Rippilapsi jättää kummin pois kirkosta
Mitä teille tulee tästä tilanteesta. Lapsen vanhemmat eivät ole väleissä, vain pakosta yhteydessä. Kirkkoon saa tulla neljä henkilöä ja lapsi aikoo jättää kummit pois kutsuakseen vanhempien puolisot.
Koska näen itse lapsen surkeana ainoana alttarilla ilman kummia, sehän on rippikirkon tunteellisen hetki, en voi uskoa, että todella voisi haluta jättää kummit pois. Ehkä kyse on siis siitä, että haluaa mielistellä vanhempia.
Miten sinä koet ja näet asian?
Kommentit (7)
Alttarille siunaamaan voi monessa tapauksessa tulla myös esim. vanhempi tai vaikka leirin isonen. Ei siellä yksin olla. Ei ole mitenkään tavatonta, että kummit eivät pääse paikalle jostain syystä.
Ei minun lasteni konfirmaatiossa kummilla ole ollut mitään tehtävää.
Lisäksi kirkollisveroja saa mennä tavis kirkkokansakin ei sinne kutsuja jaella
Ohis, mutta tuntuu melkein kuin lukisi jonkun vieraan maan itsestäänselvistä riiteistä.
En ole ollut luterilainen vuosikymmeniin. Häät ja hautajaiset on tullut käytyä, mutta rippikirkossa olen ollut vain kerran.
Korona aikaan tuo on tarkkaa.
Ikävää, että lapsi on joutunut tuollaiseen sovittelijan rooliin.
Kyllä se riittäisi, että ne puolisot ovat katsomossa ja kummi on lapsen kanssa,
Ikävää, todella.
Oikeastaan myös kummallista.
Meillä kummit pelkäsi Koronan takia tulla kirkkoon ja juhliin yleensäkään. Mummi oli siunaamassa, eikä muita.
Normaalissa tilanteessa sinne voi kyllä mennä useampi, vaikkei ole ilmoitettu ennakkoon.
Ehkä sinä olet lapsen puolella etkä tuomitse häntä.
Ota lapsi lapsena. Ei oo helppoo olla eroperheen kersa. Joutuu tuollaisiin rooleihin.
Ole sinä hänelle tuki. Nythän se on olennainen.
Ihana, että välität.
Alttarille rippilapsen taakse voi mennä seisomaan kuka vain, ei tarvitse olla kummi. Ongelma ratkennut!