Helsingin vuokra-asunnot jaetaan tarpeen mukaan - ei jonottamalla
Työtön, jolla ei ole siteitä Helsinkiin, saisi jäädä kiireellisyysharkinnassa pienipalkkaisen taakse. Hän voisi hakea asuntoa sieltä missä niistä ei ole pulaa.
Kommentit (166)
Vierailija kirjoitti:
Turhaan tässä osoitetaan sormella Helsingin kaupunkia, kun säännöt koskevat yhtälailla kaikkia ARA-vuokra-asuntoja: https://www.ara.fi/fi-FI/ARAasuntokanta/ARAvuokraasunnot/Asukasvalinta
Vinkki: Jos ei täytä asukasvalinnan sosiaalisia perusteita, mutta tulot ovat keskipalkan alarajalla tai sen alla niin voi hakea lyhyen korkotuen ARA-vuokra-asuntoa. Siinä yhden hengen taloudelle on asetettu tulorajaksi 3540 euroa.
Tätäpä minä tulin juuri tänne ihmettelemään. Joka paikassa sama systeemi. Helsinki ei eroa muusta maasta mitenkään.
Kotona asuvat täysi-ikäiset kuuluvat kyllä erittäin kiireelliseen luokkaan, mutta ei niitä asuntoja siinäkään luokituksessa kaikille riitä.
Poikani on hakenut jo vaikka kuinka kauan Hekalta vuokra-asuntoa, mutta yhtäkään ei ole tarjottu. Ja on muistanut uusia aina hakemuksen ja on riittävän varaton saamaan asunnon.
Jospa se vielä osuu kohdalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turhaan tässä osoitetaan sormella Helsingin kaupunkia, kun säännöt koskevat yhtälailla kaikkia ARA-vuokra-asuntoja: https://www.ara.fi/fi-FI/ARAasuntokanta/ARAvuokraasunnot/Asukasvalinta
Vinkki: Jos ei täytä asukasvalinnan sosiaalisia perusteita, mutta tulot ovat keskipalkan alarajalla tai sen alla niin voi hakea lyhyen korkotuen ARA-vuokra-asuntoa. Siinä yhden hengen taloudelle on asetettu tulorajaksi 3540 euroa.
Tätäpä minä tulin juuri tänne ihmettelemään. Joka paikassa sama systeemi. Helsinki ei eroa muusta maasta mitenkään.
Puhe oli heka:n asunnoista eikä ara:n yleisperiaatteista. Vai oliko tää taas kerran tälle aiheelle liiankin tyypillinen ohivastaus jossa vastataan ihan eri kysymykseen kuin mitä esitettiin?
Vierailija kirjoitti:
Jos ihmiset tulevat sotaa pakoon, hakemaan turvaa, on heidät voitava sijoittaa mahdollisimman halvalla eri puolillle maata. Onhan heillä siellä fyysinen turva ja ravintoa suomalaisten maksamana.
Sitten takaisin kotimaahan, kun tilanne rauhoittuu.
Näin Tanskassa. Suomessa tämä on rasismia.
Vierailija kirjoitti:
Miksi nuo ma mut pitää asuttaa Helsinkiin? Eikö ne voisi majoittaa tyhjeneviin Itä-Suomen kyliin? Siellähän he voisivat viljellä pientä peltotilkkua, aivan kuten kotonaankin, ja samalla toisivat elämää ja rahaa sinne sivukyliin?
Osaako ne pitää talon pystyssä? Kun lampun vaihtamiseenkin tarvivat huoltomiehen.
Kaikki Itä-suomen pikkukyläläiset ei niitä halua.
Vierailija kirjoitti:
Persujen mielestä kaikki on väärin mitä muut tekevät ja vika on siinä samassa asiassa riippumatta mistään faktoista tai todellisuudesta. Aina eri mieltä kuin todellisuus. Se voisi olla puolueen slogan.
Tämä asia on jo myönnetty, miten saavat asunnon pikaisesti sosioekonomisin perustein.
Joten menevät muiden edelle.
Se on fakta ja todellisuus.
Naurettavaa HEKA.lta hirttäytyä johonkin JONO sanaan.
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä ei ole asuntojonoa.
20000 ihmistä jonottaa Helsingissä asuntoa.
Totta kai ne hakemukset pitää käsitellä jossain järjestyksessä, mutta se järjestys ei ole asuntotarjouksen kriteeri.
Tämä tarveharkinnan ja jonon ero on yllättävän monelle epäselvä.
Ottakaa myös huomioon, että hakemus on voimassa rajallisen ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Persujen mielestä kaikki on väärin mitä muut tekevät ja vika on siinä samassa asiassa riippumatta mistään faktoista tai todellisuudesta. Aina eri mieltä kuin todellisuus. Se voisi olla puolueen slogan.
