Poika kesätöissä raksalla. Vessassa saa käydä vain määrättyinä aikoina ja eilenkin ruokatunti jäi väliin
Poika valittaa että edes nopeesti kusella ei saa käydä vaikka olis kuin tarve. Myöskään taukoja ei aina pidetä. Jotkut vakimiehet huolehtii omista tauoista mutta poika jää omilleen. Kerran sanoi että oli menossa muiden mukana mutta hälle määrättiin joku nakkihomma ja puolen tunnin ruokkis jäi 10 minuutin kahvitauoksi.
Musta tuntuu että poikaa kohdellaan miten sattuu kun on vielä nuori ja kokematon. Ei edes osaa tai ymmärrä vaatia asiaan selitystä. Olen sanonut mistä asioista olis hyvä pomolle kertoa mutta ei viitsi. Olisko kuitenkin hyvä soittaa pojan puolesta. Kiva jos koko kesä menee noin..
Kommentit (92)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikissa töissä on ruokatauot. Myös lyhyet kahvitauot useimmilla työapaikoilla.
Mäkkärillä ei ole yövuorossa.
On mäkkäreitä, jotka ovat ympäri vuorokautta auki
Vierailija kirjoitti:
Jos jokainen menee vessaan kun haluaa, porukan työt keskeytyvät vähän väliä. Jokaisessa työssä ei vaan voi mennä kun haluaa. Hyvää oppia tulevaa varten.
Luulisi, että on jo koulussa oppinut, miten vessassa käydään. Ei siellä koulussakaan lähdetä kesken oppitunnin noin vain pytylle, kun siltä tuntuu.
Rakennusalalla on määrätyt tauot: kahvi 9.00 -9.12, ruokis 11.00 - 11.30, ip kahvi 13.30 -13.42. Nämä ihan tessin mukaiset ja kuuluu kaikille.
Tietenkin on joskus tehtäviä mistä ei voi lähteä, elkkuja ei jätetä ilmaan roikkumaan tai valua kesken. Tauot pidetään sitten ku kerkeää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikissa töissä on ruokatauot. Myös lyhyet kahvitauot useimmilla työapaikoilla.
Tervetuloa palvelualalle!Olet yksin kassalla,toinen on keittiössä ja ruokatilauksia koko ajan eli ei voi päästää syömäänEi ole ruokataukoja koska koko ajan tulee asiakkaita ja henkilökuntaa on vain minimi .
Myöskään opettajilla ei ole ruokataukoja, ei edes työsopimuksissa. Syödä pitää jossain välissä jos ehtii. Se on hankalaa, jos syö omia eväitä. Ei niitä tahdo ehtiä missään välissä lämmittää ja rauhallisesti aterioida. Joinakin pävinä on niin kiire, ettei tahdo vessaankaan ehtiä - ei opettaja voi pissalle lähteä kesken tunnin sen enempää kuin oppilaskaan.
Turha kuvitella, että opettajilla on vartin tauot kerran tunnissa ja silloin vain istutaan kahvilla.
Usein käy niin, että syön evääni vasta päivän päätteeksi, kun olen jo nälkään pökertymäisilläni. Ihanaa kun nyt on loma ja saa syödä ihan kaikessa rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Se on kyllä ihan käsittämätöntä, että kaikenlainen kuppikuntaisuus rehottaa vielä. Kostetaan oikein, kun itse on saanut paskan alun työelämälle, niin jatketaan samaa sitten tuleville polville.
Työpaikallani oli vahva kuppikuntakulttuuri, johon ei uudet päässeet. Minusta se tuntui todella pahalta, kun itse koin saman. Kun minun jälkeeni tuli uusia työntekijöitä, otin heidät ns. suojeluuni. Pyysin syömään, kahville jne.
Minäkin kiersin monta työpaikkaa opiskellessa ja ennen kuin sain vakipaikan. Olin silloin vielä tosi ujo enkä osannut tehdä itseäni tykö. Jäin aina ulkopuoliseksi. Ei niissä työpaikoissa varmaan oikein viitsittykään luotsata tämmöistä väliaikaista, joka on talossa vain muutaman kuukauden.
