Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opetetaanko autokoulussa myös tankkaamaan?

Vierailija
08.06.2021 |

En haluaisi nolata itseäni sitten kun menen ensimmäistä kertaa tankkaamaan. Ja jos jotakuta naurattaa, niin mietipä omalla kohdallasi jotain vastaavaa, jota et ole ennen tehnyt, vaikka kyseessä olisi yksinkertainenkin juttu. Ei kai sitä voi tietää jos ei ole ennen tehnyt. T. Nainen, joka menee autokouluun yli 30-vuotiaana

Kommentit (362)

Vierailija
41/362 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun minä olin autokoulussa, niin opettaja kävi tankkaamassa huoltiksella jossa työntekijä tuli tankkaamaan :)

Vierailija
42/362 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuossa kyllä mitään nauramista ole. On paljon yksinkertaisempiakin asioita, joita ihmiset eivät osaa tehdä vaikka olisivat ennenkin kokeilleet. 

Olen kaupan kassalla töissä ja ihmisille tuntuu tuottavan suuria vaikeuksia ymmärtää, painaako bonus vai debit jos haluaa maksaa sillä tai ottaa pelkän bonuksen. Samoin credit ja debit tuottavat vaikeuksia. Kortin syöttäminen laitteeseen oikein päin siru edellä on myös yleinen ongelma. Onneksi kassalla on kärsivälliset myyjät neuvomassa maksutapahtumassa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/362 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä siellä huoltoasemallakin on joku gentleman neuvomassa ap:ta ;) Ja muitakin naisia 

Vierailija
44/362 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei autokoulussa opeteta muuta kuin mitä inssissä pitää osata. Jos kaikkea sitäkään. Mulle ei esim. opetettu taskuparkkeerausta vaikka kysyin erikseen. Perustelu oli. että sitä ei tarvi inssissä osata. No inssissä se piti kuitenkiun tehdä ja vähän tuurillakin meni suht. OK vaikka ekaa kertaa tein.

Autokoulussa ei siis opeteta esim. tankkausta, autopesulassa käyntiä, renkaiden ilmanpaineiden tarkistusta, veden lisäystä pissapoikaan, pyyhkien sulkien vaihtoa ym. hyödyllistä.

Vierailija
45/362 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei autokoulussa opeteta muuta kuin mitä inssissä pitää osata. Jos kaikkea sitäkään. Mulle ei esim. opetettu taskuparkkeerausta vaikka kysyin erikseen. Perustelu oli. että sitä ei tarvi inssissä osata. No inssissä se piti kuitenkiun tehdä ja vähän tuurillakin meni suht. OK vaikka ekaa kertaa tein.

Autokoulussa ei siis opeteta esim. tankkausta, autopesulassa käyntiä, renkaiden ilmanpaineiden tarkistusta, veden lisäystä pissapoikaan, pyyhkien sulkien vaihtoa ym. hyödyllistä.

Tuleeko yllätyksenä, ettei pissapoikaan kuulu lisätä pelkkää vettä?

Vierailija
46/362 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pelkällä vedelläkin pärjää, toki talvella pitää käyttää pakkasen kestävää pesunestettä ja kesällä on hyvä lisätä hyttyslasolia tms. 

Vierailija
47/362 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä tankkasin kerran sekä henkilöauton että kuorma-auton ajotuntien aikana. Siltikin kun olin myöhemmin yksin matkalla jenkeissä ja piti käyttää vuokra-autoa, sen tankkaaminen palauttaessa ei mennyt ihan putkeen - toimi ne tankkauspistoolit eri tavalla enkä ennen ollut nähnyt vastaavaa - silloinkin pärjäsi kun kysyi viereiseltä että miten ihmeessä teillä päin oikein toimii tankkaaminen :D 

Vierailija
48/362 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei minulle ainakaan opetettu. Me ei käyty edes kertaakaan moottoritiellä kun olin ajotunneilla. Onko normaalia?

Mullekaan ei opetettu tankkaamista. En tiedä olisiko sitten opetettu, jos olisi sattunut kohdalle, että tankki on tyhjä. Moottoritiellä käytiin, ja se olikin jännää ajaa autokoulussa satasta, kun ajokortin saatuani minulla oli 80-lätkä, eikä sitten saanut ajaa yli 80.

Vierailija
49/362 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos osaat käyttää pankkiautomaattia, osaat myös tankata :)

Useimmissa malleissa siinä tankin täyttöasteen symbolin vieressä on pikkuinen nuoli joka osoittaa jompaan kumpaan suuntaan. Auton tankki on nuolen suunnalla. Vanhemmissa autoissa näitä ei aina ole, mutta sitten vaan tarkastaa katsomalla missä se luukku sijaitsee. Kannattaa ajaa se auto sen verran lähelle mittaria, ettei joudu venyttelemään sitä pistoolin letkua. Tankki aukeaa joko painamalla jossain sisätiloissa olevaa avauspainiketta, ponnauttamalla painaen se tankin luukku auki tai vanhoissa saattaa olla erillinen avain siihen tankin luukkuun. Kierrekorkki on ihan normaali.

