Miksi et osta omaa asuntoa?
Mitä järkeä on käydä töissä ja asua vuokralla yksin?
Kommentit (33)
Koska nykyään ei kuin pätkätöitä, ja omaan ei saa asumistukea kuin lainankorkoihin.
Minulla on oma asunto mutta asun vuokralla
En ole ostanut kun ei ole löytynyt mieluista. Siis sellaista, missä näkisin et rakenteet on kestävästi kunnossa. Asbestia, sisäilmaongelmia, riskirakenteita on valtaosa myytävistä kohteista pullollaaan. Omaa taas ei ole varaa rakentaa.
Ei ole vakituista työtä. Vuokra on onneksi melko edullinen, en ikimaailmassa saisi tai edes haluaisi sellaista lainaa, jolla voisin tältä alueelta ostaa asunnon.
Kuraattorir ja kouluterveydenhoito on jatkossa eri organisaatiossa töissä kuin opet
Koska ei ole töitä, eikä näin ollen rahaakaan.
Miksi edes laittaa rahaa asuntoon? Ellei ole arvokiinteistö pk-seudulla, niin ei ne perilliset sitä halua kumminkaan, ja sun kuoltua raivoavat kun joutuvat odottamaan asunnon myyntiä ja sitten jakamaan ne vähät rahat, jotka sun vaivalla säästetystä asunnosta saavat ja joutuvat vielä maksamaan perintöverotkin.
Ainoa hyöty asunnosta on sinulle itsellesi jos elämäsi loppuvaiheessa teet käänteisen asuntolainan.
Ostan mökin jos tuntuu siltä
Mulla on jo kämppä jossa asun. Yhtiövastikkeen hinnalla
Vaihdan maata 2-5 vuoden välein joten en viitsi.
Vanhustenhoito siirtyy hoivabussiin
Sanna ei halua kotihoitoa vaan kaikki laitoksiin
En halua. Aion jatkossakin muuttaa kaupungista ja maasta toiseen halutessani. En halua olla sidottu asuntoon.
Bruttotuloni on 49.000 euroa vuodessa ja olen sinkku. Näillä tuloilla ei saa lähellekkään sellaista lainaa mikä tarvittaisiin. Säästöjä kertyy about 10k vuodessa ja aika kauan tässä saa vielä säästellä ennen kuin saan asunnon hankkiminen tulee kyseeseen. Ja joo, asun Helsingissä sillä täällä työpaikkanikin sijaitsee.
Muuttotappioalue eli vuokra halpa ja asuntojen arvo laskee koko ajan. Takkiin olisi tullut isosti jos olisin omaksi ostanut esim 10v sitten.
Yksinkertaista:
Alueella missä sen arvo säilyisi, kaikki rahani menisi lainaeriin
Alueella missä jäisi reilusti muuhunkin elämään, asunnon arvo laskisi suuresti
Eli häviää joka tapauksessa ja lisäksi on sidottu asuntoon ja sen myyntivaikeuksiin jos haluaakin muuttaa.
Koska aioin sanoutua irti syksyllä yli 20 vuoden vakituisesta työpaikasta ja jäädä työttömäksi.
Miten nämä liittyvät toisiinsa?