Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako enää +30-vuotiaana lukea ylioppilaaksi?

Vierailija
07.06.2021 |

Onko ihan idioottimainen ajatus, että vielä tässä iässä lukisi ylioppilaaksi? Pointtina ei niinkään ole lähteä yliopistoon, mutta ajattelin, saisiko tuolta kuitenkin jotain yleissivistävää irti. Sellaista, joka hyödyttäisi myöhemmin elämässä.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
07.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ehdottomasti! Mun täti kirjoitti 40-vuotiaana ja kouluttautui psykiatriseksi sairaanhoitajaksi.

Vierailija
2/22 |
07.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa ehdottomasti! Mun täti kirjoitti 40-vuotiaana ja kouluttautui psykiatriseksi sairaanhoitajaksi.

Ehkä tässä sitten kuitenkin tohtii kokeilla. Jotenkin välillä tuntuu vähän ikälopulta (ikää 33) ja tuntuu että vaikka mieli tekisi, niin kehtaako sitä ja onko mitään hyötyä.

Ammatti toki löytyy, enkä sitä välttämättä halua lähteä vaihtamaan, mutta "jotain" olisi mukava tehdä. :)

Kiitos kannustuksesta!

T. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
07.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattavampaa olisi suorittaa oman alan EAT, ainakin työllistymisen näkökulmasta. Mutta miksei voisi työn ohessa suorittaa lukionkin oppimäärää. Mitään hyötyä siitä ei ole.

Vierailija
4/22 |
07.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on tullut vuosi täyteen, etäopiskeluna. Pelkkää kutosia. Mä en ymmärrä mitään mitä haetaan aineissa ja tunneilla! Tukea olen yllin kyllin saanut, kukaan ei silti osaa sanoa mitä pitää oppia ja miten.

Hissan tunnilla ope vaa puhuu itekseen 1,20min ja kiroilee, äikässä samaa juttu "essee on tekstien helmi" mitä tosta pitää päätellä??

En olisi ikinä uskonut että lukio on noin vaikea :,( yksin vielä kun pitää opiskella, seinät kaatuvat päälle.

Ikä mulla 32

Vierailija
5/22 |
07.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä käyttäisit aikaa sellaiseen? Mene töihin

Vierailija
6/22 |
07.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattavampaa olisi suorittaa oman alan EAT, ainakin työllistymisen näkökulmasta. Mutta miksei voisi työn ohessa suorittaa lukionkin oppimäärää. Mitään hyötyä siitä ei ole.

Ei sillä saa lisää palkkaa vaikka suorittaisikin!

Kannattaa lukea yo ja jatkaa amk,ehkä sitten saa pari sataa lisää liksaa

Vierailija
7/22 |
07.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Amispohjalta pääsee AMKiin ilman ylioppilastutkintoakin.

Vierailija
8/22 |
07.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt on tullut vuosi täyteen, etäopiskeluna. Pelkkää kutosia. Mä en ymmärrä mitään mitä haetaan aineissa ja tunneilla! Tukea olen yllin kyllin saanut, kukaan ei silti osaa sanoa mitä pitää oppia ja miten.

Hissan tunnilla ope vaa puhuu itekseen 1,20min ja kiroilee, äikässä samaa juttu "essee on tekstien helmi" mitä tosta pitää päätellä??

En olisi ikinä uskonut että lukio on noin vaikea :,( yksin vielä kun pitää opiskella, seinät kaatuvat päälle.

Ikä mulla 32

Onko sulla joku käsitys siitä, missä menee pieleen?

Selvitä esseen vaatimukset ja ohjeenkin siihen varmasti tarvittaessa saat. Jos kirjoitat koneella, selvitä vaadittava sanamäärä, fontti, fonttikoko, rivinväli, marginaali jne. Netistä löytyy myös hyviä ohjeita.

Monesti kai nuo lukion jutut ovat luentotyyppisiä ainakin aikuispuolella, eli sieltä sun pitäisi osata poimia niitä olennaisia juttuja..

Vierailija
9/22 |
07.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikä mulla 32

Kaikista ei ole etäopiskelijoiksi.

Mutta kokeile ilman opea,eli vaikka avoimessa yliopistossa.