Se, mitä pitää tietää, on bensa vai dieselkone. Tämänkin käytännössä näkee kun kurkkaa sinne tankin suunnalle, mutta alkuun helpompi varmistaa kysymällä.

Mittarilla menet siihen maksupäätteelle, tunget kortin lukijaan ja naputtelet tunnusluvun, kumman puoleisesta mittarista otat (valitse numeron perusteella oikea, kone ohjaa kyllä..) ja syötä/valitse se summa, jolla haluat tankata. Tämän jälkeen ota kortti ja sitten sulla on 120/180 sekuntia aikaa aloittaa tankkaaminen valitsemastasi mittarista. Bensalaatu valitaan nostamalla pistooli, eli laskuttaa sen perusteella, otatko siitä diesel/95/98 laadun. Tankkaa eli tunge se pistooli tankin reikään ja paina "liipaisinta", virtaus lakkaa jos lopetat painamisen. Kun valitsemasi maksimisumma on täynnä, gason tulo loppuu itsestään. Sitten laita pistooli takas paikoilleen, sulje kierrekorkki ja tankin luukku, hae tarvittaessa kuitti maksupäätteeltä (painat kuitti-valintaa, mitä se masiina tarjoaa) ja poistu sulavasti paikalta.

Kiitos hyvästä selostuksesta! Itse olen aloittelemassa uudelleen autolla ajoa ja tankkaaminenkin on hieman ehtinyt muuttua korttimaksamisen myötä.

Vierailija
50/362 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Autokoulut voisivatkin tarjota ylimääräisenä tunnin tuollaisista asioista. Menisin.

Vierailija
51/362 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pelkällä vedelläkin pärjää, toki talvella pitää käyttää pakkasen kestävää pesunestettä ja kesällä on hyvä lisätä hyttyslasolia tms. 

Montako talvea olet pärjännyt pelkällä vedellä?

Vierailija
52/362 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa painaa mieleen kummalla puolella autoa polttoaineen täyttöaukko on, loppu onkin sitten helpompaa.

No ei tarvitse kun se näkyy mittarissa. Pieni nuoli vasemmalle tai oikealle.

Vierailija
53/362 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista että olisi, ja tuolloin se ehkä vielä oli ongelmakin. Nyt on kyllä uusavuttomuutta pahimmillaan, jos tästä ei selviä itsekin. Mielenkii nosta kirjoitin googleen "miten tankata auto", ja sain osumaksi pilvinpimein kirjallisia, kuvallisia ja videon muodossa olevia ohjeita.

Vierailija
54/362 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luetunymmärtäminen on näköjään vaikea laji joillekin. Tai sitten ei vaan ole tahtoa ymmärtää kun oma pätemisen tarve on niin paljon suurempi.

Vierailija
55/362 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luetunymmärtäminen on näköjään vaikea laji joillekin. Tai sitten ei vaan ole tahtoa ymmärtää kun oma pätemisen tarve on niin paljon suurempi.

Tai sinun viestisi sisältö on epälooginen. Pärjää pelkällä vedellä, mutta ei pärjäkkään.

Vierailija
56/362 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmasti voivat opastaa, jos pyydät.

Itse muistelisin, että oma autokoulun ope ajatti tankillekin kerran. Oli kyllä tuttua jo valmiiksi kun oli vanhempia ajokortillisia kavereita ja uteliaana olin tietty katsonut vierestä kuinka tankataan.

Samoin tuo ope ajatti kerran pesukadulle ja kerran käytiin parkkihallissakin pyörimässä.

Tämä siis ysärin alussa. Nyt voi olla ihan toisin.

Vierailija
57/362 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Autopesula voi olla pelottava paikka ensikertalaiselle.

Vierailija
58/362 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai sinun viestisi sisältö on epälooginen. Pärjää pelkällä vedellä, mutta ei pärjäkkään.

No kesällä pärjää vaikka pelkällä vedelläkin. Ja nyt on kesä. Jos luit kokonaan mitä kirjoitin niin ymmärsit kyllä.  

Vierailija
59/362 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei minulle ainakaan opetettu. Me ei käyty edes kertaakaan moottoritiellä kun olin ajotunneilla. Onko normaalia?

En minäkään käynyt moottoritiellä, kun ei tässä lähellä ole sellaisia. Jos ajoit kuitenkin jollakin isomman rajoituksen maan-/valtatiellä, niin eihän sitä moottoritietä tarvitse erikseen opetella.

Meillä lähin motari oli 200 km:n päässä, ei ihan ajotunnilla tai inssissä ehditty sinne. Huonomminkin voisi olla, kaverini ajoi korttinsa paikkakunnalla missä ei ole liikennevaloja :D

Yritäpä harjoitella mäkilähtöä länsirannikolla.

Vierailija
60/362 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikeinta tankkaamisessa on näpytellä pankkikortin pin-koodi. :) Kunhan ei tankkaa dieseliä bensa-autoon tai toisin päin.

Noista ei onnistu kuin tuo toisin päin. Dieseliä ei bensa-autoon saa tankattua edes vahingossa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kaksi