Paljonko teidä perhe saisi maksimissaan asuntolainaa, jos velkakatto tulee?
Velkakatto olisi 5 kertaa vuositulot.
Meillä se olisi 80000 x 5 = 400.000e,
huh, meidän talo maksoi vain 250000e
Kommentit (43)
Saisin melkein puolet enemmän kuin mitä nykyinen lainani on. Ei siis todellakaan ole liian alhainen katto.
Saisin yksin noin 220 000. Puolison tuloja en tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Olen yh ja tuloihini nähden saisin asuntolaina 250 000 eur. Nykyistä lainaa maksettavaa vielä 140 000 eur. Kysymys kuuluu että vaikuttaako myös ikä tuohon lainaan? Olen 50 -vuotias joten tuntuisi hullulta, jos saisin vielä noin suuren lainan
Ei välttämättä vaikuta. Tunnen ikäihmisen, joka sai asuntolainan yli 80-vuotiaana. Pankki saa kuitenkin omansa pois, kun asunto on lainan panttina. Muuttotappiokunnat ovat sitten asia erikseen.
Yksineläjänä saisin 200 000, tosin näin vanhana en varmaan puoliakaan tuosta (45v). Onneksi on ulkomaankomennuksilla säästettyä rahaa, joten oma koti Helsingissä vuoden parin sisällä on ehkä mahdollinen.
Sama kuin ap:lla suunnilleen. Mutta ei kai tuo katto tarkoita, että niin kallis talo kannattaisi ostaa, ennemminkin se rajoittaa siinä kohtaa jos haluaisi ostaa uuden ennen kuin entinen on myyty, tai vaikkapa sijoitusasunnon. Tai ehkä pk-seudulla, siellä kun ei taida ok-taloa alle 400te saada.
En tiedä miten se lasketaan, kun puoliso on ulosotossa. Eli hänhän ei normaalisti saisi lainaa lainkaan. Mutta velkakatto lienee kierrettävissä siten, että ottaa lainan kuitenkin molempien nimiin jolloin maksimilainamäärä on sellaiset 750 000. En siis ottaisi edes puolta tuosta määrästä, mutta noin periaatteessa.
Saisimme 730.000. Otettiin just 580.000 asuntolainaa.
Viimevuotisten tulojen perusteella saataisiin 1400000€, mutta en jaksa uskoa että pankki heruttaisi noin paljon, eikä tee edes mieli kokeilla. Viime vuonna mies sai bonuksia enemmän kuin palkkaa, mutta eihän tuollaisen jatkumisen varaan voi laskea. Meidän kuukausipalkkojen mukaisilla vuosituloilla saataisiin lainaa maksimissaan 725000€.
Tällä hetkellä meillä on lainaa 403000€, mutta yli 60% siitä on mökkilainaa.
Vähän reilu 1,5 milj. saisimme velkaa. Onneksi ei tarvitse moista. 1,8 miljoonan arvoinen okt Espoossa ja lainaa jäljellä 27.000 euroa.
Meidän perhe on tässä tapauksessa yhden hengen perhe, sinkku kun olen. Lainaa en sais euroakaan. Pitkäaikaistyötön. Entisillä palkkatuoilla olisin saanut lainaa nykyisen asunnon ostoon.
Mikä se laskukaava on?
Hyvätuloisia vastaajia ketjussa.
En usko, että saisin lainaa nykyisen verran.
Saisimme velkaa aika paljon enemmän kuin ikinä itse uskaltaisimme ottaa! Asuntolainojen korot eivät aina ole nolla pilkku jotain prosenttia. Velkaa ei ole järkevää ottaa mielin määrin, vaan vain tarpeellinen määrä. Mieluummin vaikka niin, että varallisuuden karttuessa vaihdetaan parempaa asuntoon. Jää rahaa muuhunkin kuin pelkkään asuntolainan lyhennykseen ja visa-kortin velkojen maksuun.
220 000. Huh, onneksi olemme velattomia ja netto omaisuus yli 700 000.
Lasketaanko tuo brutto- vai nettotuloista?
900000 saataisiin, eipä tarvita. Nyt on 130000 lainaa jäljellä, ehkä prin vuoden päästä nostetaan lisää, 200000 enintään. Tuo katto on korkealla, ihan hyvä, mutta luultavasti turha ”uudistus”. Aina on lainaa myönnetty maksukyvyn mukaan, joten katto niissä on ollut aina.
Vierailija kirjoitti:
220 000. Huh, onneksi olemme velattomia ja netto omaisuus yli 700 000.
Mielenkiintoista. Jos tulot noin ”huonot”, miten te olette omaisuutenne haalineet?
Vierailija kirjoitti:
Itse en ottaisi enää yli 50-vuotiaana katon mukaista uutta lainaa. Siinä iässä pitäisi alkaa jo nauttia niistä nuorempana maksetuista lainoista. 60-v omana tavoitteena on olla täysin velaton (ehkä joku autolaina johonkin väliin, toki).
Itse saisin 168 000 lainan nykytuloilla, olen 30-v. Tulevilla tuloilla (tutkinto) helposti lähemmäs 200 000. Katsotaan, tulenko koskaan sellaisia ottamaan (tavoite on, ettei).
Tämä on niin suomalainen ajattelutapa. Ruotsalaiset ottaa velkaa ja ostaaa upeita asuntoja. Eivät huolehdi mistään "kuusikymppisenä oltava velaton" -mallista. Lyhennykset niin pieniksi, että rahaa jää elämiseen. Sitten osittain velkainen asunto seuraavalle sukupolvelle, joka jatkaa tai myy pois. Mikä ongelma? Suomessa pitää olla "suu säkkiä myöten" ja se tarkoittaa sitä, että se säkki ei millekään sukupolvelle suurene. Ikinä.
Kyllä ikä on hyvä lainaleikkuri jos ei ole varallisuutta. Kysykää vaikka pankkien riskiluokittelusta. Koskee etenkin yksin eläviä.