Vierailija
10/22 |
07.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä käyttäisit aikaa sellaiseen? Mene töihin

Eihän kukaan sanonut, etten olisi töissä. :)

T: Ap

Vierailija
11/22 |
07.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Amispohjalta pääsee AMKiin ilman ylioppilastutkintoakin.

niin pääsee eikä tarvi EAT! Ennemmin yo,saa akateemista pohjaa,kieliä jne.

Vierailija
12/22 |
07.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et opi mitään sellaista, mitä et voisi oppia itsenäisesti tuon ikäisenä. 

Vierailija
13/22 |
07.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kannattaa! :) Kiva ja sivistävä harrastus, siellä oppii paljon ja laajalta alueelta.

Kävin itsekin aikuislukion. Vanhin ylioppilas oli yli 80 v. Tykkäsin niin että kouluttauduin lopulta osittain työn ohessa maisteriksi asti.

Vierailija
14/22 |
07.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä olikin se, mitä kannattavuudessa mietin. Mitäs mieltä muut on?

T: ap

Vierailija
15/22 |
07.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei! Eihän koulutuksesta voi mitään haittaakaan olla. Jos vain töittesi ohella suinkin ehdit opiskella, niin anna mennä :)

Vierailija
16/22 |
07.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi jatkaa yliopistossakin jos intoa riittää.

Kannustan, ap!

Sinulla on iso elämä vielä edessä päin :)

Vierailija
17/22 |
07.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä olikin se, mitä kannattavuudessa mietin. Mitäs mieltä muut on?

T: ap

Ohjattu tavoitteellinen opiskelu toteutuu todennäköisemmin kuin epämääräinen "voin oppia itsenäisesti saman".

Koulun penkille vain! Saat uusinta tietoa ja potkua elämään. Varo vain, ettet jää nalkkiin. Mokomien - joittenkin mielestä turhien - yli kolmekymppisena aloitettujen opintojen seurauksena pusaan nyt väikkäriä :D

Vierailija
18/22 |
07.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sulla on opiskeluintoa niin mikset suorita avoimessa yliopistossa tai avoimessa ammattikorkeakoulussa jotain mielenkiintoisempia opintoja? Vaikka yksittäisiä kursseja? Niillehän voi ilmoittautua kuka vain, mutta ovat kyllä maksullisia. Vai oletko oikeasti kiinnostunut lukioaineista tai unelmasi on ylioppilaaksi valmistuminen? Jos näin on, niin ei muuta kuin aikuislukion:) Muuten en kyllä suosittele enkä itse jaksaisi enää lukio-opintoja tehdä. Pitää opiskella paljon aineita ja pakollisia kursseja, joista suurin osa ei kiinnosta yhtään nyt eikä myöskään aikoinaan kun lukion suoritin. Tiedän kyllä hyvin, mitä lukiossa opiskellaan, sillä työskentelen opinto-ohjaajana juurikin lukiossa. Kyllä se nuorille ihan hyvä koulu on: mahdollistaa jatko-opintoihin hakemisen ja onhan heillä siinä sosiaaliset kuviot jne. mutta mitä se aikuiselle antaisi niin enpä tiedä. Ammatillisella tutkinnollakin voi korkeakouluihin hakea, jos se vaihtoehto kiinnostaa.

Vierailija
19/22 |
07.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ehdottomasti, ja jos joskus muutat mieltä niin voit hakea todistuksella korkeakouluun. Tietenkin siis jos et ole suorittanut korkeakoulututkintoa. Olen yli 30, kun saan yo-todistuksen. Itsellä tähtäimessä yliopisto-opinnot. 

Vierailija
20/22 |
07.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun pieni vinkki: yo-kokeissa on vähemmän lukemista, jos et kirjoita reaalikoetta. Jos siis matematiikka (pitkä/lyhyt) sujuu, kirjoita mieluummin matematiikka.

Yo-kirjoituksissa kirjoitetaan vähintään neljä ainetta. Tässä tapauksessa kirjoittaisit:

äidinkieli, ruotsi, englanti (pitkä kieli), matematiikka

Jos vielä jaat kirjoitukset kahteen osaan (2+2), luku-urakka ei ole mitenkään hirvittävä. Aikaisemmin oli pakko kirjoittaa vähintään neljä ainetta samana keväänä/syksynä, joten nykyisin on tässä mielessä helpompaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä viisi