipan selästä yli niin siinä piti olla monta kertaa päivässä vaihtamassa uutta bodya päälle.

Ei niitä 50 ja 56 kokoa oikeasti tarvitse montaa, kun isompiakin kokoja voi vauvalle laittaa, vaikka ei täydellisen sopivia olisikaan. Olihan se äitiyspakkauksen haalarikin ihan liian suuri vastasyntyneelle, mutta kyllä se asiansa ajoi ja toimi, vaikka väärän kokoinen olikin aluksi.

Kiitos rohkaisusta! Eihän se pieni vauva vielä mihinkään liiku, niin tuskin sitä kiinnostaa jos vaatteet eivät istukaan täydellisesti. Onko sun mielestä äitiyspakkauksessa jotain, mitä selkeästi tarvitsisi enemmän? Mulla pisti ainakin silmään että sukkahousuja oli vain yhdet. Sellaiset taitaa kuitenkin olla ihan vakiovaruste vauvalla.

Ap

Vierailija
17/37 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka niin? Nimenomaan pieniä kokoja ei tarvitse vähemmän. Se että joku body on sopivan kokoinen neljä kuukautta kahden sijaan ei lisää sen kulutusta mitenkään. Surkealaatuisin kiinakrääsäkin kestää käyttöä neljä kuukautta. Siksi en ymmärrä, miksi ajatellaan että niitä isompia kokoja tarvitsee olla enemmän.

Ap

Vastasyntyneen on hyvä olla paljon ihokontaktissa. Silloin ei tarvitse paljoa vaatteita. Lisäksi osa niistä isommista koista on ihan saman kokoisia kuin ne äitiyspakkauksen pienimmät koot. Niitä voi ihan hyvin käyttää sekaisin. 

Vierailija
18/37 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos rohkaisusta! Eihän se pieni vauva vielä mihinkään liiku, niin tuskin sitä kiinnostaa jos vaatteet eivät istukaan täydellisesti. Onko sun mielestä äitiyspakkauksessa jotain, mitä selkeästi tarvitsisi enemmän? Mulla pisti ainakin silmään että sukkahousuja oli vain yhdet. Sellaiset taitaa kuitenkin olla ihan vakiovaruste vauvalla.

Ap

Nämä ovat ihan mielipideasioita. Osa ei käytä ollenkaan sukkahousuja tai potkuhousuja, vaan tykkää enemmän sukat ja housut yhdistelmästä. Se, että pakkauksessa on eri tyylisiä vaatteita on hyvä ensimmäistä odottavalle, koska sitten pääsee rauhassa testaamaan, mikä on se oma juttu. 

Vierailija
19/37 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

En ikinä käyttänyt kahdella vauvalla sukkahousuja. Mihin niitä muka tarvitsee?

Vierailija
20/37 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noi pienemmät vaatteet mahtu tasan 2 viikkoa päälle esikoisella. Neiti kasvoi niin raivolla ensimmäiset kuukaudet maidolla että jäi harmittaa ettei noita kaikkia äitiyspakkauksen pieniä edes kerenny kokeilee. Ihmettelin itse et miksi niitä pääntien kautta vaikeemmin puettavia bodeja oli niin paljon...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kolme