Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitkä asiat olivat ennen ihan tavallisia mutta nykyään paheksuttuja/kiellettyjä?

Vierailija
10.06.2021 |

Aloitan: tupakan polttaminen lasten läsnäollessa.

Kommentit (741)

Vierailija
221/741 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen kannoin mökillä saunavedet järvestä ämpärillä ripustamalla sangon etuveitikkaan. Nyt ovat kieltäneet järviveden käytön sinilevän takia.

Onko sinulla myös takaveitikka?

Vierailija
222/741 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaikalla juopottelu. Monilla työpaikoilla viikonlopun vietto alkoijo perjantaina lounasaikaan.

Samoin alkoholiongelmaisia katsottiin läpi sormien.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/741 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen kannoin mökillä saunavedet järvestä ämpärillä ripustamalla sangon etuveitikkaan. Nyt ovat kieltäneet järviveden käytön sinilevän takia.

Minäkin sain tuotua kolme ämpärillistä kerrallaan, nyt ei polvet enää kestä.

Vierailija
224/741 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ikäero tuntemallasi parilla oli 5 v . Ja sillä perustelit että normaalia kun 15 v tytöllä on 25 v poikakaveri. Vähän eri ikäerot näissä ...

Vierailija
225/741 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että miehiä ei edes haluttu mukaan lastenhoitoon ja osallistuvia isiä pidettiin "neiteinä". Oma äitini ei halunnut että isäni jäisi isyyslomalle, koska ei luottanut hänen kykyihin (noita kykyjä ei ole naisillakaan luonnostaan, ne pitää oppia) ja juuri tuo ajattelu, että mies tuo leivän pöytään eikä puhu eikä pussaa. Näin oli vielä 90-luvun alussa, tosin feminismiä tarvitaan yhä. 

Vierailija
226/741 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kivimäen tavoin olen ihmetellyt sovinnollisuutta, ainakin eri tavoin ajattelevien sietämistä, joka vallitsi. Jos ei oltu ihan ystäviä, ei töissä ja yhteiskunnallisia asioita hoitaessa kovin jyrkkiä oltu. Äärioikeisto oli hiljainen ja vähämerkityksinen, äärivasemmisto kiihkeämpi, mutta ei päässyt kunnolla vaikuttamaan, kun oli vähemmistönä SKDL:ssäkin."

Antti Sillanpää

https://www.ess.fi/paakirjoitus-mielipide/3185079

Vierailija
227/741 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se, että miehiä ei edes haluttu mukaan lastenhoitoon ja osallistuvia isiä pidettiin "neiteinä". Oma äitini ei halunnut että isäni jäisi isyyslomalle, koska ei luottanut hänen kykyihin (noita kykyjä ei ole naisillakaan luonnostaan, ne pitää oppia) ja juuri tuo ajattelu, että mies tuo leivän pöytään eikä puhu eikä pussaa. Näin oli vielä 90-luvun alussa, tosin feminismiä tarvitaan yhä. 

Ei ihme että Suomessa on niin paljon mielenterveysongelmia ja alkoholismia. Eikä noita osallistuvia isiä ole oikein nuoremmissakaan polvissa. Sota on tässä suomalaisessa toksisessa miehisyydessä taustalla. Ja lapsi kun tarvitsee turvallisen mieshahmon elämäänsä. 

Vierailija
228/741 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Peronpuo kirjoitti:

Harvinaisuus kirjoitti:

Mentiin kiertävään tivoliin katsomaan mustaa miestä.

Semmonen ulkoleikki oli myös kuin: Kuka pelkää mustaa miestä

Muistan myös itse tuon leikin, joskin omassa mielikuvassa musta mies oli nokinuohooja: "...on mies siellä musta ja naurava suu, mä nuohooja oon..."

Sama leikki on nykyään ”Kuka pelkää mustekalaa?!”

En koskaan ajatellut lapsena, että tuo leikin pelättävä Musta Mies on joku ihonväriltään musta. Ajattelin, että se on samanlainen kuin Aku Ankan Mustakaapu, vähän kuin viikatemies.

Vierailija
229/741 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Punkit oli 80 luvulla ihan tavallisia.