Tämä asia on jo myönnetty, miten saavat asunnon pikaisesti sosioekonomisin perustein.
Joten menevät muiden edelle.
Se on fakta ja todellisuus.Naurettavaa HEKA.lta hirttäytyä johonkin JONO sanaan.
Mitä ihmeellistä tuossa on?
Sosioekonominen tilanne on ihan järkevä tarveharkinnan kriteeri.
Itse en näkisi mitään järkeä siinä, että omistusasunnossa asuva Erkki saisi Hekalta asuntotarjouksen, kun taas asunnoton Matti ei saisi.
Sitten on tietysti persujen näkökulma, jonka mukaan Mohammedille tai Fatimalle ei kuuluisi ikinä yksikään asuntotarjous, koska väärä ihonväri.
Kyllähän se suurin tarve on yleensä näillä maahan lennätetyillä kunniakansalaisilla.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se suurin tarve on yleensä näillä maahan lennätetyillä kunniakansalaisilla.
Voi joskus ollakin, koska asunnoton on tarveharkinnassa edellä jotakuta, jolla on jo katto pään päällä.
Noin muuten pystyt varmaan laittamaan jonkun lähteen väitteelle siitä, että jonoissa pääsisi ihonvärin perusteella muista ohi?
Ai et? Kumma juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi joskus ollakin, koska asunnoton on tarveharkinnassa edellä jotakuta, jolla on jo katto pään päällä.
Noin muuten pystyt varmaan laittamaan jonkun lähteen väitteelle siitä, että jonoissa pääsisi ihonvärin perusteella muista ohi?
Ai et? Kumma juttu.
Asunnottomat saavat todella hitaasti asuntoja ja kiireellisyydessä menee moni edelle. Luulen että sama on syntyperästä riippumatta ainakin lain mukaan tulisi olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni menee jatkuvasti ohi tavallisen pienipalkkaisen hakijan. Vielä jos olet sinkku niin turha toivo.
Mä olen sinkku ja sain Hekan asunnon 2005.
32m2 yksiö kantakaupungissa. Neljä vuotta sitten muutin kaksioon samassa taloyhtiössä kun tuli mies kuvioihin. Tuohon edelliseen yksiöön muutti sinkkunainen.
Molemmat ollaan supisuomalaisia.
Oletteko työssäkäyviä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai et? Kumma juttu.
Asunnottomat saavat todella hitaasti asuntoja ja kiireellisyydessä menee moni edelle. Luulen että sama on syntyperästä riippumatta ainakin lain mukaan tulisi olla.
Tässä voi toki olla syynä, että asunnoton on useimmissa tapauksissa yksineläjä ja pieniä asuntoja vapautuu huonosti.
Eipä asunto kyllä automaattisesti järjesty perheellekään - kaverini joutui muuttamaan pois asunnostaan peruskorjauksen alettua ja vaikka hänellä oli kaksi alle kouluikäistä lasta ja sossun lausunnot, ei kunnan vuokra-asuntoa tarjottu. He asuivat monta kuukautta hätämajoituksessa hostellissa, kunnes muuttivat yksityisen vuokrafirman asuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai et? Kumma juttu.
Tässä voi toki olla syynä, että asunnoton on useimmissa tapauksissa yksineläjä ja pieniä asuntoja vapautuu huonosti.
Eipä asunto kyllä automaattisesti järjesty perheellekään - kaverini joutui muuttamaan pois asunnostaan peruskorjauksen alettua ja vaikka hänellä oli kaksi alle kouluikäistä lasta ja sossun lausunnot, ei kunnan vuokra-asuntoa tarjottu. He asuivat monta kuukautta hätämajoituksessa hostellissa, kunnes muuttivat yksityisen vuokrafirman asuntoon.
Tutut asunnottomat ovat olleet useita vuosia asunnottomina ja kaupunginasuntojonossa, ennen kuin ovat saaneet kaupungin asunnon. Ei hostellissa vaan kadulla, jos ei malminkadun hätämajoitukseen tai kavereiden luokse päässyt.
Rottaontotta kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi nuo ma mut pitää asuttaa Helsinkiin? Eikö ne voisi majoittaa tyhjeneviin Itä-Suomen kyliin? Siellähän he voisivat viljellä pientä peltotilkkua, aivan kuten kotonaankin, ja samalla toisivat elämää ja rahaa sinne sivukyliin?
Jos sä muuttasit Ambogawangoon ja kaikki sun kaverit muut asuisi Ambobuwangossa sadan kilsan päässä,mihin muutat,mishin haluat mennä? Tietenkin sinne missä on yhteistä kieli-ja kokemuspohjaa eikö niin.
