Miten onnistutte velkaantumaan?
Olen eläkeläinen ja eläke on pienenpuoleinen.
Aikanaan maksoin 6 vuoden opintolainat takaisin ja osittain samaan aikaan asuntolainaa. Tiukalla budjetilla mentiin, mutta selvittiin.
Myös ensimmäisen oman autoni jouduin ostamaan osamaksulla, kun rahaa ei ollut tarpeeksi ja tarvitsin auton työssäkäyntiä varten.
Ymmärrän tällaiset velat, kun olen niitä itsekin joutunut ottamaan. Mutta suuri osa velkaantuneista kavereistani on velkaantunut kulutusluotoista. On ostettu huonekaluja, vaatteita, kosmetiikkaa ja lomamatkoja luotolla. Ihmettelen, miten ihmiset uskaltavat ottaa kulutusluottoa, jos ovat pienituloisia.
Selittäkää, mikä saa ottamaan paljon pieniä velkoja monesta eri paikasta? Kysyin tätä jatkuvasti rahapulaa valittavalta eläkeläiskaveriltani, mutta hän ei osannut vastata.
Kommentit (9)
Mies olikin peliriippuvainen.
Ehdittiin ostaa asunto yhdessä ennen kuin se selvisi.
Sitten yhtäkkiä miehellä olikin kymmeniä tuhansia euroja pelivelkaa eikä mitään mielenkiintoa maksaa yhteisiä asunto - tai autolainoja. Itse olin opiskelija. Ero tuli, asunto oli pakko myydä ja nopeasti, pankki ei myöntänyt lainaa minulle, koska ei ollut vakituista työtä.
Puhutaan yli viisi numeroisesta summasta mitä otin siitä avioliitosta takkiin. Mieheltä perin edelleen velkoja, jotka maksoin hänen puolestaan, mutta ei sillä kovin lujaa mene.
Monta vuotta oli todella ahditavaa tuon takia.
Pieleen mennyt yritystoiminta. Siinä riittää kurimusta loppuelämäksi. Ei tuu lisävelkaa mutta eipä mitään muutakaan koskaan enää. Eläkeiässä tuosta velasta pääsee mutta eipä siinä enää elämää ole kun nollasta pitää aloittaa.
Ostin hometalon, eipä siihen muuta sitten tarvittukaan. Lisäksi työkyky otti kyllä samoihin aikoihin aika pahasti osumaa... no silti vielä pinnistelen pää pinnan yläpuolella vaikka aika huoh tilanne onkin... tsemppiä kaikille vastaaviin tilanteisiin! :)
Onko mahdollista, että köyhä eläkeläiskaverini on pelannut rahansa? Voiko kulutusluottoa saada pelaamiseen? Alkoholiongelmaa hänellä ei ole.
Ei tässä mitään kulutusluottoja, pikavippejä tai pelaamisia ole tarvittu, velkaantuminen onnistui helposti kahden asunnon loukussa, jossa pari vuotta lasteni kanssa jouduin olemaan. Jotta homma ei täysin helpoksi ois mennyt, pari meistä vielä sairastui ja menetin työni.
T. Ulosotosta en tule koskaan pääsemään eroon
APn mielikuvitus ei riitä....
Milloin valmistunut ja otit asuntolainan sekä maksoit opintovelkoja pois? 80-luvulla?
Ja miksiköhän kaverisi ei sulle kerro?
Oletko katsonut peiliin?
Kenelle sitä varakasta esitetään, jos ystäville ja sukulaisille valitetaan koko ajan rahapulaa? Naapureilleko vai ihan tuntemattomille?
Ja miksi pitää esittää varakasta? Kaikki tietää, että suurin osa suomalaisista on pieni- tai keskituloisia.