Esikoinen yli kolmekymppisenä
Sinä joka sait ensimmäisen lapsen yli kolmekymppisenä, minkä ikäinen olit tarkalleen, oliko vaikeaa tulla raskaaksi ja montako lasta yhteensä sait/haluaisit?
Kommentit (55)
Olin 32, kun sain ainokaiseni kolmen vuoden yrittämisen jälkeen. Tutkimuksissa käytiin ja syytä ei löytynyt. Raskaus alkoi lopulta ihan luomusti ja raskausaika sujui hyvin. Synnytys ei sujunut kovin hyvin ja hylkäsin ajatuksen toisesta lapsesta. Pari vuotta sitten jätettiin kuitenkin ehkäisy pois ja on menty ajatuksella, että tulee jos tulee. Viime syksynä (olin 37v.) huomasin olevani raskaana, mutta raskaus päättyi keskenmenoon rv 8.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä Helsingissä on hyvin tavallista saada esikoinen päälle kolmekymppisenä. Etenkin jos on koulutettu nainen. Itse raskauduin heti ensimmäisestä kierrosta molemmissa lapsissa. Ensimmäisen kohdalla olin melkein 36 ja toisen 37. Hyvin sujui kaikki ja nyt ovat noin kymmenen tienoilla molemmat.
Tavallista helsingissä myös raskautua allebparikymppisenä kun on niin monenkirjavaa menoa
Varmasti näinkin, mutta ensisynnyttäjien keski-ikä Helsingissä on korkeampi kuin muualla. Itse sain lapset päälle kolmekymppisenä ja niin yli puolet lähimmäistä kavereistanikin. Olen korkealle koulutettu ja laajasta tuttavapiiristä vain muutama saanut lapsen alle 30-v ja hekin olivat kuitenkin päälle 25 jo.
34v kun sain esikoisen ja yksi vielä olisi tervetullut. Kaikin puolin minulle täydellinen ikä ja ei ollut mitään ongelmia!
Täytin 32 kun esikoinen syntyi, tulin raskaaksi ekasta kierrosta, jonka ovulaation aikana harrastettiin vain seksiä kerran - eli kirjaimellisesti kertalaakista. Osaan olla joka päivä kiitollinen tästä, kun seuraan lapsettomuutta lähipiirissä.
Olin 34 vuotta ja tärppäsi parin kuukauden sisällä. Raskaus ja synnytys oli myös helppo.
Vierailija kirjoitti:
Sain ainokaiseni 41v. Olin 41v raskaaksi tullessa ja täytin 42v muutama päivä synnytyksen jälkeen.
Olin aikoinaan jo käynyt surun lapsettomuudesta läpi. Ilmeisesti vain omat ja ex-puolison geenit eivät sopineet yhteen. Uuden kumppanin kanssa raskauduin luomuna kolmannesta kierrosta.
Elämä osaa yllättää. Varsinkin, kun minulla on paljon myös raskaaksi tulemisen vaikeuttavia tekijöitä.
Raskauduin. 🤮
Ystäväpiirissä kaikki vanhana esikoisensa saaneet ovat saaneet myös rintasyövän. On ihmetelty, että miksi tästä ei puhuta, että vanhana äidiksitulo altistaa syöville.
Vierailija kirjoitti:
Ystäväpiirissä kaikki vanhana esikoisensa saaneet ovat saaneet myös rintasyövän. On ihmetelty, että miksi tästä ei puhuta, että vanhana äidiksitulo altistaa syöville.
Altistaa tai ei niin sellaista syyllistävää puhetta on jo ihan tarpeeksi heitä kohtaan jotka vähän vanhempina lisääntyvät. Kun se ei ole aina itse päätettävissä milloin niitä lapsia saa.
En olisi voinut itse kuvitellakaan ennen kolmeakymppiä saavani lapsia.
Esikoinen 33-vuotiaana ja muutama kuukausi meni tulla raskaaksi.
34 ja heti tärppäsi. Raskausaika sujui mainiosti; voin tosi hyvin. Synnytys oli helppo. Vauva hurmaava ja helppo.
Nyt 52-vuotiaana taistelen teinin kanssa. Ei ole helppoa..Eli tällä elämänkokemuksella lapset kannattaa tehdä max 35 iässä! Ei se vauva-aika ole rankkaa mutta teini-ikä saattaa olla. Siinä se ikäero näkyy.
Vierailija kirjoitti:
Lapsettomaksi jääminen altistaa vielä enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Olin 40 kun tulin luomuna raskaaksi vuoden yrittämisen jälkeen, ehdin juuri täyttää 41 kun vauva syntyi. Kuopus tärppäsi ekasta kierrosta, olin 43 kun hän syntyi.
Osanotot.
Olet melkein kuuskymppinen, kun lapsesi on teini.
Eläkeikäisenä pitäisi pystyä tukemaan taloudellisesti lasta.
Mahtava nukkua pätkittäin, kun elimistö on teoreettisesti/ laskennallisesti elämän puolivälissä olevan nelikymppisen, eikä kaksikymppisen nopeasti palautuva.
Viiskymppisenä pitäisi jaksaa töiden jälkeen vielä lapsen harrastuksia, kun moni ystävä viettää puolisonsa kanssa laatuaikaa.
Ystäväporukan kanssa yhdessä tekeminen ja oma kuopus jaloissa = Ei toimi.
Lapsen kanssa jääkiekkoilu, jalkapalloilu, mikroautoilu, jne = Ei toimi.
Olin synnyttäessäni 31 vuotta 2 päivää. Toinen tuli pian perään, ja lapsiluku oli silloin täynnä. Ei ollut vaikeaa, kolme kuukautta pillereiden poisjättämisen jälkeen plussasin.
Olin 32 saadessani esikoiseni, raskaus alkoi neljännestä yrityskierrosta. Tulin raskaaksi ensimmäisen kerran ollessani 30-vuotias, mutta se raskaus oli kohdunulkoinen. Kohdunulkoinen raskaus sai alkunsa ensimmäisestä yrityskierrosta.
Lapset 29-, 31- ja 39- ja 41-vuotiaana - kaikki saaneet alkunsa ekasta yrityskierrosta. Eikä edes keskenmenoja (muut asiat elämässäni eivät ole sujuneet aivan yhtä täydellisesti).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sain ainokaiseni 41v. Olin 41v raskaaksi tullessa ja täytin 42v muutama päivä synnytyksen jälkeen.
Olin aikoinaan jo käynyt surun lapsettomuudesta läpi. Ilmeisesti vain omat ja ex-puolison geenit eivät sopineet yhteen. Uuden kumppanin kanssa raskauduin luomuna kolmannesta kierrosta.
Elämä osaa yllättää. Varsinkin, kun minulla on paljon myös raskaaksi tulemisen vaikeuttavia tekijöitä.Raskauduin. 🤮
Niinpä. Mutta miehillä ja naisilla on niitä raskauttavia haaroja. Vai oliko ne raskauttavia asianhaaroja? Tuomio, elinkautinen, silti luvassa ja sitä äipät haluaa korostaa.
31 toisesta kierosta. Toisen sain 34 v. Tärppäsi heti kun lopetin pillerit pois. Molemmat terveitä. Raskaudet helpoja. Toinen synnytys helppo.