Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärsyttää, kun kaikki luulevat, että käyn amista, vaikka opiskelen yliopistossa maisteriksi

Vierailija
10.06.2021 |

Linja on ilmeisesti ihmisille melko tuntematon, mutta se sisältää saman "tiede", joten luulisi, että ei olisi ylimaalisen vaikeaa ymmärtää, varsinkin kun sanon yliopistoni nimen.

Kommentit (78)

Vierailija
61/78 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs vikaa ammattikoulussa on?Luuleeko nää tosiaan olevansa jotain parempia ihmisiä kun opiskelevat yliopistossa?

Vierailija
62/78 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä väliä? Miksi sulle on niin tärkeää se, että ihmiset tajuaisi sun opiskelevan yliopistossa? Sillä vain on väliä, että valmistut ja teet työtäsi.

Kyllähän se nyt antaa ihan eri kuvan ihmisestä. Opiskeluni kuitenkin kestävät yhteensä sen viisi vuotta, joten kyllä ne ovat niin suuri osa elämääni, että ärsyttää moiset väärinkäsitykset.

Mä olen opiskellut kaikkiaan 12 vuotta yliopistossa, mieheni amiksessa ja amkssa yhteensä 8. Ihan samanlainen kuva annetaan ulospäin, meidän koulutus ei lue otsassa. Ja hän tienaa sen 8000€ kk, minä about 5000€ kk tällä hetkellä. Sillä ei ole mitään väliä missä sä opiskelet, ei niin mitään. Sillä on väliä mitä sä sillä tutkinnollasi teet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/78 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutamia näkökulmia avaajalle "akateemiseen opiskeluun":

”  Bio- ja ympäristötieteellinen tiedekunta”

-Kykenee sietämään viemärin sisällön tuoksun eri vivahteita tulevassa työssään.

.

”   Eläinlääketieteellinen tiedekunta”

-Kehtaa työntää muiden nähden kätensä hevosen tai lehmän ******seen  olkavartta  myöten.

.

”Humanistinen tiedekunta”

-Pokka pitää puhuessaan täydellisen hyödyttömästä *******kasta, jota kaiken lisäksi ei edes kukaan muu ymmärrä kuin toinen humanisti-polo. Hän myös tunnistaa puheesi onttouden.

.

”Kasvatustieteellinen tiedekunta”

-Pinna pitää uhmaikäisten teinien kanssa vängätessä.

.

”    Maatalous-metsätieteellinen tiedekunta”

-Sisäänpääsyyn riittää ehjät kumisaappaat ja vaihtoehtoisesti, että tunnistaa 4/5 oikein kuusenkävyn männynkävystä.

.

”   Teologinen tiedekunta”

.

-Sisäänpääsyyn riitti vielä tovi sitten, että kykeni selvittämään Stokmannin pyöräovet viisi kertaa peräjälkeen kiroilematta ääneen.

Niin mitä opiskelitkaan?

Vierailija
64/78 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanotaan nyt sen verran, että opiskelen Helsingin yliopistossa.

Mitä jos seuraavan kerran kertoisit opiskelevasi helsingin yliopistossa. Ei se sen vaikeampaa ole.

Tämä ei tunnu riittävän ihmisille, koska seuraaviksi udellaan sitä alaa. Sitten kun sanon alan niin ollaan jo unohdettu se yliopisto ja sekoitetaan se amis mukaan.

Et vaikuta kovin terävältä, mutta kokeile kertoa nämä kaksi asiaa samassa lauseessa: ”opiskelen kemiaa helsingin yliopistossa”. Näin, ole hyvä.

Kyllä olen näinkin sanonut hyvin monelle ihmiselle, mutta he silti sivuuttavat tuon yliopiston. Ärsynnytthäni tästä rupesin käyttämään tuota pelkkää helsingin yliopisto, mutta kuten sanoin se ei riitä ihmisille.

Vierailija
65/78 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sam kuin vertaisi lähihoitajan tutkintoa lääkärin tutkintoon.

Tai lääketeknikkoa proviisoriin

Lääketeknikko ja proviisori ovat työkavereita. Tuskin proviisori pahastuu, jos heidän töidensä tai koulutuksensa erot eivät ole asiakkaille selvät, eivätkä varmaan olekaan. He ovat asiakkaille vain apteekin henkilökuntaa. Muutenkin apteekin väki on ihmisten silmissä myyjiä, eikä heitä mielletä korkeasti koulutetuiksi, vaikka he ovatkin yliopiston käyneitä lääkealaan perehtyneitä ihmisiä.

