Poika kesätöissä raksalla. Vessassa saa käydä vain määrättyinä aikoina ja eilenkin ruokatunti jäi väliin
Poika valittaa että edes nopeesti kusella ei saa käydä vaikka olis kuin tarve. Myöskään taukoja ei aina pidetä. Jotkut vakimiehet huolehtii omista tauoista mutta poika jää omilleen. Kerran sanoi että oli menossa muiden mukana mutta hälle määrättiin joku nakkihomma ja puolen tunnin ruokkis jäi 10 minuutin kahvitauoksi.
Musta tuntuu että poikaa kohdellaan miten sattuu kun on vielä nuori ja kokematon. Ei edes osaa tai ymmärrä vaatia asiaan selitystä. Olen sanonut mistä asioista olis hyvä pomolle kertoa mutta ei viitsi. Olisko kuitenkin hyvä soittaa pojan puolesta. Kiva jos koko kesä menee noin..
Kommentit (92)
Raksa on hyvä duuunipaikka pojalle. Hoksotttimet kehittyy ja muuutenkin pääsee kasvamaan porukoihin sisäään.
Kyl maar, poja ny pitä kakkil pääst !
Onko pojalla ja muilla työntekijöillä kielimuuri tai kulttuurieroja? Miksikö mietin...
Vierailija kirjoitti:
Niin ehkä ei oo kaikista fiksuinta soittaa itse pomolle. Harmittaa vaan niin paljon kun poika odotti oman alan kesätyötä niin innolla ja sitten siellä olikin tämmönen simputusmeininki. Poika joutuu omia taukoja käyttämään yhteisten asioiden hoitamiseen ja niitä menetettyjä taukoja ei myöhemmin saa pitää. Ei edes sen verran että ehtis veskissä käymään. Pahalta tuntuu nuoren puolesta. Silloin kun itse olin nuori tuo simputus meitä kesätyttöjä kohtaan oli normaalia mutta vielä herran vuonna 2021. Johan tuossa laiminlyödään pojan oikeutta riittävään lepoonkin. Eihän se noin jaksa syömättä ja juomatta fyysisessä hommassa montaa päivää ja vielä näillä lämpimillä keleillä. Ap
Eikö se saa kotonakaan ruokaa jos pitää päiväkausia pärjätä syömättä?
Pojan pitää vaan sanoa että ok, hoidan ton kun käyn syömässä ensin. Jos ei muu auta niin poika itse ottaa yhteyttä esimieheen tai työsuojeluvaltuutettuun
Sellaista se työnteko on. Kannattaa oppia ajoissa.
Onneksi oma opiskelee yliopistossa ja on pankissa kesätöissä.
Ikävää. Perusoikeuksiin pitää kuulua vessassa käynti. Sekä ruokatunti. Pidätteleminen on yksilöllistä, toiset kestää mukisematta. Kesätyö ei ole sen arvoista että saa loppuelämän vaivat kantaakseen. Ihan selvää kiusaamista. Kun ei ole kyse kuitenkaan asiakaspalvelusta. Tai laitteista mitä ei voi jättää vahtimatta. Poika menee omille tauoilleen sitten kun ensimmäinenkin ukko palaa omilta tauoiltaan. Lupaa ei tarvitse kysyä, jos kyseessä oma terveys. Kupla otsassa ei synny hyvää jälkeä.
Vierailija kirjoitti:
Soita sinne työmaapäällikölle että meidän Janne-poika ei oo päässy pisukalle
Juuri näin ja jos poika vielä tämän jälkeen kehtaa näyttää nokkaansa raksalla niin ehkä hänessä on ainesta.
Vierailija kirjoitti:
Jos jokainen menee vessaan kun haluaa, porukan työt keskeytyvät vähän väliä. Jokaisessa työssä ei vaan voi mennä kun haluaa. Hyvää oppia tulevaa varten.
Ei sinne vessaan kukaan halusta mene. Sinne on pakottava tarve mennä. Halut ja ulostamiset on eri asioita.
Osa töistä on ns. pakkotahtisia. Vessassa pääsee käymään tasan 3 kertaa normaalin 8 h työpäivän aikana. Tällaiset pikku ikävyydet kuuluu työelämän realiteetteihin ja jos poika haluaa tuosta ammattinsa, niin siihen täytyy sopeutua.
Poika ansaitsee kehut, kun suoriutui ylimääräisestä nakista niin nopeasti, että ehti vielä ruokatauollekin. Normaalissa työpaikassa voi istua tauolla sen verta pidempään, että saisi taukominuutit täyteen.
