Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on särkylääkepäänsärky?

Vierailija
10.06.2021 |

?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tahansa päänsäryn hoitoon käytettävä lääke voi aiheuttaa päänsärkyä, jos sitä otetaan liian usein tai liian pitkän aikaa. Kyseessä voi olla käsikauppalääke eli ilman reseptiä ostettava lääke tai reseptillä ostettava tulehduskipulääke tai triptaani (migreenin täsmälääke).

Lääkkeet aiheuttavat särkylääkepäänsärkyä muuttamalla aivoissa kipua välittävän hermojärjestelmän toimintaa. Tämä johtaa kivun lievittämiseen tarvittavan lääkeannoksen koon kasvuun lääkkeen käytön jatkuessa.

Samanlainen särky voi tulla kahvin, teen, kolajuominen tai kofeiinitablettien runsaasta käytöstä.

Vierailija
2/23 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sellaista olekaan. Mutta särkylääkke auttaa pään särkyyn.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä kun liika särkylääkkeiden käyttö aiheuttaa päänsärkyä.

Vierailija
4/23 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä kun se päänsärky on vieroitusoiretta kun lääkkeitä on käyttänyt liian paljon liian pitkään. Sama logiikka kuin huumeilla.

Vierailija
5/23 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pöh pah. Mä käytin just 2kk panacodia maksimit joka päivä eikä tullut mitään säärkyjä kun lopetin.

Vierailija
6/23 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et vain itse etsi vastausta kysymykseesi Googlen avulla?

Vierailija
7/23 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päänsärky vieroitusoireena särkylääkkeen käytöstä.

Vierailija
8/23 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pöh pah. Mä käytin just 2kk panacodia maksimit joka päivä eikä tullut mitään säärkyjä kun lopetin.

Niin? Ei missään ole sanottukaan että kaikille sitä tulisi.

Vierailija
9/23 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ùp

Vierailija
10/23 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sellaista ole, muuten kuin kukkahattutätien satukirjassa

Vierailija
11/23 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankala juttu, siihen auttaa vain särkylääkepäänsärkysärkylääke.

Vierailija
12/23 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos särkylääkkeestä tulee päänsärkyä pitääkö lääkkeen käyttö lopettaa?

Vierailija
13/23 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos särkylääkkeestä tulee päänsärkyä pitääkö lääkkeen käyttö lopettaa?

Pitää. Pitää vieroittaa itsensä. Kääntyä lääkärin puoleen ja hakea apua.

Vierailija
14/23 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ùp

Vierailija
15/23 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma vikasi itsepä sen hankit käyttämällä särkylääkettä. Näin totesi erittän veemäinen neurologi kun itse kärsin lääkepäänsärystä.

Ehkä totta mutta tuntui pahalta kun alkoi ripittää.Niinkuin en olisi ko tarpeeksi kärsinyt ja tuntenut huonouttani.

Vierailija
16/23 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla parasetamol aiheuttaa päänsärkyä. Eli jos minulla on kipu vaikkapa jalassa, mutta ei päässä, ja otan parasetamolia (esim. Panadol), minulla tulee pää kipeäksi, mutta jalan kipu ei vähene yhtään. Olenkin nauranut, että sen "teho" perustuu siihen, että kun pääni tulee kipeäksi en kiinnitä niin paljon huomiota jalan kipuun.

Nykyisin sanonkin aina, kun kysytään lääkeaineallergioista, että parasetamol ei minulle sovi.

Vierailija
17/23 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ùp

Vierailija
18/23 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mehiläisen sivuilta:

Särkylääkepäänsärky

Päänsärkypotilaan runsas kipulääkkeen käyttö voi johtaa lääkepäänsäryn kehittymiseen. Tälle päänsärylle on tyypillistä, että otettu lääke auttaa kyllä kipuun, mutta kipu palaa takaisin yhä lyhyemmän ajan kuluttua. Lääkkeet menettävät tehoaan ja alkavat ylläpitää päänsärkyä. Mikä tahansa tunnettu kipulääke voi johtaa lääkepäänsäryn kehittymiseen. Pahimpina kuitenkin pidetään opiaattijohdannaisia ja yhdistelmäkipulääkkeitä, jotka sisältävät kipulääkkeen lisäksi keskushermostoon vaikuttavia lääkkeitä esim. kodeiinia tai kofeiinia.

Lääkkeiden liikakäytön riskirajoina pidetään aspiriinia tai parasetamolia yksi gramma yli viitenä päivänä viikossa, yhdistelmälääkkeitä kolme tablettia päivässä yli kolmena päivänä viikossa ja triptaaneja vähintään 3–4 päivänä viikossa. Lääkepäänsärkykierteen katkaisu on haasteellista ja voi joskus vaatia sairaalahoitoa.

Vierailija
19/23 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ùp

Vierailija
20/23 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta jo se uppaaminen!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan seitsemän