Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitkä asiat olivat ennen ihan tavallisia mutta nykyään paheksuttuja/kiellettyjä?

Vierailija
10.06.2021 |

Aloitan: tupakan polttaminen lasten läsnäollessa.

Kommentit (741)

Vierailija
361/741 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lemmikkien inhimillistäminen. Ennen lopetus oli seuraava askel, jos lääke ei auttanut, nykyään syyllistetään jos ei suuunnilleen vie tekonivelleikkaukseen.

Vierailija
362/741 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjastokäytös, ennen piti kuiskata, nykyään tehdään monitouhutiloja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/741 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka pelkää mustaa miestä -leikki.

Olen liikunnanopettaja ja kyllä minun tunneillani yhä kyseistä leikkiä leikitään. Meillä se tosin tunnetaan muodossa "Kuka pelkää nee ke ri ukkoa".

Tuota nyt ei usko kukaan. Nykymuoto on Kuka pelkää mustekalaa.

Ei kun nykyään huudetaan Onko liittymäasiat kunnossa!!

Vierailija
364/741 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Punkit oli 80 luvulla ihan tavallisia.

Olin lapsi 90-luvulla, enkä ollut ikinä kuullut punkeista. Myöskään lemmikkieläimiä ei niiltä suojattu, koska ei niissäkään punkkeja ollut.

Pohjois-Pohjanmaalta olen kotoisin.

T. 29

Mä olin lapsi 70-luvulla Etelä-Pohjanmaalla. Kyllä punkeista puhuttiin ja niistä varoiteltiin. Uskottiin, että punkit viihtyvät lepässä, joten niiden lähellä kulkiessa piti olla varovainen. En kuitenkaan muista, että ihmisistä olisi koskaan punkkia jouduttu poistamaan, koirista kyllä.

Vierailija
365/741 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsensä peilailukin oli ennen jotenkin paheksuttavaa, nykyään kaikenlaiset posetukset julkaistaan muitta mutkitta.

Vierailija
366/741 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Thermacell

Vierailija
367/741 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen Helsingin keskustassa näki vauvanvaunuja vauvoineen nukkumassa kauppojen ikkunan edustalla, äiti oli kaupassa. Nyt ei tuollaista uskaltaisi tehdä.

Minä olin 1-vuotias, sisko vajaata vuotta nuorempi. 1960-luvun puolivälissä minut jätettiin vauvaa ja vaunuja vahtimaan kaupan ulkopuolelle, keskisuuri kaupunki. Ja minä olin siis 1-vuotias.

Vierailija
368/741 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ottaa lapset mukaan terassille juomaan limpparia kun aikuiset vetää kaljaa ja röökiä. Vielä 90-luvun alussa oli ihan normisetti meidän vanhemmilta.

Pitää nyt vielä sanoa, että missään nimessä se ei ole siis lapsen paikka ja hyvä vain, että nykyään tämä ei menisi enää läpi! Karseita muistoja, kun känniääliöt möykkää...

Laivalla edelleen normaalia. Ihmeissäni laivabaarissa yöllä Tallinna-Helsinki välillä katsoin, kun äiti joi siideriä ja lastenrattaissa lapsi hereillä mukana menossa 😳

Oletko varma, että kyseessä oli juuri tuon lapsen äiti? Jos hän oli vain vahtimassa, kun äiti kävi jossakin? Tai porukassa oli enemmänkin väkeä, mutta kyseinen äiti oli lapsen kanssa odottelemassa muita. Aika harva vanhempi nykyään ottaa mitään lärvejä lapsen läsnäollessa, varsinkaan laivalla, jossa pitää olla valmiina pelastautumaan, jos käy Estoniat.

Kyllä lapsen oma äiti voi juoda laivallakin siiderin tai pari, ei siinä lärvejä oteta.

Vierailija
369/741 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulis lasu vanhempien toimista 80-luvulla, vahdin vuoden vanhaa pikkuveljeä joka ilta kun äiti oli töissä, ikää oli 9-v, enkä tuota todellakaan tehnyt omasta tahdostani, onneksi pentu selvisi hengissä.

Vierailija
370/741 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esim. roskia ei heitetty luontoon.

Ja roskaamiseen, 70-luvulla semmoiset "kotikaatopaikat" jossain metsässä oli ihan normi juttu. Roskia ei ehkä heitetty kaduille, mutta metsään dumpattiin kyllä sitten ihan mitä sattuu. Kaverillani on 70-luvulla rakennettu mökki, ja sieltä mökkitontilta on löytynyt maahan haudattuna vaikka mitä romua ja vaarallistakin tavaraa.

70-luvulla automatkoilla vanhemmat kielsivät heittämästä roskia auton ikkunasta ulos. Selitys oli, että jos takana tuleva autoilija huomaa, hän saattaa ilmoittaa polisiille ja isä saa sakot.

Vierailija
371/741 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ravintola aikoja muistelen, kun ei saanut mennä ravintolaan, jos ei ollut kravattia ja pukua. Ja kengätkin piti olla miehillä oikean näköiset? Poke ei ottanut ravintolaan sisään miehiä, jos ei ollut sitä kravattia, ja siis jotkut ravintolat lainasivat kravattia, että pääsee sisään. Onko paheksuttavaa tai ei? Silloin se oli paheksuttavaa. Enkä ymmärtänyt silloinkaan tuota "pakko" käytäntöä? Sitä vain ihmetteli, että kuka ihme näitä sääntöjä sanelee??!! Siis tämä 80- luvulla. 

Eikä naiset päässeet ravintolaankaan ilman sitä miestä.

