Mitä veisitte kesätuliaisiksi?
Kun teidät on kutsuttu kylään kesällä, mitä olette vieneet tuliaisiksi isäntäperheelle? Onko eroa mökissä/kaupunkikodissa? Viettekö isompia tuomisia ystäville kuin sukulaisille?
Tänä vuonna meidät on kutsuttu perheeni kesämökille, läsnä ihmisiä, joita näemme koko ajan, kun olemme olleet samassa "koronakuplassa" ja he ovat jo rokotettuja. Lapset on kutsuttu myös ystävän kesäjuhliin, jotka pidetään ulkona ja läsnä luokkatoverit.
(Tällä kertaa ei ajatella koronaa, vaan mietitään, jos sitä ei olisikaan ja voisi normaalisti kyläillä ja kutsua vieraita.)
Kommentit (72)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hulluja kommentteja. Kyläilyyn kuuluu tuliaiset. Jos et takuulla tiedä perheen makua, vie jotain häviävää, mutta älä todellakaan wc-paperia!! Vie viinejä, erikoisoluita, kalliimpia kuivatavaroita ruokakaappiin, aikakauslehtiä tms hieman luksusta, mitä ei raaskisi ihan joka päivä itse ostaa. Ei tuliainen voi olla pask*paperi!
Vessapaperi on ainakin tuote, jota kaikki tarvitsee. Myös mökillä.
Missä muussa maassa mietittäisiin sekuntiakaan, voiko lahjaksi viedä vessapaperia? Ei missään muussa maassa! Pitääkö Suomessa oikeasti ollanäin käytännöllinen? Että muuta ei keksitä?
kyllä paskapaperi on käytännöllistä, varsinkin käytetty-kommarimammoille tulee niin kotoinen tuoksu siitä.
Ilahdun aina kynttilöistä (sähkötön mökki, joten niille on oikeasti käyttöä). Myös huussikuivikepussi tai klapisäkki olisi mainio tuliainen, käyttötavaraa joka ei jää pyörimään nurkkiin. Ja meillä on mökki mäntykankaalla, joten jos vihtoa/vasta haluaa, niin kannattaa tuoda itse mukanaan ;)
Viiniä/alkoa mies juo, minä en, mutta en nyt silti loukkaannu tai pidä huonona lahjana. Ruokaa ollaan yleensä varattu itse ihan tarpeeksi niin miehen seka- kuin mun kasvisruokavalioonkin soveltuen, mutta jos jotain syötävää haluaa tuoda, niin vaikka itsetehty raparperi- tai mustikkapiirakka, pulla tai leipä on mahtava yllätys.
Mä leivon itse.
Juhannuksena lähdetään to illalla. Pe tehdään mökkitöitä, la vaan ollaan ja su lähdetään puolilta päivin pois.
Jokaiselle on arvottu mistä ruuasta vastaa. Mulle tuli to iltapala ja la lounas.
Leivon pullaa ja sänpylöitä to illaksi ja la on mun lounasvuoro, teen hernekeittoa ja sämpylöitä. Otan mukaan vielä pestoa, sitä levitteenä.
Otan mukaan vielä viiniä ja konjakkia. Konjakki jää luult heille syksyn pimeisiin iltoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hulluja kommentteja. Kyläilyyn kuuluu tuliaiset. Jos et takuulla tiedä perheen makua, vie jotain häviävää, mutta älä todellakaan wc-paperia!! Vie viinejä, erikoisoluita, kalliimpia kuivatavaroita ruokakaappiin, aikakauslehtiä tms hieman luksusta, mitä ei raaskisi ihan joka päivä itse ostaa. Ei tuliainen voi olla pask*paperi!
Kiitos, mutta meillä on ihan riittävästi kuivatavaroita ruokakaapissa ja sängyn alta löytyi ties minkä vuoden viinipullo🤣
Sängyn alta?!
No mun mielestä tuliainen on just joku mansikkarasia ja viinipullo lyhyelle vierailulle. Mutta jos mennään mökille olemaan enemmän kuin 1 yö, kyllä silloin on hyvä viedä ruokaa, vessapaperia ja vaikka grillihiiliä (jos siellä hiiligrilli). Ruoan suhteen toiveet kannattaa kysyä mökin omistajilta.
Täällähän ollaan luettu paljon ketjuja, joissa mökin omistajat ovat vihaisia kun vieraat tulee tyhjin käsin ja nyt yhtäkkiä ollaankin vihaisia kun tuodaan jotain. Ota tästä nyt selvää.
Sellaisen Ukko ja Akka ovikoristeen, jossa Ukkoa esittävään puupalikkaan on jalkovälin paikkeille liimattu siitintä esittävä puupala. Vastaavasti Akkaan on porattu reikä.
Vierailija kirjoitti:
Sellaisen Ukko ja Akka ovikoristeen, jossa Ukkoa esittävään puupalikkaan on jalkovälin paikkeille liimattu siitintä esittävä puupala. Vastaavasti Akkaan on porattu reikä.
Näitä myytiin sellofaanipusseihin pakattuina huoltoasemilla, joskus 80-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vessapaperi on ainakin tuote, jota kaikki tarvitsee. Myös mökillä.
Missä muussa maassa mietittäisiin sekuntiakaan, voiko lahjaksi viedä vessapaperia? Ei missään muussa maassa! Pitääkö Suomessa oikeasti ollanäin käytännöllinen? Että muuta ei keksitä?
Missään muussa maassa ei olla niin vihaisia ruokatuliaisista kuin Suomessa. Ehkä sen takia viedään vessapaperia kun ruokaa/kahvia/viiniä/olutta/makkaraa ei uskalla viedä, ne on aina vääränmerkkisiä.
Vierailija kirjoitti:
Ihana. Varmasti ilahduttaisi lahjan saajaa. Voisit vielä tarjoutua kiinnittämään sen saman tien ulko-oveen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotain kivaa ja hyödyllistä mille on varmasti käyttöä. Jos tuntee isäntien tavat niin on helpompi homma valita tuliaiset. Esim. kahvipaketista ei ole mitään iloa, jos se on väärää merkkiä.
Normaali ihminen saa paketillisen kahvia kätettyä olipa se mitä tahansa merkkiä. Keittelee vaikka vieraille siitä aina kahvit.
Ei siitä vaaleapaahtoisesta kultakatriinasta kehtaa vieraille ainakaan keittää, sama kun hakisi lätäköstä kuravettä.ja kuumentaisi. Itseä taas ei viitsi huonolla kahvilla kiusata, kun hyvääkin saa kaupasta. Eli kaappiin se paketti jää pyörimään.