Esikoinen yli kolmekymppisenä
Sinä joka sait ensimmäisen lapsen yli kolmekymppisenä, minkä ikäinen olit tarkalleen, oliko vaikeaa tulla raskaaksi ja montako lasta yhteensä sait/haluaisit?
Kommentit (55)
Sain ainokaiseni 36-vuotiaana ja heti pamahdin paksuksi.
Vierailija kirjoitti:
34 ja heti tärppäsi. Raskausaika sujui mainiosti; voin tosi hyvin. Synnytys oli helppo. Vauva hurmaava ja helppo.
Nyt 52-vuotiaana taistelen teinin kanssa. Ei ole helppoa..Eli tällä elämänkokemuksella lapset kannattaa tehdä max 35 iässä! Ei se vauva-aika ole rankkaa mutta teini-ikä saattaa olla. Siinä se ikäero näkyy.
Eikä viivikymppisellä pitäisi olla jo elämänkokemusta niin ettei teinin joka ailahteluun mene mukaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
34v. olin kun tulin raskaaksi toisesta kierrosta hormoniehkäisyn lopettamisen jälkeen. Yksi lapsi on ja nimettömänä voin tunnustaa, että toinen lapsi olisi tämän hetken suurin haave. Se jää kuitenkin melko suurella todennäköisyydellä toteutumatta. Mutta ei se huono vaihtoehto ole sekään että antaa kaikkensa sille yhdelle jonka sai.
Mä oon käsittänyt, että jos saa sen ensimmäisen, niin sitten saa helpommin toisenkin vaikka olisi jo ikää. Olenko väärässä?
Olet väärässä. Ikä heikentää hedelmällisyyttä, oli lapsia ennestään tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
34 ja heti tärppäsi. Raskausaika sujui mainiosti; voin tosi hyvin. Synnytys oli helppo. Vauva hurmaava ja helppo.
Nyt 52-vuotiaana taistelen teinin kanssa. Ei ole helppoa..Eli tällä elämänkokemuksella lapset kannattaa tehdä max 35 iässä! Ei se vauva-aika ole rankkaa mutta teini-ikä saattaa olla. Siinä se ikäero näkyy.Eikä viivikymppisellä pitäisi olla jo elämänkokemusta niin ettei teinin joka ailahteluun mene mukaan?
Kokeilepa teinin vanhemmuutta hetki ja kerro sitten, miksi se rasittaisi missään iässä vähemmän. Päinvastoin, kun on itsellä vaihdevuodet, teini-iän rasittavuus vaan korostuu.
34 esikoinen ekalla kevyellä hoidolla(ei löydetty syytä miksi ei tullut luomuna), toinen vajaa 41vuotiaana koeputkihedelmöityksellä.
Vierailija kirjoitti:
Ystäväpiirissä kaikki vanhana esikoisensa saaneet ovat saaneet myös rintasyövän. On ihmetelty, että miksi tästä ei puhuta, että vanhana äidiksitulo altistaa syöville.
Oisko tästä jotain tutkimustakin? Itse saanut molemmat lapset n. nelikymppisenä ja lukenut että imetys voi hiukan ehkäistä rintasyöpää, nuorella enemmän kuin vanhemmalla, mutta kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ystäväpiirissä kaikki vanhana esikoisensa saaneet ovat saaneet myös rintasyövän. On ihmetelty, että miksi tästä ei puhuta, että vanhana äidiksitulo altistaa syöville.
Oisko tästä jotain tutkimustakin? Itse saanut molemmat lapset n. nelikymppisenä ja lukenut että imetys voi hiukan ehkäistä rintasyöpää, nuorella enemmän kuin vanhemmalla, mutta kuitenkin.
Juuri näin. Lapsen saaminen ei lisää syöpäriskiä.
Osanototkaikillemummoille kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin 40 kun tulin luomuna raskaaksi vuoden yrittämisen jälkeen, ehdin juuri täyttää 41 kun vauva syntyi. Kuopus tärppäsi ekasta kierrosta, olin 43 kun hän syntyi.
Osanotot.
Olet melkein kuuskymppinen, kun lapsesi on teini.
Eläkeikäisenä pitäisi pystyä tukemaan taloudellisesti lasta.
Mahtava nukkua pätkittäin, kun elimistö on teoreettisesti/ laskennallisesti elämän puolivälissä olevan nelikymppisen, eikä kaksikymppisen nopeasti palautuva.