Olin lapsi 90-luvulla, enkä ollut ikinä kuullut punkeista. Myöskään lemmikkieläimiä ei niiltä suojattu, koska ei niissäkään punkkeja ollut.

Pohjois-Pohjanmaalta olen kotoisin.

T. 29

Et ollut lapsena kuullut punkeista? Jestas sentään, minä kun kuvittelin että kasvoin tynnyrissä

Miten tämä muka on niin kummallista? Minäkin olen P-Pohjanmaalta ja 90-luvulla olin lapsi, enkä tiennyt punkeista ennen kuin 2000-luvun puolella. Täällä seuduin ei niitä ollut 90-luvulla, nythän määrä on kasvanut räjähdysmäisesti jo useita vuosia, kiitos peurojen/kauriiden ja hirvien. Toivon, ettei Lapin mökille asti koskaan leviä.

Hailuodossa oli ainakin punkkeja jo 90-luvulla.

Vierailija
230/741 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun minä olin vielä koulussa, oppilaan saattoi oikeasti komentaa ulos luokasta käytävälle!

Tämähän ei nykyisin ole sallittua jostain syystä.

Olin joskus 15 vuotta sitten sijaisena eräällä yläasteella pari päivää, ja vanhasta muistista tein just niin, että käskin häirikön poistua luokasta käytävään. Tämä poistui luokasta ja painatti suoraan kuraattorille valittamaan, että hänet on poistettu luokasta. Välitunnilla kuraattori tuli sitten huutamaan minulle sijaiselle pää punaisena oppilaiden silmien edessä, että miten kehtaan aiheuttaa traumoja lapselle!

Että enpä ihmettele jos nykyään ei herrantertuille ole mitään taikaa. Aikuisilta kyllä vaaditaan. Minäkin hyvää hyvyyttäni suostuin sijaiseksi, eikä kukaan mitään ohjeita tai perehdytystä antanut edes viittä minuuttia. Mistä olisin voinut tietää, ettei häirikköä enää nykyään (tai silloin 15 vuotta sitten) saa komentaa pois luokasta?

Mitä ihmettä, traumoja? Kysehän on järjestyksen pidosta ja minä pidin syynä tuon käytännön poistoa sitä "byhyy ei lasta voi yksin käytävään jättää, kun pitää olla valvoja." ruikutusta.

Vierailija
231/741 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helsingissä oli aikoinaan busseja ja takapenkillä tuhkakupit, missä ihmiset tupakoi. Sama juttu pitkän matkan busseissa ja myös junissa, missä kaikki ihmiset tupakoi.  Ja myöhemmin tästä myös metroissa, ehkä sen 60- ja 70- luvun jälkeen tultiin siistimmäksi. Että kun metro tuli, niin keksittiin tupakka osasto metroissa, missä sai sauhutella. Ei enää. 

Tämä tupakointi-homma pitää silmään aina, kun käy entisissä itäblokin-maissa. Niissä kaikkialla tupakoidaan kuin ennen muinoin Suomessa. Nykyäänhän tupakointi on luusereiden hommaa.

Vierailija
232/741 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun minä olin vielä koulussa, oppilaan saattoi oikeasti komentaa ulos luokasta käytävälle!

Olin joskus 15 vuotta sitten sijaisena eräällä yläasteella pari päivää, ja vanhasta muistista tein just niin, että käskin häirikön poistua luokasta käytävään. Tämä poistui luokasta ja painatti suoraan kuraattorille valittamaan, että hänet on poistettu luokasta. Välitunnilla kuraattori tuli sitten huutamaan minulle sijaiselle pää punaisena oppilaiden silmien edessä, että miten kehtaan aiheuttaa traumoja lapselle!

Että enpä ihmettele jos nykyään ei herrantertuille ole mitään taikaa. Aikuisilta kyllä vaaditaan. Minäkin hyvää hyvyyttäni suostuin sijaiseksi, eikä kukaan mitään ohjeita tai perehdytystä antanut edes viittä minuuttia. Mistä olisin voinut tietää, ettei häirikköä enää nykyään (tai silloin 15 vuotta sitten) saa komentaa pois luokasta?

