Miten päästä kunnalliselle psykiatrille?
Terveyskeskuslääkäri meinaa lopettaa Lorazepammin käytön joka on auttanu suunnattomasti ahdistuksiini. Yritin olla ilman ja tuli suunnaton masennus joten aloin taas käyttää. Pitäisi varmaan mennä psykiatrille kun eihän pelkkä terveyskeskuslääkäri näistä voi päättää. Tai voi tietysti mutta ei ole mielestäni oikein. Jotenkin olen pärjännyt näillä lääkkeillä ilman psykiatriaa jo vuosia mutta nyt tuntuu ettei enää pärjää. Ahdistaa sunnattomasti kokoajan.
Vaikea masennus ja persoonallisuushäiriö P 80 on diagnisoitu aikaisemmin. Lisäksi olen niin kamalan yksin ja aamuyönä aina kun herään mietin vain kaikkea mennyttä ja kiroan kun en saa tapettua itseäni. kaikki on mennyt elämässäni pieleen muutenkin.
Muuten en käytä mitään päihteitä mutta pakko tässä on taas ruveta käyttämään jos lääkkeet lopetetaan ja en pääse psykiatrille. Kokoajan vain kiertää nämä ajatukset päässäni ja en saa nukuttua enkä mitään.
Yksityiselle ei ole varaa mennä millään.
Kommentit (11)
AP en jaksa koska masennus on sun elämäntapa...
Onko sulla mitään omaa tekemistä millä rytmität elämääsi. Menneitten asioiden miettiminen koko ajan ei ole hyväksi.
kakkonen puhuu asiaa, turhaa sitä on alapeukuttaa ettei se ap sua miellytä. Tosiasia on, että loratsepaamia hyvin harvoin edes määrätään avohoidossa potilaille, koska se on voimakas lääke. luokitellaan huumeeksi ja se aiheuttaa riippuvuutta.
Jos sä oot saanut sitä avohoidossa ja pitkään, se on ollut hoitovirhe.
Pyydä jotain muuta tilalle. Tuskin olet kaikkea mahdollista kokeillut? Voimia nyt hakea apua, ei kannata heittää kirvestä kaivoon.
Onko terveyskeskuksessa enää psykiatreja, kun mielenterveystoimistot on lakkautettu. Itse pääsin tk:ssa vain psykiatriselle sairaanhoitajalle, jolta sain hengitysharjoituksia ahdistukseen. Pakko oli lähteä yksityiselle lääkäriasemalle, kun vointi oli niin huono. Lääkitys tuli ja on vielä vuodenkin päässä.
En ole uskaltanut vuosiin juoda kun alkoi aina niin masentaa juovuksissa ja olin menemässä aina junan alle. Yhden kerran oli todella hilkulla etten jäänyt alle. jonka jälkeen olin muumilaaksossa ja sain lääkkeet joita ollaan nyt viemässä pois kun jossain pyhässä lääkärikirjassa sanotaan että niitä ei saa käyttää pitemmän päälle. Nyt olen käyttänyt ainakin kymmenen vuotta ja olen taatusti paremmassa kunnossa kuin jos olisin jatkanut ryyppäämistä. Tuskin olisin edes hengissä enää. Tuskin pystyn jatkamaan selvänä kun lääkkeet viedään niin paha masennus tulee ilman niitä.
Terveyskeskuslääkärin kautta lähete psykiatrille.
Tarvitset lähetteen tk-lääkäriltä.
Onko psykiatrisen hoitajan vastaanotosta mitään hyötyä, jos neurologi on tehnyt lähetteen psykiatrian poliklinikalle? Mikä idea tavata hoitaja, joka ei saa määrätä lääkkeitä, antaa diagnoosia tai kirjottaa b-lausuntoa. Olen työkyvytön ja tuntuu että mua pallotellaan eri instanssien välillä. Oireet lähinnä fyysisiä, mutta ihan mikä diagnoosi vaan kelpaa tässö vaiheessa, että pääsen työkkärin häiriköistä eroon.
Odota 2 vuotta.
Sitten saat ajan jonka aikana psykiatri lähinnä kirjoittaa sulle reseptin.
Työkokeiluun pitäs hakeutua tammikuussa..en kykene. 2 vuotta on liian pitkä aika. Huh huh
Ap, ilman muuta voit vaihtaa sitä yleislääkäriä ja pyytää lääkityksesi tarkastelua psykiatrin kanssa.
Tuskin kumminkaan saat loratsepamia pitkään, se on tarkoitettu lyhytaikaiseen käyttöön, koska sen epäillään aiheuttavan riippuvuutta.
"Lorazepam on tarkoitettu käytettäväksi ainoastaan silloin, kun lääkkeetön hoito ei ole tehonnut ja häiriö on vaikea, toimintakykyä haittaava tai aiheuttaa potilaalle kohtuutonta ahdistusta.
....
Annostus ja hoidon kesto ovat yksilölliset. Potilaalle määrätään pienin tehokas annos mahdollisimman lyhyeksi ajaksi. Annosta voidaan suurentaa tarvittaessa. Pitkäaikaista käyttöä ei suositella. Hoito ei yleensä saisi kestää yli 2-4 viikkoa, lääkityksen asteittainen lopettaminen mukaan lukien. Hoitoaikaa ei saa pidentää ennen kuin hoidon jatkamisen tarve on arvioitu, eikä lääkityksen kesto saa ylittää 2–3 kuukautta.
Pitkäaikaista käyttöä ei suositella, koska pitkäaikaisesta tehosta ja turvallisuudesta on vain vähän tietoa ja loratsepaami saattaa aiheuttaa riippuvuutta (ks. kohta Varoitukset ja käyttöön liittyvät varotoimet)."
https://pharmacafennica.fi/spc/2128286
MUTTA aina on olemassa muitakin lääkevaihtoehtoja. Ja terapiakin olisi varmasti avuksi.