Miten lopetan laihduttamisen, jotta kilot eivät tule takaisin?
Aina sanotaan, että ne tulevat lopettamisen jälkeen tuplana takaisin. Miten estän tämän.
Olen laihduttanut 5 kg syömällä 1400-1500 kaloria. Yksi mässypäivä viikossa, mutta silloinkin 2000 kalorin rajoissa.
Käytännössä lopetin karkin ja makean syönnin ja lisäsin vähän proteiinia.
Kokemuksia?
Kommentit (18)
Se on täysin selvää, että kilot tulee takaisin, kun vetää tollasen dieetin. Ainut tapa on elämäntapamuutos, joka ei ole liian tiukka eikä liian löysä. Jos sä haluat pysyä tossa, sun pitäisi nyt sit syödä samalla tavalla ”lopun elämää”. Ja se ei ole mahdollista. Toinen tapa on nostaa kaloreita ja liikkua enemmän.
Tällaiset dieetit pitäisi kieltää lailla. Ainut tapa pysyvään painonpudotukseen on kultainen keskitie, vuosien elämäntapa.
Laihdutuskuureissa on sina se, että kyllähän niillä saattaa väkisinkin laihtua kun ei syö juuri mitään. Eikä noin voi jatkaa ikuisesti. Siksi kannattaisikin tehdä mieluummin elämäntapamuutos. Mieti jokaisen aterian koostumus niin, että saat kaikkea, sopivassa suhteessa, riittävästi, mutta et liikaa. Puhdasta ja ravinteikasta ruokaa. Sokeria kannattaa edelleen vältellä, mutta jos on saatava, opettele kohtuus. Ei koko levyä suklaata, vaan pari palaa. Ei jättipussia vaan otat jokusen irtokarkin. Jos käyt kaverin kanssa leivoskahvilla, syöt seuraavalla ruoalla vähemmän hiilareita.
Vierailija kirjoitti:
Laihdutuskuureissa on sina se, että kyllähän niillä saattaa väkisinkin laihtua kun ei syö juuri mitään. Eikä noin voi jatkaa ikuisesti. Siksi kannattaisikin tehdä mieluummin elämäntapamuutos. Mieti jokaisen aterian koostumus niin, että saat kaikkea, sopivassa suhteessa, riittävästi, mutta et liikaa. Puhdasta ja ravinteikasta ruokaa. Sokeria kannattaa edelleen vältellä, mutta jos on saatava, opettele kohtuus. Ei koko levyä suklaata, vaan pari palaa. Ei jättipussia vaan otat jokusen irtokarkin. Jos käyt kaverin kanssa leivoskahvilla, syöt seuraavalla ruoalla vähemmän hiilareita.
Olen elänyt yllämainitun tavan mukaan - lautasmalli, kaikkea sopivassa suhteessa - mutta kilot vain nousivat. Yksi syy on varmaan vaihdevuosissa, en muutakaan syytä keksi. Siksi aloitin ruon punnitsemisen ja kalorien laskemisen. Totuus on, että aineenvaihdunta on hidstunut, enkä voi enää entiseen malliin syödä.
Nyt en halua, että nämä 5 kiloa tulee enää koskaan takaisin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Se on täysin selvää, että kilot tulee takaisin, kun vetää tollasen dieetin. Ainut tapa on elämäntapamuutos, joka ei ole liian tiukka eikä liian löysä. Jos sä haluat pysyä tossa, sun pitäisi nyt sit syödä samalla tavalla ”lopun elämää”. Ja se ei ole mahdollista. Toinen tapa on nostaa kaloreita ja liikkua enemmän.
Tällaiset dieetit pitäisi kieltää lailla. Ainut tapa pysyvään painonpudotukseen on kultainen keskitie, vuosien elämäntapa.
Minulla kesti 3 kk saada tämä 5 kiloa pois. Ei tämä mikään nopea dieetti ollut.
Ap
Oletko pitänyt ruokapäiväkirjaa? Itse huomasin napostelevani ruokaa tehdessä tai aterioiden välillä jotain pientä. Pari viinirypälettä, pari mansikkaa, kinkkusiivu. Äkkiä noista hedelmistä esim. ylimääräistä hiilaria kertyy.
Vierailija kirjoitti:
Oletko pitänyt ruokapäiväkirjaa? Itse huomasin napostelevani ruokaa tehdessä tai aterioiden välillä jotain pientä. Pari viinirypälettä, pari mansikkaa, kinkkusiivu. Äkkiä noista hedelmistä esim. ylimääräistä hiilaria kertyy.
Sulamo.fi. Juuri siksi aloitin, jotta näen, mitä suuhuni laitan.
