Raskausdiabeteksen seuranta
Sain juuri tietää, että sokerirasituksessa narahdin kohonneen verensokerin takia. Nyt askarruttaa, että miten jatkossa edetään. Seuraava neuvola on liki 4 viikon päästä. Postitse terkkari lupasi lähettää diettiohjeita, joilla tätä nyt sitten pitäisi hoitaa.
Kuulin myös, että paastosokeriarvo mitataan n. kerran kuussa. Eniten ehkä huolestuttaa vauvan koko. se on ollut jo pidempään yläkäyrillä. Onko teillä muilla tutkittu enemmän vauvan kokoa esim. ylimääräisillä ultrilla/ lääkärikäynneillä?
Kauhistuttaa ajatuskin ison lapsen synnyttämisestä. Mulla nyt rv 28 ja ennestään 2 lasta, jotka ovat olleet syntyessään aivan normaalikokoisia. Eikä siis aiemmin ole ollut raskausdiabetestä.
Kommentit (2)
Mää kävin sokerirasituksessa raskausviikolla 28 ja tulosten tultua jouduin mittaileen sokereita kotona ja huomasin ettei pelkkä ruokavalio auttanut niin sain sitten neuvolasta lähetteen TAYS:siin jossa mulle annettiin insuliinit.
Nyt käyn TAYS:sissa noin 2-3 viikon välein jossa lääkäri katsoo ultralla ja diapetes hoitajan kanssa käyn juttelemassa.
Nyt mulla on ollu insuliinit käytössä noin 5 viikkkoa ja kaikki näyttää paljon paremmalta.
Ensin pelkäsin ihan sikana et miten tuun selviään ja miten osaan elää tälläsen kanssa mut nyt ajateltuna kaikki on menny tosi hyvin.
En tiedä kuinka paljon sokerit on vaikuttanut vauvan kokoon mutta ultran mukaan tällä olis ainakin kaikki hyvin eikä vauvakaan ole mikään jättikokoinen ainakaan vielä.
Terkuin: Leena-Maija 35+2
Hei!
Jäin itse kiinni sok.rasituksessa kahdella ylimenevällä arvolla samoilla viikoilla kanssasi. Sain neuvolasta nuo ruokavalio-ohjeet myös sekä verensokerimittarin kotimittauksia varten(2:na päivänä viikossa mittaan 4 tai 6 arvoa). Lisäksi kuukauden sisällä sain kutsun sokerinvuorokausikäyrään keskussairaalaan,jossa mitattiin arvoja hyvinkin tiuhaan-noudattaen dieettiruokavaliota samalla. Lääkäri tarkisti vauvan koon ultralla sekä sok.arvot ja mietti mahdollista insuliinin tarvetta,ravintoterapeutin kanssa käytiin läpi ruoka-asioita.
Toinen kokoarvio ja arvojen tarkistusseuranta tehtiin rv36-jonka jälkeen sanoivat neuvolaseurannan riittävän jatkossa,jos ei mitään ihmeempää ilmaannu.
Itsellä arvot ovat pysyneet suht rajojen sisällä dieetin avulla ja käyrien sisällä vauvan kasvu pysynyt.
Tietenkin aika tarkkana saa ruokavalion suhteen olla ja ajoittain hampaita joutunut kiristelemään,mutta kyllä sitä hyvän asian eteen yllättävän hyvin jaksaa tsempata-samalla toivoen tämän olevan ohimenevä tila.Tsemppiä myös sinulle tuleville viikoille!