Opetetaanko autokoulussa myös tankkaamaan?
En haluaisi nolata itseäni sitten kun menen ensimmäistä kertaa tankkaamaan. Ja jos jotakuta naurattaa, niin mietipä omalla kohdallasi jotain vastaavaa, jota et ole ennen tehnyt, vaikka kyseessä olisi yksinkertainenkin juttu. Ei kai sitä voi tietää jos ei ole ennen tehnyt. T. Nainen, joka menee autokouluun yli 30-vuotiaana
Kommentit (362)
Ainakin 90-luvulla opetettiin. Tankkaaminen ja pissapojan veden lisääminen.
Minä opetin äitini tankkaamaan autonsa. Sitä ennen isäni oli käynyt tankkaamassa äidin auton 20 vuotta.
Itse opettelin kaverin kanssa heti kortin saatuani. Menimme kylmäasemalle, jossa ei ollut muita, luimme tarkoin pöntön kyljessä olevat ohjeet, ja selvisimme hengissä.
Minusta olisi ihan asiallista, että autokoulussa opetettaisiin esim. tankkaamaan, vaihtamaan renkaat, täyttämään pissapojan säiliö, vaihtamaan ikkunasulat ja kokoamaan varoituskolmio. Minun käymässäni autokoulussa ei siis opeteltu edes sitä kolmion kokoamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikeinta tankkaamisessa on näpytellä pankkikortin pin-koodi. :) Kunhan ei tankkaa dieseliä bensa-autoon tai toisin päin.
Eikö kaikissa huoltiksien bensapistooleissa ole jo erimalliset suuttimet bensalle ja dieselille, jotta nuo väärin tankkaukset voi estää..?
Periaatteessa on, mutta dieseliä saa kyllä tankattua bensa-autoihin (ei ehkä enää uusimpiin, mutta vanhempiin onnistuu kyllä). Bensapistooli ei taida mennä dieselautoihin, se on hieman isompi.
Just toisinpäin..
Bensiiniautoon ei yleensä voi vahingossa tankata dieselpolttoainetta, koska dieselpolttoaineen tankkauspistooli ei sovi bensiiniauton tankkausaukkoon.
Niin ja nykypäivänä noissa on ylitäytön esto, eli bensan/dieselin tulo mittarista katkeaa automaattisesti, kun tankki on täysi. Automatiikka korjaa pankkikortin katevarauksen toteutuneen summa mukaisesti, eli kortilla maksettava bensamittari ei ryöstä sua ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyydät autokoulun opettajalta oppitunnin tankkaamisessa.
ne myy mielellään yhden ylimääräisen tunnin tankkaamisen opettamiseen (100-200e)
Ei siihen tarvitse mitään ylimääräistä tuntia ostaa vaikka asia tuskin käsitellään ilman pyyntöä. AP vaan kysyy ajo-opettajalta ajotunnin aikana että voisimmeko käydä läpi auton tankkauksen. Opettaja varmaan ajattaa sopivalle huoltoasemalle ja joko selkeästi näyttää kaiken tarvittavan tai mahdollisesti jopa tankkaa tai pyytää ajo-oppilasta takkaamaan auton. Ei kulu kuin 10-15 minuuttia ajo-opetuksen ohessa.
Ajat autosi siten tankkausasemalle, että bensatankki on toisella puolella kuin tankkauspiste ja revit ja riuhdot sitä letkua sille toiselle puolelle ja ihmettelet suu auki mitä ihmettä. Jossain vaiheessa se letku irtoaa sitten.
Tärkeä asia tankatessa on varmistua, että valitsee oikean mittarin. Siis ettei valkkaa sitä toisella puolella olevaa mittaria, jos auto on toisella puolella. Tämmöiseenkin tapaukseen olen törmännyt. Niissä on yleensä isolla numero, ja pitää valita oikea.
Lisäksi pitää vain opetella, mikä polttoainelaatua autosi käyttää. Bensalla käyvät yleensä 95e, ja dieselit tietty dieseliä. Näitä ei saa sekottaa... 98:ia käyttävät vanhemmat ja tehokkaammat autot. Se käy muihin bensa-autoihin, mutta maksaa vähän enemmän kuin 95.
Ja sitten se on hyvä opetella, mistä se tankin luukku aukeaa. Yleensä penkin vieressä lattialla on pieni vipu.
Autokoulussa ei ainakaan minulle opetettu tankkaamista. Hyvä konsti on mennä yöaikaan omassa rauhassa harjoittelemaan.
Ei ainakaan minulle opetettu. Ihan itse menin huoltoasemalle ja suunnilleen tiesin mitä pitää tehdä kun olin ollut vanhempien mukana tankkaamassa. Ei se onneksi mitään tähtitiedettä ole maksaa automaatille ja tankata sitten sitä laatua mitä autoosi kuuluu tankata. Voithan sinä pyytää että jos autokoulun ope näyttäisi miten se homma toimii.