Älä helikopteroi poikasi TYÖELÄMÄÄ. Kehu pojan sinniä ja nokkeluutta, ne se ansaitsee. Ei helikopterimammaa. Jatkossa voi sanoa, että laitanpa korvan taakse ja teenpä heti tauon jälkeen. Ja ottaa työpisteelle mukaan kusipullon, jos ei ihan oikeasti selviä kahta tuntia ilman pissataukoa. Töihin voi mennä sen verran ajoissa, että käy toiletissa ennen työvuoron alkua. Kaikkien työnantajien aikaa ei voi "nyysiä" pytyllä kykkimällä.
Vierailija kirjoitti:
Ikävää. Perusoikeuksiin pitää kuulua vessassa käynti. Sekä ruokatunti. Pidätteleminen on yksilöllistä, toiset kestää mukisematta. Kesätyö ei ole sen arvoista että saa loppuelämän vaivat kantaakseen. Ihan selvää kiusaamista. Kun ei ole kyse kuitenkaan asiakaspalvelusta. Tai laitteista mitä ei voi jättää vahtimatta. Poika menee omille tauoilleen sitten kun ensimmäinenkin ukko palaa omilta tauoiltaan. Lupaa ei tarvitse kysyä, jos kyseessä oma terveys. Kupla otsassa ei synny hyvää jälkeä.
Kaikki eivät ole toimistohommissa, missä pääsee pisutauolle 10 metrin päässä olevaan vessakoppiin minä tahansa hetkenä. Teollisuus ja raksapuoli ovat tyypillisesti juuri tällaisia töitä. Työelämän realiteetit pitäisi ymmärtää.
Aivan varmasti poikasi pääsee vessaan, tuommoista pajunköyttä ei tarvitse edes uskoa. Myöskin lakisääteiset tauot kuuluu pojallesi. Ei muuta ko vaan tauoille muiden mukana, siitä se lähtee. Tuommoisessa äijävaltaisessa työssä ei auta olla kovin nynny, vaan pitää puolensa.
Seuraavana kesänä poikasi on jo paljon rohkeampi. Mutta nyt vaan sanot pojalle, että rohkeasti käy tarpeillansa ja rohkeasti pitää tauot. Eihän syömättä ja juomatta kukaan hullu selviä päivätolkulla ruumiillisessa työssä.
Vierailija kirjoitti:
Et soita pojan puolesta, kyllä työelämään opetteleva joutaa itse jo hoitamaan asioita ilman että äiskä tai iskä hoitaa. Sen sijaan ohjeistat pojan selvittämään kuka on työmaan luottamusmies ja poika keskustelemaan hänen kanssaan jos ei uskalla suoraan avata suutaan pomolle, että lakisääteiset tauot nyt vaan kuuluu kesäesallekin.
Aika monessa paikassa vessataukoja joutuu sovittelemaan taukojen mukaan, ei niitä tietenkään kokonaan voi työntekijältä kieltää, mutta tauot täytyy voida pitää.
Ne hiillostaa sen paskaks siellä jos alkaa narisemaan. Raksoilla pitäisi olla parempi valvonta niin näin ei kävisi. Tuppaa olemaan vähän mulkkua porukkaa, mutta poikkeuksiakin löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole tottunut pitämään puoliaan kun mamma hoitanut sen pojan puolesta?
Tämä vaikuttaa todennäköiseltä skenaariolta.
Kun ihan oikeasti lapsen elämä voi mennä pilalle, jos ei saa koskaan puolustaa omia rajojaan. Sitten voimaa omien rajojen puolustamiseen ei löydykään, kun vihdoin olisi tarvis, eikä sisua selviytyä tilanteesta...
Neuvo poikaa kotona, mutta älä soita puolestaan. Työelämässä itse toimiminen on tärkeä aikuistumisriitti jo itsessään.
Tuo mitä ylempänä sanottiin työelämän ja koulun erosta on juuri totta. Koululainen on ehdollistunut siihen, että kaikki on kuitenkin suurelta osin kunnossa ja hän voi mennä virran mukana. Työelämässä pitää oppia olemaan tietyllä lailla aktiivinen ja jopa välillä aggressiivinen.
Vierailija kirjoitti:
Osa töistä on ns. pakkotahtisia. Vessassa pääsee käymään tasan 3 kertaa normaalin 8 h työpäivän aikana. Tällaiset pikku ikävyydet kuuluu työelämän realiteetteihin ja jos poika haluaa tuosta ammattinsa, niin siihen täytyy sopeutua.
Poika ansaitsee kehut, kun suoriutui ylimääräisestä nakista niin nopeasti, että ehti vielä ruokatauollekin. Normaalissa työpaikassa voi istua tauolla sen verta pidempään, että saisi taukominuutit täyteen.
