Mitä ajattelet lapsesta, joka treenaa 7-8-kertaa viikossa ja on 9,7 keskiarvo?
Tuttuni lapsi on kyllä ihmeellinen. Treenaa 7-8 kertaa viikossa ja koulussa 9,7 lukuaineiden keskiarvo. Kavereillekin riittää aikaa, esim jos ehtii olla ennen treenejä.
Kommentit (48)
Mietin, palaakohan jossain vaiheessa loppuun. Toisaalta itselläni oli aina väh. 9,5 keskiarvo ja koin, että se tuli helposti, koska rakastin oppimista. Jos tuo treenaaminenkin on sellaista, jota lapsi todella haluaa tehdä, ei ongelmaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lahjakas lapsi. Täytyy olla lahjakkaat vanhemmat.
Noilla asioillahan sitä ihmisen arvo määritelläänkin. 🙄 Lisäksi monesti nämä tällaiset lapset ovat niitä, joiden vanhemmat odottavat täydellisiä arvosanoja ja lyttääväääsa jos niitä ei tule. Päättävät lastensa harrastukset niiden puolesta koska itse haluavat lapsensa harrastavan juuri niitä asioita. Surullista. Mut joo, lahjakkaat vanhemmat. 👌🏼
Toki voi olla että vanhemmilta tulee painostusta kouluun, mutta ei se seiskan oppilas kympin oppilaaksi muutu vaikka kuinka painostaisi. Samoin harvassa on lapsi joka jaksaa treenata seitsemän kertaa viikossa lajia jonka vanhemmat ovat valinneet ja itseä ei lainkaan kiinnosta. Suurin osa näistä on kyllä niitä joille koulu on helppoa muutenkin ja itse ovat lajistaan kiinnostuneita.
Toki kannustuksen ja painostuksen raja voi joskus vähän hämärtyä. Ja vaikka vanhempi olisi itse sitä mieltä että hänelle esim lapsen harrastus on aika yhdentekevä ja lapsi voisikin sen lopettaa jos haluaa niin lapsi saattaa olla siinä uskossa että on todella tärkeää ja kokea että häntä painostetaan sen jatkamiseen.
Meilläkin oli samanlainen tyttö, SM tason urheiluharrastus ja kova keskiarvo lukiossa. Silti ehti myös hengata kavereiden kanssa ja kokeilla nuorten touhuja esim alkoholia ja kotibileitä oli myös ihan riittävästi. Nyt Aikuisena on tohtorikoulutettava, ja on myös parisuhteessa edellenkään ei käytä tähän ’opiskeluunsa’ mitenkään erikoisen paljon aikaa. Oli mielenkiintoista lukea että teillä muilla vanhemmilla on sama havainto, oppi menee nopeasti päähän ja muisti on hyvä. Minäkin olen saanut kuulla suorittajasta ja epäilyjä jaksamisesta aikoinaan. Vanhempana en ollut huolissani itse kun näin että jaksoi hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lahjakas lapsi. Täytyy olla lahjakkaat vanhemmat.
Noilla asioillahan sitä ihmisen arvo määritelläänkin. 🙄 Lisäksi monesti nämä tällaiset lapset ovat niitä, joiden vanhemmat odottavat täydellisiä arvosanoja ja lyttääväääsa jos niitä ei tule. Päättävät lastensa harrastukset niiden puolesta koska itse haluavat lapsensa harrastavan juuri niitä asioita. Surullista. Mut joo, lahjakkaat vanhemmat. 👌🏼
Kyllä on happamia, pihlajanmarjat.
On se kyllä kumma, kuinka aina löytyy näitä hapanaamoja, joiden oma jälkikasvu on koulumenestyksessään ilmeisesti harmaata massaa tai oeräti ongelmalapsia tehostettuine tukineen.
Ei kai ihmisen kokonaisarvoa määritellä, mutta useimmiten ketju jatkuu hyviin, menestyksekkäästi suoritettuihin jatko-opintoihin jotka turvaavat taas menestyksekkään työurankin. Se taas johtaa hyvään palkkatasoon ja hyvä palkka monenlaisiin valinnanmahdollisuuksiin elämässä.
Me ainakin iloitsemme ja kannustamme 9.9 keskiarvolla koulussaan ratsastavaa pitämään erinomainen suoritustasonsa, koska se myöhemmin aikuisuudessa avaa ovia lukemattomiin mahdollisuuksiin, joihin harmaalla massalla ei ole pääsyä.
Meillä tuollainen tyttö. On tunnollinen ja fiksu. Pelkäsin välillä että polttaa itsensä loppuun.
Urheilu tuolla tietyllä tasolla ja tavoitteilla kasvattanut häntä. Siinä on käyty paljon henkisesti läpi, todellakin välillä vanhemman näkökulmasta melkein liikaakin. Se koulu on ollut pientä tuon rinnalla.
Ajallisesti elämään ei hänellä paljon muuta mahtunut kuin opiskelu ja urheilu. Ylioppilaaksi kirjoittamisen jälkeen päätti urheilu-uransa päästyään opiskelemaan. Opiskelee ahkerasti ja on ihan järjissään. Ja paineen- ja pettymyksen sietokykyä näyttää olevan.
Voimistelija? Tyypillistä. Meiltä löytyy kaksi samanmoista suorittajaa. Tehdään täysillä kaikki mihin ryhdytään.
Usein se on vanhempien haluama elämäntapa. Ap ei kertonut lapsen ikää, mutta jos hän on vielä nuori, harjoitusmäärä on huolestuttava. Paljon treenaavat ja hyvin menestyvät lapset ja nuoret eivät tietyssä vaiheessa enää kehity, kun määriä ja tehoja ei voi kasvattaa luonnolliseen tahtiin.