Mitkä asiat olivat ennen ihan tavallisia mutta nykyään paheksuttuja/kiellettyjä?
Aloitan: tupakan polttaminen lasten läsnäollessa.
Kommentit (741)
Vierailija kirjoitti:
Intiaanit lastenohjelmissa
Voi kuinka halusinkaan olla Hiawathan sisko. Äiti osti minulle sellaiset hapsumokkasiinit ja pidin vaaleita hiuksiani kahdella letissä. Joskus työnsin vielä variksen sulan koristeeksi hiuksiini. Haaveilin niin paljon intiaaniseikkailuista.
Ennen einesten syöttäminen perheelle oli ihan OK. Nyt paheksutaan pinaattilättyjen ja maksalaatikon ostajaa huonoksi äidiksi.
Lapset ilman turvavyötä takapenkillä oli aivan normaalia 80-luvulla.
Heinikossa ja pusikoissa rymyäminen vailla huolen häivää. Nyt lapset kiljutaan sieltä pois, ettei tule punkkeja.
Punkit oli 80 luvulla ihan tavallisia.
Ennen oli ihan OK, että vanhemmat kutsui meille tuttavaperheitä tai naapureita kylään ja he olivat yötäkin. Syötiin hyvin, vanhemmat juhli, tanssi ja otti alkoholia, tunnelma oli iloinen.
Me lapset leikittiin, pelattiin ja katottiin telkkaa sekä syötiin karkkia ja pop cornia siinä samalla. Kaikilla oli kivaa!
Nykyisin tuollainen olisi vastuutonta vanhemmuutta ja lasun paikka.
Avainlapset yksin kotona, kun vanhemmat on töissä. Itse olin jo päiväkoti-ikäisenä yksin kotona 60-luvulla. Nykyään siitä tulisi varmaan huostaanotto.
Vierailija kirjoitti:
Olin lapsi 90-luvulla, enkä ollut ikinä kuullut punkeista. Myöskään lemmikkieläimiä ei niiltä suojattu, koska ei niissäkään punkkeja ollut.
Pohjois-Pohjanmaalta olen kotoisin.
T. 29
Vierailija kirjoitti:
En edes nähnyt punkkejä 80-luvulla. Eka punkki tuli vastaan -95. T: kaupunkilainen
Aikoinaan Piltin syöttäminen ja korvikkeen juottaminen oli ihan normaali tapa ruokkia vauva. Nykyään haukutaan, jollei täysimetä ja sormiruokailuta vauvaa ja tee itse kaikkia soseita hänelle alusta loppuun.
Tupakointi autoissa myös lasten läsnäollessa, tupakointi sisätiloissa ja ravintoloissa.
Koivunniemenherran antaminen ja sillä uhkailu. Luunapit ja tukkapölly. Lasten nurkkaan laittaminen. Koulussa luokan edessä seisottaminen tai nurkkaan laittaminen. Karttakepillä sormille napauttaminen.
Lasten keskenään kotiin jättäminen, vaikka illaksi. Lapset kulkivat ympäri kyliä, milloin missäkin, ei ollut kännyköitä, eikä tiedetty missä ovat. Tulivat kotiin kun tulivat.
Ulko-ovia pidettiin auki päivät ja yöt, jopa avain saattoi roikkua ovessa. Näin ainakin pienemmissä kaupungeissa ja maaseudulla. Taloon asteltiin vaan sisälle ja huudeltiin tervehdykset siinä samassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En edes nähnyt punkkejä 80-luvulla. Eka punkki tuli vastaan -95. T: kaupunkilainen
Mun kissassa oli punkkeja jo 70-luvulla. Helsingissä asuttiin ja kissa kulki ulkona vapaana.
Niin, se oli sitä normaalia, oikiaa aikaa vielä tuolloin.
Ottaa lapset mukaan terassille juomaan limpparia kun aikuiset vetää kaljaa ja röökiä. Vielä 90-luvun alussa oli ihan normisetti meidän vanhemmilta.
Kyllä meitä varoiteltiin jo 70- luvulla menemästä lepikkoon punkkien takia. Kaveriin tarttui kun oli koiraa taluttamassa polulla vesakon keskellä. Ei ole punkki uusi asia ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun kissassa oli punkkeja jo 70-luvulla. Helsingissä asuttiin ja kissa kulki ulkona vapaana.
Ehkä näin ensimmäisen punkin vasta -95, koska perheessäni ei ollut lemmikkieläimiä. Muistan aina sen ensimmäisen lihavan ällöttyksen, joka ei irronnutkaan huitaisemalla. Yök! T:kaupunkilainen
Vierailija kirjoitti:
Ottaa lapset mukaan terassille juomaan limpparia kun aikuiset vetää kaljaa ja röökiä. Vielä 90-luvun alussa oli ihan normisetti meidän vanhemmilta.
Pitää nyt vielä sanoa, että missään nimessä se ei ole siis lapsen paikka ja hyvä vain, että nykyään tämä ei menisi enää läpi! Karseita muistoja, kun känniääliöt möykkää...
Vierailija kirjoitti:
Ennen oli ihan OK, että vanhemmat kutsui meille tuttavaperheitä tai naapureita kylään ja he olivat yötäkin. Syötiin hyvin, vanhemmat juhli, tanssi ja otti alkoholia, tunnelma oli iloinen.
Me lapset leikittiin, pelattiin ja katottiin telkkaa sekä syötiin karkkia ja pop cornia siinä samalla. Kaikilla oli kivaa!
Nykyisin tuollainen olisi vastuutonta vanhemmuutta ja lasun paikka.
Totta! Meillä oli lukuisia mahtavia juhannuksia tuttavaperheiden kanssa mökillä, sekä muita juhlia! Lapset järjestivät ohjelmaa, kuten tietovisaa ja esityksiä, leikkivät keskenään ja olivat menossa mukana. Kaikki pelasivat korttia. Aikuiset tekivät ihania ruokia, pitivät hauskaa, vitsailivat ja olivat vapautuneesti ja rennosti. Ottivat siis myös alkoholia. Nykyään tämä ei ole ok, vaan nimenomaan lastensuojelun asia. Itse en koskaan kärsinyt tästä juhlimisesta lapsena, vaan nimenomaan kaikilla oli hauskaa!
Lapsuudessani oli tavallista, että kotona oli äitejä, jotka hoitivat omia lapsia.
Nykyisin paheksutaan ja pidetään laiskana tai huonona äitinä, jos ei vie lastaan jo 1-vuotiaana päiväkodin ”laadukkaan varhaiskasvatuksen pariin” saamaan täitä, kihomatoja ja stressiä melusta sekä varhaisia väkivaltakokemuksia, kun oirehtiva kanssapäikkyläinen puree, kiroilee ja potkii.
Kyllä lapsi jää kehityksestä jälkeen, jollei saa näitä tärkeitä sosiaalisia kokemuksia!
Heteroseksuaalisuus.