Nykyisessä paikassa olen ollut parikymmentä vuotta ja ihan kivoja työkavereita siellä on, olen sulautunut vuosien aikana joukkoon ja päässyt ujoudestakin eroon. Pyrin aina tietoisesti ottamaan kaikki uudet ja väliaikaisetkin mukaan, juttelemaan, kysymään, miten menee ja onko tullut ongelmia eteen jne. On vaikeaa tulla uutena vakiintuneeseen työyhteisöön, oli ala mikä hyvänsä.
Miten noloa! Äippä soittelee työnantajalle että pojan pitää päästä pissalle! Poika on nyt oppimassa tärkeitä taitoja siitä miten työyhteisöön pääsee sisälle ja miten opitaan "talon tavoille", pahinta mitä äiti voisi tehdä, on alkaa soitella pomolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos jokainen menee vessaan kun haluaa, porukan työt keskeytyvät vähän väliä. Jokaisessa työssä ei vaan voi mennä kun haluaa. Hyvää oppia tulevaa varten.
Luulisi, että on jo koulussa oppinut, miten vessassa käydään. Ei siellä koulussakaan lähdetä kesken oppitunnin noin vain pytylle, kun siltä tuntuu.
Luetun ymmärtäminen? Ap kirjoittaa, ettei taukoja ole kuten kuuluisi.
Vierailija kirjoitti:
Onko sitten pakko juoda ihan tavan vuoksi jatkuvasti jos tarvitsee rampata vessassa mikä ehkä herättänyt huomiota ja monet yhdistää myös kännykän räpläämiseen?
Helteellä täytyy juoda ihan sen takia ettei pyörry. Tais olla 28 astetta kun taukoa täytyy ihan lain mukaan pitää 10-15 minuuttia tunnissa.
Siinä on työnantaja kusessa, jos poika pökrää ja tippuu telineillä ja kertoo viranomaisille ettei voinut juoda kun työnantaja ei päästä tauoille.
Fiksu työnantaja tarjoaa ainakin juomista ja vessatauot kun tarvitsee.
Raksahommat ei todellakaan ole kevyimmästä päästä varsinkaan näin helteillä ja vielä jos joutuu suorassa auringon paahteessa työskentelemään.
Itse nostan hattua kaikille ketkä sitä jaksaa.
Valitettavasti raksoilla on monesti myös esimiehiä jotka ei uskalla aukoa päätään meille aikuisille raksamiehille joten ne purkavat paskantärkeyttään harjoittelijoihin. Se taas on raksamiehestä kiinni puuttuuko tuollaiseen tilanteeseen. Itse kyllä yleensä sanon tuollaisen tilanteen huomatessani että vittuile meille aikuisille äläkä pikkupojille.
Vierailija kirjoitti:
Jos mua kiellettäisiin käymästä töissä WC:ssä alkaisin päästellä housuun sitten siinä asiakasta palvellessani.
Moni täälläkin on varmaan englannissa käydessään käynyt M&S(Marks and Spencerillä).
Olin töissä muutan joulun siellä. Tuota 10t työssä yhteensä 40min, eli yksi 10min kahvitauko ja 30min ruokatauko. Taukotilat oli 2kerroksessa johon ei saanut menn hissillä vaan rappuja. (niihinkin meni siis se 5 min kahvitauosta). Jos piti käydä wc et ehtinyt kahville.
Diabeetikkona oli vällillä olo että pyörryn kun jouluruuhka piti liikkeellä koko ajan ja ei ehtinyt tauoilla aina mitään suuhun laittamaan.
Olivat ulospäin fiksuja, mutta johtajuus ym oli mitä sattui.
Vierailija kirjoitti:
Kikkelis kokkelis, mitäs läksit?
Ime parsaa 🥦
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ne vessajutut eivät rakennus työmailla ole aina lähellä.
Voi joutua kävelemään pitkäänkin, ennenkuin se wc-koppi ulkosalla on saavutettavissa.
Rakennustyömaillahan taukotilat sun muut ovat sinne kuljetetuissa kopeissa.
Ja tämä liittyy aiheeseen miten? Jokaisella työpaikalla pitää päästä vessaan, oli vessa missä tahansa.
Ei se Prisman tai Cittarin tyttökään kassalta mihinkään pääse ellei tuuraajaa ole.
Myyntityössähän (kassatkin usein) 6t työpäivässä on muistaakseni yksi 10 min tauko, joskus ei sitäkään.