Älä helikopteroi poikasi TYÖELÄMÄÄ. Kehu pojan sinniä ja nokkeluutta, ne se ansaitsee. Ei helikopterimammaa. Jatkossa voi sanoa, että laitanpa korvan taakse ja teenpä heti tauon jälkeen. Ja ottaa työpisteelle mukaan kusipullon, jos ei ihan oikeasti selviä kahta tuntia ilman pissataukoa. Töihin voi mennä sen verran ajoissa, että käy toiletissa ennen työvuoron alkua. Kaikkien työnantajien aikaa ei voi "nyysiä" pytyllä kykkimällä.
Millainen ihminen sanoo, ettei työntekijän tartte päästä vessaan? Kokeilepa itse pidättää työpäivä ja kerro miten meni. Sitten voit tulla viisastelemaan.
Raksatyössä on hirveästi työntekijöiden huijaamista ja mätiä työmaita, joissa työsuojelulainsäädännöllä pyyhittäisiin ahteri, jos vessassa saisi edes käydä.
Koneella istuvat mammat senkun taputtaa käsiään ja hirveä haloo tulisi, jos omalla työpaikalla vessa olisi hetkenkin pois käytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Juu tuollaista se joissakin paikoissa ikävä kyllä on.
Kun olin nuorena ensimmäisessä työpaikassani, niin ei kukaan kertonut mulle mitään tauoista.
Muut lähti johonkin, mutta mulle ei sanottu mitään. Niin jäin vain paikalleni.
Nyt pojan pitää vaan rohkeasti lähteä niille kahvitauolloille mukaan.
Samoin ruokatauolle.
Ei saa olla liian ujo ja saamaton. Silloin käytettään aina kylmästi hyväksi.
Ja millaisia äijiä ja miehiä tuo vakituinen porukka on, kun ei edes neuvo poikaa tauoista.
Et mene mihinkään soittelemaan, vaan pojan tulee itse rohkeasti lähteä tauolle, silloin kun muutkin lähtevät. Muutoin ei jaksa eikä koko kesätyöstä tule yhtään mitään.
Ja pojan kannattaa muistaa, että työpaikka on eri asia kuin koulu. Työpaikoilla pitää olla itsenäinen.
Joillain työpaikoilla on äijämeininki ja siellä ei hyvällä katsota nuoria poikia tai nuoria miehiä, niille ollaan töykeitä.
Vierailija kirjoitti:
Neuvo poikaa kotona, mutta älä soita puolestaan. Työelämässä itse toimiminen on tärkeä aikuistumisriitti jo itsessään.
Tuo mitä ylempänä sanottiin työelämän ja koulun erosta on juuri totta. Koululainen on ehdollistunut siihen, että kaikki on kuitenkin suurelta osin kunnossa ja hän voi mennä virran mukana. Työelämässä pitää oppia olemaan tietyllä lailla aktiivinen ja jopa välillä aggressiivinen.
Kesäduunissa oleva nuori ei voi laittaa työmaata yksinään kuntoon. Jotain tolkkua nyt kuitenkin. Eikä siellä voi myöskään olla noudattamatta pomon käskyjä jo turvallisuussyistä. Ei kesken työtehtävän lähdetä mihinkään, siitä aiheutuu vaaraa. Helppo se on sivusta huudella, että pidä se tauko, mutta jos tilaisuutta ei ole, niin ei ole.
Ammattiliitoilla on maksuttomia kesäduunaripalveluja, sellaisesta saa ainakin neuvoja puhelimitse.
Yleisesti ottaen lähiomaisen työpaikalle soittaminen on huono idea, jos työntekijä itse on elossa ja puhekykyinen. Ei anna hyvää vaikutelmaa, jos joku työnantajan näkökulmasta ulkopuolinen henkilö puuttuu työpaikan asioihin. Oma vinkkini olisi, että menee vaan reippaasti tauolle silloin kun muutkin menevät, mikäli tauko on kaikilla tai isommalla porukalla samaan aikaan. On myös töitä joissa taukoaika on eri henkilöillä/tehtävissä eri, jolloin se on yleensä merkitty johonkin vuorokuvaukseen tms ja sitä tietysti noudatetaan. Yleensä töissä kukaan ei tule sanomaan edes uudelle, sijaiselle tai keikkalaiselle, että nyt sinulla on tauko. Itse pitää asia ottaa esiin. Jos tämä ei toimi, ja joko kielletään pitämästä TES:n mukaista määrää taukoja tai sitten ei vaan koskaan anneta sellaista aikaa jolloin sinne pääsisi, niin sitten luottamusmiestä tms. mukaan kuvioon ja viime kädessä vaikka työsuojeluviranomaisia. Jos kesähelteellä ei raskaassa ulkotyössä ehdi edes juomaan koko päivänä, on asia aika vakava.
Paitsi jos opiskelee rakennusinsinööriksi