Siivoatteko te muutkin äidit ihan koko ajan?!
Kesälomakin näyttää phasti siltä että aamusta iltaan kuljen ympäri taloa ja pihaa ja siivoan.
Vika on tietenkin itsessäni, sillä pitäisi vain opetella sietämään sotkua mitä kaksi pikkupoikaa ja yksi kokoajan karvaa tiputtava koira saa aikaan. Mutta kun satun rakastamaan siisteyttä. Lapset siivoavat kyllä itse lelunsa mutta tuota hiekkaa, heinää, karvaa ja ruokaa on lattiat täynnä. Wc:tä joutuu pesemään joka toinen päivä ja pyykkikone pyörii joka päivä. Nyt kesällä tosiaan joutunee kodin lisäksi siivota myös pihaa!!! Hermot menee (vaikka yritän esittää lempeää ja iloista lapsille).
Kommentit (20)
Juu. Koko ajan on maidot kaatuneet, räkää pyyhitty verhoihin, jotain murustettu, muovailuvahat kiinni jossain, ruuan tähteet lattialla, hiekkaa tuli jaloista.. ihan.koko.ajan.
Siivosin silloin aikoinaan mutta nyt lapset on aikuisia ja musta on tullut todella laiska siivooja. Ehkä olen siivonnut kiintiöni täyteen.
Kyllä vain, siivoamista riittää jatkuvasti varsinkin nyt, kun on etätöitä ja ollaan kotona koko ajan. Ärsyttää välillä ja silloin pidän yhden päivän tauon koko rumbasta. Muuten sekoaisi pää.
Kyllä on vaikeaa, jos sen elämän näin oivaltaa.
En todellakaan siivoa. Siivooja käy x2/kk ja robotti-imuri hurraa välillä. Pyykkikone pyörii lähes päivittäin ja keittiön siivoan toki joka päivä. Wc:n siivous kerran-pari viikossa. Puoliso, kolme lasta ja kaksi koiraa (joista ei lähde karvaa).
On ikävä asua jos on liian siistiä. Mutta on myös ikävää jos koti on saastainen.
En ihan koko aikaa. Herään muita aikaisemmin ja siistin mitä jäi edelliseltä päivältä. Perheenjäsenille on lista, mistä jokainen valkkaa jotain tehtäväkseen, ettei kaikki jää mulle. Siinä on ulkotöitä ja sisätöitä, pieniä ja isompia, joissain on määräaika mihin mennessä tehtävä. Jokainen huolehtii itse likaiset pyykit pyykkikoneen ääreen ja puhtaat kaappiinsa. Jos joku haluaa jonkun tietyn vaatteen päälleen aamulla kuivana, pesköön sen ja muuta pyykkiä itse ja laittaa kuivumaan, jos olen illan töissä. Lauantaisin ei lähdetä kauppaan herkkuostoksille ennen kuin viikkosiivous on tehty, yhdessä.
Mulle jää tämän systeemin hallinta ja kaikki ne hommat, mitä muut ei tee. Jos joku tulee norkoilemaan ja sanomaan ettei ole tekemistä, lykkään työlistan nenän eteen tai pyydän ulkoiluttamaan koiran. Koira ei ole kotityö noin muuten, vaan mun vastuulla oikeastaan kokonaan, joskus joku muu perheenjäsen käyttää sitä ulkona tai antaa sille ruoan.
Jos mua ei huvita tehdä mitään, en tee. Olkoon sitten kokonaan tekemättä, jos kukaan muukaan ei ole innostunut. Ei kaiken tarvitse olla aina tiptop. Lepoakin tarvitaan.
siivoamisesta voi oppia myös tykkäämään :) varsinkin jos siivoaa koko ajan vähän, eikä hirveetä urakkaa. silloin ei ärsytä niin paljon.
Kyllä. Enkä ikinä ottaisi koiraa, koska haluan että koti on puhdas ja siisti.
Jos ihminen koko ajan siivoaa niin minusta se kertoo siitä että ei osaa siivota ja pitää järjestystä yllä ihan pienin keinoin.
Esim. vessan siivoaminen. Mikä siinä on niin työlästä ja aikaa vievää? Pöntön voi harjata ja pyyhkiä vaikka kerran päivässä ja siihen ei mene kuin minuutti. Altaan pesemiseen menee toinen. Jos lattiankin haluaa pyyhkiä joka päivä niin siinähän se samalla menee.