Vierailija kirjoitti:
Jos osaat käyttää pankkiautomaattia, osaat myös tankata :)
Useimmissa malleissa siinä tankin täyttöasteen symbolin vieressä on pikkuinen nuoli joka osoittaa jompaan kumpaan suuntaan. Auton tankki on nuolen suunnalla. Vanhemmissa autoissa näitä ei aina ole, mutta sitten vaan tarkastaa katsomalla missä se luukku sijaitsee. Kannattaa ajaa se auto sen verran lähelle mittaria, ettei joudu venyttelemään sitä pistoolin letkua. Tankki aukeaa joko painamalla jossain sisätiloissa olevaa avauspainiketta, ponnauttamalla painaen se tankin luukku auki tai vanhoissa saattaa olla erillinen avain siihen tankin luukkuun. Kierrekorkki on ihan normaali.
Se, mitä pitää tietää, on bensa vai dieselkone. Tämänkin käytännössä näkee kun kurkkaa sinne tankin suunnalle, mutta alkuun helpompi varmistaa kysymällä.
Mittarilla menet siihen maksupäätteelle, tunget kortin lukijaan ja naputtelet tunnusluvun, kumman puoleisesta mittarista otat (valitse numeron perusteella oikea, kone ohjaa kyllä..) ja syötä/valitse se summa, jolla haluat tankata. Tämän jälkeen ota kortti ja sitten sulla on 120/180 sekuntia aikaa aloittaa tankkaaminen valitsemastasi mittarista. Bensalaatu valitaan nostamalla pistooli, eli laskuttaa sen perusteella, otatko siitä diesel/95/98 laadun. Tankkaa eli tunge se pistooli tankin reikään ja paina "liipaisinta", virtaus lakkaa jos lopetat painamisen. Kun valitsemasi maksimisumma on täynnä, gason tulo loppuu itsestään. Sitten laita pistooli takas paikoilleen, sulje kierrekorkki ja tankin luukku, hae tarvittaessa kuitti maksupäätteeltä (painat kuitti-valintaa, mitä se masiina tarjoaa) ja poistu sulavasti paikalta.
Se maksimisumma monia hämää, ja luulevat, että tililtä menee se summa tai on pakko tankata niin paljon. Ei tarvitse. Parempi valita iso summa (itse käytän 90e) ja täyttää sen verran kun tankkiin menee. Tililtä menee tietty vain se summa jolla osti.
Vierailija kirjoitti:
Ei minulle ainakaan opetettu. Me ei käyty edes kertaakaan moottoritiellä kun olin ajotunneilla. Onko normaalia?
En minäkään käynyt moottoritiellä, kun ei tässä lähellä ole sellaisia. Jos ajoit kuitenkin jollakin isomman rajoituksen maan-/valtatiellä, niin eihän sitä moottoritietä tarvitse erikseen opetella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei minulle ainakaan opetettu. Me ei käyty edes kertaakaan moottoritiellä kun olin ajotunneilla. Onko normaalia?
En minäkään käynyt moottoritiellä, kun ei tässä lähellä ole sellaisia. Jos ajoit kuitenkin jollakin isomman rajoituksen maan-/valtatiellä, niin eihän sitä moottoritietä tarvitse erikseen opetella.
Meillä lähin motari oli 200 km:n päässä, ei ihan ajotunnilla tai inssissä ehditty sinne. Huonomminkin voisi olla, kaverini ajoi korttinsa paikkakunnalla missä ei ole liikennevaloja :D
Vierailija kirjoitti:
Ainakin 90-luvulla opetettiin. Tankkaaminen ja pissapojan veden lisääminen.
Riippunee autokoulusta. Itsellä ei noita käyty, mutta kotona äidin mukana liikkuessa oli tuon oppinut. Kyse nyt ei ole rakettitieteestä tai Subway tilauksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikeinta tankkaamisessa on näpytellä pankkikortin pin-koodi. :) Kunhan ei tankkaa dieseliä bensa-autoon tai toisin päin.
Eikö kaikissa huoltiksien bensapistooleissa ole jo erimalliset suuttimet bensalle ja dieselille, jotta nuo väärin tankkaukset voi estää..?
Periaatteessa on, mutta dieseliä saa kyllä tankattua bensa-autoihin (ei ehkä enää uusimpiin, mutta vanhempiin onnistuu kyllä). Bensapistooli ei taida mennä dieselautoihin, se on hieman isompi.
Bensapistooli on pienempi ja diesel isompi. Dieselautoon saa tankattua bensaa helposti, pistooli mahtuu reikään.
Mitä tulee alkuperäiseen kysymykseen, ei sitä tankkaamista yleensä autokoulussa opeteta.
Pidättekö auton käynnissä tankkauksen ajan? Ja avaimen virtalukossa? Entä jos joku tulee ja istahtaa ajajan paikalle ja kaasuttaa autollanne tiehensä?