Vierailija
66/78 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäs vikaa ammattikoulussa on?Luuleeko nää tosiaan olevansa jotain parempia ihmisiä kun opiskelevat yliopistossa?

Ei pointti ole tuo vaan se että yliopistossa opiskelevan arki nyt vain on hyvin erilaista kuin amiksessa opiskelevan. Koko käsitys henkilöstä on täysin eri.

Vierailija
67/78 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääketeknikko ja proviisori ovat työkavereita. Tuskin proviisori pahastuu, jos heidän töidensä tai koulutuksensa erot eivät ole asiakkaille selvät, eivätkä varmaan olekaan. He ovat asiakkaille vain apteekin henkilökuntaa. Muutenkin apteekin väki on ihmisten silmissä myyjiä, eikä heitä mielletä korkeasti koulutetuiksi, vaikka he ovatkin yliopiston käyneitä lääkealaan perehtyneitä ihmisiä.

Se taas kertoo junttiudesta, jos luulee, että apteekin väki on samaa kuin ruokakauppojen henkilökunta.

Vierailija
68/78 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hirveetä.

No on mielestäni oikeasti aika ärsyttävää. Näen vaivaa opintoihini ja opinnot ovat melko haastavia, mutta se amistutkinto taas on ihan käsienheiluttelua.

Huima ero sinun ja amiksen välisessä opiskelussa on se, että amis yleensä kykenee suoriutumaan opiskelunsa jälkeen sellaisesta työsuorituksesta, josta on mitattavissa olevaa hyötyä kanssaihmisille, työnantajalle ja yhteiskunnalle.

Miten's on sinun "vaivannäön jälkeen"? 

Sanoisin kyllä, että kaikki maa- ja metsätieteellisen alat ovat yhteiskunnan kannalta hyvinkin tärkeitä.

Vierailija
69/78 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua luultiin kerran remonttimieheksi, vaikka olen tekniikan tohtori. Meillä oli tuparit talossa, jonka olimme vaimoni kanssa vasta remontoineet. Ihmettelin, kun yksi naishenkilö koko ajan yritti kysellä remonttialaan ja yrittämiseen liittyviä kysymyksiä; montako työmaata minulla on, miten kauan yleensä kestää asunnon remontti, paljonko tienaan, voisinko tulla arvioimaan keittiöremonttia. Ajattelin, että näytellään nyt sitten remonttimiestä...

Vierailija
70/78 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se taas kertoo junttiudesta, jos luulee, että apteekin väki on samaa kuin ruokakauppojen henkilökunta.

Vaikka eron tietäisi, ei sitä eroa kukaan ajattele. Apteekissa vain myyjä myy lääkepaketteja ja kaupassa myyjä myy esim. kauratyynipaketteja. 

Vierailija
71/78 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis valmistut akateemiseksi työttömäksi isolla opintovelalla varustettuna, kun amisjannut käärii samaan aikaan fyffeä raksalta?

Vierailija
72/78 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ootko ap miettinyt asiaa siltä kantilta, että näytät ns. amislaiselta? Kun siitä ulkoisesta olemuksesta tehdään myös paljon olettamuksia.

Mulla on niinpäin, että olen perusduunari, mutta mua vieraat ihmiset luulee tyyliin työnjohtajaksi tai toimistopäälliköksi. Tämä tulee siis siinä vaiheessa ilmi, kun kerrotaan mitä tekee työkseen. Minun kohdalla ollaan lähes aina yllättyneitä, että olen ns. vain duunari.

Minulla ei ole tatuointeja, räikeitä hiuksia, en polta tupakkaa ja pukeudun hillitysti. En sanoisi, että näytän "perus amislaiselta".

Oho! AMK ja amis on eri asia, kannattaa varmaan käydä tutustumassa joskus niin tiedät mistä huutelet. On meinaan melko harvassa kuvailemasi useammassa AMK. Kivat ennakkoluulot sulla. Melkosen pellen teet itsestäsi, hyvät sulle.

Ei se yliopistotutkinto anna monelle työvalmiuksia ja ne vähemmällä koulutuksella olevat joutuvat paikallekaan parempaa palkkaa saavien yliopistossa jotain pilipali aihetta opiskelleiden työpanosta. Mutta ei se mitään jos se saa sulle paremman mielen, että olet kuvitteellisesti parempi kuin muut.

