Onko Helsingin päiväkodeissa yli 3 vuotiaiden ryhmäkoko tosiaan 21 vai onko jossain pienempiäkin ryhmiä?
Tuntuu aika hurjalta tuo lapsimäärä per ryhmä meidän alueen (pohjoinen) päiväkodeissa, onkohan jossain olemassa pienempiä ryhmiä vai onko päivähoito jo niin tehostettua, että jäljellä on vain näitä suuria yksikköjä?
Kommentit (30)
Oma hieman alle 3-vuotiaani aloitti päiväkodissa ja sattui hyvä tuuri. Mukavat, osaavat hoitajat ja vain vähän ihan pieniä lapsia tässä ryhmässä. Mutta ulkoilu on hurjan näköistä touhua. Yksi itkee keinussa, kolme yrittää kiivetä samaan syliin, joku kaatuu ja huutaa vartin ilman että kukaan ehtii edes huomaamaan, kahdessa paikassa lapset lyövät ja tönivät...hoitajien kädet eivät millään riitä. Sympatiat heille!
Sisätiloissa homma on hyvin hanskassa, mutta säälittää erityisesti ihan pikkuiset, vanhempiaan ikävöivät ja syliä tarvitsevat pihalla :( Ainakin itsellä mielipide vain vahvistui, että mahdolliset seuraavatkaan lapset eivät mene alle 2-vuotiaina päiväkotiin.
ja kokonaisuuden kannalta on hoitopäivien pituus. Tämä on ihan alan asiantuntijoiden mielipide kuin myös kokemuksesta huomattu. Eli jos pk-päivää vaan jotenkin pystyy lyhentämään, se kannattaa tehdä.
Ja tietysti kannattaa olla aktiivinen jos epäkohtia huomaa: olen joskus ollut harjoittelemassa päiväkodeissa ja niissä oltiin kiitollisia kun vanhemmat alkoivat vaatia ' ylempää' sijaisten palkkaamista, kohtuullisuutta ryhmäkokoihin ym. Viestiä monelta suunnalta siis, työntekijöiden mielipiteet eivät riitä.
21 lasta ja 3 hoitajaa, 7 lasta per hoitaja. Usein osa näistä lapsista on osa-päiväisiä, ovat joko vain aamupäivän hoidossa tai esim. vaan 3 pv viikossa hoidossa. Minustakin tuo määrä on melkoinen ja kova homma on hoitajilla, tiedän se kun itsekin olen pk:ssa ollut isojen ryhmässä hoitajana. Sellaiset päivät jolloin joku ryhmän aikuisista on poissa, vaikka sairauden vuoksi ovat jotain ihan kamalaa! Siinä on saanut olla niiden 21 lapsen kanssa välillä ihan yksin!! Se siitä laista...
Kuusi tuntia? Maksimissaan kahdeksan? Vai vähemmän?
Olin lapsen kanssa päiväkodissa totuttelemassa, siinä ehti huomaamaan kaikenlaista. Menin lopulta itse kun sain tilanteen oman lapsen kanssa rauhoittumaan ja samaan aikaan tuli hoitajakin. Iso päiväkoti ja ilmeisesti oli useampia poissaoloja samaanaikaan. Tosi rankkaa täytyy olla työntekijöillä, nostan hattua heille.
Luulen, ettei siihen ole yhtä oikeaa vastausta vai tietääkö joku? Meidän lasten kohdalla ajattelisin että 6-8h olisi sopiva. Ikävää, ettei kaikilla perheillä ole mahdollisuutta päivien lyhentämiseen.
voi olla mahdollista? En minä halua lastani tuon tasoiseen hoitoon (kaikki kunnia sille hoitajalle joka yrittää selvitä 21 lapsen hoitamisesta, syy ei ole hänen ja hän tekee varmasti kaikkensa ja parhaansa lasten eteen). Mutta minne sitten, eihän täällä tunnu muuta olevan tarjolla! ap
Helsingin hoitopaikassa ei ollut sijaista jos yksi hoitaja sairaana. Päivät oli limitetty kolmen hoitajan kesken (per 12 alle 3-vuotiasta) siten että jos joku tuli klo 7, lähti hän kahdelta kotiin. Sitten kun yksi vielä sairaana, kahdesta viiteen saattoi yksi hoitaja valvoa koko porukan. sisällähän ne oli kun ei olis ulos saanut puettua.
Espoossa onneks, ainakin meidän alueella, sijaisjärjestelyt toimii.
Nykyinen laki valitettavasti mahdollistaa vajaamiehitykset. Laissa puhutaan ' tilapäisestä' , mutta kun sitä ei ole tarkemmin määritelty niin joissain kunnissa se tilapäinen voi olla vaikka puoli vuotta.
lasten ylivilkkausongelmat sen kun kasvavat, ja yksi merkittävä syy niiden lisääntymiseen on juuri oleilu tuntikausia liian suurissa ryhmissä.
Hitto, lapsi pitäisi laittaa kolmivuotiaana hoitoon, mutta nämä tarjotut vaihtoehdot tuntuvat tosi huonoilta. Ihmettelen sitäkin, ettei omahoitajasysteemi ole kun vasta tulossa alueemme päiväkoteihin, vaikka senhän on tiedetty jo kauan olevan ensiarvoisen tärkeää lapsen kehityksen tukemisessa (turvallisen kiintymyssuhteen luomisessa) ainakin alle kolmivuotiaiden kohdalla. Kovasti on tutkimustietoa siitä mikä olisi lapsen kehitykselle hyvää, mutta miksi ihmeessä niin vähän tuo tieto ohjaa päivähoitokäytänteitä? ap