Vielä 1960- ja 1970-luvuilla naiset eivät päässeet yksin ravintolaan ilman miespuolista seuraa. Se ei tosin perustunut lakiin, vaan oli ravintoloiden yleinen käytäntö. Vuonna 1970 yksinäinen nainen saatettiin päästää ravintolaan syömään, mutta niin kutsuttuihin tanssiravintoloihin pääsy oli edelleen kielletty, jos herraseuraa ei ollut. Muutos tapahtui vasta noin vuoden 1977 aikoihin.

Vierailija
372/741 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omillaan toimeentuleminen.

Vierailija
373/741 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastenvaunujen (vauva nukkumassa) jättäminen kaupan ulkopuolelle, kun itse kävi kaupassa.

Vierailija
374/741 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me lapset olimme kesällä keskenään kotona vanhempien töissä ollessa. Nuorin 4 ja minä vanhin 10 vastuussa katraasta. Pyöräiltiin ilman kypäriä rannalle hyppimään kalliolta koko päiväksi ja pyörittiin ympäri kyliä. Kerran maisteltiin myös viiniä ja soitettiin usein pilapuheluita. Perheen lomamatkoilla me lapset ilman turvavöitä ja istuimia takapenkillä ja aina yövyttiin teltassa (myös vauva). 11-vuotiaana menin yksin junalla Helsinkiin kaverin luo viikoksi enkä soittanut kotiin kertaakaan. 15-vuotiaana yksin kesä ulkomailla sukulaisten luona. Oi niitä aikoja! Hengissä selvittiin ja vastuullisiksi aikuisiksi kasvoimme.

Vierailija
375/741 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tupakointi työpaikoilla tuotantotiloissa

Tk:ssa ja sairaaloissa oli omia röökihuoneita.

Vietiin pyörätuolilla tupakalle kun hoitaja ei luottanut että itse jaksaisi mennä

Kyllä niitä kärrätään nykyäänkin, mutta vain parvekkeelle tai terassille.

Vierailija
376/741 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun tuli ekat televisiot, ihmiset istuivat koko illan tuijottamassa niitä ohjelmia. Katsottiin kaikki ohjelmat. 

Nykyään on toki suoratoistot ja muut, mutta tuntuu että monelle on kunnia-asia kertoa, ettei katsele telkkaria ollenkaan, eikä edes omista TV:tä. 

TV oli aluksi statussymboli, koska kaikilla ei ollut siihen varaa. Seuraavaksi tuli väritelkkarit, ja alussa niitäkin oli vain hienommalla väellä. Sitten videonauhurit ja -kamerat. Nyt taitaa olla iPhonet ja Applen läppärit. 

Alussa TV oli statusesine, mutta nykyään sitä toljottavat vain sivistymättömät lampaat.

Vierailija
377/741 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Autolla ajaminen ilman turvavöitä ja istuimia

Vanhempi ihminen kysyi minulta juuri saanko käyttää raskaana ollessa turvavyötä... ennen ei kuulemma saanut, tai tarvinnut...

Myydäänhän niitä turvavyönalentimia raskaana oleville nykyäänkin.

Vierailija
378/741 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eskimopuikot, ja suklaapäälliset pusut. Kesärenkailla mentiin Norjaan talvelka, ei turvavöitä. Ja, ennen ei eu säännellyt vihannesten mittoja. Kaikki eläminen oli huolettomampaa, t_upakkaa sai os5aa 16-vuotias, ja kirjastokortti näytteli henkkareita

Vierailija
379/741 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsensä peilailukin oli ennen jotenkin paheksuttavaa, nykyään kaikenlaiset posetukset julkaistaan muitta mutkitta.

Joo, totta! Ennen oli tosi noloa ja itserakasta peilata itseään kaikista pinnoista tai esittää valokuvissa. Pidettiin leuhkana ja törkeänä käytöksenä.

Nyt jotkut (ihan mitättömät) tyypit pyllistelee ja poseeraa julkisilla paikoilla ihan pokkana kännylleen, vaikka vieressä kulkee muita ihmisiä!

Tuo herättää ihan hirveää myötähäpeää tällaisessa 70-luvulla syntyneessä.

Vierailija
380/741 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ravintola aikoja muistelen, kun ei saanut mennä ravintolaan, jos ei ollut kravattia ja pukua. Ja kengätkin piti olla miehillä oikean näköiset? Poke ei ottanut ravintolaan sisään miehiä, jos ei ollut sitä kravattia, ja siis jotkut ravintolat lainasivat kravattia, että pääsee sisään. Onko paheksuttavaa tai ei? Silloin se oli paheksuttavaa. Enkä ymmärtänyt silloinkaan tuota "pakko" käytäntöä? Sitä vain ihmetteli, että kuka ihme näitä sääntöjä sanelee??!! Siis tämä 80- luvulla. 

Eikä naiset päässeet ravintolaankaan ilman sitä miestä.

Vielä 1960- ja 1970-luvuilla naiset eivät päässeet yksin ravintolaan ilman miespuolista seuraa. Se ei tosin perustunut lakiin, vaan oli ravintoloiden yleinen käytäntö. Vuonna 1970 yksinäinen nainen saatettiin päästää ravintolaan syömään, mutta niin kutsuttuihin tanssiravintoloihin pääsy oli edelleen kielletty, jos herraseuraa ei ollut. Muutos tapahtui vasta noin vuoden 1977 aikoihin.

Tämä perustui ns. irtolaislakiin. Yksinäinen nainen oli heti itseään siellä kaupittelemassa muka. Epäilyttävä hahmo.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kaksi