Vierailija kirjoitti:
Miten noloa! Äippä soittelee työnantajalle että pojan pitää päästä pissalle! Poika on nyt oppimassa tärkeitä taitoja siitä miten työyhteisöön pääsee sisälle ja miten opitaan "talon tavoille", pahinta mitä äiti voisi tehdä, on alkaa soitella pomolle.
No eikö se tullut jo selväksi. Kaikkien tarvitse jankuttaa samaa 🥴
Ihmettelen osaa vastauksista. Tietenkin pissalle on päästävä muulloinkin kuin ns. lakisääteisillä tauoilla, jos tarve tulee.
Ei ole asianmukaista touhua, että tulee aina jokin nakkihomma, kun muut lähtevät tauolle. Voisiko poikasi opetella sanomaan jatkossa muiden lähtiessä tauolle, että hänkin pitää nyt lakisääteisen taukonsa ja voi tarvittaessa sen jälkeen ottaa vastaan uuden homman tai jatkaa vanhaa? Tai vastaa sitten nakituksen tullessa että sopii mutta kysyy samalla, että milloin hänen kahvitaukonsa sitten on, kun muilla on nyt.
Työelämässä ehkä kokeneemmat eivät ole tajunneet, että nuori ei uskalla pyytää/vaatia taukojaan? Itse ainakin kokeneempana suorastaan tuollaisen asian huomatessani kehottaisin pitämään tauon - se on kaikkien etu, jotta työssä myös jaksaa.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen osaa vastauksista. Tietenkin pissalle on päästävä muulloinkin kuin ns. lakisääteisillä tauoilla, jos tarve tulee.
Ei ole asianmukaista touhua, että tulee aina jokin nakkihomma, kun muut lähtevät tauolle. Voisiko poikasi opetella sanomaan jatkossa muiden lähtiessä tauolle, että hänkin pitää nyt lakisääteisen taukonsa ja voi tarvittaessa sen jälkeen ottaa vastaan uuden homman tai jatkaa vanhaa? Tai vastaa sitten nakituksen tullessa että sopii mutta kysyy samalla, että milloin hänen kahvitaukonsa sitten on, kun muilla on nyt.
Työelämässä ehkä kokeneemmat eivät ole tajunneet, että nuori ei uskalla pyytää/vaatia taukojaan? Itse ainakin kokeneempana suorastaan tuollaisen asian huomatessani kehottaisin pitämään tauon - se on kaikkien etu, jotta työssä myös jaksaa.
Ei se mene noin. Lähtökohtaisesti tauot ovat kehonhuoltoa varten: pikainen vessa, kahvit naamaan ja siinä tulikin istuttua sen verran, että voi painua takaisin töihin. Aikaa meni 12 min. Joillain työpaikoilla (esim. pari tehdasta ja yksi taimitarha) matka taukotiloille sisältyy 12 minuuttiin. Kun olin kesätöissä piha-alueiden kunnossapidossa, niin saimme käyttää työaikaa taukotiloille/kahvilaan matkustamiseen, koska lähin yleinen vessa saattoi olla 15 min ajomatkan päässä. Tietenkin pitää päästä vessaan, jos hätä iskee, mutta usein se on rakko joka joustaa, ei työjärjestelyt.
Niin myös venäjältä,liettuasta,latviasta ja ihan mistä vaan.
Mistä saa ihmisiä töihin.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi oma opiskelee yliopistossa ja on pankissa kesätöissä.
Ai. Minunkin poikani opiskelee yliopistossa ja on tähän asti ollut kesä- ja sivuhommissa ns. siisteissä sisätöissä. Siksi olinkin äärimmäisen iloinen, kun tänä kesänä menikin ravintolaan plokkaajaksi. Ihan hybä tehdä myös ns. likaisia ja raskaita juttuja, avartaa kummasti sitä omaa näkemystä ja näyttää hyvältä cv:ssä.
Tuo on valitettavan yleistä etenkin duunarialoilla, missä tuppaa olemaan enemmän juntimpaa porukkaa. Muistan eräässä entisessä työpaikassani vakituisten puhelleen, etteivät kesäesat mitään lakisääteisiä taukoja tarvi, tehkööt sillä välin heidänkin hommiaan kun itse istuvat tauoilla. Käsittämättömän ylimielinen asenne joillakin, ihan kuin se vakkarina oleminen oikeuttaisi kuninkaan käytökseen.
Poikaparka :(