Viiskymppisenä pitäisi jaksaa töiden jälkeen vielä lapsen harrastuksia, kun moni ystävä viettää puolisonsa kanssa laatuaikaa.
Ystäväporukan kanssa yhdessä tekeminen ja oma kuopus jaloissa = Ei toimi.
Lapsen kanssa jääkiekkoilu, jalkapalloilu, mikroautoilu, jne = Ei toimi.
Ehkä on ihmisestäkin kiinni. Olin 37 tullessani raskaaksi ja synnyttäessäni. Ehkäisyttä oltiin oltu parisen vuotta mentaliteetilla lapsi saa tulla jos on tullakseen. Jollei luomuna onnistu, niin sitten ollaan lapsettomia. Ja toiveissa ei ollut enempää lapsia.
Lapsi nukkui hyvin ihan alusta asti, ja nukkuu edelleen nyt teininä. Jo puolivuotiaasta 10-12 tuntia yössä, eli ei kyllä vanhempia öisin häirinnyt. Ei myöskään ole muutamaa kausiflunssaa enempää sairastellut. Eli siinä mielessä hyvä tuuri. Hyvin on jaksettu pienen lapsen kanssa ulkoilla, pelailla futista, uida ym. Ja sen jälkeen harrastusrumba, pari kesä- ja pari talviharrastusta, mitä se rumba sitten tarkoittaakaan? Kuljettelua, osallistumista kioskinpitoon sillon pikkukoululaisena. Nyt hoitaa kulkemisensa tietysti jo omin toimin. Toki asuinpaikka merkitsee helpotusta, vartissa tästä ajelee harrastukseen kuin harrastukseen, osaan kulkee itse pyörällä, osaan bussilla.
Taloudellinen tuki sitten. Meillä oli asuntolaina loppusuoralla omakotitalosta ja vakityöpaikat lapsen syntyessä. Varaa elämiseen, harrastamiseen ja matkusteluun, toisin kuin niillä kaksikymppisillä. Myös varaa laittaa lapsilisät lapsen sijoituksiin, ja omaa varallisuutta kertynyt sen verran, etten ihan heti huolehdi siitä taloudellisen tuen riittämisestä, kun hän tuosta parin vuoden sisällä omilleen lähtee. Ja kyllä, minusta on tullut tässä vuosien varrella yh, mutta senkin talous ja jaksaminen on kestänyt oikein hyvin.
Osanototkaikillemummoille kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin 40 kun tulin luomuna raskaaksi vuoden yrittämisen jälkeen, ehdin juuri täyttää 41 kun vauva syntyi. Kuopus tärppäsi ekasta kierrosta, olin 43 kun hän syntyi.
Osanotot.
Olet melkein kuuskymppinen, kun lapsesi on teini.
Eläkeikäisenä pitäisi pystyä tukemaan taloudellisesti lasta.
Mahtava nukkua pätkittäin, kun elimistö on teoreettisesti/ laskennallisesti elämän puolivälissä olevan nelikymppisen, eikä kaksikymppisen nopeasti palautuva.
Viiskymppisenä pitäisi jaksaa töiden jälkeen vielä lapsen harrastuksia, kun moni ystävä viettää puolisonsa kanssa laatuaikaa.
Ystäväporukan kanssa yhdessä tekeminen ja oma kuopus jaloissa = Ei toimi.
Lapsen kanssa jääkiekkoilu, jalkapalloilu, mikroautoilu, jne = Ei toimi.
Hyvin toimii. Ystävät samaa ikää ja monilla saman ikäisenä ne lapset saatu. Ihan hienosti tässä on jaksettu lasten kanssa tehdä ja touhuta, liki viisikymppisinä.
Olin juuri täyttänyt 31, kun esikoinen syntyi. Olin tullut 1. yrityskierrosta raskaaksi. En pidä itseäni mitenkään poikkeuksellisena tässä lapsensaantiasiassa. Enempää lapsia ei ole yritetty.
Nostetaanpa tätä, ajankohtainen ketju!
Olin 1kk vaille 31v, kun esikoinen syntyi 3v yrittämisen jälkeen, hedelmöityshoidoilla. Raskausaika ja synnytys helppoja. Raskaaksi tulo ei.. Syy selittämätön.