Asiakaspalvelutyö ja "huonosti" puhuvat asiakkaat
Mitenkähän olisi kohteliainta toimia, kun kohtaa asiakaspalvelijana asiakkaan, jonka puheesta ei meinaa saada selvää. Tuntuu hirveän epäkohteliaalta pyytää sanomaan sama asia monta kertaa, kun asiakas kuitenkin parhaansa mukaan yrittää esittää asiaansa puheviastaan huolimatta, ja sittenkään minä en saa mitään selvää siitä, mitä hän yrittää sanoa
Kommentit (7)
Vierailija kirjoitti:
Se on kyllä vaikeaa, jollei asia ole sellainen että voi arvata suurimman osan ja kysellä sen perusteella että "tarkoititteko että... "
Muistan joskus kun työkaveri kertoi että miehellään oli ollut halvaus, eikä halua soittaa mihinkään kun kuulostaa humalaiselta.
No eräänä päivänä soitti sitten kuvausta vastaava mies, ja totesin vain että työkaveri ei nyt ole paikalla mutta pyydän soittamaan kotiin heti kun tulee. Mies ei montaa sanaa ehtinyt sanoa kun jo tajusin kuka on ja jyräsin asian läpi.
Oikeasti varmaan tosi väsyttävää jos on just vaikka halvaantunut ja kaikki vaan kuvittelee että oot kännissä tai muuten vaan ''outo'' ja kohtelevat huonosti tai välttelevät sen takia :( Pitäisi muistaa kohdella kaikkia lähtökohtaisesti asiallisesti ja ystävällisesti.
Pahinta on se kun henkilö ei itse tiedä puhuvansa epäselvästi ja suuttuu siitä, kun ei kukaan ymmärrä mitä hän sanoo, meitä oli joskus kolme henkilöä tiskin takana, eikä kukaan meinannut millään saada selvää mitä hän halusi. Pakko vaan yrittää kohteliaasti sanoa uudestaan ja uudestaan että "anteeksi...?" "nyt en saanut ihan selvää" jne jne ja asiakas selvästi ihan raivona ja nimenomaan meille, ei sille tilanteelle.
Tämäkin on sarjassamme "harjoitus tekee mestarin", eli kaikkeen tottuu. Jos olisit jatkuvasti tekemisissä tuollaisten huonosti puhuvien kanssa, olisi paljon helpompaa. Suomessa ei asiaan juurikaan kiinnitetä huomiota. Esim. aspa-henkilöille olisi kyllä hyvä olla jotain koulutusta asiasta. Jos amerikan kielen lukeminen sujuu joten kuten, on tuolla ihan hyviä vinkkejä ihan siitäkin kohteliaisuusnäkökulmasta: https://frdat.niagara.edu/assets/Etiquette-Handouts/NCWD-Basic-Etiquett…
Vierailija kirjoitti:
Pahinta on se kun henkilö ei itse tiedä puhuvansa epäselvästi ja suuttuu siitä, kun ei kukaan ymmärrä mitä hän sanoo, meitä oli joskus kolme henkilöä tiskin takana, eikä kukaan meinannut millään saada selvää mitä hän halusi. Pakko vaan yrittää kohteliaasti sanoa uudestaan ja uudestaan että "anteeksi...?" "nyt en saanut ihan selvää" jne jne ja asiakas selvästi ihan raivona ja nimenomaan meille, ei sille tilanteelle.
Joo minulla on tällainen sukulainen. Syytti että toinen sukulainen ei kuule mitään. No en ollut kauheasti tekemisissä tuon toisen kanssa, kunnes jouduin tekemisiin ja huomasin että kuulee loistavasti.
Tämä sairas sukulainen ei siis itse ymmärrä että johtuu hänestä että selvää on vaikea saada. Paitsi minun joka arvailen, ja ohitan loput...
Mä sanon kohteliaasti että anteeksi minun on vaikea saada selvää olisiko mahdollista että puhuisit hitaammin. Yleensä näin tekevät ja ymmärrän. Sanon myös sopivaan kohtaan että kiitos nyt ymmärrän helpommin. Asiakkaasta riippuen saatan sanoa että vahva aksentti vaikeuttaa ymmärtämistäni tms. Koskaan ei ole kukaan suuttunut.
Sit on näitä ihan suomalaisia mitkä puhuu sarjatulitusta, ei hidasta. Tai tosi hiljaa mumisten eikä suostu selkiyttämään. Silloin vain kuuntelen ja sanon "eli tarkoititko X?" Kysyn niin monta kertaa että ymmärsin viestin. Ei noi harjoittelulla todellakaan tule itselle selkeämmäksi ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Mä sanon kohteliaasti että anteeksi minun on vaikea saada selvää olisiko mahdollista että puhuisit hitaammin. Yleensä näin tekevät ja ymmärrän. Sanon myös sopivaan kohtaan että kiitos nyt ymmärrän helpommin. Asiakkaasta riippuen saatan sanoa että vahva aksentti vaikeuttaa ymmärtämistäni tms. Koskaan ei ole kukaan suuttunut.
Sit on näitä ihan suomalaisia mitkä puhuu sarjatulitusta, ei hidasta. Tai tosi hiljaa mumisten eikä suostu selkiyttämään. Silloin vain kuuntelen ja sanon "eli tarkoititko X?" Kysyn niin monta kertaa että ymmärsin viestin. Ei noi harjoittelulla todellakaan tule itselle selkeämmäksi ymmärtää.
Aloituksesta: "asiakas kuitenkin parhaansa mukaan yrittää esittää asiaansa puheviastaan huolimatta". Nuo kuvailemasi tapaukset ovat ihan eri asia; ei niissä ole kyse mistään puheviasta.
Se on kyllä vaikeaa, jollei asia ole sellainen että voi arvata suurimman osan ja kysellä sen perusteella että "tarkoititteko että... "
Muistan joskus kun työkaveri kertoi että miehellään oli ollut halvaus, eikä halua soittaa mihinkään kun kuulostaa humalaiselta.
No eräänä päivänä soitti sitten kuvausta vastaava mies, ja totesin vain että työkaveri ei nyt ole paikalla mutta pyydän soittamaan kotiin heti kun tulee. Mies ei montaa sanaa ehtinyt sanoa kun jo tajusin kuka on ja jyräsin asian läpi.