Ap
Jatkat edelleen kaloreiden laskemista ja hyväksyt, ettet voi syödä mitä tahansa milloin tahansa. Herkkupäivät erikseen, muuten syöt saadaksesi ravinteita. Kalorit kannattaa pitää alle 2000 päivässä, jos olet jo vaihdevuosissa. Testaamalla näet, mikä on sopiva määrä sinulle painon ylläpitoon.
Tai sitten voit kokeilla esim. pätkäpaastoa, joka yleensä vähentää jatkuvan syömisen tarvetta ja helpottaa painon ylläpitoa. Mutta siitäkin pitää tehdä elämäntapa.
Vierailija kirjoitti:
Jatkat edelleen kaloreiden laskemista ja hyväksyt, ettet voi syödä mitä tahansa milloin tahansa. Herkkupäivät erikseen, muuten syöt saadaksesi ravinteita. Kalorit kannattaa pitää alle 2000 päivässä, jos olet jo vaihdevuosissa. Testaamalla näet, mikä on sopiva määrä sinulle painon ylläpitoon.
Tai sitten voit kokeilla esim. pätkäpaastoa, joka yleensä vähentää jatkuvan syömisen tarvetta ja helpottaa painon ylläpitoa. Mutta siitäkin pitää tehdä elämäntapa.
Pointti siis on, ettet voi enää palata entiseen. Muuten ne kilot tulevat takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos, sain oivalluksen: olen luontaisesti ollut puoli elämää pätkäpaastolla, sillä minulla ei ole iltaisin ollut nälkä. Uuden parisuhteen myötä aloitin iltasyömiset. Sillähän minä olen lihonut...
Ehkä siis aloitan luotaisen pätkäpaaston uudelleen, niin olen takaisin normaalissa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen elänyt yllämainitun tavan mukaan - lautasmalli, kaikkea sopivassa suhteessa - mutta kilot vain nousivat. Yksi syy on varmaan vaihdevuosissa, en muutakaan syytä keksi. Siksi aloitin ruon punnitsemisen ja kalorien laskemisen. Totuus on, että aineenvaihdunta on hidstunut, enkä voi enää entiseen malliin syödä.
Ap
Just näin minullakin. Iän myötä on tullut luonnostaan terveellisempi ruokavalio. Viikonloppuna vähän herkuttelen, mutta muulloin syön terveellisesti. Hikiliikuntaa noin kolme kertaa viikossa.
Aineenvaihdunta on todellakin hidastunut.
N52 55kg
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Just näin minullakin. Iän myötä on tullut luonnostaan terveellisempi ruokavalio. Viikonloppuna vähän herkuttelen, mutta muulloin syön terveellisesti. Hikiliikuntaa noin kolme kertaa viikossa.
Aineenvaihdunta on todellakin hidastunut.N52 55kg
Minäkin olen 52.
Ap
Muista että laihtunut kroppa tarvitsee vähemmän energiaa kuin se entinen pyöreämpi. Jos palaat entiseen elämään, todennäköisesti joudut elämään näläntunteen kanssa aiempaa enemmän. Minulla ainakin keho 'luonnostaan' pyrkii aina samaan painoon johon päästyään asettuu, mutta tuo paino on siis liikaa. Itse tein niin että lisäsin liikuntaa, jolloin voin syödä hiukan enemmän ilman painon nousua. Ja etenkin alussa säännöllinen vaa'alla käynti. Ei ole helppoa pysyä siinä mihin on päässyt, saattaa viedä vuosia ennenkuin oikea rytmi löytyy. Mutta mahdollista se on. Tsemppiä!
Itse ole jatkanut painoni seuraamista viikottaisella punnituksella. Näen tilanteen ja tarvittaessa osaan reagoida, jos painoni lähtisi nousuun.
Sen täytyy olla elämäntapamuutos, ei kuuri.
Pätkäpaasto ja kokopäivän paasto on hyviä konsteja. Kerran viikossa yksi päivä syömättä ja vähintään 15-16 h paasto joka yölle. Se on terveellistä muutenkin.
Mitä iloa näistä kehoitusksista on tehdä elämäntapamuutos? Siis millainen ja miten? Mikä on oikeanlainen muutos?
Antakaa jotain konkreettisia neuvoja.
Mulla toimii kaksi keinoa: pienempi lautanen (enkä ota lisää) ja sopivan tiukat farkut (jos ei meinaa enää mahtua, niin on aika keventää syömistä).
Lisää sitä päivittäistä kalorien saantia sellaiselle tasolle, jolla et laihdu etkä liho.
Toinen tapa on syödä terveellistä ruokaa nälän mukaan. Tuolla menen itse.