En muuten ota kantaa, mutta 15 vuotta sitten ei mene kyllä mitenkään enää "nykyään"-kategoriaan ja on aika pitkä aika tällaisissa asioissa aikojen ja tapojen muuttua. Itse olen ollut noihin aikoihin myös yläasteella (siis ihan koululaisena), ja kyllä meidän koulussa häiriköt tarvittaessa noihin aikoihin poistettiin käytävälle ihan suvereenisti (mitä ei tarvinnut usein tehdä, sillä lähtökohtaisesti luokassa vallitsi rauha ja järjestys ihan itsestään). Mutta ehkä näissä on voinut olla jotain paikkakunta- ja koulukohtaisia eroja.

Vierailija
233/741 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Peronpuo kirjoitti:

Harvinaisuus kirjoitti:

Mentiin kiertävään tivoliin katsomaan mustaa miestä.

Semmonen ulkoleikki oli myös kuin: Kuka pelkää mustaa miestä

Muistan myös itse tuon leikin, joskin omassa mielikuvassa musta mies oli nokinuohooja: "...on mies siellä musta ja naurava suu, mä nuohooja oon..."

Sama leikki on nykyään ”Kuka pelkää mustekalaa?!”

En koskaan ajatellut lapsena, että tuo leikin pelättävä Musta Mies on joku ihonväriltään musta. Ajattelin, että se on samanlainen kuin Aku Ankan Mustakaapu, vähän kuin viikatemies.

Noin minäkin sen ajattelin, tajusin vasta myöhemmin miihin tuo leikki viittasi. Meidän koulussa sitä pelattiin vielä joskus ala-asteella, en muista tarkkaa luokkaa mutta on täytynyt olla vuosien 2004-2010 välillä. 

Vierailija
234/741 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikea syy tähän sääntöön on, että käytävässä ei ole valvojaa, ja lapsi on juridisesti opettajan vastuulla oppitunnin ajan. Se on sitten eri asia, mitä mieltä haluaa olla siitä, että lähes kaikessa tärkeintä nykyään on,että huolehditaan omat selustat, mahdollinen vahinkovastuu, jne, ja vasta noin kymmenentenä listalla ajatellaan sitä, miltä lapsesta tuntuu. Onhan sekin tärkeää, mutta ei NIIN tärkeää…Kouluissa nykyään opettajat pelkäävät jopa antaa diabeetikolle mehua hätätilanteessa, vaikka ambulanssihoitaja puhelimessa niin ohjeistaisi,tästä on oltava kirjallinen lupa.

Vierailija
235/741 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei autoja sentään ennen lattialta ajettu.

Vierailija
236/741 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Autolla ajaminen ilman turvavöitä ja istuimia

Vierailija
237/741 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukupuoli mies tai nainen.

Vierailija
238/741 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Punkit oli 80 luvulla ihan tavallisia.

Olin lapsi 90-luvulla, enkä ollut ikinä kuullut punkeista. Myöskään lemmikkieläimiä ei niiltä suojattu, koska ei niissäkään punkkeja ollut.

Pohjois-Pohjanmaalta olen kotoisin.

T. 29

Et ollut lapsena kuullut punkeista? Jestas sentään, minä kun kuvittelin että kasvoin tynnyrissä

Miten tämä muka on niin kummallista? Minäkin olen P-Pohjanmaalta ja 90-luvulla olin lapsi, enkä tiennyt punkeista ennen kuin 2000-luvun puolella. Täällä seuduin ei niitä ollut 90-luvulla, nythän määrä on kasvanut räjähdysmäisesti jo useita vuosia, kiitos peurojen/kauriiden ja hirvien. Toivon, ettei Lapin mökille asti koskaan leviä.

Niitä on jo Lapissakin. Levinneet Etelä-Suomesta matkanneiden koirien turkeissa. 

https://yle.fi/uutiset/3-9951411

Vierailija
239/741 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Thermacell.

Vierailija
240/741 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Autolla ajaminen ilman turvavöitä ja istuimia

Tarkoittanee ilman turvaistuimia... minäkin muistan lapsena 70-80-luvun alkupuolelle kun meidän autossa ei ollut takapenkillä turvavöitä ollenkaan, ihan vapaasti istuttiin kyydissä ja kolarissa oltaisiin varmaan lennetty leppäkeihäinä tuulilasin läpi ulos autosta...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän seitsemän