Eikö kannata sammuttaa auto ja ottaa avain itselleen tankkauksen ajaksi?
Vierailija kirjoitti:
Ei hajuakaan, oon saanut kortin -93. Helpompi edetä jos kysyt täällä miten tankataan. Tuo autokoulu tuossa on turha välikäsi, nytkö me arvuutellaan kaikki Suomen eri autokoulujen käytännöt...
Mitä haluat tietää siis?
Jahas, täällä on alarunkuttajat taas paikalla. Kuten vastauksista voi päätellä, on käytäntöjä eri autokoulujen välillä tänäkin päivänä. Vaikka kuinka alapeukuttaa, niin asia ei siitä muutu mihinkään, että helpommalla pääsee, kun asettelee kysymyksen "miten tankataan, neuvokaa pliis". Toki siinä voi samalla mainita, että mikä osa erityisesti tuntuu hankalalta yms., onko esim jotain erityistä, kuten työpsikan koodi ym mikä pitää valita tankkauksen yhteydessä.
Vierailija kirjoitti:
Pidättekö auton käynnissä tankkauksen ajan? Ja avaimen virtalukossa? Entä jos joku tulee ja istahtaa ajajan paikalle ja kaasuttaa autollanne tiehensä?
Eikö kannata sammuttaa auto ja ottaa avain itselleen tankkauksen ajaksi?
Siinä taitaa ihan lukeakin, että sammuta moottori tankkauksen ajaksi. Eli auto sammutetaan. Ja en minä ainakaan poistu operaation aikana niin kauas, ettenkö huomaisi jos joku yrittää hypätä mun auton kyytiin saati ehtisi käynnistää auton ja kaasutella karkuun. Tosin oma autoni ulisee kun syötävä jos jättää avaimen virtalukkoon, eli avain on tankkauksen ajan joko siinä etupenkillä tai taskussa.
Muistan kun mietin kortin saamisen jälkeen samaa. Vähimmällä stressillä pääsee kun ottaa ajotaitoisen kaverin ekalle tankkireissulle mukaan ja pyytää neuvomaan kädestä pitäen.
Ei mulle ainakaan opetettu autokoulussa mutta ehkä jos kysyy niin varmaan sekin on mahdollista. Mutta ei se kovin vaikeaa ole.
Voit katsoa jo valmiiksi ennen huoltoasemalle menoa mitä polttoainetta autosi käyttää, miten omassa autossa avataan bensatankin kansi ja kummalla puolella se ylipäätään on autossasi. Joskus kansi avataan auton sisältä napista jossa on bensapumpun kuva, joskus se aukeaa ihan vaan avaamalla suoraan luukusta. Kannen alla on vielä korkki joka voi olla lukossa, siihen käy auton avain. Mutta katso nämä jo valmiiksi niin osaat sitten tankilla. Sitten vaan ajat tankille niin että bensatankin luukku on suunnilleen pistoolien kohdalla, tästäkään ei kannata ottaa liikaa paineita, se pistoolin letku on yllättävän pitkä. Sammutat virran autostasi. Nouset autosta, avaat jo valmiiksi sen bensatankin luukun ja korkin ja sitten menet siinä bensapumpun vieressä/lähellä olevalle maksuautomaatille ja valitset kielen, automaatti kyllä kertoo mitä teet. Yleensä se menee suunnilleen näin: syötä etukortti (jos on) ja maksukortti (en ole varma järjestyksestä), sitten pin. Automaatti kysyy mille summalle varmistetaan. Sitten joko valitaan haluttu bensapumppu (niissä on numerot) tai pienillä asemilla automaatti vaan käskee aloittaa tankkauksen. Korttisi saat tässä vaiheessa pois automaatista. Sitten vaan tankkaamaan. Ja nyt on se mahdollisuus mokata: pistooleita on kolme. Bensatankin kannesta yleensä voi vielä tarkistaa mikä pitää valita, 95, 98 vai diesel. Otat haluamasi pistoolin ja laitat sen bensatankin reikään, huomaat kyllä kuinka syvälle se menee. Sitten vain painat liipasimesta. Voit seurata mittarista tankattuja litroja ja loppusummaa ja lopettaa milloin haluat, mutta jos tankkaat täyteen niin jossain vaiheessa pistooli selvästi naksahtaa täyden tankin merkiksi, huomaat kyllä. Kun olet valmis laitat pistoolin takaisin mittariin ja suljet autosi bensatankin kannet. Jos haluat kuitin niin palaat maksuautomaatille ja valitset sieltä "kuitti". Seuraa taas automaatin ohjeita, et tarvitse enää tässä vaiheessa kortteja. Valmista tuli, hienosti osasit!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös se ole juuri päinvastoin, mitä väität? Dieselpistoolissa on paksumpi suurin kuin bensapistoolissa, jolloin dieselpistooli ei mene bensa-autoon.
Onpas siinä säätämistä ja tunkemista.