Paras itsetehty salaatti grilliruoan lisukkeeksi?
Kommentit (15)
Tähän aikaan vuodesta käyttäisin kotimaisia tuoreita kasviksia ja kermaviilikastiketta.
Vierailija kirjoitti:
Jäävuorisalaatti on parast!
Ei ole.
Semmonen maalaissalaatti johon tulee jäävuorisalaattia, halloumikuutioita (itse käytän chiliversiota), kirsikkatomaatteja, kurkkua, papuja tai sokeriherneitä, melonia, pekonia ja kananmunaa. Päälle oliiviöljyä jossa puristettu sitruunan mehu ja sitten vielä vähän raastettu kuorta
perunasalaatti jossa on omenaa, sipulia, ruohosipulia, creme fraichea ja sitruunamehua. myös coleslaw on itsetehtynä hyvää, siihenkin laitan omenaa raikkauden vuoksi ja persiljaa.
Aasialainen varhaiskaalisalaatti on hyvää.
https://www.meillakotona.fi/reseptit/aasialainen-coleslaw
Tuohon voi lisätä porkkanaa.
Kirkas perunasalaatti, Jamien pinaatti-linssisalaatti tai yksinkertaisuudessaan täydellinen kukkakaali-turkkilainen jugurtti (voi tuunata ruohosipulilla, yrteillä, suolalla ja pippurilla, chilillä jne) "salaatti"
Valkosipuli grillisalaatti ja etikkakurkkuraaste.
Riippuu mitä grillataan mutta itse rakastan sellasta missä on rucolaa ja muuta tummanvihreää lehteä, murennettua vuohenmaitojuustoa, tuoreita mansikoita, kurkkua, paahdettuja pinjansiemeniä ja balsamicokastike (paksuksi keitetty)
Kotimaisista vihanneksista: Rooman salaattia (tummanvihreä, korkeakeräinen, sidesalaatti), tomaatteja, kurkkua, kelt. paprikaa, kevätsipulia, parmesan juustoa (raasteena) ja punaviinietikka salaattikastike:
1 valkosipulinkynsi
1 dl kylmäpuristettua öljyä (mielellään oliivi- tai rapsiöljyä)
3 rkl punaviinietikkaa
1 rkl vettä
suolaa ja pippuria
Mulle salaatti voi olla ihan vain muutama esim jäävuorisalaatin lehti, pari pestyä tomaattia ja kenties pala kurkkua lautasella. Ei tarvitse aina pilkkoa ja raastaa kaikkea. Majoneesimössöillä voi pyyhkiä per..ttä.
Vierailija kirjoitti:
Mulle salaatti voi olla ihan vain muutama esim jäävuorisalaatin lehti, pari pestyä tomaattia ja kenties pala kurkkua lautasella. Ei tarvitse aina pilkkoa ja raastaa kaikkea. Majoneesimössöillä voi pyyhkiä per..ttä.
Mun mielestä myös tuollainen salaatti, mutta tällä hetkellä kerään ihan vaan pihalta villiyrtit jäävuori salaatin tilalle, ja kurkun tilalle laitan kasvimaalta yrttejä. Majoneesijutuista en välitä, mutta vähän sitruunamehua, hyvää oliiviöljyä, ripaus suolaa ja pippuria maustaa salaatin
Jäävuorisalaatti on parast!