Vierailija
73/78 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis valmistut akateemiseksi työttömäksi isolla opintovelalla varustettuna, kun amisjannut käärii samaan aikaan fyffeä raksalta?

Tässäpä on juuri yksi merkittävä ero monen amiksen ja yliopiston käyneen välillä. Amislainen arvostaa kaikista eniten tienattua rahaa. Yliopiston käynyt puolestaan tiedettä, uusia tutkimuksia ja itsensä kehittämistä rahan sijasta.

Vierailija
74/78 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan agronomiksi tai metsänhoitajaksi on aloittaja valmistumassa. Itse valmistuin agronomiksi noin vuosi sitten, ja moni luulee, että agronomin työhön kuuluu ns. amishommat, eli lehmien lypsäminen ja traktorityöt. Moni onkin järkyttynyt, kun on kuullut, etten ikinä edes ole lypsänyt lehmää, vaikka tiedän sen ruuansulatuksesta "kaiken".

Metsänhoitajan arvonimi taas on vähän kumma, ja ymmärrän, että siitä tulee helposti amis-fibat.

Mutta joka tapauksessa, kumpikin, agronomi ja metsänhoitaja, ovat arvonimiä. Sellaisia ei monella ole. Ole vain ylpeä opiskeluistasi.

Vierailija
75/78 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ootko ap miettinyt asiaa siltä kantilta, että näytät ns. amislaiselta? Kun siitä ulkoisesta olemuksesta tehdään myös paljon olettamuksia.

Mulla on niinpäin, että olen perusduunari, mutta mua vieraat ihmiset luulee tyyliin työnjohtajaksi tai toimistopäälliköksi. Tämä tulee siis siinä vaiheessa ilmi, kun kerrotaan mitä tekee työkseen. Minun kohdalla ollaan lähes aina yllättyneitä, että olen ns. vain duunari.

Minulla ei ole tatuointeja, räikeitä hiuksia, en polta tupakkaa ja pukeudun hillitysti. En sanoisi, että näytän "perus amislaiselta".

Oho! AMK ja amis on eri asia, kannattaa varmaan käydä tutustumassa joskus niin tiedät mistä huutelet. On meinaan melko harvassa kuvailemasi useammassa AMK. Kivat ennakkoluulot sulla. Melkosen pellen teet itsestäsi, hyvät sulle.

Ei se yliopistotutkinto anna monelle työvalmiuksia ja ne vähemmällä koulutuksella olevat joutuvat paikallekaan parempaa palkkaa saavien yliopistossa jotain pilipali aihetta opiskelleiden työpanosta. Mutta ei se mitään jos se saa sulle paremman mielen, että olet kuvitteellisesti parempi kuin muut.

Tuliko lainaus väärään kohtaan?

Vierailija
76/78 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyiset perusamislaiset näyttää ihan toiselta...

Ne ei polta tupakkaa, käytä nuuskaa, ei ole tatuonteja...

Joillakin on vihreät hiukset.... Niin?

Ainakaan he eivät näytä hankkenilaisilta! Tai muilta emotionaalisesti perusjärkkyneiltä.

Onneksi.

Vierailija
77/78 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hirveetä.

No on mielestäni oikeasti aika ärsyttävää. Näen vaivaa opintoihini ja opinnot ovat melko haastavia, mutta se amistutkinto taas on ihan käsienheiluttelua.

Kerro nyt mikä se sun ala on?

En kerro tässä.

Aivan turha aloitus.

Kuinka niin?

häh. häh.olet tyhmä.

Vierailija
78/78 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mmm agronomi kirjoitti:

Varmaan agronomiksi tai metsänhoitajaksi on aloittaja valmistumassa. Itse valmistuin agronomiksi noin vuosi sitten, ja moni luulee, että agronomin työhön kuuluu ns. amishommat, eli lehmien lypsäminen ja traktorityöt. Moni onkin järkyttynyt, kun on kuullut, etten ikinä edes ole lypsänyt lehmää, vaikka tiedän sen ruuansulatuksesta "kaiken".

Metsänhoitajan arvonimi taas on vähän kumma, ja ymmärrän, että siitä tulee helposti amis-fibat.

Mutta joka tapauksessa, kumpikin, agronomi ja metsänhoitaja, ovat arvonimiä. Sellaisia ei monella ole. Ole vain ylpeä opiskeluistasi.

Vanhoissa Suomi-leffoissa on usein agronomeja sankareina ja he rakastuvat kartanontyttäreen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme seitsemän