Muilla pienten lasten nukkumaanmeno täyttä sirkusta?
2- ja 3-vuotiaiden lasten nukkumaanmeno on nykyään ihan mahdotonta. Kaipaisin vinkkejä, miten illoista saisi jotenkin siedettävää.
Nyt iltahommat menee suunnilleen näin:
-iltapala (tai päivällinen, jos mies on iltavuorossa, niin pääsemme syömään yhdessä)
-suihku
-hammaspesut, rasvaukset, hiusten harjaaminen, yöpaitojen pukeminen
-sänkyyn, luetaan jotain satua tai lauletaan unilauluja
-toinen aikuisista jää lastenhuoneeseen, kunnes lapset nukahtavat
Näin kirjoitettuna tämä ei kuulosta kauhean pahalta, mutta erityisesti isompi lapsi vastustaa kaikkea joka käänteessä ja saa pienemmänkin mukaan temppuiluun. Päiväsaikaan rauhallisesti käyttäytyvästä lapsesta tulee nukkumaanmenoaikaan kunnon riehuja. Esimerkiksi haluaa noin tuhat kertaa potalle, tai lähtee vain juoksemaan karkuun kesken, ei suostu pukemaan itse tai heittäytyy täysin hervottomaksi kun aikuinen pukee. Päiväsaikaan ei ole vastaavia ongelmia ja lapsi onkin muuten kiltti ja helppo. Pienempi matkii perässä ja esimerkiksi haluaa pukea täysin itse, vaikka ei vielä osaa. Molemmat huutelevat ja pomppivat sängyssä, kun valot on sammutettu. Isompi osaisi käydä nukkumaan itsekseen, mutta pienempi alkaa itkemään hädissään, jos aikuinen lähtee.
Koko settiin saa helposti kulumaan kolme tuntia, joka on vanhempien mielestä aika rasittavaa. Ulkoilun määrällä ei ole merkitystä, lapset eivät käytä älylaitteita ja katsovat tv:tä ehkä kerran viikossa. Ei ole mahdollista nukuttaa eri huoneisiin.
Olisi niin kiva, jos nukkumaanmeno sujuisi jotenkin järkevästi, mutta sen sijaan joudun jatkuvasti komentamaan ja koko vuorovaikutus iltaisin on mielestäni ikävää. En myöskään halua huudattaa pienempää, hän vaatii selkeästi enemmän aikuisen läsnäoloa kuin isompi.
Mikä avuksi?
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
auttaisko syöttää ne ennen nukkumaanmenoa niin täyteen että nukahtavat vatsansa viereen. Itse ainakin nuk6n ennen ysiä, jos syön seitsemältä esim. ison pihvin.
Lapset saavat syödäkseen ihan niin paljon kuin haluavat, välillä myös sitä pihviä tai jotain muuta tuhdimpaa. Nukkumaanmeno on silti samanlainen katastrofi.
Ap
Kärsivällisyys. Aika. Tuo MENEE OHI. Usko pois.
Eivät ehkä ole tarpeeksi väsyneitä nukkumaan laitettaessa? Nukkuvatko minkä pituiset päiväunet?
Päiväunet pois, niin johan alkaa illalla nukuttamaan.
viimeset virrat pois,sitä se on.
JA vanhemmilta aikaa,syliä,hellyyttä.
Voi niin tuttua... Tää ei paljoa nyt just auta, mutta aika pelastaa. Parin vuoden päästä tilanne on jo paljon helpompi.
Uhmisiässä molemmat, jatkatte vaan rutiineja hammasta purren, kyllä se ajan kanssa helpottaa. Pysykää tiukkoina älkääkä lähtekö joka vesilasillista tuomaan vaan toistatte vaan tylsinä että nyt nukutaan. Voimia, työläs vaihe teillä menossa kun villitsevät toisiaan.
Jestas mitä helvettiä. Kunnon kuria noille pitäisi pitää.
Tuollaista se on <3 Koeta kestää. Ei siihen mikään auta kun on useampi lapsi. Meillä oli parhaillaan 3 rallattelemassa samassa huoneessa. Aika hellyyttävää aikaa se lopulta oli, siellä istuin pimeässä laulamassa. Kerran yksi lapsi hädissään huusi että isompi murisee pelottavasti - eli kuorsasi.
Päiväunien poisjättö kyllä toimi mahtavasti, 19-20 aikaan simahtivat kaikki.
Meillä auttoi kun pienempi meni hiukan isompia aikaisemmin nukkumaan. Eli yhdessä iltapuuhat ja sitten yhteinen iltasatu. Menin pienimmän kanssa jo sylittelemään tämän sänkyyn ja isommat sai jäädä vanhempien sänkyyn lukemaan kirjoja. Tulivat sitten 20-30 min perässä kun pienin jo nukkui. Myös tietyn iltarituaalin mukaan ottaminen on rauhoittanut nukkumaan menoa. 6v haluaa mennä pusun saatuaan itse sulkemaan verhot eikä halua peittelyä, 5v pitää halia ja pussailla kunnolla usean minuutin ajan sängyn laidalla ja 3v haluaa iltapusun, peitellään ja silitetään pieni hetki päätä.
Laittakaa lapset eri aikaan nukkumaan? Nuorempi ensin ja toinen vanhempi lukee vanhemman kanssa eri huoneessa jotain kirjaa ja rauhoittaa tilannetta.
Öh... Aikuiset pois huoneesta. Ette suostu mihinkään pottasirkuksiin tai muuhun, jos juuri on käyty niin hätä ei voi olla.