Minä jäisin Ambokawamgoon, enkä tuppaisi sinne mihin en ole tarvetullut, jonka kieltä en osaa, jonka kulttuuria ja uskontoa en tunne ja jonka ilmasto on minulle vieras.
Tietysti, jos Ambokawango maksaa minulle ja tienaan rutkasti tekemättä mitään, voisin harkita.
Kyllä saa, mutta perusteet ovat mielivaltaisia. Juuri hyvätuloinen tuttuni sai vaikka puhutaan tästä jonosta. Menee osin pöydän alta, eivätkä kriteerit mitenkään läpinäkyvät.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon ihan helvetin kyllästynyt kuulemaan ras is ti syytöksiä ihmisiltä, jotka kieli pitkällä ja silmät sokeina eivät halua nähdä mitään vikaa suomalaisessa ma mu politiikassa. Siinä on tuhottomasti korjattavaa, ja juurikin siltä osin, että tu pa hakijoita tulisi hajauttaa ympäri Suomea ja ma mu perheitä asuttaa koko Suomeen. Lapsuudessani pienellä kylällä itäisessä Suomessa oli vietnamilainen perhe, lapset kävivät kyläkoulua ja kukaan ei heitä kiusannut. Myöhemmin tuli muitakin perheitä ja he sulautuivat loistavasti suomalaiseen yhteiskuntaan. Miten he koskaan voivat nykypolitiikalla integroitua, kun ghettoutuvat keskenään eivätkä siten edes voi sopeutua Suomeen omassa kulttuurikuplassaan itäisessä Helsingissä jne.?
Kenen etua oikeasti ajaa se, että heidät tuupataan yhteen ja samaan kortteliin ? Vähiten heidän itsensä!
Kyllä, vietnamilaiset on eri asia kuin muus liimimiehet lähi-idästä. Viimeksimainittuja ei tarvitsisi tänne tuoda ollenkaan. Kun Suomessa on vapaa liikkuvuus, siksi ne kasautuvat Helsinkiin.
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä ei ole asuntojonoa.
20000 ihmistä jonottaa Helsingissä asuntoa.
Helsingissä on somaaleja
Vierailija kirjoitti:
Mä en edelleenkään käsitä, että miksi ma mut ohjataan kaikki Helsinkiin? Jos ja kun iso osa heistä ei kuitenkaan työllisty vaan naiset hoitavat lapsia kotonaan ja miehet maleksivat päivät, miksei heitä asuteta periferioihin kansoittamaan autioituvia kyläkouluja? Ei sinne kukaan veroja maksava suomalainenkaan muuta, joten siellä voisivat olla kantistyöttömät ja ma mut.
isoilla kuntaliitoksilla mahdollistettaisiin se, että on varaa elättää tätä kroonisesti työtöntä sakkia.
Mikä pakkomielle päättäjillä on asuttaa kaikki maksukyvyttömät Helsinkiin?? En ole koskaan käsittänyt tätä. Matalapalkkatyössä käyvä ihminen ei voi asua Helsingissä tai maksaa vuokraa ilman asumistukia, koska vapaat, edulliset vuokra-asunnot menevät tarveharkinnan mukaan sille sakille, joka ei koskaan tule työllistymään.
Jossain pienessä kunnassa odotetaan lapsiperheitä sinne ja lapsilla olisi mahdollisuus oppia kieli pienessä koulussa ja integroitua yhteiskuntaan, olisi luonto lähellä ja tulevaisuudessa mahdollisuus työllistyä kun kieli opittu. Miksi tur va paik an hakijoilta kysytään, mihin he haluavat muuttaa?? Heille pitäisi osoittaa sijoituspaikka ja uusi koti suomalaisen tarveharkinnan mukaan kunnista, joissa on pulaa lapsista.
En ole tippaakaan maa han muutto vastainen, päin vastoin, mutta Suomen ma mu politiikka pitää muuttaa radikaalisti ja lakata syytämästä kaikkia Helsinkiin!
Olet samalainen mädättäjä kuten Atte Kaleva hänkin haluaa hajasijoittaa
Hyvä tsägä käynyt - mieheni muutti luokseni yksiöön eikä Heka tarjonnut vaihtoasuntoa. ARA-asukasvalinnassa kun huoneita saa olla +-1 asukkaiden lukumäärään verrattuna, joten ei kuuluttu kaikista kiireellisimpään luokkaan. Onneksi löytyi sopiva asunto keskinäiseen vaihtoon!
Itse olen kyllä saanut Hekalta asunnon parissa viikossa asuessani vielä kotona, tosin hain asuntoa yhdessä poikaystäväni kanssa joten ehkä pariskunnat laitetaan yksinasujien edelle? Joka tapauksessa täysi-ikäiset, kotona asuvat kuuluvat erittäin kiireellinen -luokkaan.