Lapsille opettaa että kengät jää eteiseen niin ei hiekka leviä pitkin asuntoa. Koiran tassutkin voi puhdistaa jo eteisessä.
Varsi-imuri on todella näppärä laite ja sillä saa muutamassa minuutissa pahimmat hiekat ja heinät imuroitua.
Lapsille voi myös opettaa että ruoka syödään keittiössä, pöydän ääressä. Se pieni ala siitä pöydän alta on aika nopea pyyhkäistä tai ottaa vaikka sillä varsi-imurilla.
Ruokailun jälkeen keittiö siistiksi tai siistii jo kokatessa.
Kone pesee pyykit, ei sitä konetta tarvitse kytätä ja odotella. Kun on pessyt niin ripustaa kuivumaan tai heittää kuivariin. Eikä niihin vaatteiden viikkaamiseenkaan mene kauaa.
Mitä roskaa pihalla on?
Esim. ruoan leviämisen ympäri taloa voi helposti estää, kun opettaa lapsille, että vain keittiössä syödään, ja ruokaa ei kanneta keittiön ulkopuolelle.
Mutta jos teillä lapset ja eläimet saavat juosta vapaasti sisälle ja ulos ja hyppiä sängyllä näkkileipää syöden, niin onhan sitä siivottavaa.
Vierailija kirjoitti:
siivoamisesta voi oppia myös tykkäämään :) varsinkin jos siivoaa koko ajan vähän, eikä hirveetä urakkaa. silloin ei ärsytä niin paljon.
Minusta ärsyttävintä on nimenomaan "koko ajan pitää siivota" -asenne. Mieluummin kerran vuodessa kaksi päivää putkeen kuin joka päikä pari minuuttia vuoden ympäri.
Kesällähän pyykkikone pyörii harvemmin, kun ei ole sukkia tai pitkähihaisia käytössä.
Käytännössä kyllä. Kesällä on lisäksi pihatyöt.
Vierailija kirjoitti:
Mutta jos teillä lapset ja eläimet saavat juosta vapaasti sisälle ja ulos ja hyppiä sängyllä näkkileipää syöden, niin onhan sitä siivottavaa.
Tässäkin kohtaa kieltäisin minun sängyssä syömisen ja hyppimisen, enkä siivoaisi lasten sänkyä.
Vierailija kirjoitti:
Enemmän mies ja lapset sotkee omasta mielestä. Koira on siistimpi.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen siisteysintoilija ja kaiken muun lisäksi, mitä koira merkitsee, se on minulle myös hyvä muistutus, että liika on liikaa siisteydessäkin.
Vierailija kirjoitti:
Jos ihminen koko ajan siivoaa niin minusta se kertoo siitä että ei osaa siivota ja pitää järjestystä yllä ihan pienin keinoin.
Esim. vessan siivoaminen. Mikä siinä on niin työlästä ja aikaa vievää? Pöntön voi harjata ja pyyhkiä vaikka kerran päivässä ja siihen ei mene kuin minuutti. Altaan pesemiseen menee toinen. Jos lattiankin haluaa pyyhkiä joka päivä niin siinähän se samalla menee.
Lapsille opettaa että kengät jää eteiseen niin ei hiekka leviä pitkin asuntoa. Koiran tassutkin voi puhdistaa jo eteisessä.
Varsi-imuri on todella näppärä laite ja sillä saa muutamassa minuutissa pahimmat hiekat ja heinät imuroitua.
Lapsille voi myös opettaa että ruoka syödään keittiössä, pöydän ääressä. Se pieni ala siitä pöydän alta on aika nopea pyyhkäistä tai ottaa vaikka sillä varsi-imurilla.
Ruokailun jälkeen keittiö siistiksi tai siistii jo kokatessa.
Kone pesee pyykit, ei sitä konetta tarvitse kytätä ja odotella. Kun on pessyt niin ripustaa kuivumaan tai heittää kuivariin. Eikä niihin vaatteiden viikkaamiseenkaan mene kauaa.
Mitä roskaa pihalla on?
Tuohan juuri on sitä koko ajan siivoamista.
Äidit...hyvä yleistys.
Meillä minä miehenä siivoan koko ajan. Ilman sitä kotona olisi kaaos.
En koko ajan. Käyn välillä vessassakin.
Sitä tekee, minkä priorisoi. Jos tuo sopii itsellesi ja perheelle, niin mikäs siinä.
Itse käytän aikaa mieluummin muuhun kuin siivoamiseen.