Miksi vanhempi on siellä huoneessa? Eivätkö vaan yritä jutella ja saada aikuista reagoimaan siihen sirkukseensa? Myöhäistä ehkä teidän perheelle mutta itse opetin lapseni jo pienenä siihen että iltasadun ja hyvänyön toivotusten jälkeen vanhempi menee olkkariin ja lapsi jää rauhassa nukkumaan. Hetken saattoi kuulua pientä ääntä huoneesta ja kymmenessä minuutissa tuli aina hiljaista. Mitäpä se lapsi siellä sirkusta olisi yksinään vetänyt pimeässä huoneessa. Nyt teidän lapsilla on se mahdollisuus saada se aikuinen aina reagoimaan ja sitähän he selvästi yrittävät. Eikö ylipäätään olisi jo hyvä että lapsi oppisi nukahtamaan itse?Ja laittakaa lapset eri aikaan nukkumaan niin eivät riehu keskenään.
En ikinä lähtenyt tuohon sirkukseen. Olen itsekin väsynyt iltaisin enkä jaksa vetää tuollaista monen tunnin showta. Ensinnäkään pienet lapset ei meillä tarvitse mitään suihkuja ja rasvauksia läheskään joka ilta. Jos pestävää on, sen voi tehdä päivällä. Hampaiden pesu ja yöpaita päälle, se on siinä. Kirjoja luemme paljon päivällä kun kaikki ovat virkeitä. Illalla vain hetken juttelut sängyssä ja hyvää yötä.
Minkä pituiset päiväunet nukkuvat, millainen arjen aikataulu muutoin on?
Meillä on lapsia 5kpl, 2-11v.
Meillä on "kiveen nakutettu" rytmi, jonka mukaan elämme 7päivää viikossa, lukuunottamatta pitkiä lomia.
Osa lapsista on tavallisesti koulussa, yksi eskarissa, yksi kotona, mutta otan esimerkin nyt ekasta keaälomaviikostamme (isoin ei ole kotona):
Heräävät n. 6.30-7.00, jonka jälkeen heti aamiainen ja ulos (pihaleikkejä, pelejä, metsäretkiä jne).
Klo 11 lounas, tämän jälkeen pienin on mennyt aiemmin päiväunille. Nyt 2,5vuotiaana päiväunet selvästi liikaa ja jääneet päivistä pois lukuunottamatta tosi touhukasta päivää, jolloin "tollahtaa" hetkeksi. Samaan aikaan myös muut pienemmistä ovat ottaneet rauhoittumisajan esim piirtelyn parissa.
Klo 11.30-13 rauhallista leikkiä/askartelua/piirtelyä tms, isoimmat saavat olla tässä välissä "ruudun ääressä",itse puuhastelen kotitöitä tai annan "yksitellen" aikaa lapsille.
Klo 13 välipala, ulkoilemaan.
Klo 16 päivällinen
Klo 19 iltapala, iltatoimet (suihku ja rauhallista oloilua).
Klo 20 pienimmät ovat nukahtaneet ja isoille on "laatu-aikaa" toisen vanhemman kanssa, voi käydä esim koiran kanssa ulkona, rakentaa palapelejä jne.
Näin meillä pienin on nukahtanut n. 10minuutissa sänkyyn menemisestä, samassa huoneessa nukkuva 5v jää nukahtamaan yksin. 6v on tällöin myös peitelty yleensä omasta pyynnöstä sänkyynsä, 7v (ja 11v) menevät nukkumaan klo 21.
Näin itselleni jää vielä ns omaa aikaa iltaisin ja kaikki nukahtavat hyvin. 🙂
Jos alkaa riehuminen, pitää keskeyttää iltatoimet hetkeksi sen osalta, joka riehuu. Ja aikuinen istuu lapsen kanssa rauhoittumaan. Kun lapsi on oikeasti rauhoittunut, iltatoimia jatketaan siitä, mihin äsken jäätiin.
Teillä on kaksi lasta ja kaksi aikuista, joten ei pitäisi olla hankalaa. Kummallakin oma aikuinen hoitamassa. Voitte vaikka vuorotella, kumpi hoitaa kumman.
Show poikki vaan. Hyviä neuvoja olet saanut jo. Itse olin kanssa töitteni vuoksi niin väsynyt, etten jaksanut pikkulapsiaikana mitään perseilyjä. Lapsi hampaat pestynä nukkumaan, hyvät yöt ja pusut. Yhden kerran vein tarvittaessa vettä.
Olen kylmä ja julma äiti, en ole koskaan nukuttanut lapsiani. Nukkumaan he ovat menneet 2v iästä alkaen omia aikojaan, mikä ei tarkoita, että heistä ei olisi huolehdittu. Eli iltapala, pisut ja pesut, yöpuku päälle ja sen jälkeen sohvalle isän tai äidin kainaloon tai omaan huoneeseen nukkumaan. Iltasatuja meillä ei ole ollut, hyvänyönhalaus on. Sängyssä saa lukea, mutta lapsilla ei ole omia älylaitteita. Illalla meillä on äärettömän tylsää, aikuiset lukevat tai tekevät töitä, joten aika pian lapset menevät itsekseen nukkumaan, koska leikkiä ei saa eikä vanhemmista ei ole seuraa.
Lapset ovat nyt 6v, 6v ja 4v. Meillä on aina ollut iltaisin hyvin hiljaista ja rauhallista.
auttaisko syöttää ne ennen nukkumaanmenoa niin täyteen että nukahtavat vatsansa viereen. Itse ainakin nuk6n ennen ysiä, jos syön seitsemältä esim. ison pihvin.